Millä tavalla lapsi on miehelle statussymboli?
Täältä foorumilta sain lukea, että lapsi on miehelle statussymboli.
Tämä jäi vähän vaivaamaan minua. Millä tavalla lapsi siis on miehelle statussymboli? Onko tämä yleistä?
Oma mieheni oli ihan ihmeissään kun pohdiskelin asiaa.
Kommentit (59)
Oma mieheni on johtavassa asemassa, ja hän on puhunut siitä, että hänen ikäluokassaan, viisikymppisillä miehillä, monta lasta, tyypillisesti neljä, on statussymboli. Kertoo, että mies on menestynyt, kun on varaa tarjota monelle lapselle varakas elämäntyyli, on hyvä puoliso ja parisuhde, kun se on kestänyt sekä lapset että uran (vaimo on tietenkin myös korkeasti koulutettu ja vaimolla oma, hieman arkisempi ura) ja siihen vielä koira tai pari, niin pysytään elämässä kiinni.
Onko lapseton mies sitten joissain piireissä jotenkin... outo? Puhutaanko seläntakana?
Vierailija kirjoitti:
Oma mieheni on johtavassa asemassa, ja hän on puhunut siitä, että hänen ikäluokassaan, viisikymppisillä miehillä, monta lasta, tyypillisesti neljä, on statussymboli. Kertoo, että mies on menestynyt, kun on varaa tarjota monelle lapselle varakas elämäntyyli, on hyvä puoliso ja parisuhde, kun se on kestänyt sekä lapset että uran (vaimo on tietenkin myös korkeasti koulutettu ja vaimolla oma, hieman arkisempi ura) ja siihen vielä koira tai pari, niin pysytään elämässä kiinni.
Raatorehellisesti isyys kertoo siitä, että on todistettavasti saanut itselleen naisen (ainakin edes lyhyeksi hetkeksi......) ja kykenee siittämään lapsen. Yhteiskuntaluokasta riippuen sitten muut statussymbolit siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Raatorehellisesti isyys kertoo siitä, että on todistettavasti saanut itselleen naisen (ainakin edes lyhyeksi hetkeksi......) ja kykenee siittämään lapsen. Yhteiskuntaluokasta riippuen sitten muut statussymbolit siihen päälle.
Välittääkö muut miehet tästä? Kenelle sitä siittämiskykyä todistellaan?
Saako statuksen vain siittämisellä, ei tarvitse olla hyvä isä?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se monelle naisellekin.
Wau, mä oon niin yllättynyt tästä. Luulin, että lapsia tehdään,(jos saadaan ja halutaan) omasta halusta lähtöisin, ei näyttämisen halusta.
AP
Luulin olevani raskaana e-pillereistä huolimatta. Miesystäväni ensireaktio oli "Aattele jos mä oon pannu sut paksuksi pillereiden läpi!" Ilme oli sellainen riemukas 'olen Tarzan'
Lakkasin rakastamista häntä luultavasti tuolla hetkellä.
Se on se suvun jatkuminen, se on monelle miehelle kovin tärkeää. Lisäksi lapsen saaminen on osoitus siitä että "mieskuntoa" eli kykyä siittämiseen on. Perhe, siis vaimo ja lapset, on tietynlainen menestyksen merkki siis, työelämässäkin perheellistä miestä arvostetaan enemmän. Ainakin vielä milleniaalisukupolvessa siis tällä tavoin ajattelevia miehiä on (ja pitää kyllä ainakin esittää myös olevansa huolehtiva, osallistuva isä, vanhemmille sukupolville riittää ehkä että on edes jonkinlainen isä), nuoremmista en osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se monelle naisellekin.
Wau, mä oon niin yllättynyt tästä. Luulin, että lapsia tehdään,(jos saadaan ja halutaan) omasta halusta lähtöisin, ei näyttämisen halusta.
AP
Lapsi on naiselle oman egon jatke jonka avulla päteä. Vain minä ja vain minä tiedän miten lapsia hoidetaan ja kasvatetaan. Ja kukaan ei ole niin saatanallisen syyllistävä kuin toinen äiti toiselle, jos poikkeat standardista pöhöttyneestä kotiäidistä.
Näytteleekö he kylillä siittämäänsä tuotosta ylpeänä kuin urheiluautoa?
Liikennevaloissa vähän huudatetaan, jotta muut näkisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän se lapsi kertoo, että sellaisen kykenee tekemään, eli on saanut naista eikä ole mikään tuhkamuna.
Tutkimusten mukaan eniten tienaa miehet joilla on vaimo ja lapsia. Miehelle lapsi on statussymboli koska se kertoo, että mies kykenee tuottamaan jälkeläisiä. Miehen ei kuitenkaan oleteta osallistuvan mitenkään läsnäolollaan perheeseensä joten siitä ei ole työelämässä haittaa. Yhä myös on vallalla harhaluulo, että miehet elättää näitä lapsia joita he tuottavat ja vaimojaan. Naiselle lapsi taas on riippa ja riski joka kertoo, että nainen on nyt käytettyä tavaraa ja sidottu lapseen. Tutkimusten mukaan naisille lapset ja perhe on pelkkää miinusta työelämän näkökulmasta.
Monestihan ne lapset on voitu tehdä koeputkessa että se siitä kyvykkyydestä.
Nainen on voinut halua hed hoidot kun mies ei saa aikaan ja kun lapset kasvatettu jonkun toimesta isoiksi vainokin jättää koska ei tarvi miehen röhnäkettä mihinkään kun oma urakin tehty samalla.
Jerry Seinfeldt selitti tämän hienosti:
All fathers are intimidating. They're intimidating because they are fathers. Once a man has children, for the rest of his life, his attitude is, To hell with the world, I can make my own people. I'll eat whatever I want. I'll wear whatever I want, and I'll create whoever I want.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muille miehille tietenkin. Onhan se miehekkyyden osoitus että saa lapsia aikaiseksi, nuoret miehet esittelee miehekkyyttään fyysisillä voimilla, vanhemmat sitten sillä siittämiskyvyllä ja omaisuudella. Ja ei tartte olla kovin hyvä isä, kunhan edes joskus tekee jotain lapsen kanssa että voi kertoa/jakaa someen kaikelle kansalle miten teki lasten kanssa sitä ja tätä.
Vierailija kirjoitti:
Onko lapseton mies sitten joissain piireissä jotenkin... outo? Puhutaanko seläntakana?
Kyllä vaan. Tuleeko yllätyksenä? Ei pidetä kunnolla aikuisenakaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on se suvun jatkuminen, se on monelle miehelle kovin tärkeää. Lisäksi lapsen saaminen on osoitus siitä että "mieskuntoa" eli kykyä siittämiseen on. Perhe, siis vaimo ja lapset, on tietynlainen menestyksen merkki siis, työelämässäkin perheellistä miestä arvostetaan enemmän. Ainakin vielä milleniaalisukupolvessa siis tällä tavoin ajattelevia miehiä on (ja pitää kyllä ainakin esittää myös olevansa huolehtiva, osallistuva isä, vanhemmille sukupolville riittää ehkä että on edes jonkinlainen isä), nuoremmista en osaa sanoa.
Tuo huolehtivaisuus ja osallistuvuus on muuten aika yhteiskuntaluokkasidonnaista. En halua puhua rumasti, mutta joissakin piireissä on tärkeää, että kotoa löytyy se muija/emäntä/tjsp. joka hoitaa ne rakkaudenhedelmät kun mies voi keskittyä tärkeämpiin asioihin, kuten vaikka kaljan juontiin.
Puhutaan varmaan mun 40+ -ikäluokasta, missä monilla vielä on lapsia siksi, koska niiden katsottiin kuuluvan aikuisen elämään. Täyttämällä normin ja odotukset olit lunastanut paikkasi kunnon ihmisenä. Naiselle perhe tiesi toki myös valtavasti työtä.