Opiskelen hoitoalaa enkä saanut lääkelaskuja läpi
Olen niin huono ja surkea enkä ikinä onnistu missään. En osannut pyöristää kahden desimaalin tarkkuudella vastausta. En oikeasti osannut. Minulla löi täysin tyhjää. Harjoituslaskuissa vastausta ei ikinä käsketty antaa tietyn luvun tarkkuudella enkä edes liiemmin pyöristellyt niitä. Osaan pyöristyssäännöt kyllä. Ei minusta ikinä mitään tule. Miksi jatkaisin? Kaikki olivat oikeassa suhteeni. Olen täysi nolla.
Kommentit (72)
Tukiopetusta tai itseopiskelua. Nyt on kesä ja koulu on tauolla (jos ei ole aikuisopiskelua). Kirja vaan auki ja laskuharjoittelua pari, kolme tuntia päivässä. Yksi vapaapäivä viikossa.
Et ole ainoa, jolle lääkelaskut ovat vaikeita. Älä enää moiti itseäsi, vaan käytä sekin aika hyödylliseen harjoitteluun. Syksyllä jo sujuu.
Parempi onki että lopetat ettet ole antamassa väärin mitoitettuja lääkkeitä potilaille tulevaisuudessa. On sitä muitakin hommia mihin ei päätä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonostippa menee.
Sain lääkelaskut oikein ekalla yrittämällä ja ilman, että edes istuin oppitunneilla. Luokalla oli kaksi, jotka säälistä päästettiin läpi pitkällisen tukiopetuksen jälkeen ja tämä on mielestäni väärin. Jos ei osaa, ei ole kykenevä vastaamaan työssäkään lääkelaskuista. 10% palkasta pois, jos ei osaa laskea, olisi reiluinta!
Miten he pääsivät säälistä läpi? Kyllähän siitä kokeesta täytyy saada se 5/5, vaikka mikä olisi ja niitähän kokeitahan on useampi kuin yksi. Kyllä varmaan kaikki valmistumisen jälkeen sentään osaavat laskea.
Ap
Opettaja lasketti samat laskut samoilla luvuilla ennen koetta kuin kokeessa, niin siten pääsivät läpi lopulta läpi. Ihan huijaukselta kuulosti, että suurinpiirtein sai luntata kokeissa!
Vierailija kirjoitti:
Jos ei muuta vikaa laskuissa ollut, kuin virheellinen pyöristys, pystyt kyllä sen oppimaan. Harjoittelet nyt ennen uusintakoetta niitä asioita, missä on ongelmia. Kyllä sinä opit.
Oppimisessa tärkeintä on, että tiedät, mitä et osaa, ja sinulla on tieto, miten voit sen oppia. Sitten vain päätät oppia, ja teet sen eteen töitä.
Nythän sen tiedän, mutta olen jo mokannut. Sitä ei läpi mennyt tentti enää muuta. En minä halunnut tällaista elämääkään, mutta muuhun en pystynyt. Olen luuseri, joka ei osaa peruskoulussa opittuja asioita.
Ap
Lääkelaskut ovat todella helppoja, mutta silti liian vaikeita osalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos epäonnistuu niin silloin epäonnistuu. Miksi pitää aina yrittää uudelleen? Ei oikeassakaan elämässä saa toisia mahdollisuuksia. Minä epäonnistun aina kaikessa? Eikö pitäisi jo ymmärtää luovuttaa?
Ap
V ttu mitä itsesääliä :D senkun lopetat sitten, tuskin olet kovin hyvä hoitaja muutenkaan tolla asenteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei muuta vikaa laskuissa ollut, kuin virheellinen pyöristys, pystyt kyllä sen oppimaan. Harjoittelet nyt ennen uusintakoetta niitä asioita, missä on ongelmia. Kyllä sinä opit.
Oppimisessa tärkeintä on, että tiedät, mitä et osaa, ja sinulla on tieto, miten voit sen oppia. Sitten vain päätät oppia, ja teet sen eteen töitä.
Nythän sen tiedän, mutta olen jo mokannut. Sitä ei läpi mennyt tentti enää muuta. En minä halunnut tällaista elämääkään, mutta muuhun en pystynyt. Olen luuseri, joka ei osaa peruskoulussa opittuja asioita.
Ap
Yhyy yhyy yhyy antakaa vähän sääliä antakaa.
Moitit itseäsi joka lauseessa. Miten ihmeessä pääsit hoitoalalle opiskelemaan? Kun kerran pääsit opiskelemaan, opit varmasti myös lääkelaskut. Sitkeyttä ja sisua!
Itse pidin itteni tyhmänä ja ehkä enemmänkin laiskana ja lopetin lukion paskoilla arvosanoilla. Menin nuorena töihin tuttavalle.
Myöhemmin, kun innostuin toisesta alasta, niin opiskelin AMK:ssa hyvin tuloksin. Jos jotain ihminen haluaa, niin sen se myös yleensä saa. Älyä/stradegioita opetukseen voi aina harjoitella ja positiivisella asenteella pääsee pitkälle. Lisäksi ei ole mitään hävittävää yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Moitit itseäsi joka lauseessa. Miten ihmeessä pääsit hoitoalalle opiskelemaan? Kun kerran pääsit opiskelemaan, opit varmasti myös lääkelaskut. Sitkeyttä ja sisua!
En minä tiedä. Ehken tätäkään ansainnut.
Ap
Ja se on myös koomista kuinka jotkut 19-vuotiaat nuoret pitävät epäoonistumisena maailman loppua.
Et edes välttämättä tiedosta pääsetkö heti alalle, tai lomautetaanko sut, tai onko työ perseestä? Tiedätkö kuinka monta päälle 40+ on opiskelemassa toista alaa?
Minähän olen laskenut noita laskuja loputtomasti ja kuvittelin jopa olevani hyvä matikassa. Sitten en edes osaa pyöristää vastausta kahden desimaalin tarkkuuteen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Juu ei kiva jos potilasta hoitaessa pää lyö tyhjää, kyllä pitää osata. Olisko joku laitoihoitajan työ parempi?
Tai jos joku ihmisläheinen työ kiinnostaa, niin vaihtoehtoja löytyy kasvatus- ja ohjausalalta (nuoriso- ja yhteisöohjaaja tai lastenohjaaja) ja myös lastenhoitajan ammatti, joista jälkimmäinen on sitten minulle vieras opintosisällöltään.
Itse juuri syystäkin valitsin nuorisonohjaajan ammatin, ettei tarvitse päätä vaivata lääkelaskuilla vaikka osaan hallita perusmatematiikan, mutta pelkäisin silti aiheuttavani ongelmia hoitotyössä kun on oikeasti ollut peruskoulussa yksilöllistetty matematiikka. En koskaan haluaisi sellaista tilannetta päästää synnyttämään, että joku joutuisi vaaraan liian pienen tai suuren lääkemäärän takia vaikka osaan erottaa, mikä mittayksiköistä on suurin ja mikä pienin.
Vierailija kirjoitti:
Ja se on myös koomista kuinka jotkut 19-vuotiaat nuoret pitävät epäoonistumisena maailman loppua.
Et edes välttämättä tiedosta pääsetkö heti alalle, tai lomautetaanko sut, tai onko työ perseestä? Tiedätkö kuinka monta päälle 40+ on opiskelemassa toista alaa?
Tämä ei ole ensimmäinen asia, missä epäonnistun. Elämäni on yhtä epäonnistumista toisensa perään. Eikä kukaan muista, vaikka olisit onnistunut 10 000 kertaa, jos epäonnistut kerrankin.
Ap
Minkälaisia ne laskut on? Esimerkki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos epäonnistuu niin silloin epäonnistuu. Miksi pitää aina yrittää uudelleen? Ei oikeassakaan elämässä saa toisia mahdollisuuksia. Minä epäonnistun aina kaikessa? Eikö pitäisi jo ymmärtää luovuttaa?
Ap
Kyllä niitä toisia mahdollisuuksia saa oikeassakin elämässä. Ainoastaan, jos teet niin ison virheen, että kuolet siihen, et voi saada uutta mahdollisuutta.
Loputtomiin ei tietenkään kannata päätään seinään hakata, mutta ei kannata kerrasta luovuttaa, ainakaan joka asiassa.
Toki, jos tarvitset vain hyvän tekosyyn keskeyttää opintosi, nyt sinulla on sellainen.
Jos olisit potilaanani ja tietäisit, että olen yhdestä kokeesta saanut 4/5 ja vasta toisella kerralla, jos silloinkaan, saanut 5/5 niin suostuisitko hoidettavakseni? Et varmasti. Täälläkin sanotaan, että pitäisi katsoa jotain toista työtä ja mieluiten jotain, missä heidän mielestään ei älyä vaadita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonostippa menee.
Sain lääkelaskut oikein ekalla yrittämällä ja ilman, että edes istuin oppitunneilla. Luokalla oli kaksi, jotka säälistä päästettiin läpi pitkällisen tukiopetuksen jälkeen ja tämä on mielestäni väärin. Jos ei osaa, ei ole kykenevä vastaamaan työssäkään lääkelaskuista. 10% palkasta pois, jos ei osaa laskea, olisi reiluinta!
Miten he pääsivät säälistä läpi? Kyllähän siitä kokeesta täytyy saada se 5/5, vaikka mikä olisi ja niitähän kokeitahan on useampi kuin yksi. Kyllä varmaan kaikki valmistumisen jälkeen sentään osaavat laskea.
Ap
Opettaja lasketti samat laskut samoilla luvuilla ennen koetta kuin kokeessa, niin siten pääsivät läpi lopulta läpi. Ihan huijaukselta kuulosti, että suurinpiirtein sai luntata kokeissa!
No sinänsä se ja sama, koska ainuttakaan pilleriä et työelämässä saa antaa, jos et läpäise siellä 3-5 vuoden välein tehtävä LOVe-tenttiä. Siinä on 10 laskua ja kaikki saatava oikein. Uudestaan toki saa sielläkin yrittää.
Monilla on noihin lääkelaskuihin sellainen lukko. Itselläkin oli aluksi; koska koulusta matikasta ei jäänyt muuta kokemusta kuin se että olen HUONO MATIKASSA. Ensin opiskelin lähäriksi, sittemmin sairaanhoitajaksi (jossa laskut menee asteen vaikeammaksi) ja nyt nuo lähihoitajan laskut menee jo kuin vettä vaan. Laskee paljon, tekee sitä rauhassa kotona (tunnilla helposti jännittää eikä siksi onnistu) youtubesta esim. matikkapirkko avuksi. Ne on ihan mahdollista oppia.
Ei kannata mennä vaarantamaan potilaiden henkeä. Tehtaaseen töihin vaan liukuhihnalle niin kuin muutkin tyhmät.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia ne laskut on? Esimerkki?
Potilaalle on määrätty 15 mg/kg/vrk lääkettä jonka vahvuus on 25mg/ml. Vuorokauden annos jaetaan kolmeen osaan, mikä on kerta-annos millilitroina? Potilaan paino on 35kg.
No niin, rauhoitupa nyt.
Se, että et muistanut yhtä matikan sääntöä, ei määrittele sinua ihmisenä.
Pieni pyöristysvirhe lääkkeissä ei tapa ketään, mutta tuo stressinsietokyvyttömyytesi voi sen tehdäkin.