Sanna Ukkolan kolumni: Äiti, älä pakota poikaasi prinsessaleikkeihin!
Ihan asiaa puhuu.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/73d313f4-9c51-4391-8be7-ca338ff34951
Kommentit (520)
Vanha kirjoitti:
Jokainen lapsi tehkööt omien kykyjen ja mieltymysten mukaan. Ihmettelen tätä vouhotusta! Minä synnyin 60- luvulla. Ja jokainen lapsi sai olla oma itsensä.
Et kai ole tosissasi? 60-luvulla oli vielä vallalla todella vanhoillisiä käsityksiä ja arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Ukkola kärjiistää joissakin kohdissa niin tämä on ihan tilastollisestikin totta, hyvä että Ukkola sanoo (kirjoittaa) tämänkin ääneen:
"Samaan aikaan yhä useampi lapsi ja nuori kärsii sukupuolidysforiasta eli sukupuoli-identiteetin häiriöstä. Lähetemäärät nuorten sukupuoli-identiteetin tutkimuksiin ovat länsimaissa räjähtäneet käsiin. Suomessa luku on viisinkertaistunut vuodesta 2011 vuoteen 2017.
Kuitenkin sukupuoliahdistusta kokeneista lapsista 80 prosentilla ahdistus helpottaa puberteetin aikana."
Tämän päivän sukupuoliidentiteettihäiriöiset nuoret ovat saaneet lapsuuskasvatuksensa 90- ja 00-luvuilla, jolloin näistä asioista ei puhuttu niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä wokeja w i tuttaa...! Vielä on yksi ääni, jota eivät ole onnistuneet vaimentamaan...
Ei näissä Sannan jutuissa vaan ole mitään järkeä. Siis joo, hän on siinä oikeassa, että lapsia ei saa pakottaa aikuisten mielestä oikeisiin leikkeihin, MUTTA hän ei kuitenkaan tuonut asiaa niin päin ilmi, että ihan yhtä väärin se on pakottaa/ohjata poikaa sinne poikien leikkeihin, jos poika mieluummin haluaa tyttöjen leikkeihin.
Enpä ole vielä livenä todistanut tätä päinvastaista ilmiötä. Sen sijaan monikin vanhempi on melkein maansa myynyt, jos ei poikaa joukkuepelit tms. kiinnosta edes maanittelemalla, kiristämällä ja lahjomalla.
Eikun tämä juuri! Sitä Ukkola ei tuonut jostain syystä esille... Häntä vaan ärsyttää, jos joku poika tykkää prinsessaleikeistä ja se on ihan varmasti pahan äidin aivopesua.
Oon neljän aikuisen pojan äiti ja kukana niistä ei oo halunnu leikkiä prinsessaa. En ois antanukaan jos ois halunnu.
Et olisi antanut? Eli olisit pakottanut lapsesi tiettyyn muottiin? Sairasta.
Ajattele mikä eksistentiaalinen kriisi siitä seuraisi, jos HIFK-fanin poika tykkäisi enemmän kaunoluistelusta kuin kiekosta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka Ukkola kärjiistää joissakin kohdissa niin tämä on ihan tilastollisestikin totta, hyvä että Ukkola sanoo (kirjoittaa) tämänkin ääneen:
"Samaan aikaan yhä useampi lapsi ja nuori kärsii sukupuolidysforiasta eli sukupuoli-identiteetin häiriöstä. Lähetemäärät nuorten sukupuoli-identiteetin tutkimuksiin ovat länsimaissa räjähtäneet käsiin. Suomessa luku on viisinkertaistunut vuodesta 2011 vuoteen 2017.
Kuitenkin sukupuoliahdistusta kokeneista lapsista 80 prosentilla ahdistus helpottaa puberteetin aikana."
Yhtä hyvin (tai paremminkin huonosti) voisi esittää että sukupuolidysforian lisääntyminen osuu jännästi yhteen perussuomalaisten kannatuksen kasvun kanssa joten perussuomalaisuuden täytyy olla jotenkin yhteydessä sukupuolidysforiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näissä Sannan jutuissa vaan ole mitään järkeä. Siis joo, hän on siinä oikeassa, että lapsia ei saa pakottaa aikuisten mielestä oikeisiin leikkeihin, MUTTA hän ei kuitenkaan tuonut asiaa niin päin ilmi, että ihan yhtä väärin se on pakottaa/ohjata poikaa sinne poikien leikkeihin, jos poika mieluummin haluaa tyttöjen leikkeihin.
Hänhän puhui pakottamisesta, sehän käsittää myös tuon mainitsemasi. Miksi sinun pitää alleviivat jokainen asia erikseen?
Luuletko, että Sanna Ukkola tarkoitti sitä, että hänen mielestään poikia ei saa pakottaa (käytän ilmaisua pakottaa, koska hänkin) poikien leikkeihin ja tyttöjä tyttöjen leikkeihin? Hän on nyt jostain saanut päähänsä, että jossain on äitejä, jotka pakottavat poikia tyttöjen leikkeihin ja nimenomaan juuri näin päin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on osunut ja uponnut Sannalla!
Sen verran raivona on nk. humanistinen "intelligentsia"...
Myönnän, minulle kyllä Sannan jutut osuu. Ne saa minut ärsyyntymään ja miettimään miten joku on noin asenteellinen, tyhmä ja populistinen. Onko hän, en tiedä, mutta tuolla tavalla hän koskettaa minua.
Oletko hakenut apua, jos poikien autoleikit todella häiritsevät sinua noin paljon? Mielenterveyspalveluissa on nykyään päivystysnumeroita, voit purkaa tuntojasi autoista ja pahoista pojista ihan vapaasti.
Sinua taitaa häiritä poikien barbileikit erityisen paljon?
Jokainen isä toivoo pojastaan miestä, ei h*nttiä
Tällaista vahingollista ja sairasta ajatusmaailmaa joku edelleen pitää yllä ja tällaisesta pitäisi päästä eroon.
Eletään kuitenkin maassa jossa nyt kun lauantaina lähdetään perheenä YO-juhlia kiertämään, niin saadaan aikuisilta ihmettelyä kun perheen teini, joka mieltää itsensä pojaksi, laittaa meikit naamaan (hienosti) ja korkeat korot jalkaan. Onneksi lasta itseään ei kiinnosta kommentit, mutta joskus hävettää millaisessa aikuisten maailmassa joutuu elämään. Luulen, että julmuus lisääntyy, mitä vanhemmaksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
No niin? Ennen ne 20% teki itsarin.
Vierailija kirjoitti:
Vanha kirjoitti:
Jokainen lapsi tehkööt omien kykyjen ja mieltymysten mukaan. Ihmettelen tätä vouhotusta! Minä synnyin 60- luvulla. Ja jokainen lapsi sai olla oma itsensä.
Et kai ole tosissasi? 60-luvulla oli vielä vallalla todella vanhoillisiä käsityksiä ja arvoja.
Joo kyllä avioerot olivat kiellettyjä. Mutta kyllä naisetkin siihen aikaan ottivat avioeron. Siellä missä minä kasvoin saimme me lapset olla mitä halusimme.
Vanha kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha kirjoitti:
Joo kyllä avioerot olivat kiellettyjä. Mutta kyllä naisetkin siihen aikaan ottivat avioeron. Siellä missä minä kasvoin saimme me lapset olla mitä halusimme.
Nykyään lasten ei haluta olla sellaisia kuin ne on koska nykyään halutaan purkaa sukupuoliroolit.
Vanha kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha kirjoitti:
Teillä oli vahvat roolimallit😉.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä sitä että mitä pahaa sukupuolirooleissa on, miksi ei vaan anneta jokaisen olla oma itsensä siitä huolimatta että se ei poista sukupuolirooleja? Tästä samasta aiheesta ollaan jauhettu nyt varmaan 50 vuotta että miksi ihmiset toteuttavat sukupuolirooleja eikä mitään muutosta ole tapahtunu vuosien aikana. Pitääkö lapsilta viedä vapaus olla omia itsejään jotta sukupuolirooleista päästäisiin eroon vai mitä ratkaisua ehdotatte?
Mutta te konservatiivithan itse haluatte abortoida kaikki tytöt, arvostatte vain poikien sukunimiroolia, miesten alat ovat parempia ja kaikki mieheen liitettävät parempaa. Naisten ammatit on MIESTEN mukaan surkeita eikä niillä tee mitään. Miehet TUTKITUSTI halveksivat naisten kotiöitä ja kotiroolia. Miehet haukkuvat naisen seksuaaliroolia bottomina :D Että juu mikäköhän paha? Miksette kysy miehiltänne? Hehän ovat naiseutta vihanneet koko historian ajan. Kukakohan tämän koko sotkun aiheutti? Kannatti varmaan abortoida tytöt ja jatkaa nimiä vain poikien kautta, tässä tulos.
Aiotko tehdä tänäänkin 20 aloitusta samalla tulokulmalla? Entäs niitä poikalapsialoituksia? Toivottavasti et.
Mistä oikein puhut? Et sitten ajatellut vastata viestiin?
On ihan turha kitistä miten sukupuolia halutaan "häivyttää" kun te olette ihan itse ajaneet naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja tyttöjen vihaamista. Tyypillistä, että asia käännetään heti poikiin. Miksi olet ihan raivona jostain poikiin kohdistuvista vitseistä, kun tyttöjä syrjitään ihan oikeasti? Ei ole naiset joukolla pettymässä pojista tai kiusaamassa poikia. Miehet ja naiset sitä tekevät tytöille.
Mitenkäs tuo ukrainan sota,inflaatio,energiakriisi,ilmastonmuutos vai onko se tärkeämpää millä leluilla lapset leikkii?
Vanha kirjoitti:
Minä synnyin myös, mutta silloin sukupuolisen roolit olivat kyllä erittäin vahvat. Niin vahvat ettei sitä edes huomattu. Itselläni oli vain siskoja ja usein törmäsin siihen että tein poikajuttuja. Isä tarvitsi apua ja joku meistä tytöistä auttoi. Naapureissa pojat auttoi. En tiedä häpesikö isäni, että hänellä oli tyttö apuna.
Minä sain lapsena leikkiä juuri sitä mitä minä halusin ja leikin sitten majojen rakentamista, nikkarointia, yleistä metsissä rymyämistä, kiiltokuvia, nukkehommia ja kotileikkejä. Minusta kasvoi yhtä ja toista osaava ja toimeen ryhtyvä ihminen, joka ei joka hetki ajattele sukupuoltaan tai mitä voi tehdä tai ei voi sen perusteella mitä jalkovälissäni on. Minä olen ihan sujut itsessäni.
N54
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta ysärin lapsena en minä saanut olla mitä halusin. Minua ei ikinä kiinnostanut nuket, barbiet, kotileikit tms., vaan ns. pojille suunnatut jutut. En kuitenkaan saanut leluautoja, en saanut harrastaa "poikien juttuja" ja synttäri- ja joululahjaksi sain vaan niitä tarrakirjoja ja nukkeja. Minua ei viety jalkapallotreeneihin, vaan äiti halusi kuskata johonkin voimisteluun. Omat lapseni saavat tehdä juuri sitä mitä tykäävät! Poikani tykkää autoista ym. ja todellakin saa niillä leikkiä :D mutta jos olisi halunnut barbeja, niin olisi saanut niitäkin. Tyttö on vielä niin pieni, että vaikea sanoa :)
Itse kasarin lapsena sain tehdä just mitä halusin, vanhemmat eivät määränneet leikkejäni. Leikin parhaan kaverin (joka oli tyttö) kanssa poneilla, pukeuduin aina välillä äidin vaatteisiin ja joskus peräti vetäisin huulipunatkin huuliin. Hoivaleikeistä pidin ja kaikkia kohtaamiani eläimiä paijasin rakkaudella. Lempileluni olivat pehmoleluja. Toki myös ukoilla tuli leikittyä, koneista en ikinä välittänyt. Minua kiinnostivat ihmiset ja eläimet. Olin ja olen edelleen melkoinen haaveilija. Nykyään olen ihan tavallinen keskiluokkainen, keski-ikäinen perheellinen mies.
Pari vuotta vanhempi veljeni ei taas koskaan ole ollut kiinnostunut kuin koneista ja mekaniikasta ja niitä hän sai väkertää niin paljon kuin sielu sieti. Ei pakotettu tekemään jotain mikä ei kiinnostanut.
Lasten kuuluu saada kokeilla eri rooleja, se on vain ja ainoastaan järkevää. Vanhemmistahan tämä lähtee. En tiedä sitten, olivatko omani jotenkin aikalaisikseen edistyksellisiä. Hyvin empaattisia ihmisiä molemmat.
Vierailija kirjoitti:
joka ei joka hetki ajattele sukupuoltaan
Tuntuu tosiaan että joillakin on suoranainen obsessio siihen sukupuoleen. Itse olen nähnyt sen aina vain ihmisen osana siinä kuin silmien värin.
Ei siinä, jokainen saa olla sellainen kuin haluaa mutta siinä kohtaa mennään metsään, kun aletaan biologiaa ja todellisuutta vastaan kinaamaan.
Lisäksi luulen että meillä Suomessa asiaa hämmentää se, kun meille on sukupuolelle vain tämä yksi sana. Englannissa on gender ja sex, jotka ovat hieman eri asiat.
Markiisi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kolumni. Ihan asiaa taaskin.
Ukkola on ihan itsekin sanonut että hän kirjoittaa tarkoituksella asioita kärjistäviä ja vain yhdeltä kantilta katsovia kolumneja joita myös pakinatyylisiksi kutsutaan. Ja tämä on ihan ok ja kuuluu tyyliin.
Mutta tuntuu että persuleirissä nämä tällaiset kirjoitukset otetaan silkkana totena. Mutta sitä se polarisoituminen teettää että asiat nähdään vain kärjistämisen ja yksisilmäisyyden kautta.
Tämä. Olen vieläkin jotenkin shokissa siitä kuinka paljon tykkäyksiä nämä Ukkolan kolumnit saavat tässä foorumissa. En tiennytkään että Vauva.fi on täynnä arvokonservatiiveja, onko kyseessä uskonnollinen tausta? en ymmärrä. Tulee eniten mieleen kuinka monta oli samaa mieltä Ukkolan kanssa liittyen "yliseksualisoitunut yhteiskunta"-artikkeliin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fascism_and_ideology#Liberalism
"Fascists accuse liberalism of materialism and a lack of spiritual values. In particular, fascism opposes liberalism for its materialism, rationalism, individualism and utilitarianism. Fascists believe that the liberal emphasis on individual freedom produces national divisiveness."
Tiedätkö mikä on fasismia? Se, että ihmettelee ja syyttää pilkaten kaikkia jotka ovat eri mieltä kuin sinä. SE on ahdasmielisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tuo ukrainan sota,inflaatio,energiakriisi,ilmastonmuutos vai onko se tärkeämpää millä leluilla lapset leikkii?
Joo, mistään muusta ei saa puhua koska jossain muualla on joku kriisi.
Tajuatko itse miten typerä kommentti tuo on?
Kukkaan muu ei käytä woke-sanaa täällä kuin Väyrystä ja putinistishittiä ahkeasti spämmäävä trolli.