Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Introvertti ei koskaan voi olla sellainen henkilö, josta tuntuvat pitävän kaikki" - pitääkö paikkansa?

Vierailija
28.05.2022 |

Muutamissa palstalla pyörineissä keskusteluissa on viime päivinä pyörinyt ajatus, joka jäi mietityttämään. Palstalla pohdittiin, miksi jotkut ihmiset ovat sellaisia, joista kaikki tuntuvat pitävän. Yhteistä näille pidetyille ihmisille on ystävällisyys, hyvät sosiaaliset taidot ja mukava luonne. Jotkut kuitenkin sanoivat, että nämä kaikkien mielestä kivat henkilöt ovat järjestään ekstroverttejä: ulospäinsuuntautuneita, jotka mielellään viihtyvät ihmisten seurassa ja tutustuvat helposti muihin. Esiin nousi ajatus, että introvertti ei koskaan voi olla tällainen kaikkien rakastama henkilö. Mitä mieltä olet väitteestä, pitääkö paikkansa? Jos pitää, niin mikä siinä introverttiydessä on ongelma? Kyllähän introverttikin voi olla ystävällinen, mukava luonne ja vielä hyvillä sosiaalisilla taidoilla varustettu.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vidu välii. Isi jo kertoi että kunhan pitää itse itsestään ja tulee itsensä kanssa juttuun. En mäkään tasan tykkää kaikista...

Sosiaalitaidottomat ei vain käsitä.

Ei mun tarvi vastata ns odotuksiin joita on jonkun pään sisällä tm shaibbelii.

Seksistäkin tykkään eniten soolona kun tulee "takuutyydytys" enkä tykkää KÄYTTÄÄ ketään omien hlökohtaisten tarpeitten hoiteluun.

Ja mikä idis mennä rändom tyypin kaa treffeille kun jo tietää et homma kaatuu alkumetreillä. Hirvee panostus ja sit tuska ja ällötys kun nää pöhköt ettii isotisuista naispalvelijaa joka on nöyrä ja kiitollinen kunhan joku edes rassailee.

Mieluummin oma rauha ja tila. Säästyy paljolta.

Vierailija
22/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä ulospäinsuuntautuneella sosiaalisella ekstrovertillä on enemmän kontakteja. Jos Essi-ekstrovertti tuntee paljon ihmisiä ja nämä ihmiset pitävät Essiä mukavana, kuuluu tuo viesti laajalle. Jos taas Iina-introvertti on mukava viiden ihmisen mielestä, niin harva tietää, kuinka mukava se Iina onkaan.

Puhdasta matikkaa.

Taas yksi, joka ei tiedä, mitä termit introvertti ja ekstrovertti tarkoittavat. Introvertti ei tarkoita epäsosiaalista hiljaista hissukkaa eikä ekstrovertti sosiaalista ulospäinsuuntautunutta verkostoitujaa. Introvertti voi olla paljon sosiaalisempi ja ulospäinsuuntautuneempi kuin ekstrovertti ja vastaavasti ekstrovertti voi olla epäsosiaalinen ja jopa hiljainen hissukka. 

Introvertti=henkilö, joka kuormittuu sosiaalisista tilanteista (muttei välttämättä niin paljon, että niitä välttelisi)

Ekstrovertti=henkilö, joka saa voimaa sosiaalista tilanteista (muttei välttämättä osaa niissä toimia)

Puhdasta termien määrittelyä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma arvio on, että introverttiys saatetaan tulkita väärin ja siksi introvertit eivät ole kaikkien suosiossa. Se sisäänpäinkääntynyt, vähäsanainen tai paljon omaa aikaa kaipaava voi näyttäytyä toisten silmissä vaikka ylimielisenä, vaikka ei oikeasti olisi ollenkaan sellainen. Herkästi tulkitaan väärin, jos joku ei ole suuna päänä juttelemassa muiden kanssa. 

Tämä!

Minun on luultu pitävän itseäni muita parempana/olevan ylimielinen/valikoivan seuransa/arvostelevan muita. Kaikki tämä siksi, että olen introvertti. En siis jaksa koko ajan jutella, väsyn hälinässä ja tykkään jutella kahden kesken isossa porukassa juttelemisen sijaan. Ihmisten parissa vietettyjen päivien jälkeen kaipaan iltaisin lepoa. Esim. yön yli kestäneissä koulutuksissa en jaksa jäädä yötä myöten juttelemaan kollegojen kanssa, vaan vetäydyn oman huoneen rauhaan hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa. Nykyään selitän ääneen, että pienen lapsen vanhempana poistun nukkumaan, kun kerrankin saan nukuttua kunnon yöunet. Tämä sosiaalisesti hyväksyttävä selitys on ok. En ääneen viitsisi sanoa, että teidän seura nyt kuormittaa pitkän päivän jälkeen sen verran, että en jaksa tänään enempää.

Vierailija
24/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat usein suosivat ekstrovertteja introverttien sijaan ilman järkevää syytä. M24

Emme suosi. Suosimme ihmisiä, jotka ovat sopivia tehtäviinsä. Omalla alallani se tarkoittaa sitä, että pitää olla sosiaalinen, muut huomioiva, aktiivinen, positiivinen, eikä ole ongelmaa esimerkiksi hoitaa asioita puhelimella.

t. introvertti esihenkilö ja rekrytoija

Sinun tulisi saada potkut...

1. Introvertti osaa olla sosiaalinen.

2. Introvertti osaa ottaa muut huomioon.

3. Introvertti osaa olla aktiivinen.

4. Introvertti osaa olla positiivinen.

5. Introvertti osaa käyttää puhelinta.

M24

Vierailija
25/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Introvertistä harvoin saa eka tapaamisella mitään irti. Ekstrovertin on helpompi tehdä hyvä ensivaikutelma. Vieraat pitävät hiljaisempaa ihmistä yleensä tylynä tms. 

Ei pidä ollenkaan paikkaansa. Introvertti voi olla sosiaalisesti lahjakas, hauska, puhelias, aktiivinen. Hän vain tarvitsee työn vastapainoksi aikaa toipua kontakteista.

Taitaa mennä enemmän ambivertti-osastolle nämä. Jos on vahvasti introvertti-päässä intro-ekstro-janaa, ei ole tuollainen kuin korkeintaan perheen ja läheisten seurassa.

Mihin perustat tämän? Siis että introvertti ei voi olla sosiaalisesti lahjakas tai hauska esimerkiksi? Aktiivinen ei ehkä tyypillisesti ole, mutta ollessaan ihmisten seurassa introvertti voi olla myös puhelias.

Ekstrovertilla ei myöskään automaattisesti ole hyvät sosiaaliset taidot, vaikka sosiaalinen olisikin. Nämä ovat kaksi eri asiaa. Myös ekstrovertti voi olla sosiaalisesti taitamaton, jos oma tarve puhua on kovin suuri.

Vierailija
26/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Introvertistä harvoin saa eka tapaamisella mitään irti. Ekstrovertin on helpompi tehdä hyvä ensivaikutelma. Vieraat pitävät hiljaisempaa ihmistä yleensä tylynä tms. 

Ei pidä ollenkaan paikkaansa. Introvertti voi olla sosiaalisesti lahjakas, hauska, puhelias, aktiivinen. Hän vain tarvitsee työn vastapainoksi aikaa toipua kontakteista.

Taitaa mennä enemmän ambivertti-osastolle nämä. Jos on vahvasti introvertti-päässä intro-ekstro-janaa, ei ole tuollainen kuin korkeintaan perheen ja läheisten seurassa.

Eipä menekään. Introvertti tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että sosiaaliset tilanteet kuormittavat. Se ei liity millään tasolla siihen, onko ihminen sosiaalinen, puhelias, aktiivinen jne. vai ei. Introverttejä niin kuin muitakin ihmisiä on hyvin monenlaisia. Ottakaa asioista selvää hyvät ihmiset.  

Vierailija
27/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introna en edes haluaisi, että kaikki pitäisivät minusta. Mulle riittää ne läheisimmät niin ystävissä kuin töissäkin. En koe tarpeelliseksi tutustua väkisin niihin työkavereihin joiden kanssa en työskentele vaan nyt satutaan samassa talossa työskentelemään. Toiset työkaverit taas haluavat tutustua kaikkien kanssa ja tulla kuuluksi ja nähdä vapaa-ajalla ja se on ihan kiva. Itse haluan vapaa-ajalla keskittyä perheeseeni ja kotiin. Jos töissä tehtäisiin äänestys kaikkien kaveri tittelistä niin en olisi sitä voittamassa vaan tottakai sen voittaisi se joka tunnetaan koko talossa ja joka ottaa muut huomioon sosiaalisuudellaan. Ja mua ei haittaisi. Lähimpien työkavareiden kanssa olen sosiaalinen eivätkä varmasti luokittelisi mua introksi.

Vierailija
28/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen tavannut introverttejä, jotka ovat kaikkien mielestä mukavia! Kyllä sen ihmisen luonteenlaaduun, onko vaikka ystävällisen oloinen, tunnistaa!

Vierailija
29/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Introna en edes haluaisi, että kaikki pitäisivät minusta. Mulle riittää ne läheisimmät niin ystävissä kuin töissäkin. En koe tarpeelliseksi tutustua väkisin niihin työkavereihin joiden kanssa en työskentele vaan nyt satutaan samassa talossa työskentelemään. Toiset työkaverit taas haluavat tutustua kaikkien kanssa ja tulla kuuluksi ja nähdä vapaa-ajalla ja se on ihan kiva. Itse haluan vapaa-ajalla keskittyä perheeseeni ja kotiin. Jos töissä tehtäisiin äänestys kaikkien kaveri tittelistä niin en olisi sitä voittamassa vaan tottakai sen voittaisi se joka tunnetaan koko talossa ja joka ottaa muut huomioon sosiaalisuudellaan. Ja mua ei haittaisi. Lähimpien työkavareiden kanssa olen sosiaalinen eivätkä varmasti luokittelisi mua introksi.

Miksi luulet, että sosiaalinen ja introvertti ovat toisensa poissulkevia asioita?

t. sosiaalinen introvertti

Vierailija
30/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ihmisestä osaa päälle päin nähdä, onko hän introvertti vai ekstrovertti. Näin ollen en myöskään tiedä, kumpia ne tuntemani "kaikkien kaverit" ovat. Enkä oikeastaan välitäkään tietää. Minulle persoona on olennaisempaa kuin joku kovin kapea-alainen ja usein vieläpä täysin päin honkia tehty jaottelu. 

Vierailija
31/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä ulospäinsuuntautuneella sosiaalisella ekstrovertillä on enemmän kontakteja. Jos Essi-ekstrovertti tuntee paljon ihmisiä ja nämä ihmiset pitävät Essiä mukavana, kuuluu tuo viesti laajalle. Jos taas Iina-introvertti on mukava viiden ihmisen mielestä, niin harva tietää, kuinka mukava se Iina onkaan.

Puhdasta matikkaa.

Taas yksi, joka ei tiedä, mitä termit introvertti ja ekstrovertti tarkoittavat. Introvertti ei tarkoita epäsosiaalista hiljaista hissukkaa eikä ekstrovertti sosiaalista ulospäinsuuntautunutta verkostoitujaa. Introvertti voi olla paljon sosiaalisempi ja ulospäinsuuntautuneempi kuin ekstrovertti ja vastaavasti ekstrovertti voi olla epäsosiaalinen ja jopa hiljainen hissukka. 

Introvertti=henkilö, joka kuormittuu sosiaalisista tilanteista (muttei välttämättä niin paljon, että niitä välttelisi)

Ekstrovertti=henkilö, joka saa voimaa sosiaalista tilanteista (muttei välttämättä osaa niissä toimia)

Puhdasta termien määrittelyä.  

Ja oikeastaan psykologiaa kun tarkemmin mietitään, kyse ei ole pelkästään sosiaalisista suhteista, vaan sisäisestä viritystilasta ja sen säätelystä. Koska introvertin sisäinen virittyneisyys on luontaisesti korkea, pienikin määrä lisä-ärsykkeitä nostaa sen liian korkeaksi. Ja koska ihmiset ovat myös ärsykkeitä, introvertti kuormittuu herkästi. Ekstrovertin sisäinen virittyneisyys on luonnostaan matala, minkä vuoksi ekstrovertti tarvitsee ulkoisia ärsykkeitä - kuten muita ihmisiä - nostaakseen sitä sopivalle tasolle. Arkikielessä toki usein puhutaan vaan sosiaalisista suhteista, vaikka oikeasti introversio ja ekstroversio ovat laajempia käsitteitä.

Vierailija
32/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet, että sosiaalinen ja introvertti ovat toisensa poissulkevia asioita?

Eri, mutta sosiaalisen kuormituksen määräähän tuossa aika hyvin kuvattiin, joten ei tarvetta hiusten halkomiselle jostain sosiaalisuudesta. Ja sitten ohiksena, mun pomo lienee itsekin intro kuten suurin osa hlökunnastakin joten (ihanaa!) meillä ei ole yksiäkään kissanristiäisiä vuodessa, siis ei edes pikkujouluja, ja me kaikki tykätään!

Vierailija
33/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat usein suosivat ekstrovertteja introverttien sijaan ilman järkevää syytä. M24

Emme suosi. Suosimme ihmisiä, jotka ovat sopivia tehtäviinsä. Omalla alallani se tarkoittaa sitä, että pitää olla sosiaalinen, muut huomioiva, aktiivinen, positiivinen, eikä ole ongelmaa esimerkiksi hoitaa asioita puhelimella.

t. introvertti esihenkilö ja rekrytoija

1. Introvertti osaa olla sosiaalinen.

2. Introvertti osaa ottaa muut huomioon.

3. Introvertti osaa olla aktiivinen.

4. Introvertti osaa olla positiivinen.

5. Introvertti osaa käyttää puhelinta.

M24

En ymmärtänyt kommenttiasi. Kyseinen kirjoittajahan ei sanonut, etteikö introvertti voisi olla kaikkia noita.

Vierailija
34/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri, mutta sosiaalisen kuormituksen määräähän tuossa aika hyvin kuvattiin, joten ei tarvetta hiusten halkomiselle jostain sosiaalisuudesta. Ja sitten ohiksena, mun pomo lienee itsekin intro kuten suurin osa hlökunnastakin joten (ihanaa!) meillä ei ole yksiäkään kissanristiäisiä vuodessa, siis ei edes pikkujouluja, ja me kaikki tykätään!

Lähimpien työkavareiden kanssa olen sosiaalinen eivätkä varmasti luokittelisi mua introksi.

Tartuin lähinnä tuohon lauseeseen, jossa selkeästi näkyy ajatus siitä, että introvertti ei voisi olla sosiaalinen. Tämähän on hyvinkin yleinen harhaluulo, joka ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Kuten ei sekään, että ekstrovertti olisi sama asia kuin sosiaalinen. 

t. sama

Vierailija
35/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi liittyy itsetuntoon. On mua ainakin haukuttu hiljaisuudesta JA hölöttämisestä.

Hiljaisuudessa on etuna ettei tarvi altavastailla. "Niiku mitä sää tarkoitat tolla?"

Jos ei suju eikä solju, vois olla hiljaa. Viksu kyllä ymmärtää.

Vierailija
36/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö kirjoitin?

Vierailija
37/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että väite on pitkälti oikeassa. Muiden seurasta voimaa saava ekstrovertti hakeutuu ihmisten pariin, muiden seurassa kuormittuva introvertti vetäytyy. Tuo vetäytymisen syy voi kuitenkin näyttäytyä muille aivan erilaisia, kuin millaisena ihminen itse sen kokee.

Vierailija
38/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö kirjoitin?

Kyllä. Viimeisessä lauseessa tuli hyvin selkeästi ilmi, että ajattelet introvertin olevan sama asia kuin epäsosiaalinen. 

Vierailija
39/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö kirjoitin?

Koko viestin todistelit, miten introverttius tarkoittaa sitä, ettei halua verkostoitua ja lopuksi vielä totesit, ettei sinua sosiaalisena pitävät työkaverit luokittelisi sinua introvertiksi. Siitä ei ole vaikea havaita, että luulet introvertin tarkoittavan ei-sosiaalista ja ekstrovertin tarkoittavan sosiaalista. Se on hyvin yleinen (mutta täysin väärä) käsitys. 

Vierailija
40/51 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähimpien työkavareiden kanssa olen sosiaalinen eivätkä varmasti luokittelisi mua introksi.

Tartuin lähinnä tuohon lauseeseen, jossa selkeästi näkyy ajatus siitä, että introvertti ei voisi olla sosiaalinen. Tämähän on hyvinkin yleinen harhaluulo, joka ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Kuten ei sekään, että ekstrovertti olisi sama asia kuin sosiaalinen. 

t. sama

Lähinnä kirjoitin sen takia, että haluan kertoa introna teille, että olen sosiaalinen intro töissä, enkä hiljainen hissukka, koska joku lukijahan saattaisi kuvitella minut sellaiseksi.