Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turvaistuimista - siis kuka tässä nyt on ylisuojeleva tiukkapipo?! (Pitkä sepustus...)

Vierailija
13.10.2006 |

Siis argh!! Tää on nyt pitkä selostus, kiitos jos jaksat lukea ja kommentoida. Miten suhtautuisitte lapsen päiväkodissa olevan toisen lapsen äitiin tässä tapauksessa? Olenko jotenkin outo kun mulla meinasi mennä herneet nenuun?

Mulla on maanantaina vapaapäivä, mutta lapsi (kohta 3v.) menee päiväkotiin aamupäiväksi, koska ryhmä on menossa retkelle, ja lapsi odottaa tosi innoissaan tätä retkeä. Yleensä päiväkoti tekee tällaiset reissut päiväkodin minibussilla jos ei julkisilla pääse, mutta nyt jostain syystä kuljetuksen kanssa oli jotain ongelmaa, niin että viime tiistain vanhempainillassa päätettiin yhteistuumin että menevät henkilökunnan omilla autoilla koska ryhmä on pieni (5 lasta) ja paikka on n. 5 min. ajomatkan päässä päiväkodista, eli ihan lähellä. Näin lasten kovasti odottamaa retkeä ei tarvinnut perua kuljetusongelmien vuoksi. En tiedä miten Suomessa, mutta täällä naapurimaassa tämä on aivan tavallinen käytäntö yksityisissä päiväkodeissa. Sen takia pyysivät vanhempia tuomaan turvaistuimen päiväkotiin ma, jos lapsi lähtee retkelle. Mulla kun kerran vapaata, niin lupauduin viemään oman lapseni suoraan sinne, minne ovat menossa, yksi kuljetettava vähemmän.

Tässä vaiheessa vanhempainillassa yksi äiti naukaisi, että heillä on niin hankala ja monimutkainen istuin, että sitä ei niin vain irroitetakaan, hän ei sitä aio irrottaa, ja lapsi haluaa myös retkelle. (Toinen vaihtoehto lapselle olisi ollut jäädä toisen ryhmän kanssa päiväkodille, ihan vapaaehtoinen retki siis.) Mun mielestä turvaistuinpakko on mainio asia, ja olen itsekin tosi tarkka siitä, että ikinä ei ajeta metriäkään ilman turvaistuinta. Vaikka meilläkin istuu taapero vielä selkä menosuuntaan, niin en usko enkä kannata ylihysteriaa tässä aiheessa, joten mekin ostettiin 2 kk sitten tällaisia tapauksia ja esim. appivanhempien reissuja varten Britax Two way-istuin, jonka voi siis kiinnittää tosi helposti auton omiin turvavöihin kasvot menosuuntaan. Minä siis tyhmänä ja hyvä hyvyyttäni sanoin, että tottakai tämä turvaistuimeton lapsi voi lainata meidän Britaxin ja tulla mun kyydilläni myös, siis takapenkille ihan normaalisti kaksi turvaistuinta. Tämä äiti ilmoitti, että hänen lapsensa (samanikäinen kuin oma lapseni, kohta 3v.) ei saa istua naama menosuuntaan missään olosuhteissa ja että hänen lapsensa saa istua vain KUNNOLLISISSA turvaistuimissa. Asia jäi sitten siihen, itse ajattelin että jääköön sitten hänen lapsensa päiväkodille siihen toiseen ryhmään.

Tänään kun hain lasta päiväkodista iltapäivällä, niin törmäsin tähän äitiin. Hän tuli heti kysymään multa, että miten se maanantai sitten. Sanoin tietenkin, että joo tarjous on edelleen voimassa, tottakai voi lainata meidän toista turvaistuinta, jos hän ei edelleenkään halua irroittaa omaansa ja voin viedä myös hänen lapsensa. Tämä mamma alkoi ihan tyynesti ja pokerina selvittämään tosi närkästyneenä, että niin mutta kun hänen lapsensa ei saa istua missään tapauksissa (muutaman kilometrin matkaa maalaistaajamassa) naama menosuuntaan, joten se on nyt tässä ongelma, mun pitää LUVATA että mun lapseni istua siinä Britaxissa ja hänen lapsensa siinä toisessa turvaistuimessa, jossa selkä menosuuntaan.

Siis j-lauta että mulla alkoi keittämään tää mamma! Olisiko teillä pokkaa sanoa kenellekään tuolla tavalla ja OLETTAA, että teidän lapsenne ilman muuta saa istua selkä menosuuntaan koska äidille ei mikään muu käy? Siis periaatteessa mulle olisi tietenkin sopinut tuokin järjestely, olisin voinut niin tehdäkin ellei sävy ja komennus olisi ollut tuo ja sillä äänensävyllä. Oikein harmittaa kun olin kertakaikkiaan niin hölmönä ja ällistynyt, etten osannut edes kuitata tosi nasevasti tälle mammalle. Tämä äiti tunnetaan yleensäkin tosi hankalana mammana, joten siihen pyyhälsi samantien päiväkodin johtaja paikalle ja sanoi, että katsotaan tätä asiaa vielä maanantaiaamuna.

Mitä enemmän tätä juttua nyt mietin, niin sitä enemmän mulla keittää tuo mamma. Mitä te tekisitte? Mä mietin, että koska kyse on kuitenkin multa ihan vapaaehtoisesta " työ" panoksesta, niin laitan mailia päiväkodin johtajalle nyt viikonloppuna ja sanon, että vien tietenkin omani ja lainaan tarvittaessa ylimääräistä istuinta, mutta en ota tätä lasta kyytiini koska en tunne voivani ottaa vastuuta missään olosuhteissa, koska äidin asenne on tuo. (Siis apua, ajatelkaa jos jotain oikeasti tapahtuisi!) Vai pitäisikö niellä yleisen rauhan vuoksi ja tehdä niinkuin tämä mamma haluaa?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis suoraan sanottuna, ettäs kehtasi!

Kyllä mun mielestä ois pitäny olla tyytyväinen, et istuin järjesty ja kyytikin...vaikkakaan ei ois kasvot meno suuntaan. Ja se et itse säästyy siltä istuimen irrotukselta!

Sanot kylmästi maanantai aamuna et jos hän on valmis pahoittamaan oman lapsensa mielen siitä et istuin ja kyyti ei äitille kelpaa, niin ei voi mitään. Sääliksi käy vaan se pieni taapero =(

Vierailija
22/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En TODELLAKAAN kuuntelisi tuollaista ehdottelua!! Ja jos hän on vain päivkoti tuttu, niin mitä se haittaisi vaikka hän sinulle suuttuisikin. Toivottavasti tajuaa kuinka tärkeilevän tyhmä hän on ! Ja haluaisin tietää mikä istuin on niiiin vaikea irrottaa autosta? Omaa laiskuutta taitaa vain olla mammalla!! Ihme tyyppejä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääse perille omilla jaloilla ja pienimmät rattailla?

Vierailija
24/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan ottaisi kyytiin moisen hysteerikon lasta. Kuten joku jo sanoikin, voi vain kuvitella, minkälaisen metelin kyseinen äiti nostaisi, jos jotain (-pientäkin!) tapahtuisi matkalla. Muiden lasten kuljettaminen autossa on mielestäni aina ylimääräisen ajattelun paikka, etenkin jos vanhempi ei itse ole täysin hyväksynyt sitä.

Vierailija
25/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli siis tosi v-mäinen olo, tuli mieleen että sen siitä saa kun jotain lupaa vapaaehtoisesti tehdä. Laitoin nyt mailia päiväkodin johtajalle ja sanoin, että vien tietenkin oman lapseni maanantaina, mutta on varmasti paras etten ota XXX:ää kyytiin, koska hänen äidilleen lapsen selkä menosuuntaan istuminen on noin tärkeää, ja että se on tietenkin hyvä asia, mutta saa aikaan sen että en tunne voivani ottaa vastuuta, jos jotain oikeasti tapahtuisi. Ja sanoin vielä, että turvaistuin on käytettävissä, jos joku muu sitä tarvitsee.

Tähän on nyt sitten pakko tietenkin vetää muutkin pohdinnat tästä mammasta kun sen verran keittää. Vanhempainillassa käytimme leijonanosan aikaa sellaisiin asioihin kuin päiväkodin paloturvallisuussuunnitelman selostaminen hänelle ja hänen juristiystäviensä mielipiteille päiväkotien kotisivuista yleensä (jossain sumeassa yleiskuvassa voi vilahtaa vaikka jonkun lapsen nilkka, hui!) ym ym.

Siis välillä vaikea tajuta tuollaisia äitejä. Jos hän on kaiken suhteen noin mielettömän tarkka kaikesta, niin miksi ihmeessä hän on vienyt lapsensa päiväkotiin ja jo 1,5-vuotiaana? Miksei hän palkannut vaikka hoitajaa kotiin, koska taloudellisesti se tälle perheelle olisi täysin mahdollista. Vai noudattavatko tämän tyyliset ihmiset kerta kaikkiaan vain tällaisissa päiväkotiasioissakin niin työpaikaltaan tuttua johtajalinjaansa, että eivät edes tajua milloin pipoa pitäisi löysätä.

ap

Vierailija
26/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluamallasi tavalla"

Vierailija
27/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tuota matkaa nyt olisi, 4 km ehkä, sen kävelemiseen tuollaisella poppoolla menisi kuitenkin niin pitkä aika, etteivät ehtisi olemaan perillä juuri lainkaan kun puoli kymmeneltä lähtevät.

15: juu varmasti two-way eliten voi laittaa selkä menosuuntaankin, mutta siihen tarvitaan ne remmit. Meillä ne remmit ovat appivanhempien autossa tällä hetkellä, emmekä niitä tähän hätään saa. ap

Vierailija
28/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun on myös britaxin istuin ja sen voi laittaa molemmin päin, mutta kun en ole oikein perillä noista uusimmista malleista, että onko ap:lla joku sellainen britaxin istuin mitä ei saa laittaa selkämenosuuntaan...

Vierailija
29/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ne ovat appivanhempien autossa. Varmasti istuimen siis saisi meidänkin autoon selkä menosuuntaan, mutta en ole koskaan kokeillut, meillä on siis toinen, HTS:n istuin autossa. Ilman niitä remmejä ei istuinta käsittääkseni voi laittaa kuin naama menosuuntaan, vai olenko väärässä? ap

Vierailija
30/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska, kuka sitä lasta muka olisi tullut hoitamaan?? Eihän siinä hommassa kukaan olisi kestänyt. Syyllisenä työhönmenostaan tietenkin yrittää päteä kaikissa naurettavissa asioissa. On varmaan aika epävarma omasta äitiydestään.

Äidilläni on muuten ollut tällaisen kauhistuksen jälkikasvu joskus muinoin tyyliin kaksi päivää hoidossa, kun kaikesta piti tehdä järkyttävän pitkä selostus joka päivä ja mikään ei kelvannut. Se hoitosuhde loppui lyhyeen ja lapsi lähti tarhaan (mihinkäs muuallekaan).

Vierailija
31/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein teit, ja hyvä kun teit sen päiväkodin johtajan kautta etkä sanonut suoraan äidille, koska silloin tosiaan äiti olisi katkera ja aiheuttaisi hankaluuksia loppuikänsä. Päiväkodin johtaja osaa varmasti " pehmentää" asiaa ja tottunut toivottavasti kaikenlaisiin, hankaliinkin vanhempiin. Mua mietityttää, että tajuavatkohan tällaiset kontrollifriikit tekevänsä loppujen lopuksi vain lapselleen karhunpalveluksen, tuollainen asenne kyllä alkaa näkyä loppujen lopuksi esim. kouluikään päästyä koko lapsen elämässä.

Meilläkin istuu kolmevuotias vielä selkä menosuuntaan päin, koska matka-ajoa suurin osa ajosta lapsen kanssa. Ei kyllä tuollaisessa tapauksessa tulisi mieleenkään alkaa nitkuttaa ja vinkua viiden minuutin ajomatkasta kasvot menosuuntaan, jos istuin kerran muuten asiallinen ja sopiva. Ja korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö periaatteessa taajamassa ajaessa ole tuon ikäisellä jo ihan hyvä, että istuu kasvot menosuuntaan? Siihenhän nimenomaan perustuu keski- ja etelä-Eurooppalainen turvaistuinsuositus, eli lapsi naama menosuuntaan koska taajamassa peräänajon riski on tavallisin kolarityyppi.

Vierailija
32/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs sen tietää kumpi osapuoli sattuu kolarissa olemaan.

Vierailija
33/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllahan se kauhistuttaa, mutta jos olisi istuin, millainen hyvasa, on sekin parempi kuin ei istuinta ollenkaan.

Vierailija
34/34 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran turvallisuus on noin hysteerisen tärkeätä, niin silloin pitäisi joko olla valmis irrottamaan oma turvaistuimensa ja kiinnittämään se toiseen autoon, tai sitten kertakaikkiaan jättää lapsi retkeltä pois. Aivan turha vinkua muille ja noin törkeällä tavalla vielä, jos ei kuitenkaan itse jaksa nähdä vaivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä