"Introvertti ei koskaan voi olla sellainen henkilö, josta tuntuvat pitävän kaikki" - pitääkö paikkansa?
Muutamissa palstalla pyörineissä keskusteluissa on viime päivinä pyörinyt ajatus, joka jäi mietityttämään. Palstalla pohdittiin, miksi jotkut ihmiset ovat sellaisia, joista kaikki tuntuvat pitävän. Yhteistä näille pidetyille ihmisille on ystävällisyys, hyvät sosiaaliset taidot ja mukava luonne. Jotkut kuitenkin sanoivat, että nämä kaikkien mielestä kivat henkilöt ovat järjestään ekstroverttejä: ulospäinsuuntautuneita, jotka mielellään viihtyvät ihmisten seurassa ja tutustuvat helposti muihin. Esiin nousi ajatus, että introvertti ei koskaan voi olla tällainen kaikkien rakastama henkilö. Mitä mieltä olet väitteestä, pitääkö paikkansa? Jos pitää, niin mikä siinä introverttiydessä on ongelma? Kyllähän introverttikin voi olla ystävällinen, mukava luonne ja vielä hyvillä sosiaalisilla taidoilla varustettu.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Sillä ulospäinsuuntautuneella sosiaalisella ekstrovertillä on enemmän kontakteja. Jos Essi-ekstrovertti tuntee paljon ihmisiä ja nämä ihmiset pitävät Essiä mukavana, kuuluu tuo viesti laajalle. Jos taas Iina-introvertti on mukava viiden ihmisen mielestä, niin harva tietää, kuinka mukava se Iina onkaan.
Puhdasta matikkaa.
Introvertti voi olla henkilö, josta suurin osa ajattelee myönteisesti. Mutta todennäköistä on, että introvertin hyvä maine ei kiiri hänen edellensä, koska harva tietää hänet mukavaksi. Sosiaalisesta kanssakäymisestä nauttivan ekstrovertin maine kantautuu todennäköisemmin kauemmas, koska potentiaalisia kertojia on enemmän.
Meidän luokalla oli lukiossa todella hiljainen ja rauhallinen tyttö. Oli niin herttainen, että kaikki pitivät hänestä, oikein sellainen lellikki. Kellään ei ollut mitään pahaa sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että väite on pitkälti oikeassa. Muiden seurasta voimaa saava ekstrovertti hakeutuu ihmisten pariin, muiden seurassa kuormittuva introvertti vetäytyy. Tuo vetäytymisen syy voi kuitenkin näyttäytyä muille aivan erilaisia, kuin millaisena ihminen itse sen kokee.
Paitsi ettei introvertti ole vieläkään sama asia kuin epäsosiaalinen tai edes vetäytyvä. Ihmisestä ei siksi näe päällepäin kumpaa hän on, koska osa introverteista on iloisia, puheliaita, sosiaalisia jne. ja introverttius "näkyy" vain siinä, että haluavat rauhoittua välillä itsekseen. Ulkopuolinen ei voi tietää, miltä sosiaaliset tilanteet kenestäkin tuntuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introna en edes haluaisi, että kaikki pitäisivät minusta. Mulle riittää ne läheisimmät niin ystävissä kuin töissäkin. En koe tarpeelliseksi tutustua väkisin niihin työkavereihin joiden kanssa en työskentele vaan nyt satutaan samassa talossa työskentelemään. Toiset työkaverit taas haluavat tutustua kaikkien kanssa ja tulla kuuluksi ja nähdä vapaa-ajalla ja se on ihan kiva. Itse haluan vapaa-ajalla keskittyä perheeseeni ja kotiin. Jos töissä tehtäisiin äänestys kaikkien kaveri tittelistä niin en olisi sitä voittamassa vaan tottakai sen voittaisi se joka tunnetaan koko talossa ja joka ottaa muut huomioon sosiaalisuudellaan. Ja mua ei haittaisi. Lähimpien työkavareiden kanssa olen sosiaalinen eivätkä varmasti luokittelisi mua introksi.
Miksi luulet, että sosiaalinen ja introvertti ovat toisensa poissulkevia asioita?
t. sosiaalinen introvertti
Niinkö kirjoitin?
Koko viestin todistelit, miten introverttius tarkoittaa sitä, ettei halua verkostoitua ja lopuksi vielä totesit, ettei sinua sosiaalisena pitävät työkaverit luokittelisi sinua introvertiksi. Siitä ei ole vaikea havaita, että luulet introvertin tarkoittavan ei-sosiaalista ja ekstrovertin tarkoittavan sosiaalista. Se on hyvin yleinen (mutta täysin väärä) käsitys.
Se on hienoa, että selvennät mulle tätä asiaa. Lähinnä varmaan taas lähdin tähän kirjoittamiseen mukaan, kun halusin tuoda oman käytökseni esille introna, että mä en ainakaan edes tavoittele tuollaista kaikki pitävät minusta titteliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ulospäinsuuntautuneella sosiaalisella ekstrovertillä on enemmän kontakteja. Jos Essi-ekstrovertti tuntee paljon ihmisiä ja nämä ihmiset pitävät Essiä mukavana, kuuluu tuo viesti laajalle. Jos taas Iina-introvertti on mukava viiden ihmisen mielestä, niin harva tietää, kuinka mukava se Iina onkaan.
Puhdasta matikkaa.
Introvertti voi olla henkilö, josta suurin osa ajattelee myönteisesti. Mutta todennäköistä on, että introvertin hyvä maine ei kiiri hänen edellensä, koska harva tietää hänet mukavaksi. Sosiaalisesta kanssakäymisestä nauttivan ekstrovertin maine kantautuu todennäköisemmin kauemmas, koska potentiaalisia kertojia on enemmän.
Miksi ei tietäisi? Sosiaalinen introvertti osaa verkostoitua ihan samalla tavoin kuin sosiaalinen ekstrovertti. Joskus jopa paremminkin, koska into osaa myös kuunnella siinä missä ekstro nauttii vain omasta äänestään (kärjistetysti). Mukavista kuuntelutaitoisista ihmisitä taasen tykätään paljon enemmän kuin äänekkäistä kälättäjistä, jotka eivät osaa kuunnella. Molemmissa tapauksissa maine kiirii ihan riittävästi. Niin hyvässä kuin pahassa.
Kysymys introverteille:
Jos olet sosiaalinen ja nautit ihmisten seurasta, paina peukku ylös.
Jos vähempi sosiaalistelu riittää, paina peukku alas.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys introverteille:
Suurin osa näyttäisi kaipaavan vähemmän sosiaalistelua. Kun osa ketjussa sanoo, että introvertti voi olla myös sosiaalinen. Niin voi, mutta suurin osa ei jaksa sosiaalistella paljon.
Tuskin maailmassa on yhtään ihmistä ,joka on kaikkien muiden mieleen,riippumatta siitä onko hän introvertti vai jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys introverteille:
Itse nautin yhden ihmisen seurasta kerrallaan, enkä siitä uuvu, ellei kyseessä ole sosiaalisilta taidoiltaan huono ekstro, joka kälättää sanoja tulemaan nopeammin kuin konekivääri kuusi tuntia ilman taukoa käyden läpi kaikkia sellaisia aiheita, joista kuulijalla ei ole mitään pohjatietoja, kuten jonkun kälättäjän sukulaisten tai tv-sarjan hahmojen ns. kuulumisia.
Isommat ryhmät vievät mehut nopeasti minusta ja palautumiseen tarvitsen paljon pidemmän ajan. Jos minuun tutustuu kahden aluksi, minusta yleensä pidetään. Jos tapaa minut jossain ison ryhmän mukana, minä olen epäsosiaalinen ja pyrin poistumaan paikalta mahdollisimman nopeasti, joten ei ihme ettei tule hyvää vaikutelmaa minusta. Myöhemmin jos pääsee kahden tutustumaan, kuulen kuinka sai minusta väärän käsityksen aluksi, vaikka saivat ihan oikean käsityksen minusta isoissa ryhmissä ollessani.
Itse tituleeraan itseäni sosiaaliseksi introvettiksi. Iän ja työn stressaavuuden myötä olen kokoajan kääntymässä yhä enemmän introvertin suuntaan.
Jaksan muita ihmisiä max muutaman kpl ja muutaman tunnin kerrallaan. Siinä on yleensä yhdelle päivälle aina riittämiin. Työpäivä, jossa olen muun asiantuntijatiimin ja pomon kanssa koko päivän samassa neukkarissa ja jos joutuu vielä esiintymään, saa minut jo tosi uuuneeksi.
Toisaalta kun ikää ja ehkä itsetuntoakin on tullut, ei tarvitse enää yrittää miellyttää ketään - se on hitsin vapauttavaa.
Minulle on aivan sama tykkääkö joku minusta vai ei tai mitä muut minusta ajattelee.
Introvertti ei tarkoita automaattisesti sitä, ettei haluaisi viettää kissanristiäisiä. Osa introverteistä on sosiaalisia ja nauttii sosiaalisista tilanteista, vaikka ne kuormittavatkin. Kuormitus ei kuitenkaan käy liian suureksi, kun tuntee omat rajansa ja osaa sosiaalisten juttujen vastapainoksi olla omassa rauhassa ja prosessoida asioita omalla tavalla.