Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkakiusaamiskokemuksia?

Vierailija
31.05.2022 |

Minkälaisia kokemuksia teillä on työpaikkakiusaamisesta?

Aloitin uudessa työpaikassa ja olen vielä aika uusi työntekijä. Huomasin pian työn aloittamisen jälkeen että tiimissäni on yksi kiusaaja. Henkilö on ohjaajani. En yritä saada hänen työtään ja olen jo työpaikkahaastattelussa kertonut etten tavoittele esimies/ohjaaja-asemaa. Jostain syystä tämä työkaveri kuitenkin haluaa sabotoida työtäni. Konkreettisia esimerkkejä on kiusaamisesta esimerkiksi se että henkilö on seurassa erilainen ja kahden kesken ilkeä /tyly tai toisinpäin. Hän on kokouksissa julkisesti kritisoinut tekemisiäni ja maalaa erilaista kuvaa asioista, hän kääntää asiat jotenkin niin aivan kuin olemassaolollani minä olisin kaiken pahan alku ja juuri aina. Hän on myös törkeä, kiroilee minulle, vitsailee loukkaavasti. Näihin olen suhtautunut niin että onpas vaikea ihminen ja olen pystynyt antamaan asioiden olla vaikka käytös ei hyvältä tunnukaan.

Mutta sitten siihen itse ongelmaan! Tämä ohjaajani neuvoo ja ohjaa minua väärin yksinkertaisissakin asioissa. Työ on minulle tuttua monesta aiemmasta työpaikasta mutta työnanatajapuoli ei, mistä syystä monet käytännöt, kirjaamistavat ym.ovat uusia. Huomasin jo parin ensimmäisen viikon aikana että hän neuvoo väärin mutta tutuissa asioissa osasin nähdä sen. Nyt olen muutaman kerran joutunut jo isomman härdellin keskelle koska olen toiminut ja tehnyt väärin. Ja kun nämä asiat alkavat selvitä, kysyn ohjaajaltani asiasta, hän edelleen neuvoi minua väärään suuntaan asiassa kunnes asia paheni. Sitten ohjaaja tiimin ja muiden kollegojen edessä kauhistelee ja voivottelee tekemiäni virheitä.

Monessa asiassa osaan nähdä mitä teen mutta suoraan sanottuna kauhistuttaa nämä tapaukset joissa olen ohjaajani uuden tiedon varassa. Esimieskin käskee kysyä ohjaajalta vaikka yritän mielummin kysyä häneltä. Yhden kollegan kanssa sovimme jo että voin kysyä häneltä mutta hän joutuu myös kysymään ohjaajalta. Esihenkilön kanssa yritin ottaa asiaa esille mutta hän ei tuntunut ymmärtävän mistä puhun ja luuli kyseessä olevan kommunikaatio-ongelma.

Miten toimia ja suhtautua tähän? Miten paljon tuhoa tällainen ihminen voi saada aikaan?

Henkisen kiusaamisen voisin kestää vielä sillä että en vaan välitä mutta olen järkyttynyt tästä että ohjaaja tietoisesti haluaa että epäonnistun ja teen virheitä. Olen kertonut kollegoille jotka ovat kysyneet ja huomauttaneet virheistäni, että en tiennyt, X ohjasi minut toimimaan näin. Vain todennut asian, en puolustelumielessä vaan siksi jotta toiminta tulee näkyväksi.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllä myös työpaikoilla on kiusaajia. ja myös tällä palstalla. ja kaikkialla. ei se ole ajasta tai paikasta kiini vaan se on tietynlaisten ihmisten ominaispiirre. 

Tämä on totta.

Mutta mistä tämä ominaispiirre johtuu 🤔

Itseäni ihmetyttää kiusaaminen koska viime kerran vastaavia kokemuksia on varmaan alakoulusta ja silloinkin kertaluontoisia tapahtumia että on tullut kiusatuksi. Ihmetyttää, miksi aikuinen ihminen kiusaa? Miten kehtaa kiusata ? Kaikki ei ehkä sitä huomaa mutta moni huomaa kyllä. Esim. Omassa tapauksessani ohjaajani vahingoittaa epäsuorasti itseään laittamalla minut tekemään virheitä. Kun olen ottanut nyt linjan etten provosoidu tai provosoi mitenkään, hänen vihamieliset ulostulonsa korostuvat entisestään. On sinänsä huvittavaa miten hänellä ei ole mitään muuta kuin negatiivista sanottavaa , tutkii työtäni, jos teen asioita omatoimisesti tivaa mitä olen tehnyt jne. Toiminta on niin selvää että se helpottaa että tiedän, ettei vika ole minussa. Mutta surulliseksi silti vetää tämä, kun en ole tällaista ennen kohdannut. Olen tottunut asialliseen työympäristöön ja asialliseen työilmapiiriin.

Enkä silti tiedä mikä on oikea tapa reagoida /olla reagoimatta . Suurimmaksi osaksi toimin kuin lasten kanssa, en palkitse huonoa käytöstä huomiolla , toimisiko se sitten.. joka tapauksessa en halua kiusaajan täyttävän ajatuksiani vapaa-ajalla, saamaan miettimään etukäteen mitä hän seuraavaksi keksii ym.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä