Ostin Kastehelmi-juomalaseja yo-lahjaksi mutta nyt alkoi epäilyttää
Onko astiat oikeasti niin huono lahja kuin jotkut tällä palstalla antava ymmärtää?
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos astioista epävarma niin esim kakkulautanen tai salaatinottimet on sellaiset mitkä ei tarvitse olla samaa sarjaa minkään kanssa.
Jos ei toivetta tiedossa
Kakkulautaselle ja salaatinottimille onkin kauhea kysyntä nuorison keskuudessa.
Voihan ne myydä eteenpäin tarvitseville.
Antakaa niille nuorille rahaa, sitä tuossa iässä tarvitsee. Salaatinottimia ja kakkulautasia voi jokainen ostella sitten myöhemmin kun on asettunut aloilleen.
Tässä kannattaa miettiä perheen sosioekonomista tilannetta. Jos lapsi vauraasta kodista, saa rahallista tukea kotoakin, joten joku 50 e on karkkiraha ja joku konkreettinen lahja parempi. Köyhän perheen lapselle raha taas on enemmän tarpeen, pienempikin raha on merkityksellinen.
Kummilapsi saa multa nyt sekä rahaa että lahjan.
Keskiluokkaisen perheen lapsi lahjan.
Ei se ole niin yksioikoista. Itse sain vain rahaa ja se oli pettymys. Olisi ollut kiva saada muistojakin. Vähän kateellisena katsoin serkun lahjapöytää, jossa oli juurikin astioita, koruja ym. Minä olin köyhästä perheestä, serkku rikkaasta.
Olin kuitenkin koko kevään ja kesän töissäkin, rahaa sain sieltä opiskeluja varten.
Voi ei. No niinpä, pieleen voi mennä niin tai näin.
Juuri ostin viime jouluna ylioppilaaksi valmistuneelle lahjaksi noita samoja laseja, koska hän oikein toivoi niitä. Varmasti hyvä lahja, nou hätä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottimet voi maksaa useita kymppejä ja kyllä ne mahtuu pieneen tilaan ja itsellä olisi tarvetta. Ei ensimmäinen asia mihin nuorena pienistä rahoista haluaa käyttää.
Minä taas en ole ikinä näin melkein kolmekymppisenä kaivannut salaatinottimia elämääni. Saati sitten kakkulautasta.
Olen aika hyvin pärjännyt ilman desingsalaatinottimia ja kakkulautasta nämä reilut 60 vuotta. Tosin mietin hetken, että pitäisikö pahoittaa mieli nyt viimeistään, kun en niitä yö-lahjaksi saanut.
yo
Vierailija kirjoitti:
Millä te otatte salaattia, kauhalla? Vai ettekö tee salaattia?
Meillä on ottimet joka viikko käytössä.
Yksin asuessa (eli kuusi vuotta kotoa muuttamisen jälkeen) en tehnyt salaattia kuin varmaan yksittäisiä kertoja, vaan pilkoin kasviksia ateria kerrallaan suoraan lautaselle.
Olisi ollut melko turhaa säilöä tuota varten vuosikausia jotain salaatin ottimia, joita en ole itse edes valinnut. Inhoan muutenkin kaikkea turhaa tavaraa.
En ostaisi kenellekään astioita tai muuta tavaraa lahjaksi, ellei ole tiedossa tietty sarja ja tietty asia mitä siitä sarjasta tarvitsee. Esimerkiksi lahjakortti vaikka Iittalan liikkeeseen olisi parempi, jos kotoa muuttamisessa haluaa auttaa.
Ihan älytöntä olettaa että kaikki haluaisi rahaa lahjaksi. Ei halua.
Jos itse pidätte vaikka pyöreiden vuosien synttärit, haluatteko tekin kaikilta rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos astioista epävarma niin esim kakkulautanen tai salaatinottimet on sellaiset mitkä ei tarvitse olla samaa sarjaa minkään kanssa.
Jos ei toivetta tiedossa
Minne sinä jossain yksiössä laitat kakkulautasen, jota tarvitsee seuraavan kerran ehkä oman lapsen ristiäisissä? Vähän järkeä näihin ehdotuksiin.
Häh? Ennen oman lapsen ristiäisiä ei käy vieraita, eikä ainakaan tarjota kakkuja?
Seuraavaksi tärkeä tiedote:
Kakkua voi tarjota miltä tahansa lautaselta.
Kakkulautasella tässä ketjussa tarkoitettaneen kakkuvatia eli astiaa, jolta tarjoillaan, ei syödä.
Kyllä, ja samaa tarkoitti myös edellinen kommentoija. Kakkua voi tarjoilla kakkuvadin lisäksi miltä tahansa riittävän suurelta lautaselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei toivetta tiedossa
Minne sinä jossain yksiössä laitat kakkulautasen, jota tarvitsee seuraavan kerran ehkä oman lapsen ristiäisissä? Vähän järkeä näihin ehdotuksiin.
Häh? Ennen oman lapsen ristiäisiä ei käy vieraita, eikä ainakaan tarjota kakkuja?
Kakkulautasella tässä ketjussa tarkoitettaneen kakkuvatia eli astiaa, jolta tarjoillaan, ei syödä.
Lautasta saa käyttää ihan miten itse haluaa. Vaikka sinun mielestäsi jokin lautanen on vain syömistä varten ja jokin toinen lautanen vain kakun tarjoilua varten, niin se ei tarkoita ettei joku muu voisi käyttää niitä lautasia toisiin tarkoituksiin. Itselleni kakkulautanen on mikä tahansa riittävän halkaisijan omaava lautanen, jolla kakku voidaan kantaa pöytään. Ja samaa lautasta voi käyttää jonain toisena päivänä vaikka spagetin syömiseen. Miksi säilöä enempiä astioita kuin on tarpeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei toivetta tiedossa
Kyllä, ja samaa tarkoitti myös edellinen kommentoija. Kakkua voi tarjoilla kakkuvadin lisäksi miltä tahansa riittävän suurelta lautaselta.
Juuri näin.
Kakkuvatiahan voi käyttää ihan mihin tahansa tarjoiluun. Vaikka niihin Kesäkassin kekseihin 😅
Toki sitten voi olla turha jos asuu koko elämänsä yksin eikä koskaan kutsu ketään luokseen.
Kakkuvadista vielä, että jos on iso juhla kuten häät, jossa oikeasti tarvitaan jotain hienoa kakkulautasta, esimerkiksi monikerroksista, niin silloin on pitopalvelu, jonka puolesta astiat tulevat.
Olen kerran törmännyt varsinaiseen kakkulautaseen ollessani vieraisilla, ja muistan ihmetelleeni asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei toivetta tiedossa
Mutta tavallisten ruokalautasten koko ei usein riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kakkuvadista vielä, että jos on iso juhla kuten häät, jossa oikeasti tarvitaan jotain hienoa kakkulautasta, esimerkiksi monikerroksista, niin silloin on pitopalvelu, jonka puolesta astiat tulevat.
Olen kerran törmännyt varsinaiseen kakkulautaseen ollessani vieraisilla, ja muistan ihmetelleeni asiaa.
Tässä nyt varmaan on joillain outo käsitys kakkulautasesta. Se voi olla ihan vaan lautanen, isompi vaan kuin tavallinen ruokalautanen.
Riippuu ensinnäkin lahjansaajan sukupuolesta, sosioekonomisesta asemasta ja muusta sen sellaisesta.
Itse kyllä kysyisin suoraan lahjansaajalta, mitä hän haluaa lahjaksi. Ihan sen takia, että lahja varmasti on mieluinen ja tulee käyttöön. Kaikkein mieluiten annan ihan puhdasta käteistä, koska tuon ikäisellä lahjan saajalla on varmasti sille käyttöä ja hyvin todennäköisesti tulossa kalliimpia menoeriä elämäänsä (ajokortti, ensiasunnon vuokratakuu, huonekaluostoksia ensiasuntoon, you name it...).
Ja parin kymmenen vuoden päästä ylioppilaamme sadattelee siivoillessaan keittiötään ja konmarittaessaan kaappejaan kaikkea sitä kippoa ja kuppia, joiden olemassaoloa hän ei edes muistanut.
Vierailija kirjoitti:
Ja parin kymmenen vuoden päästä ylioppilaamme sadattelee siivoillessaan keittiötään ja konmarittaessaan kaappejaan kaikkea sitä kippoa ja kuppia, joiden olemassaoloa hän ei edes muistanut.
Tämä!!
Täällä on taas keskustelu siinä mallissa että on selvää että meitä on moneen junaan. Vaikka täällä kuinka pilkataan että salaattiottimia ei muka tarvitse niin kyllä omassa kaveripiirissä oli parikymppisinä kovassa käytössä. Eli kannattaa siis kysyä juhlakalulta tai vanhemmilta mitä haluaa. Kastehelmilasit voi olla oikein hyvä lahja jos juhlakalun tuntee.
Ammoisina aikoina vaihtoehdot oli raha tai korut. Ihan kiva oli saada niitä korujakin, vaikkei niitä enää käyttäisi. Raha tuli ja meni. Taisin ostaa sillä jotain niinkin tähdellistä kuin Nintendon ja muu meni ihan vaan sekalaisiin kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Ottimet voi maksaa useita kymppejä ja kyllä ne mahtuu pieneen tilaan ja itsellä olisi tarvetta. Ei ensimmäinen asia mihin nuorena pienistä rahoista haluaa käyttää.
Ainakin itse sain salaatit opiskeluajan syötyä ilman ottimia ja mikäli tämä olisi tuntunut hankalalta, olisi kelvanneet myös parin euron ikeat. Kalliit ottimet lie lopulta aika harvalle sinua lukuunottamatta ensimmäinen asia, mitä itsenäistyttyään kaipaa.
Entäs kun on myös vieraita syömässä, eikö olisi kiva laittaa ihan salaattiottimet?