Kuluttaako radion kuuntelu sitä enemmän sähköä, mitä suuremmalla volyymilla sitä kuunnellaan?
Vai onko niin, ettei äänenvoimakkuudella ole sähkönkulutukseen mitään vaikutusta?
Kommentit (10)
Tietenkin kuluttaa, kuluttaahan sähköautokin enemmän virtaa mitä kovempaa ajaa.
Mietipä ihan itse: mitä ääni on, ja miten se tuotetaan? Tarvitaanko voimakkaan äänen tuottamiseen enemmän energiaa kuin vähemmän voimakkaan äänen?
Kyllä kuluttaa.
Radion vahvistin tarvitsee enemmän virtaa kuunneltaessa suuremmalla äänenvoimakkuudella.
Naisen logiikka oli hauska aikoinaan, Spede ja Hannele Lauri väitteli kaikesta mahdollisesta.
Tämähän on hyvä tietää näin korkean sähkönhinnan aikana. :)
Vierailija kirjoitti:
Mietipä ihan itse: mitä ääni on, ja miten se tuotetaan? Tarvitaanko voimakkaan äänen tuottamiseen enemmän energiaa kuin vähemmän voimakkaan äänen?
No, voisihan sen ajatella niinkin, että sähköä tulee pistorasiasta koko ajan samalla teholla.
Oleellisempaa on se että ne teidän kissavideostriimaukset vievät järkyttävästi sähköä. Katselkaa ennemmi vanhoja vhs:iä
No joo, mutta jonkun perusradion kaiutin sietää maksimissaankin jonkun pari wattia. Siis vaikea saada mitään laskussa näkyvää eroa aikaan, vaikka yrittäisi.
Lämpeneekö uuni nopeammin, jos sen säätää 300 asteeseen?
Joo, siksi mä kuuntelen sitä aina mutella.