Muistaako kukaan makaronivelliä? NAM miten hyvää.
Kommentit (37)
Ymmärrän kyllä makaronivellin suosion, jos makuaisti on jäänyt kehityksessä jonnekin 5-vuotiaan tasolle.
Äiti teki 50-luvulla, söin kyllä, mutten erityisesti tykännyt. Sama silakkalaatikon kanssa.
Omalle pesueelleni en näitä koskaan valmistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai helmipuuroa🤮
Voi se on niin ihanaa.
Voi on kyllä ihanaa, se on totta.
Mutta makaroni ja voi ilman maitoa minulle mieluummin! Siis lämmin maito sopii vain makeisiin ruokiin (kuten riisipuuro), ei suolaisiin. En koskaan tee kalakeittoa maitoon, ja kesäkeittoonkin käytän maidon sijaan kasvislientä ja tuorejuustoa.
Muistan ala-asteelta 80-90-lukujen taitteesta. Pidin siitä silloin, mutta olen melko varma, että tämä on näitä "aika kultaa muistot" -ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka sitä makarooni velliä tehtiin 🤔
En ole tehnyt ikinä, mutta pienenä toki syönyt. Ohjeita löytyy useita, tässä esim. yksi.
Kyllä muistaa, joka viikko teen samoin helmivelliä.
Vierailija kirjoitti:
Helmipuuroo sanottiin sammakon kutu puuroks
Mä sanoin sitä mokkulavelliksi.
Ikävä kyllä muistan. Äiti pakotti syömään. Yksi kamalimpia "ruokia" joita tiedän.
Olenko omituinen, kun olen onnistunut koko ikäni välttymään makaronivellilta? Olen 59-vuotias. En muista että sitä olisi koskaan ollut lapsuudenkodissani, eikä ollut koulun ruokalistallakaan, vaikka sieltä muut kouluruokaklassikot löytyvätkin. Taisin olla päältä kolmikymppinen, kun kuulin sellaisesta. Kananmunakastike toinen ruoka, jonka kanssa on samoin.
Ehkä pitää joskus vielä kokeilla, ihan yleissivistyksen vuoksi. Tosin ehkä olisi parempi, jos sen tekisi joku, joka osaa ja tietää millaista sen oikeasti kuuluu olla.
Vierailija kirjoitti:
Olenko omituinen, kun olen onnistunut koko ikäni välttymään makaronivellilta? Olen 59-vuotias. En muista että sitä olisi koskaan ollut lapsuudenkodissani, eikä ollut koulun ruokalistallakaan, vaikka sieltä muut kouluruokaklassikot löytyvätkin. Taisin olla päältä kolmikymppinen, kun kuulin sellaisesta. Kananmunakastike toinen ruoka, jonka kanssa on samoin.
Ehkä pitää joskus vielä kokeilla, ihan yleissivistyksen vuoksi. Tosin ehkä olisi parempi, jos sen tekisi joku, joka osaa ja tietää millaista sen oikeasti kuuluu olla.
Ei meilläkään koulussa koskaan makaronivelliä ollut.
N52
Ahh, herkkua oli lapsuudessa. En tiedä miten maistuisi nykyisin. Ehkäpä kokeilen.
jossain vanhusten kunnalliskodissa tota tehtiin mummoille etovaa yäk
Mä maistoin ekan kerran aikuisena, reilusti yli 20-vuotiaana. Aivan järkkyä, makeaa maitoa ja limaisia makaroneja. Isotäti, syntynyt 1910, sitä mulle oli tehnyt kun menin hänelle kuskiksi. Teki mieli oksentaa, mutta urhoollisesti väänsin lautasellisen loppuun ja kiitos, ei kiitos enempää....
Kunnalliskodeissa syötiin sitä vuonna yks ja kaks. Köyhäintaloissa.
OOO nam kesäkeitto
Suoraan helvetistä
Helmipuuroo sanottiin sammakon kutu puuroks