Käytätkö vielä maskia kaupassa?
Kommentit (189)
En käytä. Odotan keskiviikkoa (1.6.) innolla, koska silloin poistuu maskikäytäntö myös työpaikallamme. Sairastin koronan lähes oireettomana maalis/huhtikuussa, ja siitä saakka on sen rätin pitäminen naamalla tuntunut täysin hyödyttömältä, jopa typerältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oi että miten katsottiin Ikeassa kieroon helatorstaina maskia pitävää.
Oi, että välittäisin pätkän vertaa
Onhan se toki ymmärrettävää että Ikea on nuorille perheille pyhiinvaelluskohde vapaapäivinä, mutta silti.
So? Yritätkö kertoa, että maskin pitäminen pitäisi päättää ihmisten mielipiteiden eli tässä tapauksessa katseiden perusteella?
Kun olisikin ollut pelkkää mulkoilua, loppujen lopuksi pakenin paikalta.
No mitä se sitten oli?
Ollaan tiiviisti ja siitä tulee omanlaisensa ilmapiiri jossa voi samaistua muihin, että jos ei sovi siihen niin osoitetaan paikkaa: Jotkut taitaa olla aika takakireitä nykyään, tämä vain tuli havaittua.
Kaverini sairastui viime viikolla covidiin. Oli monta päivää hyvin kipeä ja kuumeinen. Covid-testillä varmistettu. Eli jatkan maskin käyttämistä sisätiloissa kodin ulkopuolella.
Olen käyttänyt fffp2/3-tasoisia maskeja kevättalvesta -20 asti kaupassa, apteekissa, pankissa jne. julkisissa sisätiloissa.
Ja käytän jatkossakin. Keskiviikkona kävin viimeksi ruokakaupassa ja suunnilleen puolella asiakkaista oli maski eli en ollut edes ainoa.
Kyllä. Parin kuukauden takaisesta koronasta jäi räkäinen nuha ja yskä. En halua altistaa muita enkä saada uutta koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se toki ymmärrettävää että Ikea on nuorille perheille pyhiinvaelluskohde vapaapäivinä, mutta silti.
So? Yritätkö kertoa, että maskin pitäminen pitäisi päättää ihmisten mielipiteiden eli tässä tapauksessa katseiden perusteella?
No mitä se sitten oli?
Ollaan tiiviisti ja siitä tulee omanlaisensa ilmapiiri jossa voi samaistua muihin, että jos ei sovi siihen niin osoitetaan paikkaa: Jotkut taitaa olla aika takakireitä nykyään, tämä vain tuli havaittua.
Ei kannata seurata liian tiiviisti ilmapiirejä. Minä menen maski päällä kauppaan, ostan mitä olen mennyt ostamaan enkä edes seuraa muiden katseita tai olemisen tiiviittä. Jos jotakin häiritsee maskin käyttö, niin se on niiden oma murhe. Mä en uhraa edes ajatusta moisen takia
Ei kannata luottaa maskiin, virukset menee mennen tullen läpi. Pelkkää silmänlumetta. En käytä eikä käytä lääkärini.
Ihmeen moni tässä keskustelussa julistaa käyttävänsä, vaikka oman päivittäisen näkemyksen mukaan kaupassa työskentelevänä, niin 5-10% asiakkaista käyttää maskia. Eli ei juuri kukaan.
Taitaa olla aluekohtaista. Itse olen aikalailla tunnollisesti käyttänyt maskia, niin töissä kuin vapaalla. Viime viikolla sain koronan mieheltäni joka todennäköisesti sai sen työpaikaltaan. Kun se tauti osuu kohdalle, siinä ei paljon maskit auta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata luottaa maskiin, virukset menee mennen tullen läpi. Pelkkää silmänlumetta. En käytä eikä käytä lääkärini.
Niin. Ihmisellä vaan on määrä x niitä pakollisia asioita, jotka on hoidettava ajallaan joko maskin kanssa tai ilman maskia.
Se maski ei lisää tartunnan todennäköisyyttä ja jos tartunta silti tulee niin se olisi tullut ilman maskiakin.
Se on toki typerää, että porukka ryysii maski naamallaan jossain joutavuudessa kuvitellen sen olevan tartuntariskitöntä, koska mulla on maski (ja rokotukset) sekä ovenpielessä olisi käsidesiäkin tarjolla. Ne tolloimmat menee sitten ilman maskia, mutta käyttää käsidesiä koska marin sanoi, että käsienpesulla tästä selvitään. Samat latasi koronavilkunkin heti ja sen jälkeen mentiinkin kuin päättömät kanat kaahottamassa, koska nyt se vilkku sitten varottaa jos/kun on joku tartunnansaanut liian lähellä..
Ja joku vielä kehui, että täällä Suomessa on viranomaisviestintä ollut harvinaisen selkeää ja suomalaiset on ymmärtäneet hyvin mitä on sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla aluekohtaista. Itse olen aikalailla tunnollisesti käyttänyt maskia, niin töissä kuin vapaalla. Viime viikolla sain koronan mieheltäni joka todennäköisesti sai sen työpaikaltaan. Kun se tauti osuu kohdalle, siinä ei paljon maskit auta.
Olette siis kotonakin aina maskit kasvoillanne? 24/7? Nukutte maskit naamalla? Syötte? Pussailette?
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen moni tässä keskustelussa julistaa käyttävänsä, vaikka oman päivittäisen näkemyksen mukaan kaupassa työskentelevänä, niin 5-10% asiakkaista käyttää maskia. Eli ei juuri kukaan.
Jaa. Lienee paikkakuntakohtaista vaihtelua koska meillä on henkilökunnallakin maskit ainakin puolella edelleen ihan joka päiväisessä käytössä. Asiakkaistakin se on aikalailla 50/50.
Ja sanoisin, että maskien käyttö on taas kasvussa. Noin kuukausi sitten oli enemmän maskittomia asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä se sitten oli?
Ei kannata seurata liian tiiviisti ilmapiirejä. Minä menen maski päällä kauppaan, ostan mitä olen mennyt ostamaan enkä edes seuraa muiden katseita tai olemisen tiiviittä. Jos jotakin häiritsee maskin käyttö, niin se on niiden oma murhe. Mä en uhraa edes ajatusta moisen takia
Sama. Tosin tuntuu kyllä, että edelleen maskittomille on suurempi ongelma se muiden maskinkäyttö kuin mitä toisinpäin. Monilla on esim kova tarve tulla ilman maskia tosi liki maskillista ja yskähdellä..
Lapsellista.
Käytän. Tänään kävin aamulla paikallisessa S- marketissa ja huomasin, kun muutama asiakas katsoi minua, kun olin maski päällä. Ei haittaa, aion käyttää maskia kaupoissa sekä busseissa. Olen 42v, avustan 80vuotiasta isääni.
Olen käyttänyt jo reilun kaksi vuotta julkisissa sisätiloissa ja voin käyttää jatkossakin ja vaikka lopun ikääni.
Ei ole iso juttu.
En ole koskaan käyttänyt maskia koko tänä korona-aikana. Kolme rokotetta olen saanut ja sairastin koronan, mutta mitä väliä?
Totta kai käytän. Kaupoissa, busseissa ff2- maski. Itseäni ei voi vähemmän kiinnostaa muiden asiat, suojelen itseäni, sekä iäkkäitä vanhempiani. Muut tehköön mitä haluaa.
Kuulun riskiryhmään joten käytän maskia edelleen. Sitä paitsi mulla on parempaakin tekemistä kuin sairastaa edes flunssaa eli koronatartunta ei kiinnosta vaikka olisi oireiltaan kuin nuha.
Ja etenkään jos sen niinkin helpolla tavalla voi välttää kuin käyttämällä ffp2-tasoista maskia ruokakaupassa.
Ovat tehneet eläinkokeet ja aloittelevat nyt ihmiskokeita. Sen jälkeen tulee myyntiin, ehkä syksyllä sitten, ei vielä tarkempaa tietoa.
Mielenkiintoista on se, että ovat kehittänneet sumutteen päivitettynä omikronille ja kehittävät samalla uutta versiota uusille mahdollisille virusvarianteille.