Tulipa taas niiin hyvä makaronilaatikko! Varmaan koko kaupungin paras! Te, joiden makaronilaatikkoa on ylistetty, onko teillä jokin erityinen "niksi"?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastan omatehtyä makaronilaatikkoa.
Ensin ruskistan sipulin ja sen jälkeen naudanpaistijauhelihaa 600g, mutta ei liian kypsäksi, maustan suolalla ja valkopippurilla. Keitän täysjyväsarvimakaronin (1pss) melkein kypsäksi. Em. ainekset sekoitettuna uunivuokaan ja päälle munamaito eli 2kpl kananmunia sekoitettuna kevyt/kulutusmaitoon niin, että nestettä on tarpeeksi. Sitten uuniin 175 ast. n. tunti.
Nautitaan kunnon Felix ketsuppitöräyksen kera.
Kyllä. Felix törmäys, psistijauhis, täysmaito ja sipuli. Mulla pitää olla vaan myös lautasella raejuustoa , kirsikkatomaattia ja etikkapunajuuria. Ai että.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nistipata voittaa makaronilaatikon milloin tahansa, joten eipä tule moista koskaan väsättyä.
Eikös nistipadalla ole oikea nimikin, eli napolinpata? Yleinen kouluruoka 80-90 luvuilla.
Enpä tiedä. Muistan siitä käytetyn ainoastaan nimiä nistipata, pääkallopata ja makaroonimössö.
Kerropa vielä sosiaaliluokkasi, työväenluokkaa, keskiluokkaa vai ylempää sosiaaliluokkaa (esim 150.000 vuodessa tulot)?
Laitan munamaidon tilalle lihalientä ja ruokakermaa, johon sekoitan munat. Tulee paljon parempaa.
Makaronilaatikkoni saa kehuja, jos siinä on vain naudan jauhelihaa, makaroneja ja munamaitoa. Mausteina suola ja mustapippuri.
Jos laitan jotain muuta (kuten sipulia tai juustoraastetta), tulee valitusta.
Makuasia. Itse en tuosta pidä yhtään.
Korvatkaapa munamaito vedellä jonka kiehautatte ja jossa on pari-kolme lihaliemikuutiota. Tulee ihan eri tason laatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikkoni saa kehuja, jos siinä on vain naudan jauhelihaa, makaroneja ja munamaitoa. Mausteina suola ja mustapippuri.
Jos laitan jotain muuta (kuten sipulia tai juustoraastetta), tulee valitusta.
Makuasia. Itse en tuosta pidä yhtään.
Nio eihän tuommonen maistu milleklään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nistipata voittaa makaronilaatikon milloin tahansa, joten eipä tule moista koskaan väsättyä.
Eikös nistipadalla ole oikea nimikin, eli napolinpata? Yleinen kouluruoka 80-90 luvuilla.
Napolinpata on ihan eri ruoka.
Minä kutsun nisti/pääkallopataa myös ooppaheijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Paistan jauhelihan kunnolla. Käytän perinteisiä mausteita, kulutusmaitoa ja luomumunia. Makaroneja ei saa keittää liikaa, mieluummin jättää hieman koviksi. Päälle oikeaa juustoraastetta jossa runsaasti makua.
Näin teen itsekin! Ja lisäksi luomumakaroneja.
Niistä tulee paljon lempeämpi ja pehmeämpi maku, ei niin "viljainem"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä tiedä. Muistan siitä käytetyn ainoastaan nimiä nistipata, pääkallopata ja makaroonimössö.
Kerropa vielä sosiaaliluokkasi, työväenluokkaa, keskiluokkaa vai ylempää sosiaaliluokkaa (esim 150.000 vuodessa tulot)?
Porskutan yhteiskunnan huipulla elämäntapatyöttömänä.
Minä pistän joukkoon kalapuikkoja ja jalostajan hernekeittoa
Paiskon aineet vuokaan ja paistan. Kurmeeversuossa kartsään ihrat ensin pannulla. Sivuoplee
Mä muistelen kaiholla koulun makaronilaatikkoa. Ne makaronit oli jotenkin pehmeitä, kotona en onnistu sellaista tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Maailman ehkä mielikuvituksettomin ja tylsin ruoka, teki sen sitten miten tahansa.
Ehei ystäväni, Ei se noin ole, eikä noin mene.
Makaronilaatikko sinänsä yksinkertainen ja erittäin halpa eli edullinen ruoka, joka on myös lasten lempiruoka ketsuppeinneen.
Mutta makaronilaatikko on myös ruoka, jota voi muokata loputtumiin.
Ekaksi voi valita, millaista makaronia laatikkoon valisee, kuka on sanonut sen makaroninlaatikon makaronien pitää olla sen 30 sentin, huonon laatuisesta vehnästä tehtyä makaronia?
Kerropa se minulle.
Ja kuka on sanonut, että makorinilaatikkoon pitää käyttä kaikkein halvina porsaan huonoimmista ruhon osista tehtyä kuvottava rasvaista jauhelihaa?
Kuka?
Ja kuka on lopuksi sanonut tai päättänyt, että makaroni laatikkoon tulee munamaito?
Ja mausteeksi vain suolaa, pippuria ja sitä jotain halvinta jotai grllimaustetta tai vastaavaa.
Makaroni laatikkoon voi ostaaa parata mahdollista makaronia eli italialaista pastaa,
Pastan kotimaaha on Italia
Jauhelihaksi voi ostaa hyvän laatuitsta naudan jauhelihaa.
Nesteenä voi käyttää kermaa ja voi nokareita, jotka korvaavat mauttoman munamaidon.
Paksu kerma ja yksi kananmuna kyllä pitävät laatikon kiinteänä ja lohkaistavan.
Ja ne mausteet, niissä on vain taivas rajana.
Mitkä tahansa pasta mausteet käyvät, ja jauhelihahan maustetaan jo heti paistamisen jälkeen.
Lisäsi makaronilaatikkoon voi lisätä mitä tahansa juustoa, ihan Koskenlaskijasta Emmentaaliin ja muihin vastaaviin,
Makaroninlaatikon tekeminen ja sen maistuvuus aikuisille ihmille on sen tekijän varassa.
Laatuaineksista tehtyä makaronilaatikko ei tarvitse kyytipojakseen mitään halpaa ja laaduntonta jX-extara ketsuppia. Vai mikä se nyt onkaa, sen markknoilla olevan kaikkein huonoimminan ja halvimman ketsupin nimi, Joku X-extra se on...
Hyviä öitä kaikille toivottelee kahden lapsen työssäkäyvä äiti.
Makaronilaatikkohan on oikein suomalaista lohturuokaa parhaimmillaan!
Makaronilaatikosta kaikilla on vain hyviä lapsuusmuistoja👍
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihan sekaan paseerattua tomaattia. Sipulia ja valkosipulia tietty.
Munat kerman sekaan ja päälle juustoinen valkokastike. On mehevää. Inhoan niitä kovia, kuivuneita makaroneja siinä päällä.
Kiitti vinkistä.
Tuotapa en ole vielä hokannutkaan, että jauhelihan sekään voi laitta tomaatimurkskaa tai paseertattu tomaatittia.
Taatusti tuo antaa makua lapsille tarjottavaan makeronilaatikkon.
Valkosipuli ei ikävä kyllä ole meidän lasten mielen, mutta muilla "kevyemmillä" mausteilakin voi lisätä makaronin laatikon maistuvuutta aikuislle.
Myös joitakn kuivattajuta yrttejä voi käyttää, ainain minä joskus käytän.
Ehkä lasten mieltymys makaronilaatikkoon johtuu se helosta syötävyydestä ja usein niin sokerisesta ketsupista, Nykyisn ostan aina Muumi ketsuppia.
Kiva saada tältä palstalta aina toisinaan uusia näkemyksiä kokkailuun.
Hovihallin makaronilaatikko