Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pienituloiset yh:t tulee toimeen taloudellisesti?

Vierailija
02.06.2022 |

Tilanne: ero tulossa. Itsellä pienet lähihoitajan tulot. Yksi iso laina (yhteinen) jonka syystä saamme hyvällä tuurilla talostamme just ja just omat pois, eli kaikki alkaa nollasta. Ei velkaa, muttei voittoakaan.
Lainaa minun tuloilla ei saa asunnon ostamiseen. Säästöjä ei ole tarpeeksi. Uuden kodin oltava tilava, kolme lasta. Vuokra syö jo ison osan palkasta, lisäksi lasten harrastukset, ruoka, yms laskut. Kyllä tiukille vetää.

Harmittaa niin paljon.

Vinkkejä?

Viikonloppukeikkaa johonkin hoitolaitokseen olen miettinyt, mutta se nyt on semmosta tulipalojen sammuttelua.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat palkan lisäksi asumistukea vuokra-asuntoon, lapsilisän, elatustuen, yksinhuoltajakorotukset. Luulisi pärjäävän.

Vierailija
22/37 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaverini (nyt jo aikuinen) oli 3-lapsisesta perheestä, jossa erittäin pienituloinen yh-äiti. Kaikki nuo lapset tekivät kesätöitä ja joskus pientä viikonloppukeikkahommaa jo alaikäisenä (siivousta, ulkotöitä, jätskikiskalla jne.). Joskus joutuivat jopa lainaamaan tienaamistaan äidilleen, jolla oli laskuja erääntymässä. Äiti kuitenkin käsittääkseni sai ne tienatut rahat aina maksettua takaisin. Hyvin ovat kaikki kolme kouluttautuneet ja pärjäänneet elämässä myöhemmin. Elintaso heillä ja heidän lapsillaan nyt huomattavasti parempi kuin lapsuudenperheessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin pienessä kämpässä halvalla, ja sain säästöön rahaa pienistä tuloista huolimatta. Lopulta sain vähän parempipalkkaisen työn, ja samalla säästettyjä rahoja käyttäen otin asuntolainan ja nyt on kiva oma asunto. Kun on joutunut elämään kädestä suuhun, on oppinut kuluttamaan melko vähän, ja silti tekemään kaikkea kivaa ja nauttimaan elämästä.

Vierailija
24/37 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajana tienaat käteen noin 2000e kolmivuorossa. Jos et vielä tee kolmivuoroa, vaihda siihen, se on helppoa, töitä löytyy. Tiedän kun olen itsekin ollut lähihoitaja-yh nuorena.

Sen lisäksi saat lapsista lapsilisät, yhteensä 523,41e yh-korotuksineen. Elatustuet tulee vähintään miniminä, kolmesta lapsesta 517,77e. Kela maksaa jos isä on maksukyvytön.

Tästä tulee yhteensä tuloa ainakin se 3040e/kk ihan perustuella. Helposti voit vielä heittää keikan tai pari kuukaudessa jos haluat muutaman satasen lisää.

Ei tuolla ehkä herroiksi elele kolmen lapsen kanssa, mutta luulisi ihan hyvin pärjäävän kun ei velkojakaan ollut?

Vierailija
25/37 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun parru hanuriin vilahtaa,

raha tilille kilahtaa.

Vierailija
26/37 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meinaa isokaan palkka riittää, kun etävanhempi ei osallistu kuluihin :( Kaikki kallistuu, lasten tarpeet eivät iän myötä ainakaan halpene vaikkei esim. vaatteiden kulutus olekaan samaa kuin alakouluikäisillä.

Velvollisuuksiaan välttelevät etävanhemmat pitäis viedä saunan taakse, tiedätte kyllä mitä varten.

Viimeksi olin saunan takana Pohjalaisissa häissä viime kesänä. Otin bestmanilta sukkiin.

Vierailija
27/37 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun parru hanuriin vilahtaa,

raha tilille kilahtaa.

Only cash, honey.

Vierailija
28/37 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta alkaa YH:lla epätoivo ja itsensä tarjoominen vielä nykyistä agressiivisemmin kun ajat kovenee. Tsemppiä mammoille. :D

Vierailija
29/37 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajana tienaat käteen noin 2000e kolmivuorossa. Jos et vielä tee kolmivuoroa, vaihda siihen, se on helppoa, töitä löytyy. Tiedän kun olen itsekin ollut lähihoitaja-yh nuorena.

Sen lisäksi saat lapsista lapsilisät, yhteensä 523,41e yh-korotuksineen. Elatustuet tulee vähintään miniminä, kolmesta lapsesta 517,77e. Kela maksaa jos isä on maksukyvytön.

Tästä tulee yhteensä tuloa ainakin se 3040e/kk ihan perustuella. Helposti voit vielä heittää keikan tai pari kuukaudessa jos haluat muutaman satasen lisää.

Ei tuolla ehkä herroiksi elele kolmen lapsen kanssa, mutta luulisi ihan hyvin pärjäävän kun ei velkojakaan ollut?

Jumankekka!

Taidanpa hankkia lapsia ja potkia miehen pihalle, lyön rahoiksi!

T. Sairaanhoitaja päivävuorossa 1650/kk netto.

Vierailija
30/37 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan palkkaa saman verran kuin lähäri, lisäksi 600e elareita kolmesta lapsesta, lapsilisät ja yhdestä korotetun vammaistuen. Ihan hyvin tulen toimeen, oma asunto ja uusi auto on. Tosin olen kyllä pihi luonnoltani.

Vierailija
31/37 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumankekka!

Meinaat ettei ne lapset kuluta mitään? Ei vaatteita, ruokaa, opiskelutarvikkeita...

Ei tuosta oikeasti käteen jäis sulle sen enempää ku nytkään, lapsilla ei tienaa.

Vierailija
32/37 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat palkan lisäksi asumistukea vuokra-asuntoon, lapsilisän, elatustuen, yksinhuoltajakorotukset. Luulisi pärjäävän.

Nuo saisi kaikki poistaa. Jos on avioon kerran mennyt niin miksi siitä pitää niin kovasti hinkua pois?

Vierailija
33/37 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumankekka!

Meinaat ettei ne lapset kuluta mitään? Ei vaatteita, ruokaa, opiskelutarvikkeita...

Ei tuosta oikeasti käteen jäis sulle sen enempää ku nytkään, lapsilla ei tienaa.

Kallein kuluerä lapsista ainakin pääkaupunkiseudulla on se lastenhuone. Yksi makkari pääkaupunkiseudulla maksaa kevyesti 100000 euroa. Ja tämä näkyy kyllä vuokrissakin, eli kolmion vuokra on paljon enemmän kuin kaksion vuokra. Ja tosiaan, Suomessa on oltavat goretexit jne. varusteet. Siitä kun ostat vaikka syysulkoiluvarusteet lapselle (kengät, haalari/takki+housut, välilämpökerros, hanskat, pipo, kauluri), niin kyllä muuten maksaa ja kevääseen mennessä ne on pienet. Ja auta armias jos lapsellasi on jotain terveyskuluja lisäksi, vaikka ihan vaan atooppinen iho tms., joko makselet niitä lääkäri- ja voide/lääkekuluja, tai makselet kallista sairaskuluvakuutusta. Ja listaa voisi jatkaa.

Vierailija
34/37 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske kelan laskurilla saatko asumistukea ja minkä kokoiseen asuntoon. Itse pärjään paremmin nyt yksin kuin exän kanssa. Ostin halvemman asunnon, on kuitenkin samalta alueelta ja jopa isompi kuin edellinen. Velkaa on aika vähän. Saan nyt käteen ehkä 1900, kun olen työtön, siis kaikki tuet yhteensä, kun on 2 lasta. Pärjätään siis ihan hyvin, työssä ollessa jo todella hyvin. Jokaisella omat huoneet ja tilaa muutenkin. Toki asuminen täällä pienellä paikkakunnalla on halvempaa. Ja sain siis lainankin, vaikka ei ollut silloin vakityötä ja palkka samaa tasoa kuin hoitajilla.

Vierailija
35/37 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo saisi kaikki poistaa. Jos on avioon kerran mennyt niin miksi siitä pitää niin kovasti hinkua pois?

Meinaat, että ero on aina oma päätös?

Itse erosin miehen aloitteesta. Yksi lapsi ja tienaan nettona n. 1900e/kk, tulevaisuudessa palkka tulee onneksi vielä nousemaan.

Mutta yhtään lisää lapsia en tule kenenkään kanssa ikinä enää hankkimaan. Lapsiperhe-elämän pyörittäminen yksinään on rahallisesti sellaista taiteilua että oksat pois. Onneksi on vain yksi lapsi, niin tilaa ei tarvitse yhtä paljon kuin useamman lapsen kanssa.

Vuokrat jo kehyskunnissakin melkoisia, asuntolainasta turha edes haaveilla niin kauaa kuin elätän alaikäistä lasta.

Vierailija
36/37 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät voi harrastaa kalliisti, ellei ex maksa sitä elatuksena. Itse en harrasta enää mitään mikä maksaa. Näin se vain menee käytännössä.

Ja tosiaan, olohuoneessa nukkuminen on jatkossa vanhemman osa. Olen itse pienituloinen yh, jolla lisäksi opintolainaa ja ulosotossa. Kaikesta tingitään, mutta kyllä me joskus saadaan säästettyä esim pieneen viikonloppumatkaan kotimaassa tai sukulaisille. Ex maksaa minimielarit.

Vierailija
37/37 |
19.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin kolmen lapsen yksinhuoltajaksi. Olen keskituloinen, mutta pärjääminen huolestuttaa kun tuet lähtevät lasten kasvaessa. Nyt vanhin jo 18-v ja hänestä en saa lainkaan tukea, mutta on vielä lukiossa. Toinen 17-v ja saan vielä vuoden verran elatustukea, lapsilisä jäi jo pois. Kolmannesta saan vielä sekä lapsilisän että elatustuen. Lasten isä ei osallistu lainkaan elatukseen. Rankat ajat tiedossa kun tulot putoavat, mutta menot senkun kasvavat nytkun inflaatiokin laukkaa.

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme