Miten säästät ruoanlaitossa. Niksejä toivotaan.
Itse olen alkanut käyttämään kaurahiutaleita korppujauhojen sijaan esim ,tehdessäni lihapullia. Iso säästö. Korppujauhot kalliita.
Kun vaalea leipä vanhettuu , jauhan sen korppujauhoiksi.
Usein kun teen jauhelihapihvejä, muusaan kaksi kymää keitettyä perunaa jauhelihaan. Aivan ihanan maun antaa ja tietysti riittoisaa. Tämän vinkin otin eräätä ruotsalaiselta kuuluisalta kokilta.
Kokeilkaa, kuinka hyvää tulee.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syö vain instant -pussikeittoja, - nuudeleita,-hotpotteja yms. Annoskoko on valmiiksi mietitty. Tulee vain pakkausjäte, joka sekin on kierrätettävää.
No niissä nyt ei säästä, niissä ei ole kuin suolaa ja lisäaineita. Katoppa sen purkin kylkeä...lihaa 28prosenttia...
esim jokin mexican pussikeitto:
Ainesosat
Ainesosat: Pasta 44 % (DURUMVEHNÄJAUHO), kasvikset[1] 18 % (porkkana, punainen paprika, tomaatti, JUURISELLERI, purjosipuli, savoijinkaali, sipuli), suola, tärkkelys, maissi, hedelmäsokeri, kananliha 2,2 % (sis. hapettumisenestoaineet (E 304, E 307)), palmurasva, hiivauute, kananrasva, aromi, persilja[1], mausteet, karamellisoitu sokeri, maltodekstriini, hapettumisenestoaine (rosmariiniuute). Saattaa sisältää pieniä määriä kananmunaa, soijaa, maitoa ja sinapinsiemeniä.[1]Kestävän kehityksen mukaisesti kasvatettuja. Voimakassuolainen.
kananlihaa 2,2 pros hiivauutetta,kananrasvaa, palmurasvaa...hyihitto onko tää muka ruokaa??
Ainakin sitä myydään ruokana, joten on. Piti säästää ja syödä halvalla, ravintosisällöstä ei ollut mitään puhetta.
Ostan monet kasvikset pakasteena. Esim paprikapakaste on puolet halvempaa kuin tuore ja on vielä valmiiksi suikaloitu.
Jos reseptissä on paljon aineksia, karsin kalliimmat pois ja käytän halvempia runsaammin. Kaikkia eksoottisia mausteita ei tarvitse välttämättä laittaa jos ei ole kaapissa valmiina. Tämä niksi tietysti vaatii vähän kokemusta ruoanlaitosta, että tietää mitä voi karsia ilman että lopputulos on mauton.
Kalliimpia ruokia teen vain jouluna ja juhannuksena, esim lohta en osta juuri koskaan jos ei löydy hyvässä tarjouksessa.
Tuoreita tomaatteja ostan hyvin harvoin talvella, kilohinta on järjetön. Ja yleensäkin jätän pois ostoslistalta kaiken kalliilta tuntuvan, en osta tavan vuoksi.
Olen tehnyt aikanaan hintavertailut ja löytänyt edullisimmat tuotteet. Sitten pysyttelen niissä enkä kokeile uusia.
Nämä niksit toimii niin hyvin että kun kerroin ruokalaskuni määrän palstalla, minut haukuttiin valehtelijaksi. Yksi kirjoittaja menetti hermonsa ihan kunnolla :D Siitä olen kyllä iloinen että nykyään säästämisestä voi välillä lipsua. Oli sellainenkin aika kun ei voinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan liharuokia kasviksilla tai korvaan lihan jollain proteiinipitoisella kasviksilla. Esim. tortilloihin paputäyte tai makaronilaatikkoon vähemmän jauhelihaa ja tilalle vaikka porkkanaraastetta.
Leivon paljon leipää itse.
Ei hävikkiä.
Syödään tosi paljon keittoja.
Keitot on ihania ja helppotekoisia. Pinaattikeitto valmistuu viidessä minuutissa. Ja on hyvää.
Miten teet pinaattikeiton viidessä minuutissa?
Eihän siinä kauan mene. Sulatetaan voi ja sekoitetaan siihen jauhot. Sitten maito ja pakastepinaatti suoraan pussista, keitetään hetki.
Sitten menee tietysti vähän kauemmin jos haluaa kananmunia lisäksi.
No. Tällä hetkellä on jo osin myöhäistäkin joidenkin luonnontuotteiden hyödyntämisen kanssa. Koivunmahla ei virtaa enää (kovin voimakkaasti), koska lehdet ovat jo melkein täyskokoisiä. Korvasieniä vissiin saattaa olla vielä jonkin verran?
Maitohorsmanversot ovat enimmäkseen jo ylikasvaneita.
Mutta NYT ehtii kerätä: rapaperiä (no, se nyt ei ole mikään villiyrtti), on parhaimmillaan. Nokkosta, villivihanneksia, yrttiteeaineksia (pihlaja, mustaherukka, vadelma, mesiangervon kanssa odottaisin vielä; ja sitten varsinaiset yrtit poimulehti jne).
Vielä ehtii myös kylvää ja istuttaa kasvimaalle/purkkeihin/kukkapenkkiin syötävää. Perunaa, porkkanaa, salaatteja, hernettä, papujakin. Esikasvatettavat olisi pitänyt laittaa jo aikaisemmin kasvamaan.
Eli itse kasvattamalla ja keräämällä voi säästää. En juo kahvia (en ole koskaan juonut), vaan juon teetä. Ostan nykyään pari pakettia vaniljateetä vuodessa, ja mustaa irtoteetä parin vuoden välein isomman paketin. Juon omia juomasekoituksia (vähän mustaa teetä ja sitten noita keräämiäni mausteita, minttua, mansikkaa, pihlajaa, nokkosta jne). Juon kodin ulkopuolella noin 5x vuodessa ostojuoman (yleensä kaakaon, se maksaa noin 3€), muuten kuljen omilla eväillä tai olen syömättä esim. ostosreissuilla. Mut tää nyt ei ollut ruuanlaittoon säästöniksi.
Olen opetellut noudattamaan reseptejä luovasti. Kermaviilin tilalla piimää, maidon voi laimentaa. Pinaatin tilalle nokkosta, itse kasvattamaani mangoldia tai jos on ollut hyvä kesä, niin itsekasvatettua pinaattia (pakastan mahdollisimman paljon). Yritän käyttää raparperiä mahdollisimman monipuolisesti, koska sitä saan ilmaiseksi niin paljon kuin jaksan kantaa naapurista. Kiisseliä, piirakkaa, hilloa (vaniljaraparperihillo on namia), simaa, mehua - mutta myös suolaisissa ruuissa, salsoissa, wokeissa, pataruuissa ihan muiden vihannesten tapaan.
Käytän itsekasvatettua perunaa, nyt on odottamassa vielä nyssäkällinen violettia pottua istuttamista, kun kellarista pussinpohjallinen oli niin pieniä palleroita, ettei niitä jaksa pestä... (tavalliset perunat on laarissa, mutta nää erikoisemmat, puikulat ja väriperunat, on erillisissä verkkopusseissa).
Kaiken itsekasvatetun ja luonnostakerätyn hyödyntäminen muutenkin. Esimerkiksi syksyisin kerään kymmeniä litroja sieniä, en kaupasta osta enää niitä (herkkusienikin on alkanut kasvaa pihassa vanhan kompostin liepeillä, siitä saa pizzanpäälliset teineille).