Perintö: sukulaiset painostavat
Olen perikunnan osakas ja en halua myydä mitään pesästä pois. Mökistä kyse. Muut painostavat. En pysty maksaa muita ulos tällä hetkellä.
Vinkkejä? Kokemuksia?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut vaativat pesän jakamista oikeudelta. Pesä jaetaan lain voimalla halusit tai et. Ei siinä enempää vinkattavaa.
Eli silloin menee pakkomyyntiin ilman minun suostumusta?
Mutta osuus pysyy kuiteskin sama/voimassa?Silloin minä voisin kai odottaa ihan rauhassa oikeuden päätöstä. Ei minulla silloin mitään hävittävää. Kai?
Oikeudenkäynti maksaa. Mites jos sinä joudut maksumieheksi?
Ota laina ja maksa muut ulos.Ap joutuu automaattisesti maksumieheksi koska oikeudenkäyntikulut veloitetaan kuolinpesältä. Näin ollen jaettava rahamäärä vähenee.
Todennäköisesti oikeus määrää pesänjakajan hoitamaan mökin myynnin ja rahojen jaon. Pesänjakaja on juristi, joka laskuttaa vähintään 200 euroa tunnilta. Mökin myymiseen pesänjakaja saa helposti käytettyä aikaa vähintään kymppitonnin arvosta. Pesänjakajan palkkio menee kuolinpesän rahoista eli tässä tapauksessa mökin myyntihinnasta. Pesänjakajalla ei ole myöskään mitään intressiä pitää huolta siitä, että myyntihinta on mahdollisimman hyvä, joten mökki voidaan myydä selvästi halvemmalla kuin mitä siitä saataisiin, jos kuolinpesän osakkaat myyvät sen yhdessä sovussa
Ap:n kannalta lopputulos on se, että mökkiä ei ole, mutta rahaa voi tulla selvästi vähemmän kuin tulisi silloin, jos ap suostuisi vapaaehtoiseen kauppaan. Lisäksi niiden rahojen saamista voi joutua odottamaan selvästi pidempään, pahimmassa tapauksessa vuosia.
Kannattaa myydä suosiolla ja kuitata se 70 000 eur käteen. Sillä saat jo oman pikkumökin ostettua. Riitelemällä syöt vaan omaa pääomaasi
Vierailija kirjoitti:
Muut vaativat pesän jakamista oikeudelta. Pesä jaetaan lain voimalla halusit tai et. Ei siinä enempää vinkattavaa.
Ei ihan näin, vaan pesän osakkaat hakevat pesään pesänjakajaa, joka sitten määrätään. Jakaja toimittaa jaon. Pesänjakajan keskimääräinen tuntiveloitus on 250 euroa +alv. Tämä palkkio otetaan pesän varoista. Eli jos siellä ei ole muuta kuin tuo mökki, niin jakaja laittaa mökin myyntiin ja päältä sitten ottaa palkkionsa.
Tämän lisäksi (yleensä) pesän osakkailla on omat avustajansa. Tämä ei kuitenkaan välttämätöntä, mutta oletettavaa, että muut pesän osakkaat palkkaa oman yhteisen avustajan ja ap tarvii sitten omansa. Näiltä osin osakkaat vastaavat oman avustajansa palkkioista.
asianajaja
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myydä suosiolla ja kuitata se 70 000 eur käteen. Sillä saat jo oman pikkumökin ostettua. Riitelemällä syöt vaan omaa pääomaasi
Juu, kuivan maan mummonmökki irtoaa neljälläkymmenellä tuhannella.
Tai osta joku pikkunen sijoitusasunto.... jostain kaupungista jossa paljon komennusmiehiä teollisuuden palveluksessa ja kääri vuokratulot.
Nauraa.... 70.000 on helkutin paljon rahaa... ja aphan sanoi että hänellä ei liikoja rahavaroja ole.
Mun ystävän isoäiti kuoli. Kotitila oli jonkin arvoinen. Osa sisaruksista muutti Ruotsiin, ei myydä, kiva käydä lomilla. Ystäväni oli ainoa, joka kävi. Maksut laitettiin tasan sisarusten kanssa. Ystävän äitiä harmitti. Ehkä 5 v päästä kylän tehdas laittoi pillit pussiin. Ostajia 0. Maksut jatkoivat tulemista.
Laitettiin myyntiin. Ketään ei kiinnostanut. Katosta tuli vedet läpi. Tarjottiin palokunnalle. Ei ollut tarvetta.
Älä ole hölmö. Myykää ja jatkakaa elämää. Minun ja mieheni vanhemmat myivät kesämökit heri, kun sanoivat ääneen ei enää halua mennä.
Vuosi sitten meni appivanhempien omakotitalo kaupaksi. Yli 10 v meni tyhjentämisessä