Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukautisten loppuminen ja vaihdevuodet

Vierailija
31.05.2022 |

Minkä ikäisenä teillä on alkanut vaihdevuodet ja loppunut kuukautiset?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huokaus, voi kun kierto pidentyisikin. Mutta minulle tulevat vaihdevuodet oireilevat nimenomaan lyhyemmillä kiertoilmaisu (+ siihen päälle unettomuus, kuumat aallot jne eli nimenomaan vaihdevuosista on kyse).

Olen nyt siis 47v ja kierto alkoi lyhentämään noin 3-4v sitten. Oli aiemmin 28-29 päivää ja nyt vain 21-22 päivää. On todella ärsyttävää kun on kolmen viikon välein kuukautiset. Niukat, mutta kuitenkin vuotoa 5-7 päivää joka kolmas viikko 😑

Olen kovasti odottanut että milloin rupeaisi jäämään väliin tai pidentämään mutta ei. Hemmetin lyhyellä kierrolla mennään. Edes hormonikierukka ja estrogeenigeeli (hyvin pieni määrä) eivät ole saaneet vuotoja pysymään pois tai pidennettyä kiertoa 🤦🏼

Joo tämä kierron lyhentyminen tulee suurimmalle osalle naisista ja voii kestää jopa 10 vuotta ennen pitenemistä ja lopuuta loppumista. Johtuu siitä, kun aivot huomaavat munasarjojen "laiskistuvan", ne käskyttävät niitä entistä kovemmin tuottamaan hormoneja niin että lopulta naisella on estrogeenia ihan ylimäärä (estrogeenidominanssi). Hyvä puoli on, että tässä ei ole estrogeenin puutteesta tulevia vaivoja kuten kuiivuus, kuumat aallot koska estrogeeniä on päinvastoin liikaa. Huono juttu on, ettei sitä voii myös hoitaa vaihdevuosien korvaushormoneilla, koska ne vain lisäisivät ennestään liiallista estrogeenin määrää.

Vierailija
22/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

53 v ja kuukautiset ovat olleet nyt kolme kuukautta poissa, joten vaihdevuodet ovat alkaneet. Samalla kilpirauhasarvot ovat huonoja Thyroxin lääkityksestä huolimatta. Ojasta allikkoon...:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huokaus, voi kun kierto pidentyisikin. Mutta minulle tulevat vaihdevuodet oireilevat nimenomaan lyhyemmillä kiertoilmaisu (+ siihen päälle unettomuus, kuumat aallot jne eli nimenomaan vaihdevuosista on kyse).

Olen nyt siis 47v ja kierto alkoi lyhentämään noin 3-4v sitten. Oli aiemmin 28-29 päivää ja nyt vain 21-22 päivää. On todella ärsyttävää kun on kolmen viikon välein kuukautiset. Niukat, mutta kuitenkin vuotoa 5-7 päivää joka kolmas viikko 😑

Olen kovasti odottanut että milloin rupeaisi jäämään väliin tai pidentämään mutta ei. Hemmetin lyhyellä kierrolla mennään. Edes hormonikierukka ja estrogeenigeeli (hyvin pieni määrä) eivät ole saaneet vuotoja pysymään pois tai pidennettyä kiertoa 🤦🏼

Mä hommasin tuosta syystä minipillerit.?oma kierto ei olöit noin lyhyt, 25-26 pv mutta kun menkat oli runsaat ja kesti 5-6 pv niin meni hermot.

Nyt näyttäisi tiputtelevan ihan pikkusen n. 27 päivän välein.

Vierailija
24/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi vikat menkat samana päivänä kun täytin 50. En muista harveniko sitä ennen menkkojen väli, mutta ehkä vikan vuoden aikana menkkavuoto runsastui. Kuumia aaltoja tuli toisinaan, muttei kummempia vaihdevuosioireita.

Nyt olen 55.

Vierailija
25/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, tästä taisikin tulla vain 47- vuotiaiden naisten oma ketju. Ei se mitään, on paras ikä ikinä. Kyllä, ihan tulee tunnilleen säännöllisesti eikä vielä tietoakaan vaihdevuosioireista. Kohtalon iva, lapsia en halua.

Vierailija
26/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen 52 ja kuukautiset tulee joka toinen kuukausi. Loppuisivat jo kokonaan. Paidat hiestä märkänä koko ajan kun niin pahasti hikoiluttaa.

Vierailija
27/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman mitään muutoksia kuukautiset loppuivat, kun olin täyttänyt 50 vuotta muutamaa kuukautta aiemmin. Kuin seinään. Ne eivät vain enää tulleet. Nyt aikaa on kulunut 6 vuotta ja poissa ovat pysyneet. Kuumia aaltoja on ollut nämä 6 vuotta, mutta ihan siedettäviä. Hormonikorvaushoitoa en ole käyttänyt.

Vierailija
28/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosioireita ei ollut. 58 vuotiaana luulin, että nyt loppui, kun oli 3 kuukautta, ettei menkkoja ollut. Mutta sitten mummolla kai hormoonit hyrähti, kun syntyi ensimmäinen lapsenlapsi. Sen jälkeen meni pari vuotta ja 60 syntymäpäivänäni alkoivat viimeiset.

Hauska sattuma, kun ne alkoivat aikoinaan 13-vuotispäivänäni. Kauhistus, 47 vuotta!

Vierailija
29/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin oli monsterimenkat noin vuoden ajan ennen kuin loppui kuin seinään 50-vuotiaana.

Vierailija
30/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset loppui 56 vuotiaana.

Vierailija
31/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosioireita ei ollut. 58 vuotiaana luulin, että nyt loppui, kun oli 3 kuukautta, ettei menkkoja ollut. Mutta sitten mummolla kai hormoonit hyrähti, kun syntyi ensimmäinen lapsenlapsi. Sen jälkeen meni pari vuotta ja 60 syntymäpäivänäni alkoivat viimeiset.

Hauska sattuma, kun ne alkoivat aikoinaan 13-vuotispäivänäni. Kauhistus, 47 vuotta!

Minä täytän seuraavaksi 58 vuotta, ja viimeksi kuukautiset olivat pääsiäisenä. Harvemmin tulevat ja niukemmiksi käyvät, mutta onhan niihin 45 vuoden aikana tottunut. Vaihdevuosioireita ei ole ollut.

Vierailija
32/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 54-vuotias ja kuukautiset ihan säännölliset. Odotan koko ajan, että loppuisivat. Ei mitään vaihdevuosioireitakaan (kuumia aaltoja tms) vielä.

Vierailija
33/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina luulluut, että vaihdevuodet alkavat vasta jotain päälle 50 vuotiaana, joskus 55 vuoden aikoihin.

Oudolta tuntuu että ne voivat alkaa jo jotain 47 vuotiaana, kun monet synnyttävät silloin vasta ensimmäisen lapsena.

Mutta olenkin vielä nuori nainen, jolla ei ole kokonaiskäsitystä asiasta.

Vierailija
34/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-vuotiaana loppuivat täysin. Ensin menkat tulivat useammin ja sitten harvenivat ja tuota kesti jotain 1,5 vuotta. 

Vierailija
35/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiskakkosena loppuivat. Bye-bye vaan!

Ei mitään muita vv-oireita.

Vierailija
36/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

54v. Sitten alkoi kuumat aallot. Sain niihin hormonikorvauspillereitä ja ne auttoivat, mutta sitten alkoi vuotoja, runsaita. Pillereitä vaihdettiin ja nyt pidän peukkuja että auttavat vuotoihin.

Vierailija
37/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

47 vuotias nainen ja kohtu poistettu.

Vierailija
38/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

55v loppuivat, ihan karseet vv vaivat. Totaalinen unettomuus, ahdistus, kuumat aallot, keskittymiskyvyn heikentyminen... ihan kauhea olo, hormonikorvaushoito oli ihan pakko aloittaa. 6v käytin. Oireet pysyi pois.

Vierailija
39/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat vaihdevuosioireet alkoivat alle nelikymppisenä ja hormonikorvaushoidon aloitin 43-vuotiaana pahaan unettomuuteen ja kuumiin aaltoihin. Kuukautiset eivät loppuneet kuitenkaan, vaan hormonikierukka pitää ne vain poissa. Ultran mukaan munasarjat vetelevät viimeisiään.

Vierailija
40/45 |
31.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa kun tietäisi ovatko loppuneet vai eivät. Mulla oli vuoden 2020 alussa muutaman kk: n tauko menkoissa ja samalla alkoivat karseat kuumat aallot ja muu oireilu, kuten katkonaiset yöunet jne. En edes ehtinyt harkita mitään korvaushoitoja, kun menkat yhtäkkiä alkoivatkin taas. Kestivät vajaan vuoden, kunnes 2021 taas loppuivat ja muutaman kuukauden paussi. Tällä kertaa päälle hyökkäsi niin kauheat oireet (mm. hikoiluaallot kymmenen minuutin välein joka ilta ja valvominen myös öisin niiden takia), etten enää jäänyt arpomaan vaan hain hormonikorvaushpitopillerit. Nyt sitten taas tulee tyhjennysvuoto kerran kuukaudessa. Vuodotonta hoitoa voi kuulemma harkita vasta kun menkat olleet vuoden pois, mutta minähän en tiedä, olisivatko ne taas alkaneet, jos olisin jäänyt odottelemaan.

49-vuotias olen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä