Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

OCD- Vertaistukea?

Vierailija
01.06.2022 |

Olen sairastanut yli 20-vuotta OCD:tä eli suurimman osan elämästäni.
Arki tämän kanssa on välillä yhtä helvettiä. On hyviä jaksoja ja sitten huonoja jaksoja.
Olen huomannut, että stressi ainakin pahentaa oireita potenssiin 100.
Mulla on erityisesti muiden vahingoittamiseen ja seksuaalisuuteen liittyviä kauheita ajatuksia mutta myös tarkistelua (hellanlevyt jne).

Onko täällä muita, jotka tän sairauden kanssa taistelee? Vertaistukikeskustelua?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/9 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siipalla on myös OCD. Stressi hänelläkin on se laukaisija ja sitä meillä on ollut viime aikoina paljon.

Olemme olleet yhdessä jo kymmenen vuotta. Suhteen alussa hän kertoi avoimesti ongelmastaan ja minä olen lukenut asiasta paljon jotta ymmärtäisin häntä paremmin. Itsellänikin on kaikenlaisia ongelmia, mutta avoimella keskustelulla ja toistemme tuella olemme hyvin pärjänneet.

Mielenkiintoinen ja hyvin monimutkainen oireyhtymä tämä OCD, ei pelkästään sitä jatkuvaa käsienpesua, mitä monet luulevat asian olevan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikkia oireita tohon liittyy

Vierailija
4/9 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Posti #2 kirjoittaja tässä. Ne 'oireet' vaihtelevat oireilevien kesken, mutta kun heitä tuntee enemmän, niin samankaltaisuuksia tulee usein havaittua.

Esim, sinun pitää toistaa joku tietty sana vaikkapa kolme kertaa kun keskustelet jonkun kanssa. Vaikka olisi kiire jonnekin, pitää sinun tehdä tietyt rituaalit että pääset ovesta ulos. Esim katsoa ettei kahvinkeitin jäänyt päälle, avaimet siellä missä pitääkin, menet tietyn kynnyksen yli muutaman kerran, käyt vessassa kolmannen kerran vielä varmuuden vuoksi.

Jäät jumiin johonkin kitarariffiin soittaessasi, kun haluat että se menee täydellisesti. Siinä sitten menee muutama tunti. Treeneissä haluat tehdä jonkun tempun, mutta epäonnistut omasta mielestäsi ja taas menee pari tuntia että saat tehtyä niinkuin olit ajatellut.

Tässä nämä vain muutamina esimerkkeinä.

Vierailija
5/9 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti on täynnä tietoa, jos asia oikeasti kiinnostaa. Tänne ei näköjään pysty kopioimaan ihan mitä tahansa linkkejä.

Yritin...

Siippani siis diagnosoitiin jo teini-ikäisenä, (me olemme 5-kymppisiä) ja ei ole koskaan ottanut mitään lääkitystä vastaan. Hän on lukenut kaiken mahdollisen ja on tarkkailut itseään, mikä on auttanut häntä itseään paljon. Monet, joilla ei itse ole kyseistä oireyhtymää, eivät usein näe/koe/ymmärrä mitä se on. Sitten on niitä joilla on, mutta eivät ymmärrä mikä heitä vaivaa.

Vierailija
6/9 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä ocd ja kieltää sen kokonaan. Pakonomainen käyttäytyminen on raskasta minullekin. Ehkä ainoa vaihtoehto erota kun yrittää kontrolloida myös minua ja käytöstäni.

Millaisia nuo seksuaaliset ja väkivaltaiset ajatukset on? En tiedä onko miehellä myös näitä. Omissa masilmoissaan kyllä joskus.

Vierailija
7/9 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä ocd ja kieltää sen kokonaan. Pakonomainen käyttäytyminen on raskasta minullekin. Ehkä ainoa vaihtoehto erota kun yrittää kontrolloida myös minua ja käytöstäni.

Millaisia nuo seksuaaliset ja väkivaltaiset ajatukset on? En tiedä onko miehellä myös näitä. Omissa masilmoissaan kyllä joskus.

Ikävää että tilanne on mennyt tuohon suuntaan. Kuulostaa lähinnä siltä että miehelläsi ongelmansa kieltäminen ehkä esiintyy juuri sinun kontrolloimisessa? OCD-ihmiset eivät yleensä kontrolloi muita vaan usein saattavat tarvita toisen ottamaan ohjat.

Valitettavasti vielä tänäkin päivänä monet kokevat näiden mielten oireyhtymien ja -tautien jotenkin stigmana. Ei haluta uskoa taikka puhua vaikka nimenomaan avoin keskustelu lisäisi ymmärtystä ja poistaisi estoja, tietoa, tms.

Vierailija
8/9 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävää että tilanne on mennyt tuohon suuntaan. Kuulostaa lähinnä siltä että miehelläsi ongelmansa kieltäminen ehkä esiintyy juuri sinun kontrolloimisessa? OCD-ihmiset eivät yleensä kontrolloi muita vaan usein saattavat tarvita toisen ottamaan ohjat.

Valitettavasti vielä tänäkin päivänä monet kokevat näiden mielten oireyhtymien ja -tautien jotenkin stigmana. Ei haluta uskoa taikka puhua vaikka nimenomaan avoin keskustelu lisäisi ymmärtystä ja poistaisi estoja, tietoa, tms.

Joo no ehkä sanoin väärin mutta siis hermostuu jos en ole tehnyt jotain kuten hän.

Vierailija
9/9 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta vastaan. Onko muilla kokemuksia ocd-läheisestä? Miten olette onnistuneet tasapainoilemaan?