Kuka käyttää sanoja "limsa" ja "chipsi" ?
Minun mielestä limu on limua (vaikka en siitä pidä enkä juo) :D lapsuudessa kai sanottiin "limpsa"? Olen huomannut, että palstalla moni käyttää sanaa limsa.
Eikös sipsit ole sipsejä, ei chipsejä tai perunalastuja.
Karkki on karkkia, ei karsua, namia (paitsi lapsille) tai karamelleja. Kompiainen on hauska sana, mutta en sitä käytä.
Irtokarkit on irtokarkkeja tai irttareita, ei irtsareita.
Mitäs te muut ootte mieltä?
Tuleeko muita tällaisia sanoja mieleen? :D
Olen vähän alle 30v.
Kommentit (100)
Jos isoäiti vielä eläisi, hän olisi nyt 77-vuotias. Hän käytti sanaa limsa. Myös 70-80- luvun lastenkirjoissa käytettiin sanaa limonadi tai limsa.
Minä ostan juhliin limua tai limppaa. Ehkä myös sipsejä.
Kesällä menen jätskikiskalle. Elokuviin otan mukaan irttareita tai irtokarkkeja.
Sipsit limsa karkit.
Ne on tutuimmat omassa ympäristössäni.
Näitä muita kuulen todella harvoin
Limsa on yllättävän yleinen sana.
Mistä päin Suomea te limsaa juovat/ostavat olette?
Limsan nimittäminen limuksi on sama kuin karkin nimittäminen namiksi.
Limsa ja karkki ovat perusilmauksia puhekielessä, limuun ja namiin aikuisen käyttäminä sisältyy koominen vivahde.
Vierailija kirjoitti:
Limsa ja karkki ovat perusilmauksia puhekielessä, limuun ja namiin aikuisen käyttäminä sisältyy koominen vivahde.
Olen pk-seudulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Limsa on oli limsaa jo 80-luvulla ja vähemmän käytettiin tuota limu -sanaa. Toi irtsari okyllä mielestäni jotain 90-luvun tulokkaita, vai käytettiinkö tuota sanaa aikaisemmin? Irtokarkit tulivat ensimmäisenä R-kioskeihin siinä 70/80-luvun taitteessa...
Irtsari oli terminä käytössä jo 1970-luvulla . Irtokarkkeja myytiin kioskeissa jo 1970-luvulla. Todennäköisesti jopa jo 1960-luvulla. Juu nou, silloin kun muita kioskeja kuin R-kioskeja oli enemmän.
Lapsuuteni lähikaupasta sai ostaa nallekarkkeja kappaleittain, jonkinlaista irtarimyyntiä siis siinä 78-79luvuilla. Enemmän niitä Kyllä tuli sitten just ärrälle.
Mun suussa limsa tuntuu tosi oudolta sanalta
N 30, Uusimaa
Vierailija kirjoitti:
Limsa on yllättävän yleinen sana.
Mistä päin Suomea te limsaa juovat/ostavat olette?
E-P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pk-seudulta.
Pk-seudulla sanotaan kyllä limu, ei limsa.
Limsa kuulostaa jotenkin lässyttämiseltä. Ei onneksi käytetä täällä etelärannikolla.
Limua se on.
Sanon limsa ja chipsit.
T. N50, hki
limonadi: limu, limppari, limsa
irtokarkit: irtokarkit, irtsarit
karkit: katkit, namut, namit
Tosin suomalaisten sanavarasto köyhtyy kaiken aikaa, joten ei ihme, jos alle 30veelle on vaikeuksua ymmärtää puhetta.
Minä käytän sanaa shipsit, kun olen maissa.
T: Merimies
Mä käytän sanoja mm.
Limu, sipsi, jäde/jätski, irttarit ja kokis.
T. 52v. pk-seutulainen
Sipsit ja limsa.