Kaksi kohtua yhdellä naisella?
Bongasin ehkäisykeskustelusta ym. asian, josta en ole ikinä ennen kuullutkaan. Onko tosiaan mahdollista ja onko kovinkin yleistä?
Kommentit (47)
huomattiin vasta tokassa raskaudessa, esikoisen sain teininä 18 v ja silloin meni ihan ohi neuvolan yleisläkäriltä ja sit synnärinkätilöltä tuo juttu... lääkäri ei ollut synnytyksessä paikalla.
Tokaa odottaessa naistenklinikan sisäultrassa tuli stten esille rakenne tarkemmin, mutta totesivat että kun eka lapsi on alakautta ulos päässyt niin tulee toki toinenkin.
Kolmannen kanssa ei enää edes pohsittu. Ja tosiaan ei ole tuota leikattu, kun ei siitä mitään haittakaa ole.
Kiitos vastauksista!
Tosi tyytyväinen, kun nyt tiedän että keisarinleikkaus ei ole ainoa vaihtoehto.
vai "päällekkäin" eli toinen edessä ja toinen takana?
Entäs kasvaako molemmissa limakalvo hormonien vaikutuksesta eli onko "tuplakuukautiset" ja runsas vuoto, vai onkos se nyt niin että vain sillä puolella missä munasarja on niin limakalvo kasvaa...?
Ihan vain uteliaisuudesta kyselen kun en ole koskaan ennen tuollaisesta kuullut :)
Kysymyksiin vastaukset:
Kohdut on (mulla ainakin) vierekkäin. Ja just luin tosta leikkausyhteenvedosta, että molemmat ovat normaalin muotoisia. Ne on siis kiinni toisissaan.
Ja kuukautiset on olleet ihan normaalit. Ei mitään huikeaa vuotoa. Ja tulee ihan kummaltakin puolelta joka kuukausi, eli hormonit vaikuttavat kumpaankin yhtä paljon. Eikä nyt raskauden aikana ole tullut vuotoa siltä "ei raskaalta"-puolelta.
Huomattiin vasta kolmannen keskenmenon jälkeen.
Yksi lääkäri oli sitä mieltä, ettei väliseinällä ole km kanssa mitään tekemistä.
Toinen sanoi, että koska väliseinä on vain sidekudosta ei sikiölle riitä pidemmän päälle ravintoa mikäli kiinnittyy oikean seinän sijaan väliseinään.
Ja siksi menee siis kesken.
Väliseinä poistettiin ja sen jälkeen kolme lasta eikä yhtään keskenmenoa!
...voi tosin johtua jostain aivan muustakin, kuin kahdesta kohdusta. Pillereiden kanssa ihan normi menkat. Hormonit vaikuttaa kuitenkin molempiin niin, että ultrassa rv6 molemmissa paksuuntunut limakalvo ja viikolle 8 asti molemmat kohdut kasvoivat, vaikka vauva vain toisessa. Ja siis molemmat lapset syntyneet eri kohduista ja aina se toinen, tyhjäkin kohtu kasvanut viikolle 8 asti.
... kerran mulla oli eri lekuri ja se ei huomannut heti tuota toista kohdunnapukkaa tunnustelemalla ja sanoi, että pitää aina muistaa mainita kahdesta, että papa tulee molemmista otettua. Toinen napukka on vähän taaempana ja jos löytää sen etummaisen, ei osaa toista enää etsiä, jos ei tiedä.
Mun äidillä on/oli muuten ihan samat systeemit ja ei yhdynnöissä huomannut ollenkaan väliseinää, oli vähän sivummalla myös, kun mulla oli ihan keskellä ja ihan emättimen suuaukolle asti ja tosiaan repesi ekalla kerralla, olin juuri täyttänyt 17 ja onneksi olimme kotona eikä jossain bileissä kännissä minne olisin varmaan sitten jäänyt ties missä kunnossa. Verta tuli todella paljon ja ehdin mennä aika huonoon kuntoon:(