Miten säästät ruoanlaitossa. Niksejä toivotaan.
Itse olen alkanut käyttämään kaurahiutaleita korppujauhojen sijaan esim ,tehdessäni lihapullia. Iso säästö. Korppujauhot kalliita.
Kun vaalea leipä vanhettuu , jauhan sen korppujauhoiksi.
Usein kun teen jauhelihapihvejä, muusaan kaksi kymää keitettyä perunaa jauhelihaan. Aivan ihanan maun antaa ja tietysti riittoisaa. Tämän vinkin otin eräätä ruotsalaiselta kuuluisalta kokilta.
Kokeilkaa, kuinka hyvää tulee.
Kommentit (64)
Jätä tuorehedelmät ja yrit ostamatta, sen sijaan juureksia ja vihanneksia.
Sivusta huutelen, että miten sen hävikin voi kokonaan välttää? Kun teen ruoan, niin sitä syödään yleensä pari päivää, joskus kolmekin. Sitten huomaan, että ai, tätä olikin liikaa. Ei siinä vaiheessa enää pakkaseen voi laittaa. Tuoreeltaan ne pitäisi pakastaa.
Tai vihannekset. Niitä meillä syödään paljon, mutta helposti löytyy jotain itäviä perunoita muutama.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta huutelen, että miten sen hävikin voi kokonaan välttää? Kun teen ruoan, niin sitä syödään yleensä pari päivää, joskus kolmekin. Sitten huomaan, että ai, tätä olikin liikaa. Ei siinä vaiheessa enää pakkaseen voi laittaa. Tuoreeltaan ne pitäisi pakastaa.
Tai vihannekset. Niitä meillä syödään paljon, mutta helposti löytyy jotain itäviä perunoita muutama.
Laitan heti valmistuksen jälkeen puolet pakkaseen. Joskus voi pitää laiskotteluviikkoja, kun pakkanen on pullollaan erilaisia annoksia.
En muuten paitsi yritän vältellä ruokahävikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän salaisuus on se, että meillä on koira, joka syö viimeiset tähteet. Tosin olen tässä 50v ikään mennessä oppinut jo mitoittamaan ruuan määrän siten, ettei mitään tolkuttomia yllätyksiä enää tule. Meillä syödään samaa ruokaa maksimissaan kahtena päivänä PLUS minä syön lounalla sitten niin monta kertaa, että se ruoka loppuu (yleensä kahtena päivänä). Ruoka säilyy syömäkelpoisena oikein säilytettynä useita päiviä, liki viikon. Usein meillä syödään ruokaa limittäin, joten kahtena päivänä peräkkäin ei syödä samaa ruokaa.
No, toinen salaisuus on varmaan nuo neljä teiniä kotona - hyvin harvoin jää edes tuoksi kahdeksi päiväksi ruokaa. Jos keitän 5dl kuivamittaa riisiä, niin siitä ehkä saa seuraavana päivänä yksi tai kaksi lasta itselleen "välipalan". Spagettia keitän vajaan kilon kerrallaan (pitäisi olla suurempi kattila...), tänään juuri tein perunamuussia noin 30 perunasta, ja eipä sitä ylimääräistä jäänyt (ja olivat ihan sellaisia nyrkin kokoisia pottuja, ei mitään pieniä).
Perunoita voi käyttää ruuanlaitoissa, vaikka niissä olisikin pienet idut. sitten kun ne idut tunkee ulos muovipussista eteisen ovelle, on aika laittaa ne kompostiin... tai kasvimaalle. Meillä on itsekasvatetut perunat ja ne säilytetään kunnon maakellarissa. Eilen hain nää tän päivän perunat, eivätkä ne olleet itäneet vielä ollenkaan.
Käyn kerran viikossa jääkaapin ja vihanneshyllyn (viileällä verannalla) läpi, että onko jotain menossa vanhaksi. Kasviksista teen usein uunikasviksia, niihin käy liki mikä tahansa kurkkua ja salaattia lukuunottamatta. Teen usein hummusta, ja siihen voi sekaan laittaa kypsennettyjä kasviksia (pidän etenkin punajuurihummuksesta, porkkana on ehkä aavistuksen liian makeaa minun makuuni). Pienet määrät kasviksia laitan keittoihin ja munakkaisiin. Jos löytyy uhanalaisia hedelmiä, pilkon ne noille teineille valmiiksi kippoihin ja kiikutan nenän eteen syötäväksi.
Mutta vaikka minulla on ohjeellinen ruokalistaidea päässäni, niin olen aina valmis muokkaamaan sitä sen mukaan, mitä kaapeissa on. Mielummin venytän kauppaan menoa päivällä tai parilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan liharuokia kasviksilla tai korvaan lihan jollain proteiinipitoisella kasviksilla. Esim. tortilloihin paputäyte tai makaronilaatikkoon vähemmän jauhelihaa ja tilalle vaikka porkkanaraastetta.
Leivon paljon leipää itse.
Ei hävikkiä.
Syödään tosi paljon keittoja.
Keitot on ihania ja helppotekoisia. Pinaattikeitto valmistuu viidessä minuutissa. Ja on hyvää.
Miten teet pinaattikeiton viidessä minuutissa?
Vierailija kirjoitti:
Voi ja kermahan on koko keiittiön kirous.
Vain suomalaisissa pastakastikeohjeissa läträtään kermaa. Italialaiset käyttävät paseerattua tomaattia siinä, missä suomalaisessa ohjeessa sanotaan kermaa ja öljyä siinä missä meillä voita. Kolesteroliarvot ovat kuin eri planeetalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ja kermahan on koko keiittiön kirous.
Miten voit tehdä esim.Janssonin kiusauksen ilman kermaa puhumattakaan kermakastikkeista?
Saosta maitoa vaikka perunajauhoilla paksummaksi. Anna jäähtyä ja käytä kuten kermaa. Lisää pari ruokalusikallista öljyä että saa rasvaisemman suutuntuman.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan liharuokia kasviksilla tai korvaan lihan jollain proteiinipitoisella kasviksilla. Esim. tortilloihin paputäyte tai makaronilaatikkoon vähemmän jauhelihaa ja tilalle vaikka porkkanaraastetta.
Ei hävikkiä.
Valmiiksi kypsät linssit eivät ole kalliita ja niillä jatkaa jauheliharuoat ja maustettuina sopivat myös makaronilaatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka te valmistatte siitä soijarouheesta ruokaa? Minullakin on sitä. Olen joskus lisännyt esim. jauhelihakastikkeeseen. Mutta mitä tapoja teillä on käyttää soijarouhetta? Ja miten maustatte sen?
Se kannattaa turvottaa. Keitä sitä vaikka kasvis- tai lihaliemessä. Kaada liemi pois ja lisää jauhelihan sekaan.
Syö vain instant -pussikeittoja, - nuudeleita,-hotpotteja yms. Annoskoko on valmiiksi mietitty. Tulee vain pakkausjäte, joka sekin on kierrätettävää.
Mökillä kävelee porot aina melkein suoraan pakastimeen, oiva lisä ravintoon.
Korppujauhojen tai ap.n mainitsemien kaurahiutaleiden sijaan suunnittelin tänä kesänä jauhavani vuotavan jokiveneen jauhoiksi. Karheampi jauhatus korppujauhon tilalla käytettäväksi ja hienompi leivontaan. Pikantti tervanmaku sopii hyvin poronlihan kanssa
Vierailija kirjoitti:
Jatka ruoat vedellä niin säästöä tulee.
TÄMÄ on ilkeyttä!
Tässä ei ole mitään hauskaa!
Kaverin mies läksi ostamaan tupakkaa. On sillä tiellään vielä, kohta 40v.
Ex-vaimonsa joutui jatkamaan maitoa vedellä että sai annettua lapsille. Ukko kun ikäänkuin unohti ne lapsetkin. Rahaa tuli lapsilisät, ennekuin tajusi oikeutensa, kun ukkoa ei kuulunut takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hävikkiä.
Keitot on ihania ja helppotekoisia. Pinaattikeitto valmistuu viidessä minuutissa. Ja on hyvää.
Mikrossa sulattaa pakasteen, luulen ma!
nokkoset on ilmaisia. syö niitä. kuin pinaattia
Vierailija kirjoitti:
Syö vain instant -pussikeittoja, - nuudeleita,-hotpotteja yms. Annoskoko on valmiiksi mietitty. Tulee vain pakkausjäte, joka sekin on kierrätettävää.
No niissä nyt ei säästä, niissä ei ole kuin suolaa ja lisäaineita. Katoppa sen purkin kylkeä...lihaa 28prosenttia...
esim jokin mexican pussikeitto:
Ainesosat
Ainesosat: Pasta 44 % (DURUMVEHNÄJAUHO), kasvikset[1] 18 % (porkkana, punainen paprika, tomaatti, JUURISELLERI, purjosipuli, savoijinkaali, sipuli), suola, tärkkelys, maissi, hedelmäsokeri, kananliha 2,2 % (sis. hapettumisenestoaineet (E 304, E 307)), palmurasva, hiivauute, kananrasva, aromi, persilja[1], mausteet, karamellisoitu sokeri, maltodekstriini, hapettumisenestoaine (rosmariiniuute). Saattaa sisältää pieniä määriä kananmunaa, soijaa, maitoa ja sinapinsiemeniä.[1]Kestävän kehityksen mukaisesti kasvatettuja. Voimakassuolainen.
kananlihaa 2,2 pros hiivauutetta,kananrasvaa, palmurasvaa...hyihitto onko tää muka ruokaa??
Aloittaja on kirjoittanut, että korppujauhot ovat kalliita. Juuri ostin, 300g maksoi 0,69 e. En nyt kalliina pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on kirjoittanut, että korppujauhot ovat kalliita. Juuri ostin, 300g maksoi 0,69 e. En nyt kalliina pitäisi.
Eikä niitä edes tarvita siihen jauhelihataikinaan.
Eikä kyllä muitakaan jauhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hävikkiä.
Litra maitoa kattilaan. Sekaan kylmään maitoon vispaat n. desilitran vehnäjauhoja. Lisäät jäiset pinaattipalat samaan sörsseliin. Laitat levyn päälle, Sekoitat koko ajan kunnes kiehuu ja minuutin tai pari sen ylitse. Pinaatit sulaneet ja jauho kypsynyt. Sitten maustan suolalla. Pinaattikeitto itsetehtynä on oikeasti pikaruoka. Pari kananmunaa kiehuu siinä samalla.
-sivusta
Keskiverto suomalainen voi ihan huoletta korvata kaiken käyttämänsä punaisen lihan soijarouheella, eikä tule IKINÄ kärsimään mistään puutostilasta. Suurin osa suomalaisista nimittäin syö tällä hetkellä liikaa proteiinia.
Itse koin ahaa-elämyksen soijarouheen kanssa, kun täältä luin, että se kannattaa paahtaa öljyssä eikä liotella vedessä/nesteessä ruuanlaiton yhteydessä. Eli öljyä pannulle, sekaan ruokaan sopivat mausteet (valkosipuli kannattaa laittaa vähän myöhemmin, ettei kärähdä) ja soijarouhe. Vasta tämän paahtamisen jälkeen kannattaa lisätä neste (olipa se sitten tomaattimurskaa, vettä, lientä tms). Jos soijarouheen käyttää "sinällään", niin kannattaa pannulle lisätä sitten vielä vettä, koska se soijarouhe sinällään muuten muistuttaa rakenteeltaan sahanpurua. Mutta tuolla tavalla käsiteltynä siitä tulee ihan oivaa apetta.
Ihan voi olla eri mieltä, mutta itse olen oppinut tekemään soijasta (niin rouheesta kuin suikaleistakin) hyvää ruokaa. Itse pidän kuitenkin enemmän hernerouheesta, sitä ei ihan joka kaupasta löydy. Perheemme on sekasyöjiä, mutta lasten pyynnöstä olemme siirtyneet enemmän kasvispainotteiseen ruokaan. On se edullisempaakin.