Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulta tarkastettu luottotiedot, kun olet hakenut uutta työpaikkaa?

Vierailija
02.06.2022 |

Mistä paikasta ollut kyse? Minä hain vaateliikkeeseen, suomalaisomisteiseen, en päässyt koska merkintä luottotiedoissa :(

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mark kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mark kirjoitti:

Eli yksi syy miksi suomessa on niin paljon luottotiedottomia ihmisiä on se että heidän ei anneta parantaa sitä tilannetta mitenkään. Joka puolelta lyödään ovia kiinni ja matot vedetään alta kaikki menee rahaa jää juuri ja juuri elämiseen jossain läävässä. Heitä kohdellaan kuin saastaa. Olen varma että löytyisi paljon parempia ratkaisuja kuin nykyiset.

Niin, että ovat ihan täysin syyttömiä omaan tilaansa?

Missä kohtaa niin lukee? Raha asiat voi mennä vikaan monella tapaa myös niillä jotka luulee että ne on kunnossa ja koko elämää ei kuulu kenenkään roikkua velallisena oli syyllinen tai ei. Joku raja siinäkin.

Kuinka monella ne oikesti menee jonkun toisen takia, eikä oman käytöksen? Niinpä.

Vierailija
22/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mark kirjoitti:

Eli yksi syy miksi suomessa on niin paljon luottotiedottomia ihmisiä on se että heidän ei anneta parantaa sitä tilannetta mitenkään. Joka puolelta lyödään ovia kiinni ja matot vedetään alta kaikki menee rahaa jää juuri ja juuri elämiseen jossain läävässä. Heitä kohdellaan kuin saastaa. Olen varma että löytyisi paljon parempia ratkaisuja kuin nykyiset.

Tottakai on syy omaan tilaan, joillain parempi (sairaus tms) Joillain huonompi (hölmöily, päihteet). Mutta pointtina oli edellisellä se, että mikään ei motivoi korjaamaan tilannetta, jos tiedot pysyy ikuisesti huonoina. Esim. olet viimeiset vuodet maksanut velkoja ahkerasti pois tai hölmöile lisää velkaa -> tilanne on tarkistaetta sama, ei luottoa. Nyt tähän onneksi taitaa olla tulossa muutosta vai tuliko jo, että merkintöjä poistuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kansainvälinen firma. Tsekattiin luottotiedot ja rikosrekisteri.

Perustelu, teollisuusvakoilulle ovat altteimpia ne, joilla ei ole talous kunnossa. Huumehistorian omaavilla sama.

Suostumus kysyttiin. Mutta jos olisin kieltäytynyt, niin tuskinpa olisin saanut työpaikkaa.

Vierailija
24/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni luottotiedot tarkistetaan hyvin usein kun haet töitä jossa käsitellään käteistä tai on pääsy firman tileille yms. Joissakin tapauksissa myös tarkistetaan rikosrekisteri mahdollisten kavallusten yms varalta.

jotkut firmat ilmoittavat tästä jo työilmoituksessa tai aivan viimeistään haastattelukutussa / haastattelussa. Ilman lupaa ei tietoja saa katsoa.

Luottotiedot ei sinänsä automaattisesti ole syy jättää palkkaamatta, mutta kahden samantasoisen hakijan valitsemissa valitettavasti luottotiedoton on se kun karsiutuu. 

Jos merkintä löytyy, kannattaa manita siitä jo siinä vaiheessa kun luottotietojen tarkistamiseen pydetään lupa, ja kertoa mistä se johtuu, jos syy on hyvä. Itse voisin palkata esim entisen yrittäjän, jolla on jäänyt firman kaatuessa henkilökohtaista velkaa, tai jonkun joka kertoo että nuoruuden hölmöilyjä makselee.

Vierailija
25/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, taloushallinnon tehtäviä. En pystyisi työssäni varastamaan mitään tai huijaamaan ketään, jotenkin pidän myyjälle tietojen tarkistamista tarpeellisempana. Mutta kohtuutonta tietysti, harvoin luottotietojen menetys johtuu epärehellisyydestä.

Vierailija
26/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, siitähän pitää ilmoittaa etukäteen, jos ne tarkistetaan, enkä ole koskaan hakenut sellaisiin tehtäviin. Nykyisessä työtehtävässäni käsittelen koko organisaation talousasioita (pystyn esimerkiksi tekemään suoria tilisiirtoja organisaation tililtä), palkkoja ja hallinnoin yhteensä noin 470 000 euron projekteja. Minulla on myös organisaation luottokortti.

Nykyisin luottotietoni ovat kunnossa, mutta ei niitä ainakaan työnantaja ole missään vaiheessa tarkastanut. En tiedä tarkastaako pankki luottokorttia myöntäessään, mutta ainakin joskus joku minulle sanoi, ettei luottotietojen puute olisi siinäkään este, koska se on nimenomaan organisaatiolle myönnetty kortti ja se vastaa, jos käytän sitä väärin.

Miten niin ilmoittaa etukäteen.

Itse olin paikan päällä, kun työnantaja kysyi, että saako tarkistaa luottotiedot.

Sanoin, että kyllä tietenkin.   Samassa tilanteessa hän meni luottotietorekisteriin ja tarkasti tilanteen.   Kun oli tsekkanut sen, sanoi että kaikki kunnossa.

Vierailija
27/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luottotietoja, mutta Ohranan turvallisuusselvitys on tehty.

Vierailija
28/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mark kirjoitti:

Suomessa voi ihan hyvin kuule käydä niin, että sairastuu ja laskuja kertyy koska ei ole oikeutettu esim toimeentulotukeen, tai julkinen TH ei hoida kunnolla niin tulee väkisin yksityisen laskuja. Tai on kokeillut yrittäjyyttä ja sen jälkeen työkkäri evää kaikki tuet. Tai on sairastunut maniaan/psykoosiin ja osastolle ei oteta koska paikkoja on joku yksi 50 tarvitsevaa kohti.

Ehkä niin. Mutta kuinka monen tiedot on menneet tän takia? Ja kuinka monella vaan oman perseilyn takia?

Suomessa ei kannata yrittää, se on selvää. Itsellä on mt-sairaus(itseasiassa useampia diagnooseja) mutta olen aina hoitanut asiani kunnolla. Jos sairastuu saa kyllä yhteiskunnan tukea ja jos esteenä toimeentulotuelle on asia X niin sitten kannattaa tehdä asialle jotakin.

Itse tunnen menestyneitä suomalaisia yrittäjiä, että kyllä se joskus kannattaa. Esimerkiksi masennus- ja ahdistusdiagnoosin voi saada ihan sanomalla että masista ja ahdistusta, joten ihan hyvin uskon, että monellakin on monta mt-diagnoosia ja silti pärjää melko hyvin. "Jos sairastuu saa kyllä yhteiskunnan tukea" - ei todellakaan aina. Riippuu tilanteesta täysin. "jos esteenä toimeentulotuelle on asia X niin sitten kannattaa tehdä asialle jotakin" aivan, mutta miten hoidat niitä omia asioita järkevästi jos on esim diagnosoimaton ADHD + kova uupumus tai skitsofrenia? Vain siksi että sinulla on hyvä tuuri ollut saada sopivaa tukea ei sitä meinaa että kaikille asia olisi niin.

Vierailija
29/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja just kaupanalalla on niin pienet palkat että työntekijät ei elä sillä. Maksat asumisesta, autosta, lasten harrastuksista... Kyllä helposti tulee tilanne, että palkka ei riitä, maksuja lykätään ja menee perintään ja ulosottoon asti. Matalapalkka-alan ongelma. Luottotiedoton ei välttämättä ole roisto.

Vierailija
30/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mark kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mark kirjoitti:

Missä kohtaa niin lukee? Raha asiat voi mennä vikaan monella tapaa myös niillä jotka luulee että ne on kunnossa ja koko elämää ei kuulu kenenkään roikkua velallisena oli syyllinen tai ei. Joku raja siinäkin.

Kuinka monella ne oikesti menee jonkun toisen takia, eikä oman käytöksen? Niinpä.

Tästä ei varmaan ole mitään tilastoja. Sitä paitsi, jos ihmisellä on vaikka diagnosoimaton ADHD ja sen takia on sotkenut asioitansa (eiköhän se ole aika yleistä?) niin onko se yksilön syy, lääkärin syy vai esimerkiksi päättäjien syy, jos apua on hakenutkin mutta ei ole saanut?

Vierailija
31/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla harvinaisempaa isoilla firmoilla. Ymmärrän jos joku Kari-Kultaseppä tarvitsee työntekijää omaan pikkufirmaansa ja haluaa tarkistaa luottotiedot. Mutta joku esimerkiksi nyt H&M tuskin kyselee.

Siis tekeekö menetetyt luottotiedot ihmisestä kultavarkaan? Luottotiedothan menee maksamattomien laskujen takia. Ei rikoksien tekemisen.

Eikö laskujen maksamatta jättäminen ole mielestäsi rinnastettavissa varastamiseen? Siis se että hankkii tuotteen tai palvelun mutta ei maksa siitä.

Vierailija
32/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että luottotietoja tarkastetaan, vaikka siihen ei lupaa edes kysytä.

Vierailija
33/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla harvinaisempaa isoilla firmoilla. Ymmärrän jos joku Kari-Kultaseppä tarvitsee työntekijää omaan pikkufirmaansa ja haluaa tarkistaa luottotiedot. Mutta joku esimerkiksi nyt H&M tuskin kyselee.

Siis tekeekö menetetyt luottotiedot ihmisestä kultavarkaan? Luottotiedothan menee maksamattomien laskujen takia. Ei rikoksien tekemisen.

Mutta onhan se rikollista jättää itse aiheutettu lasku maksamatta! Kukaan ei saa laskua, jonka syntyn ei ole itse ollut syyllinen. Miten joku voi elää niin vastuuttomasti, ettei maksa laskuaan? Ensin maksetaan laskut, sitten vasta ostetaan muuta tai syödään, eletään tulojen mukaan.

Vierailija
34/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö laskujen maksamatta jättäminen ole mielestäsi rinnastettavissa varastamiseen? Siis se että hankkii tuotteen tai palvelun mutta ei maksa siitä.

No ei. Eihän laskujen maksamattomuudella ole oikein mahdollista varastaa, koska ne pystytään aina perimään kuitenkin.

Vierailija
35/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaongelmaisen on matalampi kynnys käyttää tilaisuutta hyväksi ja varastaa työnantajalta. Näin ainakin itse ajattelen.

Vierailija
36/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onhan se rikollista jättää itse aiheutettu lasku maksamatta! Kukaan ei saa laskua, jonka syntyn ei ole itse ollut syyllinen. Miten joku voi elää niin vastuuttomasti, ettei maksa laskuaan? Ensin maksetaan laskut, sitten vasta ostetaan muuta tai syödään, eletään tulojen mukaan.

Miten niin rikollista? Jos laskun maksamatta jättäminen (eräpäivään mennessä) olisi RIKOS, niin silloin siitä tulisi rikossyyte ja merkintä.

Ihminen voi olla kykenemätön maksamaan laskua. Esim. tulot ovat pienet, kaikki tulee mikä menee. Sairastut, tulee lääkärinlaskuja ym. ylimääräisiä kuluja, sossu ei auta tai ei korvaa kaikkia kuluja - näin ihminen on elänyt yli varojensa.

Vierailija
37/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta oletan, että on katsottu. Siihen aikaan katsomisesta ei jäänyt jälkiä mihinkään. Myös AIDS-testi tehtiin salaa.

Vierailija
38/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaongelmaisen on matalampi kynnys käyttää tilaisuutta hyväksi ja varastaa työnantajalta. Näin ainakin itse ajattelen.

Miksi muka? Minulla näkyy vielä 8 vuotta merkintä luottotiedoissa. Moka josta se aiheutui on tapahtunut 10 vuotta sitten. Senkö takia en voisi olla luotettava työntekijä? Miksi. Olen 10 vuotta elänyt ilman yhtäkään maksamatonta laskua.

Vierailija
39/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii että nälkään pitäis kuolla ja katuojassa asua ja siltikään kaikkia ei saa maksettua. Tajuatko että laskut voi olla isoja ja sellaisia ettei niihin pysty vaikuttamaan. Tarkoitit kai viestilläsi vain 1000e pikavippaajia mutta se ei ole ainoa tapa velkaantua

Vierailija
40/47 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta turvallisuusselvitys on tehty