Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten säästät ruoanlaitossa. Niksejä toivotaan.

Vierailija
02.06.2022 |

Itse olen alkanut käyttämään kaurahiutaleita korppujauhojen sijaan esim ,tehdessäni lihapullia. Iso säästö. Korppujauhot kalliita.
Kun vaalea leipä vanhettuu , jauhan sen korppujauhoiksi.
Usein kun teen jauhelihapihvejä, muusaan kaksi kymää keitettyä perunaa jauhelihaan. Aivan ihanan maun antaa ja tietysti riittoisaa. Tämän vinkin otin eräätä ruotsalaiselta kuuluisalta kokilta.
Kokeilkaa, kuinka hyvää tulee.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka te valmistatte siitä soijarouheesta ruokaa? Minullakin on sitä. Olen joskus lisännyt esim. jauhelihakastikkeeseen. Mutta mitä tapoja teillä on käyttää soijarouhetta? Ja miten maustatte sen?

Jos tekee vaikka kaalilaatikkoa niin sinne vain maalin ja riisin ja nesteen kanssa uuniin niin kypsyy samalla. Nopeampi ja halvempi ja helpompi kuin liha ja voi valita rasvan lähteeksi vaikka terveellisemmän öljyn kuin mitä jauhelihasta tulee.

Tarjolle vaikka puolukoiden kanssa!

Vierailija
22/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka te valmistatte siitä soijarouheesta ruokaa? Minullakin on sitä. Olen joskus lisännyt esim. jauhelihakastikkeeseen. Mutta mitä tapoja teillä on käyttää soijarouhetta? Ja miten maustatte sen?

Teen esim shephards pien. Maustan soijalla tai worchersterkastikkeella. Netissä on hyviä ohjeita. Voi toki myös käyttää linssejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki: 

Tänään ostin 2 rasiaa eli 6 kpl kanankoipia, n.2,5kg..  hinta 1,99e/kg . Yht. 5€

Kypsensin uunissa. Liemi talteen, liemestä paksu kermainen currykastike, johon 2 koiven lihat.

Kastikkeeseen keitin pastat ja gratinoin juustokuorrutteella.

Todella hyvä ja maukas ruoka, min. 6 ateriaa, hinta alle 4€. Ateria reilusti alle euron.

Jäljellä on vielä 4 koipea ja osa kastikkeesta. Pari koipea syön sellaisenaan, parista tulee vielä keitto tai salaatti.

Ap kertoo säästävänsä korppujauhoissa. Aika triviaalia näpertelyä. Toki leivänjämät kannattaa hyödyntää jo ihan hävikin vähentämisen vuoksi.

Eli näin tulee vähintään 10 ateriaa tykötarpeineen alle kympillä. Eipä paljon halvemmalla tee lihapitoista ruokaa. Tai mitään muutakaan, paitsi kaurapuuroa.

No jauhelihapihveihin perunaa tai muuta juuresta ja punajuurta on aika vanha vinkki. Hyvä toki, ja ihan maunkin vuoksi.

Vierailija
24/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän joko jauhelihan seassa, linssien seassa tai sellaisenaan, mihin tahansa ruokaan johon suomalaisperinteisen reseptin mukaan tulisi jauhelihaa. Soijarouhe pitää maustaa voimakkaammin kuin sama ruoka maustettaisiin, jos käytettäisiin jauhelihaa. Mausteet tietysti riippuvat ruuasta, mutta monissa resepteissä oman kokemukseni mukaan soijarouheen mausteeksi toimivat savupaprika ja soijakastike, ja näiden lisäksi sitten mikä sopiikaan haluttuun makumaailmaan. Sipuli ja valkosipuli toimivat myös hyvin soijarouheen kanssa, ihan niin kuin jauhelihankin kanssa.

Vierailija
25/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta laputettuja aineksia, kahdeksan jälkeen usein enemmänkin alennusta. Katso hävikkipussit, leipis -pussit. Laputettuja ruokia eniten pyhien jälkeen. Tee itse, älä osta valmiina.

Vierailija
26/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän joko jauhelihan seassa, linssien seassa tai sellaisenaan, mihin tahansa ruokaan johon suomalaisperinteisen reseptin mukaan tulisi jauhelihaa. Soijarouhe pitää maustaa voimakkaammin kuin sama ruoka maustettaisiin, jos käytettäisiin jauhelihaa. Mausteet tietysti riippuvat ruuasta, mutta monissa resepteissä oman kokemukseni mukaan soijarouheen mausteeksi toimivat savupaprika ja soijakastike, ja näiden lisäksi sitten mikä sopiikaan haluttuun makumaailmaan. Sipuli ja valkosipuli toimivat myös hyvin soijarouheen kanssa, ihan niin kuin jauhelihankin kanssa.

Laitatko sen sellaisenaan ruuan joukkoon, vai käsitteletkö jotenkin ( esim. kuulotat öljyssä ja vaatiiko tuollainen vettä vähän soijarouheen joukkoon ennen pannulle laittoa vai kuivana )

Vierailija
27/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti kalliin kauppareissun jälkeen tehdä samasta aiheesta aloitus. Ehdit ensin.

Pavut ja linssit ovat edullisia ja täyttäviä. Niitä voi lykätä vaikka pihveihin tai sosekeittoihin.

Soijarouhe- ja tofuvinkit kiinnostavat myös minua.

Toimivaa on ollut myös tehdä viikon ostokset kerralla. Tai pidemmänkin ajan, jos ruoka mahtuu kaappeihin. Tämä vaatii vain suunnittelua, johon ei aina ole jaksamista ja viitsimistä.

Vierailija
28/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein kerran makaronilaatikon ilman lihaa soijarouheesta. Maidon tein maitojauheesta, joka oli menossa vanhaksi. Perhe ei huomannut mitään.

Turvotin ensin soijaroiheen vedessä. Siivilällä valutin liiat nesteet pois. Sitten paistelin sen mössön sipulin ja voin kera pannulla ja maustoin. Siitä sitten vaan makaronilaatikkoon.

Vierailija
29/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäänpä tähän vielä vinkin, joka unohtui, eli jos teen tomaattipohjaista kastiketta, niin en turvota soijarouhetta vedessä vaan kuumennan sitä ihan hetken pienessä määrässä öljyä, ja sitten lisään tomaattimurskan tai paseeratun tomaatin, jolloin soijarouhe turvotessaan imee itseensä tomaatin makua. vettä voi lisätä sitten tarpeen mukaan, ettei kastike jää liian kuivaksi.

Vierailija
30/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vältä hävikkiä. Ei ruokaa tai elintarvikkeita roskikseen, tärkein säästövinkki.

Joo, kaiken voi jatkokäyttää tai pakastaa tulevan varalle.

Vierailija
31/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Ruuassa aletaan säästää vain äärimmäisessä hätätapauksessa. 

Vierailija
32/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitatko sen sellaisenaan ruuan joukkoon, vai käsitteletkö jotenkin ( esim. kuulotat öljyssä ja vaatiiko tuollainen vettä vähän soijarouheen joukkoon ennen pannulle laittoa vai kuivana )

Soija on jo valmiiksi kypsä eli ei tarvitse kypsentää kuten jauheliha. Riippuen ruoasta ja käyttötavasta voi laittaa suoraan ruokaan, liottaa tai paistaa. Padoissa tai kypsytyksessä oman kokemuksen mukaan imee nestettä

Vierailija
33/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kuumennan ensin öljyssä esim. sipulin kanssa ja sitten lisään nestettä. Soijarouhe vaatii kyllä nestettä, eli jos ruokaan ei muuten lisätä nestettä, niin lisää vettä kuumalle pannulle/kattilaan soijarouheen sekaan.

Vierailija
34/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks helppo säästötapa on jättää iltapala pois ja muu turha napostelu. Kyllä sitä jaksaa nukkua vaikka ei oo pötsi täynnä. Aamusta sitten tankataan. Itse teen fyysistä työtä (7- 15:30) mutta oon vuositolkulla tehnyt niin että syön vaan kaks kertaa päivässä, hyvin sillä pärjää eikä pääse kertymään ylimäärästä.

T: 180cm/70kg 32v M

Vierailija
35/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaksi menevistä leivistä voi tehdä lämpimiä voileipiä ja on todella hyvää. Tosin päälliset usein kalliita! Mutta jos jääkaapin jämät laittaa päälle niin hyvää!

Kasvishernekeitto on todella hyvää.

Vierailija
36/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tein kerran makaronilaatikon ilman lihaa soijarouheesta. Maidon tein maitojauheesta, joka oli menossa vanhaksi. Perhe ei huomannut mitään.

Turvotin ensin soijaroiheen vedessä. Siivilällä valutin liiat nesteet pois. Sitten paistelin sen mössön sipulin ja voin kera pannulla ja maustoin. Siitä sitten vaan makaronilaatikkoon.

Noin käsitellessä soijarouheen voi paistaa jauhelijan tapaan esim pastakastekkeeksi. Ei tarvita jauhelihaa ollenkaan sekaan.

Vierailija
37/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön kasviksia puoli kiloa päivässä.

Ihan oikeasti, sen jälkeen ei pysty syömään puolen kilon makkarapakettia, saati montaa sataa grammaa juustoa, saati paljoa muutakaan. Käytän hemapea tai niitä muita halpoja pakastevihanneksia.

Toinen patenttiratkaisu on kaurapuuro hillosilmällä.

En ole kokki, joten tykkään nopeista ja selkeistä ratkaisuista.

Helposti pystyy syömään pussillisen porkkanoita JA paketillisen makkaraa JA juustoa. 

No hyi. Minun vatsanporttini ei toimisi enää tuommoisen sikailun jälkeen :D Saatan syödä nälkääni sen makkarapaketin tai sitten kauhallisen kasviksia, nökkösen nuudeleita ja pikku palan lihaa. Arvaa, kumpi tulee halvemmaksi...

Vierailija
38/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouskutellaan näkkileipää usein. Leivon myös leipää usein, ja pakastan.

Vierailija
39/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mene roskiin ruokatarvikkeita oikeastaan milloinkaan. Käytetään aina vanhimmasta päästä.

Tarkistan kilohinnat aina ostoksilla. Jätän suosiolla kalliimmat vihannekset kauppaan. Käytän niitä edullisia.

Vierailija
40/64 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoin jauhelihan soijarouheeseen ja kanan tofuun. Todella paljon halvempaa ja kun opettelee niitä käyttämään oikein, niistäkin saa oikein maukasta ruokaa aikaiseksi. Käytän enemmän pakastekasviksia, kuin tuoreita. Niissä on usein parempi ravintoarvokin, eikä pilaannu yhtä helposti.

Miksi te veget valehtelette aina? Jos korvaat jauhelihan soijarouheella, sinä huononnat ruokasi ravintoarvoja. Soijarouhe on kuivattua, eikä sitä laiteta mihinkään ruokaan grammoina yhtä paljon kuin jauhelihaa. Jos haluat saman määrän ravintoa kuin jauheliharuoasta, sinun täytyy ahtaa itseesi kolminkertainen annos soijarouhemussua. Se ei ole enää halpaa eikä terveellistä. Sinusta tulee läski.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi