Teini-ikä menee ohi hyvällä kasvatuksella??
Tutulla on lyhyillä ikäeroilla kaksi tyttöä ja juttelin hänen kanssaan, että pian alkaakin hulina heillä, kun tulee kaksi tyttöä yhtä aikaa murrosikään. Voi olla haasteelliset ja vaikeat vuodet edessä, kyllähän nuo teinineitojen jutut ja temput tiedetään.
No hän sanos mulle, että tyttönsä on niin hyvin kasvatettu ettei hän usko joutuvansa niiden kanssa ongelmiin edes teini ikäisinä! :D Uskomatonta. Mullahan on itsellä omakohtaista kokemusta, toinen kaksostytöistäni meni jopa vähäksi aikaa sijoitukseen miettimään elämää ja sen rajoja. Ja varmasti heidätkin on kasvattu hyvin, meillä oli / on hyvä koti.
Muilla kokemuksia, miten teini ikä menee kokonaan ohi ja sujuu ruusun lehtiä heitellen koska olet kasvattanut lapsesi niin hyvin??
Kommentit (53)
Keskustelin erään äidin kanssa lapsen itsemurhasta. Hän omassa erinomaisuudessaan kertoi kuinka hän kokisi epäonnistuneensa kasvattajana jos hänen lapsensa tekisi itsemurhan. Mietin miten ihminen voi olla noin omahyväinen ja omaan kaikkivoipaisuuteensa uskova.
Mieheni kasvatettiin siis ihan huippuhyvin, murrosikää ei tullut ennen kuin hän pääsi muuttamaan pois lapsuudenkodistaan.
Välit vanhempiin erittäin etäiset.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelin erään äidin kanssa lapsen itsemurhasta. Hän omassa erinomaisuudessaan kertoi kuinka hän kokisi epäonnistuneensa kasvattajana jos hänen lapsensa tekisi itsemurhan. Mietin miten ihminen voi olla noin omahyväinen ja omaan kaikkivoipaisuuteensa uskova.
Ei itsemurhalla ja kasvatuksella ole mitään tekemistä keskenään. Elämässä voi tapahtua mitä tahansa mikä voi syöstä nuoren epätoivoon. Olen yrittänyt päästä hengestäni nuorempana kolme kertaa eikä mun masennus liittynyt vanhempiini tai kasvatukseeni millään tavalla. Typerä typerä ihminen kyllä.
Jaa..mulla on kaksi siskoa ja oltiin kaikki murkkuja kerralla. Sama kasvatus ja silti minä olin hirveä verrattuna toisiin. Oma lapsi on nyt teini ja kyllä se kuohuu kasvattamisesta huolimatta kuten murrosikäiset tekevät . Mulle joskus sanoi eräs ystävä että kotona ei suvaita heillä lasten myrskyjä joten niiden teinienkin piti niellä tunteensa ja olla kiltisti. Varmaan siellä aikuiset ajattelivat että hyvin kasvatettu kun ovat kilttejä.
Mummoikä menee ohi hyvällä kasvatuksella.
Kaikille ei tule rajua murrosikää ja toisille tulee ihan hirveä, vaikka olisi ollut millainen enkeli ennen sitä. Siihen ei pysty kasvatuksella vaikuttamaan kovin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei itsemurhalla ja kasvatuksella ole mitään tekemistä keskenään. Elämässä voi tapahtua mitä tahansa mikä voi syöstä nuoren epätoivoon. Olen yrittänyt päästä hengestäni nuorempana kolme kertaa eikä mun masennus liittynyt vanhempiini tai kasvatukseeni millään tavalla. Typerä typerä ihminen kyllä.
Täysin samaa mieltä.
Meidän hyvin kasvatettu käyttäytyi koulussa 9 edestä, lisäksi todistus oli erinomainen.
Kaikki känkkäränkät tulivatkin sitten kotona... niin kuin minullakin aikoinaan 😌
Vierailija kirjoitti:
Jaa..mulla on kaksi siskoa ja oltiin kaikki murkkuja kerralla. Sama kasvatus ja silti minä olin hirveä verrattuna toisiin. Oma lapsi on nyt teini ja kyllä se kuohuu kasvattamisesta huolimatta kuten murrosikäiset tekevät . Mulle joskus sanoi eräs ystävä että kotona ei suvaita heillä lasten myrskyjä joten niiden teinienkin piti niellä tunteensa ja olla kiltisti. Varmaan siellä aikuiset ajattelivat että hyvin kasvatettu kun ovat kilttejä.
Tulee varmasti tasapainoisia hyvät tunnetaidot omaavia aikuisia. Not.
Menee se ohi jokapatauksessa. Ei meillä mitään suurempia ongelmia ollut kummankaan sukupuolen kanssa. En tiedä johtuuko kasvatuksesta vai mistä.
Mut yritettiin kasvattaa varmaan vanhempien mielestä hyvin, häpeällä ja syyllistämällä. Olin ja olen edelleenkin vaan niin helvetin itsepäinen ettei se toiminut.
Ehkä hän ärsyyntyi siitä, että esiinnyit kaikkitietävänä tietäen, että heillä tulee olemaan varmasti vaikeaa. Heitti vitsinä tuon kasvatuksen, koska eihän siihen kukaan oikeasti usko? Se, että lastensuojelu joutuu sijoittamaan nuoren pois kotoa kun mikään muu ei auta, on aika marginaalista nuoruutta. Voi olla, että teillä oli ihan oikeasti jotain vakavia ongelmia, jotka eivät johtuneet murrosiästä. Ei kaikkia teinejä todellakaan sijoiteta, etkä voi verrata omaa tilannettasi normaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Teinin mielenterveydelle parempi näyttää tunteensa kuin niellä ne. Murkkujen vanhemmille jaksamista ja pitkää pinnaa 😳
- ohis
Kuopuksen teini-ikä meni ohi ilman ihmeempää. Voisin tietystikin väittää, että se meno ohi hyvällä kasvatuksella. Totuus taitaa olla, että meillä oli rahasta niin p i r u n tiukkaa, ettei voinut hölmöillä. Ja tiesi, että kukaan ei muutu rahaksi, vaikka olisi kiukutellut.
Siinä vaiheessa, kun nuori on vasta tulossa murrosikään, vanhempi ei oikeasti voi tietää, millainen kiukkupussi sieltä kuoriutuu, kun hormonitoiminta alkaa muuttua aikuisen ihmisen hormonitoiminnaksi.
Meillä on ns. helppo murrosikäinen. Keväällä sain kouluterkkarilta viestin, että lapseni on pyytänyt päästä juttelemaan mielenterveyteen liittyvistä asioista.
Eli se, että lapsen murrosikä näyttäytyy vanhemmille helppona, ei välttämättä tarkoita, että se olisi helppoa lapselle/nuorelle itselleen.
P.S. Usein nämä, jotka ajattelevat, kuten AP:n tuttava, että "koska minä olen niin hyvä äiti, ei lapsellani ole mitään ongelmia", tulevat kokemaan suuren kriisin viimeistään, kun lapsi tulee murrosikään.
No mulla on kaksi parikymppistä tyttöä ja mitään suurempia hankaluuksia ei murrosiässä ollut🤔
Tsäkääkö vai jotain muuta, en osaa sanoa. Molemmat yliopistossa ja hoitaneet asiansa kunnialla.
Meillä on kaksi myöhäisteiniä, eikä heidän kanssaan ole kertaakaan ollut teini-ikäisyyteen liittyviä ongelmia. Eivät luuhaa kaupungilla, eivät käytä mitään päihteitä, koulun hoitavat kumpikin omalla tasollaan.
Kyllähän kasvatuksella on merkitystä murrosikään. Ihan samoin kuin alle kouluikäisten kasvatuksella siihen miten käyttäytyy ala-aste ikäisenä.
olen asunut maissa joissa tätä teini ikää ei ole. on joko lapsi tai aikuinen. eli mitään teini iän ongelmia ei ole koska sellaisia ei luoda.
Ihan höpönlöpöä. Että siis kasvatuksella voisi jotenkin vaikuttaa teini-ikään.
Kaikki on lopuksi kiinni sattumasta.
nim. teinityttären kanssa pohjamudissa rypenyt ja siitä selvinnyt. Tyttärestä kasvoi lopulta ihan kunnollinen nuori nainen vaikka kaikki katastrofin ainekset oli olemassa.