Milloin lapsen kanssa helpottaa?
Minkä ikäinen lapsi alkaa sinun kokemuksesi mukaan olla jo helppohoitoinen?
Meillä ainokainen on vasta 10 kk. Olen väsynyt mutta onnellinen. Onhan tää liikkuvan vauvan vahtiminen raskasta.
Kommentit (44)
Vaihe vaiheelta helpotti. Jokainen vuosi vauvavuoden jälkeen on helpompi kuin edellinen.
Viidessä-kuudessa ikävuodessa on todella selkeä harppaus, kun lapsi alkaa olla oikeasti omatoiminen esim. asioiden hakemisen, itsensä pukemisen ja vessakäyntien suhteen ja ymmärtää jo melko syvällisesti ohjeita ja perusteluja.
Sitten tulee vielä yksi iso harppaus, kun koululainen alkaa olla niin iso, että se liikkuu osittain yksin myös kodin ulkopuolella ja sen voi jättää huoletta joksikin aikaa kotiinkin, jos se ei halua jonnekin lähteä.
Tästä eteenpäin mulla ei ole vielä kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
5-vuotias jota ei voi jättää mihinkään vielä yksin. Kouluikäinen pärjää jo hetken. Teini etenkin pärjää, voit käydä kaupassa oli lapsi kotona tai ei.
Aika moni 5-vuotias on kyllä esim. yksin pihalla. Ja moni nuorempikin. Kouluikäinen pärjää taas jo pitkiä aikoja yksin ja kulkee itsenäisesti kouluun ja mahdollisiin treeneihin.
No just tällä hetkellä on aika helppoa kun olen itse viettämässä vapaapäivää raskaan työviikonlopun jälkeen ja 5v lapsi on päiväkodissa. Viime viikolla vietettiin mun toinen arkivapaa yhdessä kotona. Sinäänsä tuon lapsen kanssa on mielestäni helpompaa kuin vauvan kanssa, sillä hän touhuaa omia juttujaan myös eikä tarvitse vanhempiaan koko aikaa. Ei heräile yöllä. Temperamenttinen on, siinä on sitten omat haasteensa. Tsemppiä ap:lle!
Helpottaa sitten, kun hommaat leikkikehän. Tai sisustat jonkun huoneen lapsiturvalliseksi ja virität ovelle oviportin.