ferritiini noussut 3 kk:ssa vain vähän rautakuurin myötä
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ferritiini 15 ja hemoglobiini 143. Onko ferritiini liian alhainen?
Mulla samantapaiset luvut ja kiinnostaa myös.
Mulla myös ollut 13-15. Lääkäri sitä mieltä ettei tuolla ole vointiin ja jaksamiseen mitään vaikutusta eikä sitä enää mittailla. Hemoglobiini 120-125.
Paska lääkäri. Vaihda.
Vierailija kirjoitti:
Onko 22 huono? Lääkärin mielestä ok, koska viiterajojen sisällä. Aloin silti syödä lisää, mutta missä vaiheessa pitäisi mittauttaa uudestaan?
Itellä levottonat jalat vaivana ja lääkäri sanoi, et ferritiinin pitäisi olla vähintään 70, että ne jää pois. Tuokaan ei ole mikään hyvä arvo vielä vaan aivan keskivertoa.
Vierailija kirjoitti:
En sietänyt mitään rautavalmistetta, vaikka otin joka toinen päivä ja noudatin noita aikatauluja. Sideral oli lopulta pelastus. Tosin nostaa hitaasti arvoja. Ja helppo kun ei tarvitse mitään aikarajoja. Mutta minun pitää ilmeisesti vuotavan peräpukaman vuoksi syödä sitä jatkuvasti 2 kertaa viikossa, ettei ferritiini putoa uudelleen. Ja ferritiiniä mitattaessa pitää aina mittauttaa myös tulehdusarvo. Jos on joku tulehdus päällä, ferritiini nousee.
Eikö tuota syytä voisi hoitaa pois?
Oletko ottanut pillereinä vai nestemäisenä ap?
Viikko sitten hemoglobiini mitattiin ja oli 102, olen raskaana viikolla 33, ja ollut aivan todella väsynyt ja voimaton ihan koko raskauden ajan. Voiko olla rauta syynä tähän hirveään oloon? Olen raskauden piikkiin laittanut (ensimminen raskaus). Koskaan ei ole varastorautaa mitattu, hemoglobiini on aina ennen ollut hyvä, ne harvat kerrat kun mitattu. En muista onko sitä raskauden aikana ennen otettu. Olen nyt muutaman päivän syönyt jotain rautalisää.
Vierailija kirjoitti:
Rautaa ei saa ottaa kalsiumia sisältävien tuotteiden kanssa kahteen tuntiin!Ei siis maitoa, jukurttia yms. Käytin Sideral fortea, joka ei rasita vatsaa. Hyvin nousi ferritiini. Liian iso raudan syönti ei hyödytä mitään. Elimistö hyödyntää pienemmän määrän tehokkaammin. Jätä pois kahvi ja kaikki teet yhtäaikaa raudan kanssa. Vihreä tee etenkin estää raudan imeytymistä. Kokemusta on! Jätä se litku kokonaan pois.
Mitenkäs Aasiassa, jossa perinteisesti juodaan paljon teetä, onko siellä raudanpuute sitten yleistä?
100mg rautaa kaikkien ruokaohjeiden kanssa vuoden syötynä nosti ferritiinin 7 > 22 ja Hb 100 > 117. NYt on toinen vuosi menossa yli puolivälin, oon kokeillu joka toinen päivä raudan syömistä koska se voi kuulemma olla tehokkaampaa, seuraava seuranta joskus tammikuussa.
Älkää uskoko, kun sanotaan, että riittää että ottaa vähän rautaa. Minulla nousi ferritiini muutamassa kuukaudessa 18:sta 48:aan, kun otin 100 mg päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat SiderAl fortea niin siinä on vain 30 mg rautaa per kapseli eli määrä on todella pieni
Ei noista pariin tuntiin kannata ottaa kahvia tai teetä, koska estää imeytymistä niin paljon. Ei myöskään maitotuotteita.
Apteekissa sanottiin, että vaikka määrä on pienempi, nostaa arvoja silti hyvin, koska imeytyy niin paljon paremmin.
Sanottiin myös, ettei tarvitse huolehtia tosiaan ruoka- tai juomapuolesta tabletin ottamisen yhteydessä.
Ap
Mulla sideral ei vuoden aikana nostanut ferritiiniä yhtään. Siis ei yhtään. Vaihdoin vahva rautaan, jossa 100mg rautaa. Näitä otin 200-300mg päivässä laktoferriinin kanssa. Johan alkoi tapahtua. Kaikki mitä apteekkisi on neuvonut sideralista, on täyttä bullshittiä. Ne kauppaa sitä shittiä vain koska se on kaikkein kallein rautapilleri mitä hyllystä löytyy.
Pakko kysyä, että miten teillä vatsat kestäneet rautaa? Itse sain rautakuurin hiljattain, hemoglobiini alle 110 ja ferritiini 5. Mitään väsymysoireita ei ole ollut.
Nyt olen syönyt yhden Obsidan 100mg kerran päivässä. Ehdin jo onnitella itseäni, että maha kestää (noin 3vko syönyt), ehkä vähän löysemmällä, muttei kipeä. Mutta nyt ollut muutaman päivän vatsa kovemmalla ja koko ajan kipeä. Tai kipu ei tunnu varsinaisesti koko aikaa, mutta painellessa sattuu reilusti, kipu vasemmalla puolella, oikealla vain hyvin lievästi.
Ensin ajattelin, että kipu jotain muuta, mutta sitten tuli mieleen tuo rauta..🤔. Ja sanottakoon, että minulla ei ole maha koskaan kipeä.
Ferritiiniarvo on myös hyvin yksilöllinen eli toiselle hyvä voi olla toiselle todella huono. Minulla alle 100 arvo on jo huono, alan huomata raudanpuutteen oireita.
Ferritiinin pitäisi nousta 10-15 yksikköä kuukaudessa. Siitä voi päätellä onko oma raudan imeytyminen tai syöminen riittävällä tasolla.
Myöskään raudansyönnin yhteydessä hemoglobiini ei voi nousta liian korkeaksi. Joten sitä on turha pelätä.
Itsellä ollut koko elämän hemoglobiini 120-130 välillä ja kun sain raudanpuutteen korjattua niin hemoglobiinini on nykyään aina yli 140.