Pitäisi hankkia silmälasit
Mitäköhän niistä suunnilleen pitäisi varautua maksamaan? Hintahaarukka on tietysti suuri, mutta luulen tarvitsevani lasit joilla näkisi sekä lähelle että kauas. Tämän asti olen pärjännyt ilman laseja, ja välillä pikkupränttiä lukiessa käyttänyt jotain markettien muutaman euron lukulaseja. Nyt alkaa tuntua siltä että silmät väsyy helposti, ja katsetta on vaikea tarkentaa. Olisi hyvä edes suuntaa antavasti tietää mitä maksaa, ja voiko vaikka maksaa osamaksulla jos ei ole rahaa maksaa kerralla. Onhan noita tarjouksia vähän väliä missä hinta on ilmoitettu, mutta ne on kai ihan vaan peruslasit, ja käsittääkseni ne linssit on sitten kuitenkin yksilöllisesti hiottava/ käsiteltävä jotenkin, ja kaikki maksaa erikseen. Ja sangat on kai myös kalliit. Osaako joku kertoa edes sinnepäin mihin pitäisi varauta?
Kommentit (28)
Älä osta monitehoja. Ja halvimmat sangat saa parilla kympillä.
Mun vahvuuksilla ja monitehoina lasit maksoivat himppua vailla 400e. Olen tyytyväinen ja nopeasti tottui ,ei huomaa edes että ovat monitehot. Ei vaan tarvi erillisiä lukulaseja.
kannattaako näistä maksaa:
-UltraClear SuperClean likaa hylkivä kova- ja heijastuksenestopinnoite
-Polarisoivat linssit
-UV-suoja
Esim. optikkoliike instrumentarium kertoo hintoja, menepä nettisivustoa selaamaan... Kehysten hinnat on kerrottu, tosin kaikkia kehysmalleja ei jokaisessa kaupassa ole saatavilla, linssien hinnat on myös kerrottu.
Mutta ihan siis peruslinssi ja halvat kehykset, niin kyllä siihen muutama satanen menee...
Specsaversilta saat varmaan halvimmat, jos ei mitään erikoisuuksia tarvitse linsseihinkään hankkia, monitehot ovat joka paikassa kalleinta tavaraa...
Kela antaa avustusta silmälasien ostoon, jos on vähävarainen ja voi maksaa myös osamaksulla.
Kannattaa myös kysellä liikkeistä, ketjujen välillä isoja hintaeroja.
Voisit aloittaa ihan sillä, että mene optikon tekemään näöntutkimukseen, niin selviää mikä sun näön tarkkuus on!
Siellä voit sitten keskustella miten paljon lasit tulisivat maksamaan...
Ostin just 600e yksitehot. Oli kyllä kallistunut sitten viime kerran. No kehykset oli jo itsessään karvan yli 200e eli siitä saa syyttää itseään, mutta loppu raha meni yksinomaan linsseihin käsittelyineen.
Vierailija kirjoitti:
Kela antaa avustusta silmälasien ostoon, jos on vähävarainen ja voi maksaa myös osamaksulla.
Mahtaako siinä osamaksukaupassakin olla (ainakin eräitten liikkeiden osalta) niin, että laseja lunastaessa joutuu maksamaan aika monta prosenttia jo kokonaishinnasta? Eli on maksettava vaikka 40 % hinnasta kun lunastaa lasit...
tietääkö kukaan miten vakuutus asiat silmälasien kanssa menee? olen köyhä ja aion ostaa kunnon lasit syksyllä ja hieman hirvittää jos ne hajoaa niin korvaako normaali kotivakuutus mikä on vuokra-asuntoon hommattu?
Vierailija kirjoitti:
tietääkö kukaan miten vakuutus asiat silmälasien kanssa menee? olen köyhä ja aion ostaa kunnon lasit syksyllä ja hieman hirvittää jos ne hajoaa niin korvaako normaali kotivakuutus mikä on vuokra-asuntoon hommattu?
Riippuu mikä on "normaali" kotivakuutus.... Ja saa niille silmälaseille ihan omankin vakuutuksen sieltä liikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaako siinä osamaksukaupassakin olla (ainakin eräitten liikkeiden osalta) niin, että laseja lunastaessa joutuu maksamaan aika monta prosenttia jo kokonaishinnasta? Eli on maksettava vaikka 40 % hinnasta kun lunastaa lasit...
Ei ainakaan minun tarvinnut maksaa liikkeelle mitään, kun nehän käyttää ulkopuolisia firmoja, jotka lunastaa sen velan ja perivät sitten asiakkaalta osamaksulla.
Vierailija kirjoitti:
Kun hankkii arvokkaat lasit, niin kannattaa sitten käyttäytyä niin, ettei niitä hajota.
Ainakin Instrulla huolto pelaa, jos esim. kehyksissä jotain vikaa, niin ne saa korjautettua ilmaiseksi.
Mutta jos sä itse hajotat lasis, niin ei siinä vakuutuskaan auta... Normisysteemi kotivakuutuksessa korvausten suhteen, ja omavastuu riippuu tietty sun omista varoista maksella vakuutusmaksuja...
Millaista hajoamista sinä tarkoitat, ett istut päälle ja siinä meni, tai kännissä kaadut ja siinä meni lasit, tai joku vetää turpiin ja lasit hajos...
Unohdat lasis jonnekin....
Normaalit vakuutusehdot voimassa kotivakuutuksen suhteen lasienkin kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan minun tarvinnut maksaa liikkeelle mitään, kun nehän käyttää ulkopuolisia firmoja, jotka lunastaa sen velan ja perivät sitten asiakkaalta osamaksulla.
Aha. Hyvä tietää.... Mutta silmälasien hinnoilla se osamaksueräkin on sitten aika suuri... monta kymppiä per kuukausi... Kun ei ne osamaksuluoton aikarajatkaan ihan loputtomia ole....
Vierailija kirjoitti:
Jos on laaja vakuutus, niin se korvaa, jos lasit rikkoutuu äkillisesti. Istua niiden päälle ei kannata, koska se on huolimattomuutta tai vaikka kotieläimen rikkomia ei myös korvata. Omavastuu tietysti pitää maksaa. Nuo optikoiden myymät lasivakuutukset eivät ole yhtään sen laajempia, joten niitä ei kannata maksaa. Ostin lasit vähän aika sitten ja lueskelin niitä ehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun hankkii arvokkaat lasit, niin kannattaa sitten käyttäytyä niin, ettei niitä hajota.
Ainakin Instrulla huolto pelaa, jos esim. kehyksissä jotain vikaa, niin ne saa korjautettua ilmaiseksi.
Mutta jos sä itse hajotat lasis, niin ei siinä vakuutuskaan auta... Normisysteemi kotivakuutuksessa korvausten suhteen, ja omavastuu riippuu tietty sun omista varoista maksella vakuutusmaksuja...Millaista hajoamista sinä tarkoitat, ett istut päälle ja siinä meni, tai kännissä kaadut ja siinä meni lasit, tai joku vetää turpiin ja lasit hajos...
kun on yli 400€ nenän päällä niin alkaa huolestuttamaan. ehkäpä lähinnä kaatumiset, en juo alkoholia joten ei kännäämisiä eikä ole mitään harrastuksia. tuskin kukaan tule vetämään turpaan ja jos tulee niin silloin tilanne on aivan toinen eli poliisi asia.
lasit on mulla silmillä joten en usko että istun niiden päälle....
Instrulta saa kivoja silmälasikoteloita, sellaisia kovakuorisia jotka suljettaessa napsahtavat.
Mulla kävi kerran pikavuorobussissa niin, että kun sinne oli yhdeltä pysäkiltä tullut jotain nuorta porukkaa, jotka takapenkillä örvelsivät ja soittivat kovalla volyymillä jotain ou beibi biisiä jossa on vähän rivot sanat, niin sitten tuolla Piikkiössä yks vanha muija oli jäämässä pois ja vähän ennen kuin se muija jäi pois, niin mä olin sulkenut silmälasikotelon ja se ääni muistutti kaljatölkin avaamisaääntä, niin se muija lähtiessään naureskeli kuskille että jo on hulvatonta menoa... niin se kuski kävi sitten sen vaunun tutkimassa että kukakohan se täällä kaljaa juo.,..
Ai, että mua nauratti!
Taisi mummo itse olla menossa himaansa kaljoja kittaan.... Meinasin muuten näyttää sille kuskille, että juu se napsahdus tuli tästä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos sä itse hajotat lasis, niin ei siinä vakuutuskaan auta... Normisysteemi kotivakuutuksessa korvausten suhteen, ja omavastuu riippuu tietty sun omista varoista maksella vakuutusmaksuja...Millaista hajoamista sinä tarkoitat, ett istut päälle ja siinä meni, tai kännissä kaadut ja siinä meni lasit, tai joku vetää turpiin ja lasit hajos...
kun on yli 400€ nenän päällä niin alkaa huolestuttamaan. ehkäpä lähinnä kaatumiset, en juo alkoholia joten ei kännäämisiä eikä ole mitään harrastuksia. tuskin kukaan tule vetämään turpaan ja jos tulee niin silloin tilanne on aivan toinen eli poliisi asia.
lasit on mulla silmillä joten en usko että istun niiden päälle....
No, joskushan sä ne otat pois, että ei sitä koskaan tiedä, mitä sitä hajamielisyyksissään tekee.
Tai tärvelet muovilinssit avaamalla lasit päässäs kuuman uunin luukun... kaikki kuuma ilma hönkii sun linsseihis...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin ajokorttia varten, oliko se nyt 45v-tarkistuksessa ja samalla uusin lasit. Otin suurinpiirtein halvimmat kehykset ilman hienouksia. Sen verran tuli yllätyksenä, että piti maksaa koko hinta samantien, ja tietenkin pankkikortti oli unohtunut kotiin :( Nippanappa löytyi rahaa lompakosta. Lasit tuli kuulemma Irlannista.
Välillä toinen linssi irtoaa itsestään, saa kyllä laitettua takaisin. Olipa oikein nappiostos.
Monitehot alkaen 350 euroa.