Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hän ei ymmärtänyt, että 20 euroa on minulle iso raha erituloisten ihmisten todellisuudet eivät aina kohtaa

Vierailija
29.05.2022 |

https://yle.fi/aihe/a/20-10001904

Lähipiiriään köyhemmät toivoisivat, että ihmiset ymmärtäisivät

7. Kaksikymmentä euroa voi olla iso raha

"Kun olin pienituloinen yksinhuoltaja, ihmisten oli välillä hyvin vaikea ymmärtää, miksen lähde noin vain syömään tai reissuun. Poikani päiväkodissa kerättiin kahdesti vuodessa 20 euroa reissuihin, ja alueella asui melko hyvätuloista väkeä. Kun valitin ystävälleni, hän ei yhtään ymmärtänyt, että 40 euroa on iso raha vuodessa. Ei kyse ollut siitä ettenkö olisi halunnut vaan siitä, etten pystynyt. Hän ei edes tiennyt, että päiväkotimaksut määräytyvät tulojen mukaan eikä pienituloiset maksa niistä mitään."

8. Vapaa-aikaa voisi suunnitella pienituloisimman mukaan

"Osa parempituloisista sukulaisista ei ymmärrä, että satasen säästäminen on välillä todella vaikeaa. Olimme lähdössä vuosia sitten porukalla mökille. Sukulainen halusi luksusta mökiltä, ja minä sanoin,etten pysty maksamaan mökistä yhdeksääkymppiä. Hän vain, että säästä summa. Hän ei millään ymmärtänyt, että vaatii työtä ja vaivaa säästää parin kuukauden aikana satanen. Enkä todellakaan käyttäisi sitä mökkiviikonloppuun, vaan vaikkapa lapsen vaatteisiin tai kenkiin."

9. Pienituloisella ei ole varaa olla spontaani

"En minä ole luonteeltani nipo tai paina jarrua joka asiaan ilkeyttäni. En vain voi käyttää kahden kuukauden ruokabudjettia yhteen viikonloppuun."

10. Vastuullisen ostaminen ei ole välttämättä arvovalinta

"Sote-alan palkkakuopassa välillä tuskastuttaa parempituloisten ystävien kanssa se, ettei ole resursseja kaikkiin niin tiedostaviin ja vastuullisiin valintoihin kuin heillä. Joskus pitää tehdä kompromisseja tai jättää kuluttamatta, vaikka haluaisi toimia toisin ja ostaa luomua, Suomi-designia, käyttää rahaa kulttuuriin tairuokatrendeihin."

11. Pariskuntien ja sinkkujen rahatilanteet voivat erota paljon toisistaan

"Ystäväpiirin usein ainoana sinkkuna ja yksinhuoltajana, tuntuu vähän kummalta, jos hankitaan yhdessä lahja niin se hinta jaetaan tasan kunkin perheen kesken. Ei siis aikuisten kesken vaan mie maksan saman kuin pariskunta. Aina. Ja olen tietenkin liian nössö asiasta sanomaan."

ToimittajaJulia Thurénkysyi Instagram-seuraajiltaan, millaisia kokemuksia heillä on tuloeroista kaveripiirissä. Tämän artikkelin kursivoidut sitaatit ovat poimintoja näistä vastauksista.

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en suoraan sanottuna ymmärrä aikuista ihmistä, jolle 20e on iso raha. Menee kyllä aika heikosti, jos talous on parista kympistä kiinni. Mistä se johtuu? Ei osaa säästää pahanpäivän varalle? Asuu paremmin, kuin mihin on itsellä varaa? Jos näin on, niin se siinä tosiaan auta muu kuin avata se suu ja kertoa, että nyt ei pysty. Pitäisi nyt aikuisen ihmisen osaa suhteuttaa omat menonsa tuloihin. Asutaan kuitenkin Suomessa jossa on liiankin hyvä toimeentulo, vaikka istuisi vaan perseellään aivan huvikseen jokaikinen päivä vuodesta. 

Unohdin allekirjoituksen

T: Petteri Orpo

Vierailija
22/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri eronneena lähdettiin kaverin ja lastemme kanssa ulos ja ostin kaverin lapselle, kummilapselleni, lahjan. Olin laskenut, että siihen on varaa, pärjäisin loppukuun.

Kaveri sitten ihan spontaanisti ehdotti että käydään hei pitsalla. Laskin mielessäni kymmeneen ja vinkautin visaa. Se sen kuukauden säästöistä.

Olisi pitänyt avata suunsa, mutta en kehdannut. Se 30e mikä meni pitsaan oli viikon ruokabudjetti.

Paikallisesta Aldista saa todella tukevan ja hyvän kinkku-juustopitsan 2 eurolla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri eronneena lähdettiin kaverin ja lastemme kanssa ulos ja ostin kaverin lapselle, kummilapselleni, lahjan. Olin laskenut, että siihen on varaa, pärjäisin loppukuun.

Kaveri sitten ihan spontaanisti ehdotti että käydään hei pitsalla. Laskin mielessäni kymmeneen ja vinkautin visaa. Se sen kuukauden säästöistä.

Olisi pitänyt avata suunsa, mutta en kehdannut. Se 30e mikä meni pitsaan oli viikon ruokabudjetti.

Paikallisesta Aldista saa todella tukevan ja hyvän kinkku-juustopitsan 2 eurolla!

Lidliä et näe joka kulmalla ainakaan syrjäkylillä.

Vierailija
24/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä monen muun kanssa, että pitää avata suunsa ja kertoa, ettei ihan oikeasti ole varaa. Jos on kyse hyvistä ystävistä tai muista läheisistä, ihan turha esittää varakkaampaa kuin on. Jos on vain 20€ viikon ruokiin, sen voi sanoa ääneen. Mulla on köyhiä ystäviä ja tiedän, että mulle he ovat rehellisiä, mutta joidenkin edessä yrittävät pitää kulisseja yllä. Tavallaan silti ymmärrän senkin, ettei kaikkien kohdalla kehtaa myöntää olevansa köyhä. Olen suurituloinen ja varakkaasta perheestä, mutta olen saanut jo lapsuudenkodistani ymmärryksen, etteivät kaikki ole yhtä hyväosaisia. Ja jos ja kun porukassa on joku vähävarainen, silloin mennään suunnitelmissa sen vähävaraisen ehdoilla. Kalliimmat jutut taas tehdään niiden kanssa, joilla sellaisiin on varaa. 

Vierailija
25/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen oma valinta millaisten ihmisten kanssa kaveeraa. Sori nyt vaan.

Ymmärrän kyllä yskän mutta jos joutuu kavereilleen tuollaista rautalangasta vääntämään, niin sopii kysyä miksi on sellaisten kanssa yleensäkään?

Joskus tulee mieleen että minkälaisia elämälle vieraita psykopaatteja tällä palstalla onkaan.

Vierailija
26/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä niin totta!

Tuntuu, ettei monilla ole kykyä/kiinnostusta asettua toisen asemaan juuri rahanmenon suhteen.

"Kaveri" suuttui, kun en voinut lähteä perheineni kahville/kaakaolle kahvilaan, koska yksi kahvilareissu olisi kustantanut yhtä paljon kuin viikon safkat. :(

Aika kalliit kaakaot.

Vierailija
27/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en suoraan sanottuna ymmärrä aikuista ihmistä, jolle 20e on iso raha. Menee kyllä aika heikosti, jos talous on parista kympistä kiinni. Mistä se johtuu? Ei osaa säästää pahanpäivän varalle? Asuu paremmin, kuin mihin on itsellä varaa? Jos näin on, niin se siinä tosiaan auta muu kuin avata se suu ja kertoa, että nyt ei pysty. Pitäisi nyt aikuisen ihmisen osaa suhteuttaa omat menonsa tuloihin. Asutaan kuitenkin Suomessa jossa on liiankin hyvä toimeentulo, vaikka istuisi vaan perseellään aivan huvikseen jokaikinen päivä vuodesta. 

Toisten tulot vain ovat liian pienet. Kaikki kallistuu koko ajan. Suomessa köyhimpien toimeentulo ei ole liian hyvä. Toimeentulotuki, työttömyyskorvaus, pienimmät eläkkeet, osa-aikatyön tai matalapalkka-alan palkka eivät ole sillä tasolla, että niillä eläisi hyvin vuosikausia, ne ovat jääneet kehityksestä jälkeen.

Vierailija
28/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä niin totta!

Tuntuu, ettei monilla ole kykyä/kiinnostusta asettua toisen asemaan juuri rahanmenon suhteen.

"Kaveri" suuttui, kun en voinut lähteä perheineni kahville/kaakaolle kahvilaan, koska yksi kahvilareissu olisi kustantanut yhtä paljon kuin viikon safkat. :(

Monilla ei ole edes mahdollisuutta asettua toisen asemaan, koska se toinen salaa sen aseman. En nyt tarkoita, että tässä tapauksessa välttämättä oli näin. Mutta kaikki ei ole ajatuksenlukijoita, jotka tietää onko budjettisi 20 € viikossa vai 200 € viikossa.

Vierailija
29/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä hyvä tuloisten porukasta putoaa väksinkin pois vähitellen jos ei ole samaa varallisuutta mennä ja harrastaa. 

Vierailija
30/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä hyvä tuloisten porukasta putoaa väksinkin pois vähitellen jos ei ole samaa varallisuutta mennä ja harrastaa. 

Niin? Mikä oli ajatuksena? Että työssäkäyvät kaveriporukat jättäisivät menemättä vaikka porukalla ulos syömään, olutterasseille tms? Että sen kun istuttaisiin kirkon portailla, että se työtönkin voi osallistua? Tai hyvätuloinen maksaa ihan kaiken köyhälle puolisolle, täydellä ylläpidolla?

Vierailija
31/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai putoaa. Niin putoaa kaikkialla muuallakin maailmassa. Olen Suomen mittakaavassa hyvätuloinen, mutta ei mulla ole mitään mahdollisuuksia elää kuten rikkaat. Ja sen vuoksi en oletakaan, että voisin kuulua samaan porukkaan kuin rikkaat. Lika barn leka bäst.

Vierailija
32/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.Ne kahvittelee kenellä on varaa.Jos ei ole niin ehdottaa muuta tekemistä.Eri tulotasolla olevien pitää tehdä ilmaisia ja edullisia juttuja,mutta ei voida olettaa että varakkaat ei tee varakkaiden kanssa muita juttuja joihin köyhiä ei kutsuta.

Vierailija
33/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää oppia vaan avaamaan suunsa. Opin tämän kantapään kautta kun aloin seurustelemaan nykyisen mieheni kanssa. Minä olin köyhästä yksinhuoltajan perheestä ja tämä oli kahden todella kovatuloisen vanhemman kasvattama, mieheni "eihän tämä maksa mitään" oli minulle parin viikon ruokabudjetti. Seurustelun alkuaikoina mentiin paljon ulos syömään ja tehtiin kaikkea kallista, enkä kehdannut sanoa että minulla ei oikeastaan ole varaa tähän. Osittain sen takia koska ajattelin tuon olevan väliaikaista tuhlailua joka loppuu kyllä kun suhde arkistuu, eihän kukaan nyt oikeasti käytä tällaisia summia ruokaan tai muuhunkaan jatkuvasti.

Lopulta nöyrryin ja jouduin keskustelemaan mieheni kanssa asiasta, tälle tämä tuli ihan yllätyksenä ja hän pyytelikin kovasti anteeksi.

Sietääkin pyytää anteeksi, kun ei tarjonnut treffeillä! Kyllä 50/50 treffihuijaukseen suostuvat naiset on tyhmiä!

Ainoa mikä pitää pitää mielessä on se ettei lähde minnekään missä ei voi kustantaa omaa osuuttaan / pääse takaisin kotiin jos treffikumppani onkin niin törppö ettei tarjoa.

Vierailija
34/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän oikein hyvin että 20e on iso raha spontaanisti heitettäväksi ja että vaikkapa ravintolailta jää väliin tuollaisen summan vuoksi mutta että kaksi kertaa vuodessa kerättävä tuon suuruinen retkiraha lapselle on liikaa? Opiskelijana elin suu säkkiä myöten ja siltikin pystyin vähintään tuon summan säästämään helposti vaikka tinkimällä sitten ruokaostoksista tai pulloja keräämällä. Tuollaisista ulostuloista tulee mieleen kyllä liioittelu ja dramaattisuuden hakeminen. 

Vierailija
35/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se vähän naurattaa, kun toiset saa lastensa päivähoidon (ja ruuat päivähoidossa lapselle) ilmaiseksi, mutta kehtaa valittaa 40 euron retkimenoista vuodessa kun taas toiset maksaa siitä samasta päivähoidosta yli 3000 euroa vuodessa.

Ja sen ilmaismatkustajan takia jää kaikilta lapsilta sitten retket tekemättä. Tosi reilua.

Ei ne retket nyt niin ihmetä vaan se, että joku pitää ihan itsestään selvyytenä, että saa ilmaiseksi kalliin palvelun ja haukkuu vielä palvelusta maksavia, kun eivät tästä vapaamatkustusasiasta mitään tiedä.

Vierailija
36/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Mikä oli ajatuksena? Että työssäkäyvät kaveriporukat jättäisivät menemättä vaikka porukalla ulos syömään, olutterasseille tms? Että sen kun istuttaisiin kirkon portailla, että se työtönkin voi osallistua? Tai hyvätuloinen maksaa ihan kaiken köyhälle puolisolle, täydellä ylläpidolla?

Tietenkin rikkaat kaverit on velkaa köyhälle illalliset ja viikonloppulomat, koska niillä on varaa. Samoin kun yhteiskunta on velkaa asunnon ja elatuksen.

Kauhean kitsaita ne, jotka ei köyhän menoja kustanna. Kyllä köyhällä on sama oikeus nauttia elämästä.

Vierailija
37/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus haluaa sen saman kokemuksen, kuin mistä kuvittelee toisten parempituloisten nauttivan noin vaan, esim. ravintolassa syömisen. On ollut aika usein kuitenkin pettymys, kun ruoka oli kyllä syötävää, mutta ei nyt mikään erityisen hyvä. Rahan tuhlaaminen on harmittanut enemmän, juurikin 40 euroa yhdestä ruokailusta. Ehkä tämä kokemus on kuitenkin ollut hyödyksi sikäli, että tietää, ettei ravintolaruoka välttämättä ole kotiruokaa parempaa. Joku voisi sanoa, että valitsin väärän ravintolan, mutta kokemus sinänsä kaupungilla käymisen yhteydessä ravintolassa syömisestä riitti tyydyttämään uteliaisuuteni pitkäksi aikaa, niin ei ole tarvetta käydä uudestaan.

Vierailija
38/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän oikein hyvin että 20e on iso raha spontaanisti heitettäväksi ja että vaikkapa ravintolailta jää väliin tuollaisen summan vuoksi mutta että kaksi kertaa vuodessa kerättävä tuon suuruinen retkiraha lapselle on liikaa? Opiskelijana elin suu säkkiä myöten ja siltikin pystyin vähintään tuon summan säästämään helposti vaikka tinkimällä sitten ruokaostoksista tai pulloja keräämällä. Tuollaisista ulostuloista tulee mieleen kyllä liioittelu ja dramaattisuuden hakeminen. 

Sinulla oli siis opiskeluvuosina päiväkoti-ikäinen lapsi?

Vierailija
39/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se vähän naurattaa, kun toiset saa lastensa päivähoidon (ja ruuat päivähoidossa lapselle) ilmaiseksi, mutta kehtaa valittaa 40 euron retkimenoista vuodessa kun taas toiset maksaa siitä samasta päivähoidosta yli 3000 euroa vuodessa.

Ja sen ilmaismatkustajan takia jää kaikilta lapsilta sitten retket tekemättä. Tosi reilua.

Ei ne retket nyt niin ihmetä vaan se, että joku pitää ihan itsestään selvyytenä, että saa ilmaiseksi kalliin palvelun ja haukkuu vielä palvelusta maksavia, kun eivät tästä vapaamatkustusasiasta mitään tiedä.

Luuletko todellakin, että se lapsesi päivähoito katetaan tuolla 3000 euron maksulla? Lapsettoman näkökulmasta myös 3000 euroa maksava on vapaamatkustaja - joten ei kannattaisi rikkaankaan aukoa päätään, jos saa lapsensa julkiseen päivähoitoon.

Vierailija
40/121 |
29.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatuksena että ne menevät joilla on varaa. Minä en jättäytynyt porukasta pois varattomuuden takia vaan ei enää kiinnostanut. Mutta toki jää pakosti porukasta pois jos pitää aina kieltäytyä. Miksi sitten hyvätuloinen ottaa köyhän puolison jos ei kiinnosta tasata tuloeroja yhtään. Naurettavaa jos toisella on varallisuutta ja toinen elää jollain köyhyysrajalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme