Arvostatko henkilökohtaisen avustajan työtä?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Onhan se arvokasta työtä, mutta en näe sitä aikuisen ihmisen työnä oikein. Moni tuntemani opiskelijanainen on tehnyt avustajan hommia.
Ei aikuisen ihmisen työ?
Totta kai on aikuisen työ. Arvokasta myös.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se arvokasta työtä, mutta en näe sitä aikuisen ihmisen työnä oikein. Moni tuntemani opiskelijanainen on tehnyt avustajan hommia.
Mitä ne opiskelijat ovat jos eivät aikuisia? Avustajan työssä pitää olla täysi-ikäinen. Ja moni tarvitsee avustajaa 24/7 eli avustaja on kokopäivätyönä töissä. Sellainen ei onnistu opintojen ohella.
Arvostan. Avustettavan elämänlaatu kohenee suuresti kun oikea avustaja ja avustettava kohtaavat.
T. Fyssari
Minulla on avustaja ollut n.10v.
Tosi hyvä,ja kivoja myös kesälomasijaiset. viimeksi olin käymässä hammaslääkärissä.
Todella paljon. Monivammainen läheiseni ei pääsisi käytännössä minnekään, jos hänellä ei olisi henkilökohtaista avustajaa. Ja ykköselle tiedoksi: ihan ovat aikuisia ihmisiä kaikki hänen avustajansa. Vanhin noin 50-vuotias.
Arvostan erityistarpeisten lasten henk. koht.erityisavustajia.
Varsinkin heitä, jotka ovat sitoutuneita, ammattitaitoisia ja oikeasti motivoituneita työhönsä.
Valitettavasti heitä on aivan liian harvassa ja tarve on suuri.
Arvostan niitä, jotka jaksaa tehdä sitä vuosikausia.
Itse teen pätkittäin ja irtisanoudun, jos uhkaa mennä yli 4kk koeajasta. Yleensä avustin iäkkäitä naisia ja he käyttäytyivät nätisti, kiittivät ja tuli tunne, että arvostivat apua. Ja heillä oli kipujakin.
Sitten yksi vähemmän iäkäs, vaikkei hänkään nuori... Hyvä, jos kiittää kerran/2vrk. Puhuu paljon tiuskimalla. Haukkuu avustajiaan ja naureskelee sairaslomille. Yhteen aikaan hänelle tuli aina eri avustaja firmalta. Nuoret eivät kauaa kuuntele mitä sattuu, voi valita toisen paikan. Hän ihmetteli sitä eikä ymmärrä yhtään omaa osuuttaan asiassa. Kysymyksiin ei vastaa vaan sanoo jälkikäteen vastauksen. Olenkohan ainoa "omasta kylästä" joka vielä suostuu häntä avustamaan? Kahvikupillisen saa, muttei mitään enempää ja kunta maksaa palkan kuluineen.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan erityistarpeisten lasten henk. koht.erityisavustajia.
Varsinkin heitä, jotka ovat sitoutuneita, ammattitaitoisia ja oikeasti motivoituneita työhönsä.
Valitettavasti heitä on aivan liian harvassa ja tarve on suuri.
Miksi arvostat vain lasten avustajia? Useinhan ne erityistarpeiset lapset tarvitsevat avustajaa myös aikuisena.
Eihän keskimäärin ihmiset arvosta kuin omaa työtään. Kaikki muu maksaa liikaa ja toisen työpanoksesta ei suostuta maksamaan.
Tähän heitetään ne kaikki muut, jolloin koetaan, ettei kukaan arvosta omaa työtä ja siitä saadaan arvostukseen nähden liian vähän palkkaa.
Ei ole poikkeusta ammattikunnassa tai alassa.
Tein avustajan töitä 3kk . Kokemus oli hirveä. Olen lähihoitaja, halusin kokeilla jotain muuta kuin vanhuspuolen hoivaa. Avustettavani oli ilkeä, aina huonolla tuulella. En osannut tehdä mitään oikein. Hän soitteli vapaa- ajalla minulle kotiin. Palkanmaksuissa oli ongelmia, koska hän oli työnantajani ja hän ei osannut edes kirjoittaa kunnolla. Ei enää koskaan henkilökohtaisen avustajan töitä.
Kyllä minä arvostan ihan kaikkien työtä. Koko kysymys on typerä.
Mä en olis enää tod.näk. hengissä, jos en olisi saanut niin ihanan osaavaa ja tsemppaavaa henk.koht.avustajaa itselleni. Todellakin arvostan.
Päivät voi olla pitkiä, asiakkaat hankalia jne. Palkkaan nähden paljon työtä.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tuntipalkka?
Riippuu hyvin monesta seikasta.
Todellakin arvostan. Kyllä ne surkeimmat nopeasti karsiutuu. Nimittäin huonoja työntekijöitä sinne hakeutuu, mutta eivät jää.