Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö paljonko sähköautolla ajaminen maksaa?

Vierailija
28.05.2022 |

20-30 kwh kuluu 100 km:llä sähköä, kotisähkön hinta mulla nyt korotuksen jälkeen n. 0,13 euroa/kwh. Latausasemilla 0,20 -0,80 euroa/kwh. Sähköautolla 100 km siis kotilatauksella 2,60 - 3,90 euroa, latausasemilla 4 - 24 euroa.

Bensan hinta 2,40 e/litra ja satasella kuluu 5-15 litraa eli 12 - 36 eeuroa/100 km.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
2/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistokehybridi. Yhdellä latauksella pelkällä sähköllä pääsen n 20-25km todellista matkaa kiihdytyksineen yms, vaikka teoreettinen matka taitaa olla 35km.

Tyhjästä täyteen lataaminen maksaa mulla kotona 1,6. Sähkö veroineen ja siirtoineen mulla 0,13/kWh. Lataan yöllä ja sitten aamun ajojen jälkeen, eli yleensä 2-3 kertaa / vrk. Sen verta se mulla maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pistokehybridi. Yhdellä latauksella pelkällä sähköllä pääsen n 20-25km todellista matkaa kiihdytyksineen yms, vaikka teoreettinen matka taitaa olla 35km.

Tyhjästä täyteen lataaminen maksaa mulla kotona 1,6. Sähkö veroineen ja siirtoineen mulla 0,13/kWh. Lataan yöllä ja sitten aamun ajojen jälkeen, eli yleensä 2-3 kertaa / vrk. Sen verta se mulla maksaa.

Miksköhän ei ottanu merkkiä.

eli yks lataus kotona 1.6 eli päivän ajot sähköllä noin vajaa 5. Ja kilsoja tulee se noin 60-70.

Pensamoottori toimii sitten pitemmillä reissuilla, ei tartye pelleillä latausaikojen kanssa.

Vierailija
4/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksköhän ei ottanu merkkiä.

eli yks lataus kotona 1.6 eli päivän ajot sähköllä noin vajaa 5. Ja kilsoja tulee se noin 60-70.

Pensamoottori toimii sitten pitemmillä reissuilla, ei tartye pelleillä latausaikojen kanssa.

Ei helevetti, ei ota euron merkkiä! No siis 1.6 euroa!

Vierailija
5/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla täyssähkö Tesla ja kutakuinkin tuota luokkaa maksaa kuin mitä Ap alussa laskenut.

Vierailija
6/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kysymys hinnasta vaan ympäristökulutuksesta ja Kongon koboltti lapsiorjista.

Vierailija
7/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä hakukentään 

cobolt kongo slavery

Vierailija
8/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akun uusinta noin 8 vuoden (?) päästä maksaa tuhansia.

Vierailija
9/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maksa. Äärettömän harvinaista että sähköauton akku hajoaisi kun autolla muuten vielä käyttöikää. Niillä on ajettu satoja tuhansia kilometrejä, jopa yli miljoona.

Vierailija
10/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maksa. Äärettömän harvinaista että sähköauton akku hajoaisi kun autolla muuten vielä käyttöikää. Niillä on ajettu satoja tuhansia kilometrejä, jopa yli miljoona.

-

Juurikin näin!

Sähköautoilulla on haasteensa, mutta akun kestavyys ei ole yksi niistä.

-Viime vuonna taloyhtiössämme jouduttiin tekemään piharemonti ja uusimaan asfaltointi. Siinä yhteydessä rakennettiin latausvalmius parkkipaikoille osin ARA-avustuksen jelppaamana.  Vielä tosin ei ole ensimmäistäkään latauspaikan tarvitsijaa ilmaantunut.  Itse ainakin liputan sähköautoilun puolesta ja uskoisin seuraavan autoni olevan hybridi jollain 70 + km rangella.

Vierailija
11/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun tiedot on peräisin mistä? Mun läheinen ystävä on töissä autokorjaamolla minne tulee paljon myös sähköautoja. Ongelmat on aina melkeinpä akussa. Korjaukset maksaa paljon, mutta joskus se menee auton takuuseen, kun niin uusi auto. Ei vaikuta luotettavalta.

Vierailija
12/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun otetaan sähköauton pääomakulut ja auton arvon aleneminen huomioon, ajaminen ei olekaan enää niin edullista.

Vierailija
13/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Litium-akkua kuluttaa sekä vuodet että kilometrit. Taksikäytössä päästään hurjiin lukuihin koska ajosuorite tehdään muutamassa vuodessa. Tavallisella kuluttajalla akku ei kestä 35 vuotta, vaan melkein kaikki eri versiot li-ion kemiasta happanevat hyllyyn noin 8-12 vuodessa pelkällä ylläpitolatauksella. Poikkeuksen tähän tekee LFP jossa on huonompi kapasiteetti, sekä LTO jolla on lisäksi korkea hinta. Pitkä ikä on kompromissi muiden ominaisuuksien suhteen. Teslan käyttämä NCA kestää kohtuullisella käytöllä juuri sen 8-9 vuotta jonka jälkeen kapasiteetti alkaa kadota nopeammin kiihtyvällä tahdilla. Vanhassa akussa yksi lataussykli kuluttaa enemmän kuin uudessa.

Vierailija
14/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä saat sähköä noin halvalla?

Siihen tulee vielä siirtomaksu päälle...

Vierailija
15/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun otetaan sähköauton pääomakulut ja auton arvon aleneminen huomioon, ajaminen ei olekaan enää niin edullista.

Ei mutta polttoaine- ja huoltosäästöt huomioiden ei myöskään kalliimpaa kuin polttiksella ajaminen. Lisäksi paljon mukavampaa. Itse lisäksi vilkkaan sisääntuloväylän varrella asuvana arvostan jokaista sähköautoilijaa, koska pudottavat autoilun desibelit puolella.

Vierailija
16/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saat sähköä noin halvalla?

Siihen tulee vielä siirtomaksu päälle...

Mutta se siirtomaksu on ihan sama jo ennen sähköautoakin joten otetaan siitäkin kaikki hyöty irti.

Vierailija
17/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Litium-akkua kuluttaa sekä vuodet että kilometrit. Taksikäytössä päästään hurjiin lukuihin koska ajosuorite tehdään muutamassa vuodessa. Tavallisella kuluttajalla akku ei kestä 35 vuotta, vaan melkein kaikki eri versiot li-ion kemiasta happanevat hyllyyn noin 8-12 vuodessa pelkällä ylläpitolatauksella. Poikkeuksen tähän tekee LFP jossa on huonompi kapasiteetti, sekä LTO jolla on lisäksi korkea hinta. Pitkä ikä on kompromissi muiden ominaisuuksien suhteen. Teslan käyttämä NCA kestää kohtuullisella käytöllä juuri sen 8-9 vuotta jonka jälkeen kapasiteetti alkaa kadota nopeammin kiihtyvällä tahdilla. Vanhassa akussa yksi lataussykli kuluttaa enemmän kuin uudessa.

Ei kyllä kestä autokaan 35-vuotta.

Vierailija
18/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohisalon mukaan huolet poistuvat kun perheeseen hankitaan sähköauto.

Vierailija
19/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mutta polttoaine- ja huoltosäästöt huomioiden ei myöskään kalliimpaa kuin polttiksella ajaminen. Lisäksi paljon mukavampaa. Itse lisäksi vilkkaan sisääntuloväylän varrella asuvana arvostan jokaista sähköautoilijaa, koska pudottavat autoilun desibelit puolella.

Itse odottelemme solid state-akkuja ennen sähköauton hankkimista. Sen verran parempaa akkutekniikkaa litiumakkuhin verrattuna. Palamaton, enemmän energiaa ja latautuu nopeammin kuin litiumpatterit.

Vierailija
20/23 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan ne samat pääomakulut ja auton arvon aleneminen muissakin autoissa kuin sähköautoissa. Sähköautot eivät juurikaan kalliimpia kuin muutkaan autot. Sähköautovalmistajat vaan ovat aloittaneet valmistamisen niistä isommista ja premiumeista. Kauppakassit ja normiperheautot tulleet markkinoille vasta äskettäin eivätkä juurikaan polttomoottoriautoja kalliimpia.