Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset selviävät muissa terveinä, kun he syövät joka päivä sipsejä, vaaleaa leipää, suklaata, nutellaa yms.?

Vierailija
28.05.2022 |

Suomessahan moista ruokavaliota ei noudata melkein kukaan, mutta monessa maassa on ihan normaalia syödä aamupalaksi vaalea Nutella-leipä tai pannukakkuja siirapilla tai suklaalla. Lounaalla sitten joku hedelmä, sipsejä, vaalea täyteleipä ja suklaapatukka. Illalla pizzaa tai hampurilaista. Välipaloina suklaata, keksejä ja karkkia. Miten he saavat tarvittavat ravintoaineet?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman kärjistäen koulutetut, isoissa kaupungeissa asuvat ja varakkaat ihmiset syövät terveellisemmin kuin kouluttamattomat, maaseudun asukkaat ja köyhät. Näin on Suomessakin.

Vierailija
22/24 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olet saanut käsityksen, että huonosti syövät ihmiset pysyvät terveinä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä hedelmät/ vihannekset on hitusen tuoreempia etelämmässä kuin täällä. 

Leipä sinänsä ei lihota, vaan sen määrä. Jos syöt yhden sämpylän runsailla täytteillä, ei se loppupeleissä ole sen kaloripitoisempaa evästä kuin se, että syöt päivän aikana kuusi-seitsemän ruisleipäviipaletta levitteellä ja juustosiivulla.

Sipsejä voi syödä yhden annoksen (pussin kyljessä yleensä määrä jotain 30 g) tai koko pussillisen. 

Karkkeja voi syödä muutaman päivässä tai jumbopussillisen.

Luulen, että määrä on tässä se avainasia.

Suomalainen ja yhdysvaltalainen molemmat syövät esimerkiksi karkkia ja sipsiä suuren määrän kerrallaan. Sekä meidän että USAn ruokakulttuurista puuttuu säästeliäisyyden ja säännöllisyyden arvot. Vaan halutaan vapaasti mässyttää ja kunnolla.

Olisiko molemmissa paitsi vapauden käsitys ylikorostunut, myös jonkinlaista pakoa havaittavissa tässä käytöksessä? Eli mitä enemmän laitan suuhuni karkkia ja sipsiä, sitä onnellisemmaksi tulen.

Tässä mielessä ajateltuna molempien maiden ihmiset ovat aika eläimellisiä. Nimittäin kulttuurin ja sivistyksen eräs perinteinen mittari on nautintojen kohtuullistaminen.

Vierailija
24/24 |
28.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huomannut suomalaisilla sen tavan, että se karkkipussin pitää olla oma ja yleensä se vedetään ykkösellä. Sitten ollaan puoli vuotta ilman makeaa mutta kun se karkkipäivä tulee niin sitä vedetään niin kauan että säkki on tyhjä. Itse syön joka päivä ruokaa, suklaata 5 palaa (tummaa mutta myös maitosuklaita) ja liikun. Mulla on kyllä kortisonilääkitys joka lisää nälkää mutta eniveis, mun ajatus on, että älä kiellä iteltäs mitään, vaan syö kaikkia KOHTUUDELLA ja liiku. Mutta en oo ikinä ymmärtänyt tota periaatetta että se säkki pitää tuhota HETI. Ottaa palan suklaata sillo tällö ja mielelle ei tule kieltoja. Sama minkä kanssa vaan, vaikka kaljan tai viinan. Ota usein mutta vähän. Älä känniä.