Kesälomat alkavat. Onko MITÄÄN järkeä matkustella Suomessa? Hotellit ja ravintolat ihan sairaan kalliita, silti taso aivan surkeaa.
Suomessa hotellihuoneet ovat nuhjuisia ja huonosti siistittyjä (huonosti siistinnäköiseksi meikattuja) ja kuitenkin törkykalliita. Asiakaspalvelu on hyvin epäluonnollista suomalaisille.
Myös ravintolassa syöminen Suomessa on kallista. Muutaman euron tusinaviinipullosta nyhdetään kymmeniä euroja - ikään kuin korkealle nostettu hinta tekisi viinistä paremman. Tarjoilijat ovat kielitaidottomia ja ammattitaidottomia nuoria keikkatyöharjoittelijaopiskelijoita. Kokeista on pulaa ja sen kyllä huomaa ruoista.
Vaikka hinnat ovat tapissaan, henkilökunnassa ja kaikessa laadussa säästetty ja osa kiertää verojakin, hotelli- ja ravintolabisnes Suomessa on kovin kannattamatonta.
Siis onko mitään järkeä matkustella Suomessa, kun muualla turisti saa enemmän ja paremmin?
Kommentit (3)
Hotellit on keskimäärin ihan hyviä Suomessa. Mutta hintataso on täällä kyllä kaamea. Kaikessa.
Mitä se suomalaista matkailijaa häiritsee, jos ravintolassa tarjoilijat ovat kielitaidottomia? Suomea kuitenkin puhuvat, ja luulisi, että suomalaisturisti voi kotimaanlomalla taipua asioimaan äidinkielellään. Itse en osaa muutenkaan ajatella noin niinkuin sinä, koska lomilla en jaksa tuijotella ravintolalaskua tai viinin hintoja - minulle lomassa muut asiat ovat olennaisempia kuin se, kuinka halvalla saan ruuat ja juomat. Ja mitä hotellihuoneen hintaan tulee, suomalaiset hotellit eivät ole oman matkailuhistoriani kalleimpia, ja toisaalta en niidenkään hintoja jaksa tuijottaa. Jos haluan mennä johonkin tiettyyn paikkaan/kaupunkiin, menen sinne ja maksan hotellihuoneen, enkä pilaa fiilistäni miettimällä sen hintaa.
Kotimaanmatkailu kannattaa, jos kotimaasta löytyy sellaisia kohteita, joissa haluaa käydä. Itse tykkään matkustella sekä ulkomailla että kotimaassa.
Voisihan lentolomaillen tupsuttaa mustaa nokea vkimeisille jäätiköille. Tuliaisina vaikkapa corona, mustasurman esiaste, hivi, gonokokki, luteen sikiäiset... Saa muistoja.
.