Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tällä perustoimeentulotuella enää on varaa ostaa? Ruokaa ei ainakaan

Vierailija
28.05.2022 |

Nykyistä perustoimeentulotuen osaa tulisi korottaa ainakin 200 eurolla, jotta tällä pärjäisi tässä kiihtyvässä inflaatiossa.

Ruokakorini kallistunut varmaan 50%+

Kommentit (305)

Vierailija
161/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirrytään siihen, että perustoimeentuloa pienennetään ja järjestetään yhteisruokailuja.

Ei siirrytä vaan perustoimeentulotukea pitää nostaa siten että tilanne on sama kuin ennen hintojen nousua t: en saa mitään tukia

Miksi sitä pitäisi nostaa, kun palkatkaan eivät ole nousseet? Miksi ainoastaan yksi kansanosa olisi hinnannousuilta suojeluksessa? Ihan samalla lailla meillä kaikilla kuluu enemmän rahaa nyt.

Vierailija
162/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minimi pitää nostaa vastaamaan minimiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt ihan samalla tavalla tässä puoli vuotta ja ostanut samoja ruokia. Ennen toimeentulotuki riitti 3,5 viikoksi. Loppuaika meni kituuttamalla. Nykyään ruoan kallistuttua rahat alkaa olla jo 1,5 viikon jälkeen lopussa. Teen kaikki ruoat itse, joten turha väittää laiskaksi. Seuraan tarjouksia ja yritän syödä terveellisesti. Jos söisin höttömoskaa niin varmaan riittäisi rahat, mutta en halua sairastuttaa itseäni. Enkä usko että höttöruoka hirveästi auttaisi minua vaan masentaisi entisestään ja työn saanti siten vaikeutuisi. Se kun on rahasta tiukkaa ei motivoi etsimään töitä vaan masentaa entisestään. Moni luovuttaa pahimmillaan kokonaan.

Pas kapuhetta. Ei ruoan hinta ole yli kaksinkertaistunut. Sen nyt näkee kaupassa jokainen. Miksi valehtelet vit tupää?

No onhan se kallistunut. Ennen kananmunat maksoi 1e, nyt 2,55e.

Lopeta siellä kiskurihintaisessa K-marketissa käyminen. Tosin edes siellä munat eivät noin paljoa maksa. Pirkka-munat 1,69€/paketti. Juuri eilen ostin, joten tiedän. 

No täälläpä maksaa.

Mene halvempaan kauppaan. Niin me muutkin teemme :)

Ei ole vaihtoehtoja.

Elämä on valintoja. Sinä valitsit perähikiän. Sillä on hintansa. 

No enpä 20v sitten tiennyt että ruoka kallistuu näin paljon.

Muuta halvempien kauppojen lähelle niin sekin ongelma ratkeaa. Ei pidä jumittaa jossain 20v takaisessa, vaan elää tätä päivää ja tehdä valinnat sen mukaan. 

Miksi muuttaisin omasta kodista ja jättäisin lapset ja miehen?

En ole edes valittanut ruoan hinnasta vaan kommentoin kuinka ruoka on kallistunut.

Ei kukaan ole sinua käskenyt miestä ja lapsia jättämään. Vai oletko niin vajaa, ettet pysty heidän kanssaan muuttamaan?

Ootko niin vajaa ettet tajua ettei kaikki halua muuttaa eikä kenenkään voi olettaa muuttavan? T: eri

Vierailija
164/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt ihan samalla tavalla tässä puoli vuotta ja ostanut samoja ruokia. Ennen toimeentulotuki riitti 3,5 viikoksi. Loppuaika meni kituuttamalla. Nykyään ruoan kallistuttua rahat alkaa olla jo 1,5 viikon jälkeen lopussa. Teen kaikki ruoat itse, joten turha väittää laiskaksi. Seuraan tarjouksia ja yritän syödä terveellisesti. Jos söisin höttömoskaa niin varmaan riittäisi rahat, mutta en halua sairastuttaa itseäni. Enkä usko että höttöruoka hirveästi auttaisi minua vaan masentaisi entisestään ja työn saanti siten vaikeutuisi. Se kun on rahasta tiukkaa ei motivoi etsimään töitä vaan masentaa entisestään. Moni luovuttaa pahimmillaan kokonaan.

Pas kapuhetta. Ei ruoan hinta ole yli kaksinkertaistunut. Sen nyt näkee kaupassa jokainen. Miksi valehtelet vit tupää?

Lopeta siellä kiskurihintaisessa K-marketissa käyminen. Tosin edes siellä munat eivät noin paljoa maksa. Pirkka-munat 1,69€/paketti. Juuri eilen ostin, joten tiedän. 

No täälläpä maksaa.

Ei ole vaihtoehtoja.

Muuta halvempien kauppojen lähelle niin sekin ongelma ratkeaa. Ei pidä jumittaa jossain 20v takaisessa, vaan elää tätä päivää ja tehdä valinnat sen mukaan. 

Miksi muuttaisin omasta kodista ja jättäisin lapset ja miehen?

En ole edes valittanut ruoan hinnasta vaan kommentoin kuinka ruoka on kallistunut.

Ei kukaan ole sinua käskenyt miestä ja lapsia jättämään. Vai oletko niin vajaa, ettet pysty heidän kanssaan muuttamaan?

Ootko niin vajaa ettet tajua ettei kaikki halua muuttaa eikä kenenkään voi olettaa muuttavan? T: eri

Vierailija
165/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No täälläpä maksaa.

Ei ole vaihtoehtoja.

Muuta pois perssilmästä. 

Koittakaa nyt päättää! JOKO muuta pois kalliista Hesan keskustan asunnosta TAI muuta sinne, missä on töitä, kalliin Hesan keskustan lähellä! Jos ei nyt mennyt perille, niin molemmat yhdessä eivät ole vaihtoehto reaalimaailmassa.

Vierailija
166/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei 500€/kk riitä yhdellä ihmisellä ruokaan, on elämän hallinnassa pahoja puutteita.

t. tt-tuella elävä

Kuka sulle ostaa vaatteet, pesuaineet jne.? Kuka maksaa sulle liikkumisen, harrastukset, puhelinlaskun sun muut? Jos kerran tuo koko 500 € on pelkkää ruokaa varten. 

Jos elää tt-tuella niin pitää jättää harrastukset tauolle, liikkua voi ilmatteeksi ja puhelinkin on tietty ylellisyys, toki aika välttämätön. En kyllä ymmärrä että työttömän pitäisi pystyä elämään samanlaista elämää kuin työssä käydessä. Ihan tosissani olen kun sanon, että ilmanen raha on kyllä sellainen houkutin, että joillekkin ei maistu työ laisinkaan. Palkkoja pitäisi nostaa, jotta työ maistuisi työttömälle. Pahinta on nähdä ammattini puolesta kuinka tuo tukien kanssa kikkailu periytyy vanhemmalta lapselle, että ihan mietitään kaikki tekeminen sen mukaan, ettei vaan menetä mitään tukia (vaikka ahkeruudella ja pienellä viitsimisellä voisi elämän suunta muuttua kokonaan).

Vierailija
167/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen osa-aikatyössä ja saan perustoumeentulotukea,asumistukea ja työmarkkinatukea. Kela maksaa lisäksi sähkön ja 3kk välein tulevan vesilaskun. 2 lasta vyoroviikot mulla niin siksii saan myös toimeentulotukea.

Kyllä hintojen nousu vaikuttaa siten että pitää vähän jo laskea mitä ostaa jotta jää rahaa muihinkin hankintoihin vaikka käyn lidl:ssä kaupassa autolla 20km påässä. Polttoaineen hinnan nousu myös toki vaikuttaa.

Vierailija
168/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työssäkäyvä yksinasuja, ja mulla menee kuukaudessa rahaa ruokaan noin 250 euroa. Teen paljon itse, en osta valmisruokia. En harrasta mitään mikä maksaisi. En käytä alkoholia enkä tupakoi. Kuljen töihin ja muuallekin fillarilla. Noin satanen menee kuussa yhteensä lääkkeisiin, puhelimeen ja nettiin ja sähkölaskuihin. Vaatteita ja kosmetiikkaa ostan sillon tällöin kun tarvitsen. Hyvin riittää rahat, riittäisi helposti toimeentulokin, siinä ei sentään tarvisi itse maksaa lääkkeitä ja sähkölaskuja.

Voi voi, onpa suuri saavutus. Lopeta samantien hengittäminenkin. Mitaliako kerjäät?

Vierailija
169/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei 500€/kk riitä yhdellä ihmisellä ruokaan, on elämän hallinnassa pahoja puutteita.

t. tt-tuella elävä

Kuka sulle ostaa vaatteet, pesuaineet jne.? Kuka maksaa sulle liikkumisen, harrastukset, puhelinlaskun sun muut? Jos kerran tuo koko 500 € on pelkkää ruokaa varten. 

Jos elää tt-tuella niin pitää jättää harrastukset tauolle, liikkua voi ilmatteeksi ja puhelinkin on tietty ylellisyys, toki aika välttämätön. En kyllä ymmärrä että työttömän pitäisi pystyä elämään samanlaista elämää kuin työssä käydessä. Ihan tosissani olen kun sanon, että ilmanen raha on kyllä sellainen houkutin, että joillekkin ei maistu työ laisinkaan. Palkkoja pitäisi nostaa, jotta työ maistuisi työttömälle. Pahinta on nähdä ammattini puolesta kuinka tuo tukien kanssa kikkailu periytyy vanhemmalta lapselle, että ihan mietitään kaikki tekeminen sen mukaan, ettei vaan menetä mitään tukia (vaikka ahkeruudella ja pienellä viitsimisellä voisi elämän suunta muuttua kokonaan).

Kyllä valtaosalle työttömistä työ maistuisi jos vaan saisi kokoaikatyötä. Nyt uudessa mallissa pitää hakea vaib kokoaikatyötä jotta ei tarvisi tukia nostaa ja sellaista työtå mihin on realistiset mahdollisuudet päästä.

Ongelma on siinä että kokoaikatöitä on max. 90 000 yläkanttiin avoinna piilotyöpaikat mukaan lukien ja työttömiä on oikeasti lähemmäs puoli miljoonaa. Ei se palkkojen nostaminen mitään auta koska työpaikkojen määrä ei sillä nouse.

Vierailija
170/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti on ihmisiä jotka haluavat pitää köyhät köyhinä. Harmi.

köyhyys ei poistu tukien kasvattamisella.

Ei kannettu vesi kaivossa pysy....

Koita nyt kuunnella! Tarkkana! Hyvä on! Sulta puuttuu 200 euroa. Pysytkö kärryillä? Ok! Tukea kasvatetaan 200 eurolla. Sulla riittää raha! Tuet auttaa!

Se 200 on minun lapsiltani pois. Mieluummin sinä saat olla ilman kuin he.

Mä en nyt oikein ymmärrä? Millä mekanismilla se on poissa sun (imaginääri)lapsilta?

Jymy-yllätys; ne tuet maksetaan työssäkäyvien verorahoista. Jos tuet nousee niin verotuskin nousee ja kyllä, se raha on poissa työssäkäyvän lompakosta ja hänen lapsiltaan.

Hahahahhahahaha! Mikä pelle olet! Verorahat poistetaan taloudesta! Veroja ei käytetä mihinkään!

no sittenhän ne olisi sama jättää keräämättä kokonaan.

Veroilla on toisia tehtäviä. Yksi on, että kerätään liikaa ansaitsevilta fyrkat pois. Sais käyttää tätä enemmänkin!

Vierailija
171/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirrytään siihen, että perustoimeentuloa pienennetään ja järjestetään yhteisruokailuja.

Ai sun mielestä pienentää pitäis kun ruokakulut kasvaa?

joo. työssäkäyvien ruokakustannukset kasvaa, joten pitää laskea verotusta, ettei kaikki palkkatulot menisi veroihin pummien elättämiseksi

Vierailija
172/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin yhden kesän toimeentulotuella kun opiskelun sosionomiksi ja kyllä se rahamäärä suurelta tuntui ja vieläpä kun sen sai tekemättä mitään. Ei tuet ole liian pieniä mutta kaikki ei osaa käyttää rahaa. Toimeentulotuesta voi jäädä rahaa myös vaatteisiin jos ne ostaa Lidlistä tai kirppikseltä. Lääkkeetkin saa ilmaseksi. En näe miten tuollainen elämä olisi köyhää.

Vierailija
173/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No täälläpä maksaa.

Ei ole vaihtoehtoja.

kyllä 20 vuotta sitten oli jo vihreitä. ne vaativat energian hinnan nostoa ja energian hinta vaikuttaa kaikkeen.

Vierailija
174/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustoimeentulotuki on tietääkseni noin 480 euroa.

Meillä 480 euroa riittää neljän ihmisen kuukauden ruokaostoksiin sekä taloustavaroihin eli hieman kannattaa omaa kulutustaan ja mitä syö miettiä, jos 480 euroa ei riitä yhden ihmisen ruokiin kuukaudeksi...

Olemme työssäkäyviä eikä meillä silti ole tuollaisia summia laittaa yhden henkilön ruokailuihin, joten tuskin toimeentulotuella elävät sen enempää tarvitsevat. 

Vierailija
175/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elin yhden kesän toimeentulotuella kun opiskelun sosionomiksi ja kyllä se rahamäärä suurelta tuntui ja vieläpä kun sen sai tekemättä mitään. Ei tuet ole liian pieniä mutta kaikki ei osaa käyttää rahaa. Toimeentulotuesta voi jäädä rahaa myös vaatteisiin jos ne ostaa Lidlistä tai kirppikseltä. Lääkkeetkin saa ilmaseksi. En näe miten tuollainen elämä olisi köyhää.

Niin. Aina köyhyys-ketjussa on päivystämässä näitä, joille toimeentulotuki oli hirveän suuri. En minäkään 50 vuoteen ole reaalimaailmassa tavannut yhden yhtäkään. On se kumma!!

Vierailija
176/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 480 euroa riittää neljän ihmisen kuukauden ruokaostoksiin sekä taloustavaroihin eli hieman kannattaa omaa kulutustaan ja mitä syö miettiä, jos 480 euroa ei riitä yhden ihmisen ruokiin kuukaudeksi...

Olemme työssäkäyviä eikä meillä silti ole tuollaisia summia laittaa yhden henkilön ruokailuihin, joten tuskin toimeentulotuella elävät sen enempää tarvitsevat. 

Eikös tää sun valehtelu ollut ihan sanasta sanaan ihan toisessa ketjussa joku aika sitten?

Vierailija
177/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvien pienet palkat menevät kalliiseen bensaan ja kallistuneeseen ruokaan ja sitten vielä pitäisi nostaa veroja, että saataisiin korotettua pummien tukia?

Vierailija
178/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ettei teidän taloudessa rahaa kulu muuhun kuin ruokaan ja taloustavaroihin :) koskaan ei tarvi muuttaa, koskaan ei tarvi matkustaa julkisilla, koskaan ei mee ulkovaatteet rikki (ainiin mutta suomen vaihtelevissa säissä ulkoilu onkin luxusta)

Vierailija
179/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä köyhien rahankäytön asioita on monia. Vaikka eletään toimeentulotuella, ajatellaan, että esim. salikortti kuuluu olla. Minullakaan ei ole, vaikka käyn töissä. Netflixiä ja muita suoratoistopalveluja tilataan. Itse kokkaaminen ei oikein suju, niin syödään kalliimpia eineksiä tai pikaruokaa. Alkoholi ja tupakka on yksi menoerä. Asunto on monesti liian kallis, mutta eihän sitä nyt pienempään voi muuttaa, kyllä joka lapsella pitää olla oma huone, vaikka keskiluokassakin lapset tyypillisesti jakaa huoneita. Ja sitten se auto. Sellainen pitää olla ihan huviajelua varten. Ja ne lemmikit, mitä isompia ja suuriruokaisempia, sen parempi. Nämä asiat eivät korjaannu, vaikka rahaa antaisi enemmän. Ne keksisivät vain uuden typeryyden, johon sen rahan laittaa.

Vierailija
180/305 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä elämäntapasossunpummi, mitä hyötyä sinusta on yhteiskunnalle? Miksi me maksaisimme sinulle senttiäkään?

Ketkä me? Ja miksi ihmeessä pitää olla "hyötyä yhteiskunnalle"? Ja kuka "hyödyn" päättää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan