Kaksi kohtua yhdellä naisella?
Bongasin ehkäisykeskustelusta ym. asian, josta en ole ikinä ennen kuullutkaan. Onko tosiaan mahdollista ja onko kovinkin yleistä?
Kommentit (47)
että on vain yksi munuainen. Miten teillä edelliset, onko tätä tutkittu teidän kohdalla?
Eli mulla on vain yksi munuainen, ja epäiltiin myös kaksiosaista kohtua tai ainakin väliseinää, mutta ei ollut.
Kuulemma n. 5 tuplakohtua synnyttää Oulussa vuosittain (arveli äitipolin lääkäri, kun kysyin).
...mutta väliseinä poistettu, enkä ole koskaan kuullut kenestäkään, joka olisi synnyttänyt alakautta väliseinän ollessa paikoillaan....
Mulla on lapset syntyneet eri kouduista, mikä jokseenkin harvinaista, joten olen juossut ties missä ja ties kenen kanssa juttelemassa, kun olen ollut lääketieteellisesti mielenkiintoinen, mutta vastaan ei tosiaan ole tullut ketään, joka olisi väliseinän kanssa synnyttänyt...
Olen kysellyt lääkäreiltä synnytyksestä, mutta kukaan ei ole osannut vielä vastausta ihan suoraan. Vaan sellaista katsellaan sitten ja tehdään se synnytystapa arvio myöhemmin. Se on selvä, ettei sitä väliseinää nyt voi enää leikata. Voi harmi! Ehkä sitten seuraavaa tapausta varten.
Mä mietin tässä jo, että jos tästä raskaudesta joutuu keisarinleikkaukseen, niin voisi yrittää sitten seuraavaa toiseen kohtuun, ettei siitä arvesta olisi haittaa. Pitäisi vaan harrastaa seksiä, silloin kun ovulaatio on toisella puolella. Onneksi tunnen aika hyvin, kumpi munasarja on missäkin kuussa aktiivinen.
Eli tavoitteeksi otan tuon kaksi lasta omista kohduistaan! Hihi! Täähän on ihan hauska juttu!
Munuaisetkin tutkittiin, tosiaan yksi lääkäri sanoi, että usein on vain yksi tällaisessa tapauksessa. Mutta kaksi munuaista löytyi.
Ei tämä enää niin harvinaiselta tosiaan tunnukaan...
mutta voi kaksiosaisellakin kohdulla joskus saada lapsia.
tuollaisesta kuullut puhuttavan, ja sekin oli kauhuleffassa Dead Ringers. (pääosassa Jeremy Irons joka esittää kumpaakin gynekologikaksosista, joilla yksi ja sama tyttöystävä)
Johtuu jostain sikiöaikaisesta jutusta, samoin kuin "herttamainen" ts. sydämen muotoinen kohtu. Googlaile vähän, niin kyllä sitä tietoa löytyy.
opettaja joskus juu tuollaisestakin mainitsi...
mutta se yksi voi kyllä olla kaksiosainen.
Eli on yksi yhteinen kohdunkaula ja kohtu on sitten jakautunut ikäänkuin kahteen sarveen. Näillä molemmilla on yksi munasarja (käsittääkseni lääketiede ei tunne tapauksia joissa munasarjoja olisi enemmän kuin kaksi).
Yleensä kaksiosaisen kohdun kohtuontelo on normaalia pienempi, ja ilmeisesti tästä syystä joillain voi raskaaksi tulo olla vaikeaa. Toisilla taas toinen kohtuontelo on normaalin kokoinen ja toinen ikäänkuin surkastunut, heillä raskaaksi tulo onnistuu useimmiten mutta kierukka ehkäisynä ei ole luotettava koska toinen kohtuontelo on kuitenkin periaatteessa toimiva. Lisäksi kierukan asennuksessa voi olla teknisiä ongelmia tämän rakennepoikkeaman vuoksi.
Lääketiede ei myöskään tunne tapausta jossa kaksiosaisen kohdun omaava nainen olisi tullut raskaaksi niin että molemmissa kohduissa kasvaisi lapsi.
Me kyseltiin tuota miehen kanssa kun mulla siis lapset eri kohduista kuten aiemmin kirjoitin(mikä siis aika harvinaista, kukaan mua tutkineista ei ollut tälläistä tavannut) ja me kysyttiin kestääkö kohtu/kohdut vielä kolmannen kun kaksi sektiota takana, kun viimeisimmässä oli kudos jo hauras ja sanoivat, että kolme yleensä vaivatta kestää. Kysyin sitten, että mites kun kummallakin kohdulla on vasta yksi raskaus takana, eli seuraava olisi vasta kyseisen kohdun toinen raskaus, vaikka lapsi kolmas. Vastausta haettiin jonkin aikaa, mutta kuulemma sektiossa leikkaushaava kohdun kohdalla tehdään niin, ettei ole ole merkitystä onko niitä kaksi vai yksi. Itse en ole ihan varma tuosta, kun vastausta jouduttiin vielä jonkin aikaa hakemaan, eli palaan kyllä tuohon kysymykseen, jos mies kolmanteen suostuu...
... mutta mulla kaksi täysin erillistä kohtua, kohdunkaulaa ja seinä emättimen suuaukolle asti, mikä tosin poistettu....
jolla kaks erillistä kohtua, kohdunsuut nätisti vierekkäin ja emättimestä leikattu väliseinä (aiheutti mulla kroonisen virtsatulehduksen!).
Mutta yhtään lasta ei ole, olemme yrittäneet lasta 7 vuotta. Syystä ei ole tietoa, saattaa olla juuri tuo kaksikohtuisuus.
On muuten briteissä ollut tapaus, joka synnytti terveet kolmoset, toisessa kohdussa oli yksi ja toisessa kaksi.
Hei vierailija, jolla 7 vuotta yritystä takana.
Menkää tutkimuksiin! Ei pitäisi kahden kohdun aiheuttaa lapsettomuutta. Meillä oli yritystä vuosi kun mentiin tutkimuksiin. Onneksi löytyi syy, runsaat kiinnikkeet kohdun ja munasarjojen ympärillä, jotka ilmeisesti johtuivat mulla lapsena sairastetusta umpisuolentulehduksesta.
Heti kun kiinnikkeet poistettiin tulin raskaaksi!
Mutta nyt siis vielä epäselvää, kuinka lapsi saadaan ulos tuon väliseinän kanssa..
Väliseinä repesi ekassa yrityksessä ja sitten mentiin ambulanssilla suht lujaa, oli aika hurja vuoto:( Sittemmin poistettiin kahdessa erässä koko matkalta...
Väliseinä repesi ekassa yrityksessä ja sitten mentiin ambulanssilla suht lujaa, oli aika hurja vuoto:( Sittemmin poistettiin kahdessa erässä koko matkalta...
väliseinä oli aika lailla sivulla, eikä sitä edes huomannut.
MInullakin on kaksi kohtua. Kaksi kohdunkaulaa ja emättimestä on katkaistu väliseinä esikoisen synnytyksessä. Ja kaksi papa-näytettä pitää ottaa aina. Olin juuri 35-vuotis seulonnassa ja kaksi näytettä otettiin..
Eikö lääkäreillä ole tietoa asiasta? Ehkä voit kysyä jostain isommasta sairaalasta, jossa paljon synnytyksiä?