Työnhakuvelvoite 4 työpaikkaa kuukaudessa!!
Terveisiä kaikille tuleville työttömille, jotka kesät viettävät työttömänä itsestään riippumattomista syistä. Esim. Koulunkäynninohjaajat, opettajat, varhaiskasvatuksen määräaikaisuuksia tekevät ja kaikki te jotka palaavat kesän jälkeen syksyllä sorvin ääreen.
Olethan huomioinut, että olet välittömästi velvoitettu työttömäksi jäätyäsi hakemaan neljää eri työpaikkaa. Varmistamaan hakusi te-keskuksen oma-asioinnissa. Joudut lisäämään itsesi myös työmarkkinatorille. Joudut käymään 2vk sisään työttömäksi jäätyäsi kasvotusten keskustelemassa omalla työllisyysneuvojallasi ja tämäkin omakustanteisesti, ellei matkojen kesto yhteensä ole yli 3 tuntia.
Minä en ymmärrä asiaa meillä, jotka käymme töissä suurimman osan vuodesta. Emme me ole työtä vieroksuvia tai tahallisesti työttömiä kesäaikaan.
Mitä vit@% täällä maassa tapahtuu!? Miksi näitä suurimpimpia kyttäystoimia ja resursseja ei laiteta niiden tahallaan, omasta tahdosta työttömien pään menoksi, jotka hyödyntävät veronmaksajien rahavirtaa vuodesta toiseen.
Mitä meille on vielä luvassa? Kaikille, kun ei kuitenkaan riitä sitä vakityöpaikkaa.
Kommentit (3609)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikuisen oikeasti haluaa työpaikan niin kannattaa kyllä lähettää enemmän kuin se vähimmäisvaatimus neljä. Itse pitäisin vähinnäisvaatimuksena kymmentä ja yli, mikä toivottavasti tulevaisuudessa on tuo minimi.
Ei hakemusten lukumäärä mitään ratkaise.
Tämä. Mä olen laittanut tässä kuukauden aikana hakemuksia keskimäärin 10/viikko. Yhdestä on oltu yhteydessä
Miltä alalta haet?
Nuoriso ja vapaa-aika . Keikkaa toki olis mutta vaki sopparit on sellaisia että ei niihin tunnu saavan paikkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos aikuisen oikeasti haluaa työpaikan niin kannattaa kyllä lähettää enemmän kuin se vähimmäisvaatimus neljä. Itse pitäisin vähinnäisvaatimuksena kymmentä ja yli, mikä toivottavasti tulevaisuudessa on tuo minimi.
Tämä. Mä olen laittanut tässä kuukauden aikana hakemuksia keskimäärin 10/viikko. Yhdestä on oltu yhteydessä
Miltä alalta haet?
Nuoriso ja vapaa-aika . Keikkaa toki olis mutta vaki sopparit on sellaisia että ei niihin tunnu saavan paikkaa
Mikset tee sitten keikkaa?
Olen saanut tänään 3 kielteistä päätöstä työpaikkahakemuksiin, 1 kielteisen päätöksen oppisopimukseen, 2 kielteistä ilmaisesta harjoittelusta ja lähettänyt 7 hakemusta ilmaiseen harjoitteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä alalta haet?
Olen eri, mutta Kela on aika veemäinen äkkilähtöjen suhteen. Esim. jos ei ilmoita hakemuksessaan etukäteen saavansa palkkaa, niin kela voi vähentää sen ilman suojaosaa. Eli teit töitä ja sait 0 euroa lisää (Case tt-tuen 150 euron suojaosa).
Itse hakenut keskimäärin +10 paikkaan joka kuukausi siitä lähtien kun oma työsuhde loppui 2021
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miltä alalta haet?
Olen eri, mutta Kela on aika veemäinen äkkilähtöjen suhteen. Esim. jos ei ilmoita hakemuksessaan etukäteen saavansa palkkaa, niin kela voi vähentää sen ilman suojaosaa. Eli teit töitä ja sait 0 euroa lisää (Case tt-tuen 150 euron suojaosa).
No minä vastaan miksi en tee sitä keikkaa. Just siks kun tuntuu vetävän kaiken hankalaksi. Jos loppuvuoteen mennessä ei tule työpaikkaa, sitten alan keikkailla
Aukoista CV:ssä ja keikoista/määräaikaisista. Opiskelin nuorena hoitoalan tutkinnon ja työskentelin siinä joitain vuosia, sitten sairastuin. Tein keikkaa ja määräaikaisia sosiaalialalla, pätkiä siellä täällä. Sairaus paheni ja lähdin opiskelemaan amk-tutkintoa sosiaalialalta. Sairaus vaikeutti edelleen, olin vuosia sairauslomalla ja aina välissä tein joitain määräaikaisia. Muutamakin kaveri ihmetteli miten viitsin tehdä pätkiä, "mä hakisin vaan vakkaripaikkoja". Vaan kun pääasia oli että oli töitä ja näki montaa työtä.
Lopputulos: 47-vuotiaana työkokemusta kaikista pätkistä kertynyt koko ikänäni vain noin 10 vuotta. Kun suurimmalla osalla ihmisistä on tässä iässä jo 30 vuoden työkokemus...
Ja miten kävi. Työhaastattelussa sanoin (jälleen kerran) suoraan että olen ollut sairauslomilla fyysisen sairauden vuoksi ja siksi aukkoja CV:ssä. Työnantaja ei siihen kiinnittäneet huomiota, vaan niihin lyhyisiin määräaikaisiin, kehuivat että olen ollut todella monipuolisesti töissä eri tehtävissä ja se oli erittäin suuri plussa! Että olen nähnyt alaa ja asioita monelta puolelta. Totesivat että tämä on valttikortti, jota monella ei ole.
Ja sain vakituisen viran. Ketään en ko. paikasta tuntenut ja paikkakuntakin täysin uusi, eli suhteilla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa.
Sivumainintana vielä että joka paikkaan ei ole satoja tai tuhansia hakijoita. Pienillä paikkakunnilla hakijoita voi edelleen olla 7-20 per paikka. Ei kannata hakea pelkästään isoista kaupungeista.
Ja suosittelen oikeasti hoito/sosiaalialaa niille joista vaan siihen työhön on. Tai esimerkiksi hoiva-avustajan työtä, työkkärit järjestää vuoden koulutuksia työvoimakoulutuksina ja työllistyminen lähes varma. Ja näissä töissä ikä ei todellakaan ole miinus!
Onko teidän kunta sellainen joka katkaisee aina kesäksi hoitoalan henkilöstön työsuhteet? Vaikka työntekijöiden tarve on pysyvä, esim. koulun opettajat, lastenhoitajat jne. Monesti kunta kyykyttää työntekijöitä vuosikymmeniä! määräaikaisena, ottakaa kiireesti yhteyttä liittoon! Poliitikot ei ymmärrä sitä, että katse pitäisi kääntää KUNTIIN!
työntekijää ei tästä epäkohdasta saa rangaista!
Vierailija kirjoitti:
Onko teidän kunta sellainen joka katkaisee aina kesäksi hoitoalan henkilöstön työsuhteet? Vaikka työntekijöiden tarve on pysyvä, esim. koulun opettajat, lastenhoitajat jne. Monesti kunta kyykyttää työntekijöitä vuosikymmeniä! määräaikaisena, ottakaa kiireesti yhteyttä liittoon! Poliitikot ei ymmärrä sitä, että katse pitäisi kääntää KUNTIIN!
työntekijää ei tästä epäkohdasta saa rangaista!
Jos lainaisit tekstin jota kommentoit, olisi helpompaa tajuta keneltä kysyt. Jos kysyit minulta vakiviran saaneelta niin ei, ei ole. Olen tehnyt määräaikaisia esim.sairauslomatuurauksia, äitiyslomansijaisuuksia, vuorotteluvapaan ym sijaisuuksia, usealla kunnalla.
Ja enää en ole kunnalla hoito/sosiaalialan töissä vaan asiantuntijatehtävissä valtiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vaan jos on irtisanottu työntekijästä johtuvasta syystä, pitää keksiä selitys uuteen työpaikkaan hakiessa, miksi lopetti edellisessä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan jos on irtisanottu työntekijästä johtuvasta syystä, pitää keksiä selitys uuteen työpaikkaan hakiessa, miksi lopetti edellisessä paikassa.
Se on ihan oikein, että joutuu keksimään syyn, jos ei kerro suoraan, minkä takia on irtisanottu.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin täällä tänään, että pääsin yhteen työhön tosi pitkälle rekryssä. Sain kuitenkin viestin, että tällä kertaa mua ei valittu, mutta olisin taidoiltani sopiva ja työtä voisi olla piankin tarjolla. Ensin lannistuin, mutta sitten keksin, että voin yrittää omalla osaamisella edistää sitä, että tuollaisiin hommiin pääsen.
Katselin lisäkoulutusta millä saisin lisäarvoa ja uusia työmahdollisuuksia. Se kestäisi vain n. 6 kk. Pistin hakemuksen sisään ja juuri soitettiin. Sain paikan opintoihin!
Eli: nyt sitten kysyn te toimistolta, tukevatko he näitä opintoja ja jos ei, otan vaikka lainan tai yritän saada edes jotain keikkatyötä.
Älkää lopettako unelmoimasta. <3
Jos kyse on max. 6 kk kestävistä lyhytkestoisista opinnoista, niin ei pitäisi olla ongelmaa opiskella ne työttömyysetuudella, sillä noita ei vielä katsottaisi päätoimisiksi opinnoiksi. Ilmoittaa ne toki pitää. Onnea opiskeluun!
Minä olen lomalla ja täytyy sanoa että on yhtä tylsää kuin työttömänä oleminen joten olisin ennemmin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan. Se kuulostaa tosi vähältä. Eli 1 per viikko.
En tarkoita pelkkää omaa työnmäärääni, vaan sitä turhaa vaivannäköä, mitä aiheutan työnantajille "turhista" hakemuksistani. En aio enää koskaan olla täyspäiväisesti töissä, 40v riittää.
Sinun ei tarvitsisi kuin kertoa tämä TE-toimistoon, niin pääsisit turhasta hakemisesta. Miksi kiusaat itseäsi? Tuskin tuo turha hakeminen kuitenkaan hauskanpitoa sinulle on - tai toivottavasti ei ainakaan.
Haluan anssia eläkkeeseen asti. Siksi on "tanssittava" te:n tahtiin...
Sama täällä, tosin olen jo varhennetulla puolieläkkeellä joten saan sen ansiosidonnaisen päälle vielä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen lomalla ja täytyy sanoa että on yhtä tylsää kuin työttömänä oleminen joten olisin ennemmin töissä.
ÄLÄ VALEHTELE!
miten liitto liittyy työnhakuvelvoitteeseen, ei mitenkään
Jos et ole paikkakunnan ainoa eläintentäyttäjä tms spesialisti, niin neljän paikan hakeminen kuukaudessa pakkohakuvelvoitteena vie noin tunnin. Ei ole vaikeaa. Ihan soveltuviin paikkoihin.
Jos oikeasti pyrkii töihin, menee siihen 2-4h/päivä. Utopia, että työtön hakisi töitä 7,5h/pv on käsittämätön.
Jälleen, voihan patologi hakea silakankalastajaksi, mutta soveltuvaan työhön oikealla kokemuksella?
Se, että kaikki työnhakijat taasen eivät ole samanlaisia eli karjaa, vaikuttaa siihen, kuinka rekrytointi etenee.
Motivaatio banaani kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys työssäkäyvältä:
Miten muuten todistetaan työkkäriin tuo, että on hakenut tietyn määrän paikkoja?
Otin alussa aina kuvakaappauksen, mutta lopetin, kun ei kukaan kysellyt niiden perään. Eli käytännössä ei ole ainakaan reiluun vuoteen tarvinnut todistaa mitään, vaan vain listata haetut paikat (tehtävänimike, työnantaja ja hakupäivämäärä) työkkärin palvelussa kirjautuneena. Siellä on siis lomake, johon nuo täytetään. Vielä eivät ole tosiaan kyselleet minkään todisteiden perään, vaan ovat uskoneet ilmoitustani.
Hitsit kun itselläni ei ole uskallusta tuohon. Minulla on niin huono onni, että jäisin heti kiinni.
Ja ei siinä kauan nokka tuhise kun sen kuvakaappauksen ottaa.
siis iks pitäs ottaa ss? mulle ainakin tulee sähköpostiin kiitos-viesti hakemisesta ko. työtehtävään ja se käy ihan todisteena.
Nyt tasan neljä viikkoa työttömänä. Vain yksi haastattelu ja lukemattomia hakemuksia. En päässyt jatkoon, kun oli kuulemma liikaa virheitä testi tehtävissä . Ja ihmisten kysely jatkuu... Joko sait töitä...
Miltä alalta haet?