Onko ihmisillä yleisesti koti järjestyksessä vai epäsiisti?
En hirveästi käy kenenkään ihmisten luona kylässä ja siksi olenkin jotenkin elänyt siinä uskossa että yleisesti ihmisten kodit on aika siistit ja tiptop, mutta otantani perustuukin lähinnä omien sisatusteni ja vanhempieni sekä muutaman muun lähisukulaisen/tutun koteihin...oma kotini ei ole läheskään niin siisti kuin haluaisin, koska on ahdasta ja avokilla hirveästi tavaraa silti oman kodin epäjärjestys hävettää ja masentaa enkä siksi kutsu vieraita tai julkaise missään kuvia kodistani.
Yleisesti kuitenkin olen pannut merkille että vaikkapa facen erinäisissä ryhmissä (kansainvälisiä) yllättävän moni laittaa kuvia joissa näkyy taustalla todella kaoottinen ja epäjärjestyksen vallassa oleva koti...vaatemyttyjä ja kaapit sekasotkussa jne. josta taas tulee sellainen vaikutelma ettei monellakaan ole eriyisen hienoa tai siistiä. Tietysti on aina muutamia sellaisiakin joilla todella hulppean näköistä.
Kommentit (29)
Kylläkait meillä on. Lasten leluja nyt on aina lattioilla,pöydillä, mutta tottakai niitä pitääkin olla.
Oma asuntoni on sekasotkuinen ja likainen, koska en pysty siivoamaan niin usein kuin pitäisi. Häpeän asuntoani, sen takia en pyydä ketään käymäänkään.
Varmasti elämän kokemus ja se mihin itse kiinnittää huomiota vaikuttavat. Epäjårjestys ja sotkuisuus voivat olla merkkinä esim. luovuudesta.
Ei mikään koti pysy koko ajan siistinä. Aamuisin ja/tai iltaisin siivoan ja järjestän paikat, siivoan ajallisesti todella paljon koska siisteys tärkeää. Silti keittiönpöydillä lojuu milloin mitäkin, lasten tavaroita milloin missäkin, vaatteita jne.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti elämän kokemus ja se mihin itse kiinnittää huomiota vaikuttavat. Epäjårjestys ja sotkuisuus voivat olla merkkinä esim. luovuudesta.
Hassua, miten sitkeässä tämä harhaluulo on. Tunnen paljon musiikoita ja kuvataiteilijoita, ja heidän kotinsa ovat siisteimmästä päästä.
Pieni asunto jossa harrastetaan, on aika ajoin järjestymätön. Perus siisteys silti.
Itse vierailen mielelläni ihan missä vaan kodissa jossa on perus siistiä, ei tarvitse olla tip top. Jos pöydällä on tavaraa (tietokone, papereita, leluja) ne voi siirtää kahvin ajaksi pois:). Ei se elämä siihen kaadu jos kaikki ei ole aina paikoillaan. Koirakodeissa on usein hiukan epäsiistimpää (isot koirat).
Perussiisti.
Näin loppuviikosta on kyllä pölyä jollain lipaston kannella, 2 lehteä sohvapöydällä, raksasuunnitelmat levällään ruokapöydällä ja näköjään leipäpussi unohtunut mieheltä illalla keittiön tasolle.
Huomenna siivotaan, on ihanaa kun viikonloppuna kaikki on paikoillaan ja puhdasta
Mistä sinä kenenkään kaappien sekasotkua tiedät? Meillä kaikki tasaiset pinnat ovat täynnä tavaraa - lattia mukaan luettuna joissakin huoneissa. Vieraita käy sen mitä käy, ei siitä sen suurempaa huolta.
Minulla on kotona aina siistiä, mutta havaintojeni perusteella olen vähemmistössä. Viihdyn parhaiten siistissä ympäristössä ja minulle on tärkeää, että kotona on kivan näköistä ja kodikasta.
Tavaroita minulla on vain tarpeelliset ja jokaiselle tavaralle on paikka, jonne ne myös vien. Korjaan jälkeni saman tien enkä jätä pieniäkään hommia odottelemaan tai kasautumaan. Siivoan viikottain (lattioiden pesu, pölyjen pyyhintä, kylpyhuoneen pesu), ja se käy tosi nopeasti, kun ei tarvitse raivata ja järjestellä ennen sitä.