Yläkoulun numerot annetaan nyt ensimmäistä kertaa uudella tavalla. Huoltajat hämmennyksissään!
Tänne on nyt tullut huoltajilta kovasti ihmettelyä yläkoulun numeroista. Opettaja ei enää voi itse päättää, mitä osaamista mihinkin numeroon vaaditaan. Syksyllä voimaan tulleet kriteerit ovat ne mitä pitää noudattaa. Kriteereistä voidaan poiketa vain hojksilla. Nyt huoltajakin näkee mistä numero oikein tulee. Osassa oppiaineista (esim. kielet) numero tulee sen perusteella, mihin on ysin kevääseen mennessä päästy. Osassa (esim. biologia) otetaan päättöarvioinnissa huomioon suorituksia kaikilta yläkoulun vuosilta, koska osa asioista käydään vain kerran ja näytöt annetaan silloin.
Kokeita ja tehtäviä ei vielä olla saatu kalibroitua näihin uusiin kriteereihin. Samoin nykyisten ysien seitsemännen ja kahdeksannen luokan suorituksissa näitä kriteereitä ei ole voinut ottaa kunnolla huomioon, kun niitä ei silloin ole vielä ollut olemassa. Päättöarviointi on silti tehtävä vain ja ainoastaan näiden kriteerien mukaan. Nyt osalle opettajista realisoituu, että aikaisemmin numeroita on annettu liian yläkanttiin näihin kriteereihin verrattuna.
Kaikkien aineiden kriteerit.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Perusopetuksen%20p%C3%…
Sillä miten arvosanat annettiin ennen ja mitä ennen pidettiin reiluna ja normaalina, ei nyt ole mitään merkitystä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä tiedossa kun nykyiset 9-luokkalaiset aloittivat yläkoulussa? Hieman epäreilua muuttaa sääntöjä kesken kaiken.
Julkaistiin vasta nykyisten ysien ollessa kahdeksannella. On epäreilua myös opettajaa kohtaan. Hänenkin suorituksensa suhteen säännöt muuttuivat. Toki seitsemännen ja kahdekannen luokan osaaminen on jo pitkään pitänyt huomioida osassa aineista (esim. se biologia).
Ihan hyvältä kuulostaa, karsitaan mielivaltaa.
Piti ihan tarkistaa, miltä vuodelta tämä aloitus on. Mitä uutta tuossa on? Siis se, että ne on ovat nyt aikaisempaa vaativammat, vai mitä?
Jo noin 10 vuotta sitten oli opettajainhuoneessa kansio, jossa oli eri numeroiden kriteerit. Ja sekin oli totta, päättötodistuksessa huomioitiin kaikkien luokkien numerot. Mutta yritäpä selittää sitä seiskaluokan vintiöille!
Noinhan sen kuuluukin olla. Käsittämätöntä ettei aiemmin ole ollut yhteistä kriteeristöä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a, vaikeaksi menee. Miksi pitää jotain edellisten vuosien juttuja muistella?! Veikkaisin että uudistuksella helpotetaan m a t u j e n koulun läpäisyä.
Päinvastoin nythän kun maikka ei voi rukailla tosta vaan numeroita haluamaansa suuntaan, alkaa niidenkin todelliset kyvyt ja älyn taso tulemaan esille paremman.
Aikaisempia vuosia on pakko muistella, koska osassa aineista on seitsemännellä, kahdeksannella ja yhdeksännellä ihan eri sisällöt ja aiheet.
Liikunnan opettaja repi tiistaina hiuksiaan, kun joutui antamaan kriteerien perusteella ihan ok numerot sellaisille oppilaille, jotka pyrkivät jatkuvasti sabotoimaan liikuntatunteja ihan tahallaan.
Kerrankin jokin uudistus joka ei koske mun lapsia. Kaikki muu kaaos onkin osunut jo kohdalle.
Meillä tuotti ongelmaa se, että aiemmat numerot oli antaneet opettajat, jotka eivät enää ole koulussa. Eli ei mitään hajua, mitä siellä seiskalla on oikeasti opetettu ja millä perusteella numero on annettu.
Vierailija kirjoitti:
Noinhan sen kuuluukin olla. Käsittämätöntä ettei aiemmin ole ollut yhteistä kriteeristöä.
Mutta eikö edelleen se ole ao. opettaja tai opettaja yhdessä koulun muiden opettajien kanssa antavat oppilaille annettavat numerot, eikä mitään esimerkiksi ylioppilastutkinto lautakuntaan verrattavaa "isoveli"vahvista (tai muuta) annettua numeroa.
Eli mikä oikeastaan on uutta? Muutettu mahd. enemmän ja vähemmän sanamutoja ja kenteis jopa vaatimuksia siitä mitä oppilaalta odotetaan ja vaaditaan, että hän voi saada mahd. jonkun numeron.
Mutta miten paljon tämä lopulta vaikuttaa siihen miten erikouluissa oppilaiden saamat numerot eroavat toisistaan. - Lienee siis edelleenkin ilmeinen vaara, että oppilas voi saada samalla osaamisella ja aktiivisuudella eri numeron omassa koulussa kuin jossain toisessa koulussa kun ei ole mitään muuta vertailu pohjaa kuin enempi vähempi kuviteltu mielikuva ja toive ja totta kai luottamus siihen että saatu numero oikeasti vastaa annettua ohjeistusta ja ilmentää oppilaan vertailukelpoista osaamista. (Eikä opettajan halu syystä tai toisesta antaa parempi tai huonompi arvosana)
Sillä vertailun vuoksi jos sama opettaja antaisi ylioppialskirjoituksissa toistuvasti huomattavasti erilaisen arvosanan kuin se, joka tulee ylioppilastutkintolautakunnan antamana, niin hänelle tulisi antaa vähintään varoitus ja ellei hänen toimintansa muuttuisi ryhdyttävä ankarampiin toimiin.
Yläkoulun arvosanoilla kun on tällä hetkellä erityisen korostunut merkitys koska yksittäisellä numerolla voi olla ratkaiseva vaikutus siihen, miten nuoren opinpolku jatkuu.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvältä kuulostaa, karsitaan mielivaltaa.
Miten niin? Edelleen opettaja saa antaa arvosanan 9, vaikka oppilas ei osaisi mitään.
Peruskouluun päättökoe, samanlainen valtakunnallinen kaikissa aineissa kuin yo-kokeetkin ja numero sen perusteella.
Plääh, tämä aiheuttaa kyllä opettajassakin ahdistusta. Melkein samalla tavalla meni tänäkin vuonna, mutta usea jäi kaivelemaan, koska olisi aikaisemmalla mallilla saaneet 10 ja nyt 9.
Vierailija kirjoitti:
Plääh, tämä aiheuttaa kyllä opettajassakin ahdistusta. Melkein samalla tavalla meni tänäkin vuonna, mutta usea jäi kaivelemaan, koska olisi aikaisemmalla mallilla saaneet 10 ja nyt 9.
No, hyviä lähäreitä ja kassatyttöjä tarvitaan aina.
Koulun arvosanatkin pitää muuttaa siksi että apinat ovat niin tyhmiä että eivät pääse luokilta kun eivät osaa edes lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plääh, tämä aiheuttaa kyllä opettajassakin ahdistusta. Melkein samalla tavalla meni tänäkin vuonna, mutta usea jäi kaivelemaan, koska olisi aikaisemmalla mallilla saaneet 10 ja nyt 9.
No, hyviä lähäreitä ja kassatyttöjä tarvitaan aina.
Onko tämä nyt sitä nykyaikaa, että pojistakin pitää tulla kassatyttöjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plääh, tämä aiheuttaa kyllä opettajassakin ahdistusta. Melkein samalla tavalla meni tänäkin vuonna, mutta usea jäi kaivelemaan, koska olisi aikaisemmalla mallilla saaneet 10 ja nyt 9.
No, hyviä lähäreitä ja kassatyttöjä tarvitaan aina.
Onko tämä nyt sitä nykyaikaa, että pojistakin pitää tulla kassatyttöjä?
Nuoria poikia näkyy usein kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Plääh, tämä aiheuttaa kyllä opettajassakin ahdistusta. Melkein samalla tavalla meni tänäkin vuonna, mutta usea jäi kaivelemaan, koska olisi aikaisemmalla mallilla saaneet 10 ja nyt 9.
No, hyviä lähäreitä ja kassatyttöjä tarvitaan aina.
Onko tämä nyt sitä nykyaikaa, että pojistakin pitää tulla kassatyttöjä?
Ei kassatyttöydessä mitään pahaa ole, nykyisin kassatytöistä tulee ministereitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvältä kuulostaa, karsitaan mielivaltaa.
Miten niin? Edelleen opettaja saa antaa arvosanan 9, vaikka oppilas ei osaisi mitään.
Jotain tuon tapaista kävi edellistä kommenttia kirjoittaessa mielessä. - Samalla kun yritin huomauttaa siitä, että jokaisella annetulla numerolla saattaa olla huomattavankin suuri merkitys siihen miten nuoren opinpolu jatkuu. - Valtaosaahan esimerkisk tehty opintovelvollisuus ajan pidentäminen ei vaikuta mitenkään koska joka tapauksessa olisivat jatkaneet opintojaan.
Mutta miten tai kuinka sijoitetaan tulevaisuudessa myös ne, jotka aiemmin olisivat jättäneet opintojaan jatkamatta missään, koska tuskn heillä kaikilla on samanlainen yhdeksännen luokan lukuaineiden keskiarvo ja tuskin myöskään yhtäläinen mielikuva siitä mikä paikka saattaisi heitä edes vähän kiinnostaa tai muilla yhtäläistä käsitystä siitä, mihin heidät tulisi sijoittaa...
Yhtä lailla se saaattaa ottaa hyvin lujille nuorelle, joka haluaisi kovasti päästä omaan ykkösvaihtoehtoonsa mutta ei pääse sinne eikä ehkä toiseksi asettamaansa opiskelupaikkaan,
Totta kai tajuan senkin, etteivät myöskään kaikki peruasteen opettajat pidä siitä, että me jotka emme ole opettajia asetamme kyseenalaiseksi heidän kykynsä antaa kullekin oppilaalle "oikea arvosana". - Väittäähän osa kansankynttilöistä, että voivat nähdä jo ekaluokkalaisista millainen tulevaisuus heitä varmuudella odottaa vaikka vain kymmenen vuoden päästä.
Sinkkumies
Oliko tämä tiedossa kun nykyiset 9-luokkalaiset aloittivat yläkoulussa? Hieman epäreilua muuttaa sääntöjä kesken kaiken.