Miten säästät ruoanlaitossa. Niksejä toivotaan.
Itse olen alkanut käyttämään kaurahiutaleita korppujauhojen sijaan esim ,tehdessäni lihapullia. Iso säästö. Korppujauhot kalliita.
Kun vaalea leipä vanhettuu , jauhan sen korppujauhoiksi.
Usein kun teen jauhelihapihvejä, muusaan kaksi kymää keitettyä perunaa jauhelihaan. Aivan ihanan maun antaa ja tietysti riittoisaa. Tämän vinkin otin eräätä ruotsalaiselta kuuluisalta kokilta.
Kokeilkaa, kuinka hyvää tulee.
Kommentit (64)
Vaihdoin jauhelihan soijarouheeseen ja kanan tofuun. Todella paljon halvempaa ja kun opettelee niitä käyttämään oikein, niistäkin saa oikein maukasta ruokaa aikaiseksi. Käytän enemmän pakastekasviksia, kuin tuoreita. Niissä on usein parempi ravintoarvokin, eikä pilaannu yhtä helposti.
Älä käytä lihaa ollenkaan. Siinä säästää jo paljon.
Voi ja kermahan on koko keiittiön kirous.
Vierailija kirjoitti:
Kun ihminen lankeaa tähän rasvan ja pikaruoan kiroukseeen niin se on kultasuoni.
Kasvistuoat ovat todella kalliita. Osta kasviksien tilalle pihviä.
Otan vain pienen määrän rahaa mukaan.
Suunnittelu. Joka kuukaudelle joku teema, vaikka juuressosekeittoa pakastimeen. Tätä kaksi kertaa viikossa.
Aina on ruokaa loppukuussakin.
Vältä hävikkiä. Ei ruokaa tai elintarvikkeita roskikseen, tärkein säästövinkki.
Vierailija kirjoitti:
Miten voit tehdä esim.Janssonin kiusauksen ilman kermaa puhumattakaan kermakastikkeista?
poltan tupakin ja ruokahalu menee pariksi tunniksi eteenpäin.... eli syön vähemmän
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin jauhelihan soijarouheeseen ja kanan tofuun. Todella paljon halvempaa ja kun opettelee niitä käyttämään oikein, niistäkin saa oikein maukasta ruokaa aikaiseksi. Käytän enemmän pakastekasviksia, kuin tuoreita. Niissä on usein parempi ravintoarvokin, eikä pilaannu yhtä helposti.
Tykkään soijarouheesta kumma kyllä.
Tänään syön ihan paistetun lohen riisillä ja aasialaisella kastikkeella.
Jatkan liharuokia kasviksilla tai korvaan lihan jollain proteiinipitoisella kasviksilla. Esim. tortilloihin paputäyte tai makaronilaatikkoon vähemmän jauhelihaa ja tilalle vaikka porkkanaraastetta.
Leivon paljon leipää itse.
Ei hävikkiä.
Syödään tosi paljon keittoja.
Teen kaikki ruuat itse. En käytä koskaan eineksiä enkä osta karkkeja, sipsejä jne.
Vierailija kirjoitti:
poltan tupakin ja ruokahalu menee pariksi tunniksi eteenpäin.... eli syön vähemmän
Onneks tupakka ei ookaan kallista...
Osta halpoja raaka-aineita. Yleensä isot pakkauskoot ovat kilohinnaltaan halvempia, joten osta niitä ja tee iso annos kerralla, osan voi laittaa pakastimeen. Halpoja raaka-aineita ovat esimerkiksi linssit, soijarouhe, sika-nauta- tai kananjauheliha, kauden juurekset ja vihannekset, tomaattisäilykkeet, kuivatut herneet ja pavut. Myös pakastevihannekset ja pakastetut lihatuotteet saattavat olla halpoja. Luulliset siipikarjanlihat, kuten broilerinkoivet ovat myös usein halpoja.
Kannattaa välttää sellaisia ainesosia, jotka ovat kilohinnaltaan kymmenien eurojen hintaluokassa, ja joita ilmankin voi aivan hyvin valmistaa yhtä maukkaan aterian. Esimerkiksi pitkään kypsytetyt juustot ja arvostetummat lihan osat ovat yleensä tällaisia.
Syön kasviksia puoli kiloa päivässä.
Ihan oikeasti, sen jälkeen ei pysty syömään puolen kilon makkarapakettia, saati montaa sataa grammaa juustoa, saati paljoa muutakaan. Käytän hemapea tai niitä muita halpoja pakastevihanneksia.
Toinen patenttiratkaisu on kaurapuuro hillosilmällä.
En ole kokki, joten tykkään nopeista ja selkeistä ratkaisuista.
Kuinka te valmistatte siitä soijarouheesta ruokaa? Minullakin on sitä. Olen joskus lisännyt esim. jauhelihakastikkeeseen. Mutta mitä tapoja teillä on käyttää soijarouhetta? Ja miten maustatte sen?
Vierailija kirjoitti:
Syön kasviksia puoli kiloa päivässä.
Ihan oikeasti, sen jälkeen ei pysty syömään puolen kilon makkarapakettia, saati montaa sataa grammaa juustoa, saati paljoa muutakaan. Käytän hemapea tai niitä muita halpoja pakastevihanneksia.
Toinen patenttiratkaisu on kaurapuuro hillosilmällä.
En ole kokki, joten tykkään nopeista ja selkeistä ratkaisuista.
Helposti pystyy syömään pussillisen porkkanoita JA paketillisen makkaraa JA juustoa.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan liharuokia kasviksilla tai korvaan lihan jollain proteiinipitoisella kasviksilla. Esim. tortilloihin paputäyte tai makaronilaatikkoon vähemmän jauhelihaa ja tilalle vaikka porkkanaraastetta.
Leivon paljon leipää itse.
Ei hävikkiä.
Syödään tosi paljon keittoja.
Keitot on ihania ja helppotekoisia. Pinaattikeitto valmistuu viidessä minuutissa. Ja on hyvää.
Minun tietokoneessa ei toimi kirjain L kunnolla. Pyydän anteeksi kirjoitusvirheitä.