Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi valtion työpaikat ovat niin haluttuja?

Vierailija
02.06.2022 |

Useimmiten vaaditaan käytännössä amk-tutkinto. Lähtöpalkat esimerkiksi Kelalla ja Verolla n. 2200-2300. Tulospaine, määräaikaisia työsuhteita. Silti hakijoita jopa tuhansia?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla riittää kun olet työpaikalla sovittuna aikana, ei tarvi tehdä mitään, jos ei jaksa. Kukaan ei huutele perään, jos sössii, kunhan on ollut töissä.

Vierailija
22/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valtiolla ja voin kertoa oman näkemykseni.

Ensinnäkin työsuhde-edut ovat erittäin hyvät. Laaja ja kattava työterveys, liukuva työaika, lomat, paljon kouluttautumista, hyvät etenemismahdollisuudet, kulttuuri- ja liikuntaetuja, ruokailuetu.

Toiseksi palkka on kilpailukykyinen alaan suhteutettuna ja palkkaus on avointa.

Kolmanneksi työ on pysyvää. Olen aiemmin ollut yksityisellä sektorilla ja käynyt läpi kahdet yt:t. Pelännyt työpaikan puolesta. Valtiolla tätä pelkoa ei käytännössä ole.

Siinä suurimmat syyt omaan viihtymiseeni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtahti ei ole niin kova itsellä kuin aiempi työ yksityisellä, mutta palkka on parempi ja lomaa viikko enemmän + jotkut pyhät. Saa tehdä työt melko itsenäisesti ja pitää olla tarkkana, välillä on kova kiire mutta työtahti aaltoilee. Määräaikaisuuksia paljon, mutta itselläni lähinnä vain hyvää sanottavaa. Huonoa se, että vähän vanhanaikaista johtoa, tietyntyyppisiä persoonia suositaan joissain työtehtävissä, osa löysäilee, palkka ei nouse tulosten mukaan vaan ajan kanssa. Mutta tykkään silti, huomattavasti parempi nykyinen paikka valtiolla ja lisineen paras palkka tähän asti.

Vierailija
24/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtahti ei ole niin kova itsellä kuin aiempi työ yksityisellä, mutta palkka on parempi ja lomaa viikko enemmän + jotkut pyhät. Saa tehdä työt melko itsenäisesti ja pitää olla tarkkana, välillä on kova kiire mutta työtahti aaltoilee. Määräaikaisuuksia paljon, mutta itselläni lähinnä vain hyvää sanottavaa. Huonoa se, että vähän vanhanaikaista johtoa, tietyntyyppisiä persoonia suositaan joissain työtehtävissä, osa löysäilee, palkka ei nouse tulosten mukaan vaan ajan kanssa. Mutta tykkään silti, huomattavasti parempi nykyinen paikka valtiolla ja lisineen paras palkka tähän asti.

Etätyömahdollisuuden ja liukuvan työajan unohdin mainita, nekin plussaa.

Vierailija
25/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä ei koskaan eroteta ketään. Työt voi tehdä vaikka kännissä.

Valtiolla on ollut viimeisen 10 vuoden aikana monet YT:t ja vakivirkoja vähennetty yli 5000 kpl. Tilalle on tullut hankekoordinaattoreita tms. Esimerkiksi työkkäreissä yli puolet on määräaikaisissa viroissa ja pienemmällä palkalla kuin millä työttömät suostuisivat töihin.

Vierailija
26/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla on ollut hyvin paikkoja auki. Johonkinhan sitä on haettava opiskelun päätyttyä. Ei valtio työnantajana ole ollenkaan huono vaihtoehto.

Valtiolla on koko ajan paikkoja auki, koska virkoja on todella vaikea täyttää. Toisin kuin luullaan niin siellä ei ole mitenkään rentoa ja kivaa. Sitten pettyneet ihmiset nostaa kytkintä ennen kuin koeaika on loppu

Tämä. Meillekin on tullut paljon ihmisiä tekemään "kivaa ja rentoa" työtä. Sitten on ollut ikävä yllätys että oikeasti sulla on se tietty aika saada hommat valmiiksi joko toimistoaikaan tai sitten sen jälkeen. Yhä useammin menee sen jälkeen, koska työmäärä on tappava. Kiitokseksi saa pelkkiä haukkuja kansalaisilta. Tämä tulee myös monelle yllätyksenä. Puhelimesta ja sähköpostista tuuttaa jatkuvasti paskaa palautetta niiltä joiden eteen työtä teet. Kiitosta et kuule koskaan.

On olemassa myös sellaisia ihmisiä, jotka ylpeilee sillä, että heidän harrastuksenaan on yrittää saada virkamiehet hankaluuksiin. Näiden kanssa asiointi on mahdotonta.

Virkamiehenä pärjää vain tietynlaiset tyypit. Sellaiset jotka on tehokkaita tekijöitä, sietää painetta JA on täysin immuuneja kansalaisten päivittäiselle vittuilulle. Muut lopettaa koska työ on liian raskasta.

On huomattu että ovat, siihen malliin niitä asioita siellä hommaillaan.

Onko olemassa joku spesifi syy miksi sun pitää ensimmäisenä louskuttaa leukoja sille virkamiehelle, joka yrittää saada sen sun asian hoidettua? Meinaat että se virkamies tekee työnsä paremmin ja nopeammin kun olet hankala? Voin kertoa että ei. Se virkamies ei ole sillä sun asialle suopeampi että olet tuollainen. Todennäköisesti päinvastoin.

Vierailija
27/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla on käytössä ns. henkilökohtainen palkanosa, ei mitään ikälisiä. Käytännössä palkkabudjetti on niin pieni, että 5 vuoden työssäolon jälkeen palkka ei enää nouse, vaikka omaa osaamistaan kehittäisi miten. Vain pomot voivat saada 45% henk.lisän, muilla se jää alle 15% koko työuran aikana. Lisäksi organisaatiomuutoksia tehdään tämän tästä ja uusia töitä uudella nimikkeellä saa opetella muutaman vuoden välein.

Vierailija
28/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niistä ei koskaan eroteta ketään. Työt voi tehdä vaikka kännissä.

Valtiolla on ollut viimeisen 10 vuoden aikana monet YT:t ja vakivirkoja vähennetty yli 5000 kpl. Tilalle on tullut hankekoordinaattoreita tms. Esimerkiksi työkkäreissä yli puolet on määräaikaisissa viroissa ja pienemmällä palkalla kuin millä työttömät suostuisivat töihin.

Niinpä. Jos ei ole yt:t niin sitten virkoja vähennetään organisaatiomuutoksien avulla. Lisäksi eläköityvien tilalle ei palkata, ellei kyse ole aivan ydintehtävästä, mitä voi koko virastossa hoitaa yksi ihminen. Eläköityvän tehtävät jaetaan niille jäljelle jääneille tekijöille. Rahaa kun ei ole palkata.

Vierailija
29/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viran saa, on työpaikka suhteellisen varma. Ellei sitten itse töpeksi mallia Yli-Viikari. Valtio on omalla kohdallani ensimmäinen työnantaja, joka hoitaa palkan maksun jämptisti ja lisät on sentilleen oikein aina.

Sain yksityisellä hieman parempaa palkkaa, mutta edut oli huonommat. Työtahti oli yksityisellä kova, mutta ihan samaa se on tässä valtion hommissakin.

Pidän rikkautena sitä, että on kokemusta aidan molemmin puolin.

Vierailija
30/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla on käytössä ns. henkilökohtainen palkanosa, ei mitään ikälisiä. Käytännössä palkkabudjetti on niin pieni, että 5 vuoden työssäolon jälkeen palkka ei enää nouse, vaikka omaa osaamistaan kehittäisi miten. Vain pomot voivat saada 45% henk.lisän, muilla se jää alle 15% koko työuran aikana. Lisäksi organisaatiomuutoksia tehdään tämän tästä ja uusia töitä uudella nimikkeellä saa opetella muutaman vuoden välein.

Ja siis se henkilökohtainen lisäkin on sellainen, että et saa sitä mitä kuuluu, koska rahaa ei ole käyttää yhteen ihmiseen niin paljon. Voit täyttää kaikki ehdot siihen 45%, mutta ei. Yleensä pomotkaan ei sitä saa. Organisaatiomuutosten lisäksi riesana on surkeat järjestelmät, jotka ovat pitkälle päällekkäisiä ja joita tulee joka vuosi uusia. Kaikki yhtä huonoja.

Vierailija
31/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse töissä aikoinaan Valtiolla yliopistomaailmassa tutkijana ja opettajana ja kohtuullisen helppoa  hommaa se oli ainakin minulle. Helpoimmillaan opetustyössä 8 tunnin työpäivän teki 2 tunnissa todellisuudessa ja palkka oli siedettävä. Tosin välillä joutui kyllä tekemään ihan tosissaan hommia tutkimusprojekteissa vaativien aikarajoitteiden takia. Tutkijan työ oli kaiken kaikkiaan vaativampaa yliopistolla kuin opettaminen.

Vierailija
32/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla riittää kun olet työpaikalla sovittuna aikana, ei tarvi tehdä mitään, jos ei jaksa. Kukaan ei huutele perään, jos sössii, kunhan on ollut töissä.

Ei varmaan määräaikaisia jatketa, jos ei mitään tee.

Vierailija
33/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valton palkat ohittaa kaikkien palkat. Yksityisellä saa huonointa palkkaa samasta työrupeamasta.

Vierailija
34/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin työsuhde-edut ovat erittäin hyvät. Laaja ja kattava työterveys, liukuva työaika, lomat, paljon kouluttautumista, hyvät etenemismahdollisuudet, kulttuuri- ja liikuntaetuja, ruokailuetu.

Kolmanneksi työ on pysyvää. Olen aiemmin ollut yksityisellä sektorilla ja käynyt läpi kahdet yt:t. Pelännyt työpaikan puolesta. Valtiolla tätä pelkoa ei käytännössä ole.

Ei koske kaikkia valtion työpaikkoja. Lisäksi yt:t pyörii valtiollakin.

Vierailija
35/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen valtiolla minäkin ja näkemykseni on toisenlainen. Työterveys on vähän parempi kuin minimi eli työterveyteen pääsee flunssassa ja mahataudissa ja lisäksi saa lähetteen jatkohoitoon esim. diabetesepäilyssä, mutta se jatko on kokonaan julkisessa terveydenhuollossa. Ei mitään maksuttomia hammashoitoja, fysioterapiaa saa max 3 kertaa ja vain työperäisiin oireisiin, työpsykologin voi tavata pari kertaa ja silloinkin työperäisissä tilanteissa, ei esim. lapsen sairastuessa.

Työaika voi teoriassa olla liukuva, mutta osalla on edelleen tismalleen 8-16.15, riippuu työtehtävistä. Monella työaika on teoriassa liukuva, mutta omat kokoukset ovat aamuisin klo 8 alkaen ja ne on pakollisia. Lomat kertyvät kuten muillakin, erona vain se, että lauantaita ei lasketa vuosiloma-ajaksi. Kouluttautuminen onnistuu teoriassa, mutta on täysin kiinni esimiehestä, saatko enemmän kuin 2 vrk/v koulutuspäiviä käyttöösi. Kulttuuri-, liikunta- ja ateriaetu ei poikkea yksityisestä sektorista isosti, esimerkiksi liikuntaetu on 140 e/v, mutta käyttäjän pitää itse maksaa 50%. Jos ostan 30 e maksavan kuntosalilipun, maksan itse 15 e.

Palkkaus on avointa, totta, ja teoriassa voit saada jopa 45% henkilökohtaista lisää. Suurin osa ei saa kuin korkeintaan 12,5%, koska rahaa ei ole. HR-yksikkö ilmoittaa kunkin tiimin jaettavan rahasumman ja yleensä esimies toteaa, että olet tälläinen ja näin hyvä, mutta koska palkkaa ei voida nostaa, niin meidän tulee kehityskeskustelulomakkeelle kirjata sinut huonommaksi kuin olet.

Olen ollut valtiolla vähän yli 10 vuotta ja sinä aikana kokenut kolmet (3) YT:t ja työkavereitani on irtisanottu tuta-syistä. Moni virka on vaihtunut määräaikaiseksi ja työkavereita tulee vuodeksi kerrallaan, harvalla pesti jatkuu. Ketään ei palkata tilalleen vastaavaan tehtävään, vaan tulee uusi hanke ja uusi tekijä, vaikka se työ olisi ihan perusarkirutiineja. Kun budjetissa ei ole palkkarahaa, tehdään töitä projekteina.

Vierailija
36/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huikea palkka, pitkät lomat, leppoisat hommat, työolosuhteet kunnossa, hyvät edut muutenkin, vankka irtisanomissuoja, ei yt-neuvotteluja, eikä lomautuksia, eikä vastuu paina...

Valtiolla.fi -sivuilla on auki jatkuvasti määräaikaisia paikkoja. Ilmeisesti ketjutus aika yleistä. Lomia alle vuoden työsuhteessa muistaakseni 22 tai 24 päivää. Vaikka lauantaita ei lasketakaan, ei kai tuo kovin paljoa ole. En tiedä saako uudet työntekijät enää 38 päivän lomia ollenkaan. Ja tosiaan näissä mitä olen katsonut niin lähtöpalkka 2200-2400 bruttona. Aika vähältä minusta kuulostaa.

Tuo ketjutus on ainakin meillä erittäin tyypillistä. Joku ottaa virkavapaata ja menee töihin muualle, ja menee töihin muualle. Tilalle palkataan määräaikaisesti joku, ja vuoden päästä tämä alkuperäinen henkilö jatkaa virkavapaatansa, niin määräaikaisuutta jatketaan. Tämä sitten toistuu useampaan otteeseen.

30 päivän lomat saa aika helposti. Siihen vaaditaan lähinnä 1v työkokemus valtiolla (miehillä myös asepalvelus/siviilipalvelus lasketaan) tai 1v työkokemus muualla vastaavalla alalla. 38 päivää vaatii sitten sen 15 vuotta.

Vierailija
37/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen valtiolla minäkin ja näkemykseni on toisenlainen. Työterveys on vähän parempi kuin minimi eli työterveyteen pääsee flunssassa ja mahataudissa ja lisäksi saa lähetteen jatkohoitoon esim. diabetesepäilyssä, mutta se jatko on kokonaan julkisessa terveydenhuollossa. Ei mitään maksuttomia hammashoitoja, fysioterapiaa saa max 3 kertaa ja vain työperäisiin oireisiin, työpsykologin voi tavata pari kertaa ja silloinkin työperäisissä tilanteissa, ei esim. lapsen sairastuessa.

Työaika voi teoriassa olla liukuva, mutta osalla on edelleen tismalleen 8-16.15, riippuu työtehtävistä. Monella työaika on teoriassa liukuva, mutta omat kokoukset ovat aamuisin klo 8 alkaen ja ne on pakollisia. Lomat kertyvät kuten muillakin, erona vain se, että lauantaita ei lasketa vuosiloma-ajaksi. Kouluttautuminen onnistuu teoriassa, mutta on täysin kiinni esimiehestä, saatko enemmän kuin 2 vrk/v koulutuspäiviä käyttöösi. Kulttuuri-, liikunta- ja ateriaetu ei poikkea yksityisestä sektorista isosti, esimerkiksi liikuntaetu on 140 e/v, mutta käyttäjän pitää itse maksaa 50%. Jos ostan 30 e maksavan kuntosalilipun, maksan itse 15 e.

Palkkaus on avointa, totta, ja teoriassa voit saada jopa 45% henkilökohtaista lisää. Suurin osa ei saa kuin korkeintaan 12,5%, koska rahaa ei ole. HR-yksikkö ilmoittaa kunkin tiimin jaettavan rahasumman ja yleensä esimies toteaa, että olet tälläinen ja näin hyvä, mutta koska palkkaa ei voida nostaa, niin meidän tulee kehityskeskustelulomakkeelle kirjata sinut huonommaksi kuin olet.

Olen ollut valtiolla vähän yli 10 vuotta ja sinä aikana kokenut kolmet (3) YT:t ja työkavereitani on irtisanottu tuta-syistä. Moni virka on vaihtunut määräaikaiseksi ja työkavereita tulee vuodeksi kerrallaan, harvalla pesti jatkuu. Ketään ei palkata tilalleen vastaavaan tehtävään, vaan tulee uusi hanke ja uusi tekijä, vaikka se työ olisi ihan perusarkirutiineja. Kun budjetissa ei ole palkkarahaa, tehdään töitä projekteina.

Sama kokemus mullakin. Riippuu varmaan paljon virastosta.

Mä olen ollut 5v töissä nykyisessä tehtävässä. Virkaiältäni olen osaston toiseksi vanhin. En ole ikinä saanut pitää etäpäivää. En edes korona-aikana yhtä ainoaa.

Kukaan ei tee kanssani samoja tehtäviä, eli pois en voi olla. Tai voin, mutta se tarkoittaa että työt kerääntyy siltä ajalta pöydälle. Eli jos pidän 2pv sairaslomaa, yleensä sitten joudun hyödyntämään liukumaa seuraavalla viikolla. Ts. Tekemään ne poissaolopäivät heti takaisin. Sama loma-aikaan. Jos olen 2vko pois niin seuraavan kuukauden olen töissä 7-18 että saan työt ajan tasalle. Muutoin liukumia ei pysty hyödyntämään koska kokoukset alkaa klo 8 ja aika usein perjantaisin jatkuvat klo 16 asti.

Siitä tykkään että aika helpolla saa olla töistä pois jos on neuvolaa tms. Pakollista menoa. Yksityisellä nämä oli aina ongelma. Palkka mulla tippui 1000e kun siirryin yksityiseltä valtiolle. Se kirpaisi.

Vierailija
38/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankimmat mielipiteet löytyvät henkilöiltä jotka eivät ole olleet sekuntiakaan valtiolla töissä.

Vaihdoin valtiolle joitain vuosia sitten enkä voisi olla tyytyväisempi. Palkka on huomattavasti parempi + työterveyspalvelut, lomat, etätyö jne. Työtahti on tiukka (ei todellakaan mitään löysäilyä) vaikka usein muuta luullaan. Meilläkin on joitain tapauksia jotka ovat aloittaneet ja lopettaneet nopeasti kun luulivat ettei mitään tarvitse tehdä ja voi sluibailla päivät pitkät. Luulo ei ollut tiedon väärti.

Vierailija
39/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vankimmat mielipiteet löytyvät henkilöiltä jotka eivät ole olleet sekuntiakaan valtiolla töissä.

Vaihdoin valtiolle joitain vuosia sitten enkä voisi olla tyytyväisempi. Palkka on huomattavasti parempi + työterveyspalvelut, lomat, etätyö jne. Työtahti on tiukka (ei todellakaan mitään löysäilyä) vaikka usein muuta luullaan. Meilläkin on joitain tapauksia jotka ovat aloittaneet ja lopettaneet nopeasti kun luulivat ettei mitään tarvitse tehdä ja voi sluibailla päivät pitkät. Luulo ei ollut tiedon väärti.

Nämä ovat niitä samoja tyyppejä jotka soittaa ja haukkuu virkamiehet periaatteesta. Päiväkään eivät samoissa hommissa selviäisi, mutta pakko päästä pätemään.

Vierailija
40/87 |
04.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

köhkah kirjoitti:

Valton palkat ohittaa kaikkien palkat. Yksityisellä saa huonointa palkkaa samasta työrupeamasta.

Ei ainakaan it-hommissa. Valtiolla saat sen 3700-4200. Yksityisellä palkat ALKAA 4500:sta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan