Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiran eroahdistus

huolestunut koiranomistaja
28.05.2022 |

Olen katsonut noin tuhat videota asiasta, lukenut oppaita, jne. Mutta monet ohjeet eivät toimi käytännössä. Eli mulla on koira, joka ei kestä olla yksin. Ulisee ja säntäilee paniikissa asunnossa. Se on yleensä yksin korkeintaan muutaman tunnin, mutta jo pelkästään minuutti aiheuttaa siinä paniikkia. Välillä se on ahdistunut (ja sitten superiloinen) vaan siitä, että olen kiivennyt tuolin päälle, ja laskeutunut sitten alas! Niin kuin oisin ollu jossain kaukana! Yritän kyllä estää sitä seuraamasta joka paikkaan ja palkita itsenäisyydestä, jne.

Se ei tuhoa mitään yksin ollessa. Se on niin ahdistunut ettei todellakaan keskity mihinkään muuhun kuin panikoimiseen. Kaikki vinkit piilotetuista herkuista, täytetyistä kongeista, luista, yms on ihan turhia, koska se on niin ahdistunut ettei se kykene syömään mitään. Se vain ravaa ees taas, nuuskii ja ulisee. Ei nuku, ei lepäile, ei rauhotu. Korkeintaan on hetken jännittyneenä paikallaan ja kuuntelee tarkasti ääniä. (Videokuvaan siis koiraa.)

Tiedän vinkit, miten opettaa eli totutellaan pikku hiljaa ihan sekunteja kerralla, jne. Mutta rikon koko ajan luottamuksen, kun joudun käymään esim. kaupassa tai lääkärissä tai ihan missä tahansa pakollisessa, mihin sitä ei voi ottaa. Ja töihinkin olisi tarkoitus mennä jossain kohtaa.

Seuraava vinkki on aina, että hanki hoitaja tai vie päivähoitoon. No, sekään ei toimi (on kokeiltu), koska se on niin ahdistunut, että on kuin hoitajaa ei olisikaan. Vaikka se on tuttu ihminen, jota se palvoo muutoin. Mutta kun mä olen poissa, millään tai kenelläkään ei ole mitään väliä. Ahdistus on sama, säntäily ja ulina on sama, vaikka olisi rakas tuttu ihminen paikalla. Kävelylle ei halua mennä hoitajan kanssa vaan kiskoo takaisin kotiin tai ei suostu kävelemään. Ei leikikään hoitajan kanssa, ei huoli herkkuja, tms. On siis vaan paniikissa. Mutta heti kun tuun takas, hoitajan kanssa voi leikkiä ja jne. On siis rotua, joka kiintyy vahvasti yhteen ihmiseen.

Mitä tuon kanssa voi tehdä? Miten voi opettaa rauhoittumista jne, kun se on aivan pakko joskus jättää yksin/hoitajan kanssa ja se tavallaan nollaa aina kaiken edistymisen. Joku lääkitys? Feromonivalmisteita on kokeiltu. Ei mitään tehoa.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla