Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi valtion työpaikat ovat niin haluttuja?

Vierailija
02.06.2022 |

Useimmiten vaaditaan käytännössä amk-tutkinto. Lähtöpalkat esimerkiksi Kelalla ja Verolla n. 2200-2300. Tulospaine, määräaikaisia työsuhteita. Silti hakijoita jopa tuhansia?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

o

Vierailija kirjoitti:

Niistä ei koskaan eroteta ketään. Työt voi tehdä vaikka kännissä.

Hän luulee olevansa vitsikäs.

Se että alkoholi on ainoa asia jonka perusteella erotetaan kertoo itseasiassa siitä että työ on muutoin heikkotasoista tai löysää. Alkoholi-kyttäys on sinänsä oikein, mutta ylhäältä ohjattua hr-vouhotusta jolka hr-väki haluaa mainostaa itseään. ongelmat työssä ovat muualla

No, meillä HR-väki on siivonnut pois paitsi juopot niin myös pari lusmua ja pari paskapäätä.

Vierailija
62/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

o

Vierailija kirjoitti:

Niistä ei koskaan eroteta ketään. Työt voi tehdä vaikka kännissä.

Hän luulee olevansa vitsikäs.

Se että alkoholi on ainoa asia jonka perusteella erotetaan kertoo itseasiassa siitä että työ on muutoin heikkotasoista tai löysää. Alkoholi-kyttäys on sinänsä oikein, mutta ylhäältä ohjattua hr-vouhotusta jolka hr-väki haluaa mainostaa itseään. ongelmat työssä ovat muualla

No, meillä HR-väki on siivonnut pois paitsi juopot niin myös pari lusmua ja pari paskapäätä.

Sama juttu. Onneksi. Yhtään tehotonta tyyppiä ei tarvita. Ihan tarpeeksi työtä ilman että jonkun laiskan valittajan duunit kaatuu niskaan.

Siinä mielessä siis hyvä että ollaan tiukalla budjetilla. Ne tehottomat pistetään pois, koska vähiä rahoja ei haluta tuhlata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastojen mukaan valtiolla on parhaat palkat kun verrataan vastaaviin töihin kunnalla tai yksityisellä.

Lomat ovat pitkiä ja virka on ikuinen jos itse niin haluaa.

Vierailija
64/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla on ollut hyvin paikkoja auki. Johonkinhan sitä on haettava opiskelun päätyttyä. Ei valtio työnantajana ole ollenkaan huono vaihtoehto.

Valtiolla on koko ajan paikkoja auki, koska virkoja on todella vaikea täyttää. Toisin kuin luullaan niin siellä ei ole mitenkään rentoa ja kivaa. Sitten pettyneet ihmiset nostaa kytkintä ennen kuin koeaika on loppu

Tämä! Ainakin paikassa, jossa itse työskentelen on juuri näin. Ihmisillä on edelleen mielikuva, että valtion hommissa palkka juoksee juuri mitään tekemättä, mutta ei ainakaan täällä. Koko ajan työn määrä kasvaa, mutta silti resursseja pienennetään. Eli pienempi määrä ihmisiä tekee enemmän töitä. Palkan määrä ei korreloi työn ja vastuun määrään. Tarkoittaa käytännössä sitä, että uusia ihmisiä kyllä aloittaa meillä paljon, mutta lähtevät puolen vuoden sisään, kun huomaavat todellisuuden.

Positiivista kuitenkin mielestäni on pidemmät lomat (jotka yleensä saadaan pitää juuri silloin kun itselle sopii), liukuva työaika, viikonloput vapaat ja osittainen etätyömahdollisuus.

T. Isossa käräjäoikeudessa töissä sihteerinä, esimiesasemassa

Vierailija
65/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

UUTISET TYÖELÄMÄ

Valtiolla tienataan edelleen enemmän - uudet palkkatiedot julki (2020)

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/bfd5cfb4-1d8e-4317-801c-fd2822d53ce3

Vierailija
66/87 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
67/87 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo sikäli loogista, että hyvänkin työntekijän firma voi kaatua alta, mutta valtioita kaatuu paljon harvemmin.

Vierailija
68/87 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion hommissa voi loisia verorahoilla. Mitään valtion hommissa olevat eivät tuota tähän maahan muutakuin menoja.

Vierailija
69/87 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytännössä ovat suojatyöpaikkoja, joissa harvemmin tulee irtisanomisia ja työtahti on inhimillinen. Kunnalla sama homma.

t. kunnan virkamies

Vierailija
70/87 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastojen mukaan valtiolla on parhaat palkat kun verrataan vastaaviin töihin kunnalla tai yksityisellä.

Lomat ovat pitkiä ja virka on ikuinen jos itse niin haluaa.

No tässä viestissä ei oikein mikään pitänyt paikkansa.

Palkat ovat paremmat kuin kuntapuolella mutta selkeästi heikommat kuin yksityisellä.

Täyteen lomakertymään pitää olla ollut 15 vuotta virkasuhteessa, muuten lomaa on samat mitä useimmilla työntekijöillä yksityisellä, eli 30 päivää vuodessa (alle vuoden virassa olleella 24).

Virka on ikuinen? Ennen oli, ei enää. Suurin osa viroista on nykyisin projektiluontoisia määräaikaisia virkoja. Määräaikaisuuksien ketjuttaminen on yleistä ja jopa sallitumpaa kuin yksityisellä. Rekrytointiprosessi on paljon säädellympi kuin yksityisellä ja uusien vakituisten virkojen perustaminen liki mahdotonta. Surullinen sivujuonne tässä on, että määräaikaisuuden loputtua virastot joutuvat hakemaan uutena virkana julkisella haulla jatkoa vanhoille määräaikaisille jos tarve on. Moni työtön hakee ja pahimmillaan käy haastattelussa aivan turhaa, kun valmiiksi jo tiedetään että valitaan se jo talossa oleva vanha tekijä.

Vierailija
71/87 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisiin ei tarvitse laittaa julkista hakua.

Vierailija
72/87 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaisiin ei tarvitse laittaa julkista hakua.

Riippuu tilanteesta. Sisäiselle haulle pitää olla todella painavat perusteet. Olen itse joutunut valtiolla hakemaan uutta määräaikaisuutta jokunen vuosi sitten julkisesta hausta, tismalleen samaan työhön jota olin jo vuoden tehnyt. :D

Vierailija
73/87 |
31.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työtön saa valtiolta töitä

Vierailija
74/87 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion virassa jo 16 vuotta.Se joka valtiolla uupuu työmäärän vuoksi on joko työn välttelijä,kykenemätön tekemään töitä tai muuten laiska,tai jopa valehtelee kuormittyvansa.Olen oppinut työstäni kaiken mitä opittavissa on.Teen viikon duunit parissa päivässä ja loput ajasta yritän keksiä parhaani mukaan tekemistä,jolla täyttää työpäivät.Porukka ajaa itsensä valtiolla piippuun siksi,koska tekee töitä liian korkeilla standardeilla,elikkäs pyörittelee asiota liikaa vaikka asiat voisi hoitaa suoraviivaisemmin.Tästä ylimääräisen työn karsimisesta ja keskuttymisestä ydintyöhön olen kustannus- ja tehokkuuslaskelmien kanssa käynyt keskustelua ylimmän johdon kanssa.Tämä ei ole johtanut mihinkään,vaan porukka tekee kaikkea ylimääräistä ja säätää töissä edelleen.Jos töitä alettaisiin painaa samalla tavoin eli olennaiseen keskittymällä,voisi virasto saada painettua henkilöstökuluja -40%:a alas-mutta ketään ei kiinnosta säästöt,pääasia,että rahaa saadaan palamaan.Palkka 5700e/kk ja tuon eteen tekee viikossa pari päivää töitä.Onhan tämä harmillista,kun olen kysynyt ylimääräisiä töitä,mutta tasapuolisuuden nimissä pomo ei voi palkkaani nostaa,kun tulisi talossa muutoin mekkala niiden osalta,jotka eivät töitään fiksusti tee.Epäilen etten ole virkamies,joka kokee virkansa tällaisena.

Vierailija
75/87 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakijoita on tuhansia niin miksi sitten väkisin haluat sellaisen, joka itse ei halua sinne töihin eikä itse ole tehnyt edes hakemusta? 

Vierailija
76/87 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ensi vuonna Valtion virastoista, liikelaitoksista, yhtiöistä ja ministeriöistä irtisanotaan tuhansia virkamiehiä. Määräaikaisia valtiolla lienee 5% porukasta, niitä ei tietty jatketa eikä enää avata uudelleen hakuun.

Varmaan jännät muutosneuvottelut edessä ... suhteita omaavat virkavalaat, päälliköt yms saavat pitää virkansa; tekijöitä ja osaajia irtisanotaan ja hetken päästä käsienheiluttelijat koettavat selvitä ostamalla alihankintaa mutta tuskin VM antaa lisää rahaa.

Vierailija
77/87 |
20.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuhansia virkamiehiä irtisanotaan ensi vuonna."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f2a9bdbe-125f-4dab-b8ca-0b1cfe728…

Vierailija
78/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella on epärealistinen käsitys yksityissektorin palkoista. Ei esim. toimistotyöntekijän palkka pk-sektorilla ole kovin kummoinen, poikkeuksia on, mutta pääsääntöisesti esim. sihteeri valtiolla saa parempaa palkkaa kuin sihteeri pienessä firmassa. Pitää olla osaaja ja pyrkiä suuriin, mihin ei helposti pääse. Valtiolle voi päästä vähän vanhempikin tyyppi. Kun itse sain aikoinaan määräaikaisen paikan valtiolta, se oli siihen mennessä paras palkka. Nyt olen yksityisellä assarin tehtävissä, pieni yritys, ja saan aavistuksen parempaa palkkaa kuin ammattinimikkeeni keskipalkka, mutta työtehtäviin sisältyy jotain vaativampia tehtäviä lisäksi. Palkalla pomo sitouttaa minut, koska on oma hommansa löytää vastaava tyyppi ja opettaa asiat.  Valtiolla samoissa tehtävissä palkka olisi 2700, nyt saan vähän päälle 3000. Mutta kilpailija tarjosi minulle töitä ja palkkatarjous oli 2450, kerroin että oma palkkani alkaa kolmosella. Olivat hiljaa

"

Kiitokseksi saa pelkkiä haukkuja kansalaisilta. Tämä tulee myös monelle yllätyksenä. Puhelimesta ja sähköpostista tuuttaa jatkuvasti paskaa palautetta niiltä joiden eteen työtä teet. Kiitosta et kuule koskaan.

On olemassa myös sellaisia ihmisiä, jotka ylpeilee sillä, että heidän harrastuksenaan on yrittää saada virkamiehet hankaluuksiin. Näiden kanssa asiointi on mahdotonta."

Voin allekirjoittaa, että moni jostain syystä kuvittelee että yksityisellä olisi paremmat palkat, mutta kun lasketaan esim. lomat mukaan niin kyllä se päiväpalkka usein on valtiolla vaan parempi. Sihteerin palkka on n. 3000€/kk varmaan keskimäärin. Ylipäänsä paremmat lomat ja ehkä jossain määrin rennompi työtahti siinä mielessä että ei ole ihan jatkuvaa kyttäystä ja painostusta esimiesten osalta (kuten esim. pankkipuolella ja varmaan monissa muissa), mutta kyllä hommat on hoiduttava ja töitä on paljon, työmäärä on iso ja useat tehtävät ei voi juuri odottaa saati päivää paria pidempään. Kiitosta ei tosiaan juuri koskaan kuule, haukkuja kyllä senkin edestä, ihan sama miten hyvin hoitaa työnsä ja kuinka ystävällinen on. 

Vierailija
79/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepposia päivähoitopaikkoja valtion työpaikat on, palkat maksaa yksityissä firmoissa olevat työntekijät maksamillaan verolla.

Käsi on syvällä oikeaa tuottavaa työtä tekevien taskuissa.

Vierailija
80/87 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuhansia virkamiehiä irtisanotaan ensi vuonna."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f2a9bdbe-125f-4dab-b8ca-0b1cfe728…

Meillä työssä kävijöistä on 33% virkamiehiä ja naisia, väestömäärään nähden järkyttävä määrä virkamiehiä ja naisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän