Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten estää juhlissa rohmuajien käytös?

Vierailija
26.05.2022 |

Vinkkejä? Eli kun järkkäät juhlat joissa on ruuat, kahvit ym, niin miten estää ilmiö jossa jotkut rohmuaa kaiken "paremman"? Eli lohi salaatti, fetat, lohikeitto jne. Rohmu ottaa kaiken lohen/fetan ja muille jää perunat ja salaatin lehdet. Ymmärrät mitä tarkoitan? Suvussa jossa on paljon ruoka allergiaa, ei voi yhdistää esim. salaattia kaikkea sekaan vaan näitä lajeja täytyy olla erikseen. Ja lohikeitosta on helppo rohmuta vain lohet. Jokainen tietää näitä ihmisiä. Täyte kakkua otetaan hirveä pala ja muille jää keksit, pullat. Jos isot juhlat, yli 50 henkeä, tulisi konkurssi jos ostaisi sadan hengen edestä lohta, fetaa, täytekakkua. Tämän lisäksi sitten se viinin ottaminen kaksin käsin.

Kommentit (2539)

Vierailija
1381/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin juhlaopasta, kuinka paljon tarjolle. Oppaan mukaan 1/2 litran pullataikinasta tulee 50 pullaa, olen leiponut kotioloissa elämäni aikana noin 2500  litran taikinaa ja saan siitä 48 pullaa. Jo tuo kertoo, että pelkkien lukumäärien kertomisessa ei ole järkeä.

Mikä konkurssipelkoisten mielestä on sopiva kulu /vieras?

Kyse on käytöstavoista. Jos menet vaikkapa kylään ja tarjolla on yksi piirakka ja paikalla kuusi ihmistä, otat maksimissaan 1/6 ellet ole juntti. 

Tottakai, mutta juntti on myös se isäntäväki, joka kutsuu ihmisiä syömään, ja tarjolla on vain rajattu määrä ruokaa.

Jos oikeasti mietitään, mikä on tärkeintä juhlissa, niin se, että vierailla on hyvä mieli. Tärkeää ei ole, onko ruoka kallista, tai hienoa, vaan että vieraan ei tarvitse laskea, pinnistellä tai olla nälissään. Vaan että on rento kiva tunnelma, eikä kukaan koe olevansa vääränlainen tai tunne tulevansa nolatuksi.

T. Diplomaattina runsaasti juhlia järjestänyt

No jopas nyt jotain, diplomaattikin löytyy naftaliinista sanomaan, että "tärkeintä juhlissa on se, ettei ruoka lopu kesken". Ajattelen nyt aivan eri tavalla lähetystöjen illallisista kuin ennen..

Diplomaatit järjestävät sekä katettuja illallisia, että vastaanottoja, joissa on buffetit. Niissä on ihmisiä kaikkialta maailmasta, joten tavat vaihtelevat. Jokaisen vieraan pitää saada kokea olevansa juuri oikeanlainen.

Rehellisesti sanottuna, jotkut suomalaiset ovat jopa lähetystön vastaanottoa järjestäessään pihejä. On vain cocktail-paloja tarjolla. Kun taas kaikilla muilla valtioilla on ylettöminä notkuvat pöydät. Ruotsalaisetkin ovat tässä hurjan paljon parempia.

Suomalaiset lähetystöt liittyvät tavallisten ihmisten juhliin, miten? En tiedä missä Laihialla sinä olet käynyt tavallisissa juhlissa, mutta minä olen käynyt vain vieraanvaraisissa juhlissa.

Niin minäkin. Mutta aika moni tässä ketjussa ei ole vieraanvarainen, vaan miettii, miten vieraiden syömistä voisi rajoittaa. Vieraanvarainen miettisi, miten voisi varmistaa, että ruokaa saavat kaikki syödäkseen juuri niin paljon kuin haluavat, ja silti jäisi paljon yli.

Vierailija
1382/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin juhlaopasta, kuinka paljon tarjolle. Oppaan mukaan 1/2 litran pullataikinasta tulee 50 pullaa, olen leiponut kotioloissa elämäni aikana noin 2500  litran taikinaa ja saan siitä 48 pullaa. Jo tuo kertoo, että pelkkien lukumäärien kertomisessa ei ole järkeä.

Kyse on käytöstavoista. Jos menet vaikkapa kylään ja tarjolla on yksi piirakka ja paikalla kuusi ihmistä, otat maksimissaan 1/6 ellet ole juntti. 

Tottakai, mutta juntti on myös se isäntäväki, joka kutsuu ihmisiä syömään, ja tarjolla on vain rajattu määrä ruokaa.

Jos oikeasti mietitään, mikä on tärkeintä juhlissa, niin se, että vierailla on hyvä mieli. Tärkeää ei ole, onko ruoka kallista, tai hienoa, vaan että vieraan ei tarvitse laskea, pinnistellä tai olla nälissään. Vaan että on rento kiva tunnelma, eikä kukaan koe olevansa vääränlainen tai tunne tulevansa nolatuksi.

No jopas nyt jotain, diplomaattikin löytyy naftaliinista sanomaan, että "tärkeintä juhlissa on se, ettei ruoka lopu kesken". Ajattelen nyt aivan eri tavalla lähetystöjen illallisista kuin ennen..

Diplomaatit järjestävät sekä katettuja illallisia, että vastaanottoja, joissa on buffetit. Niissä on ihmisiä kaikkialta maailmasta, joten tavat vaihtelevat. Jokaisen vieraan pitää saada kokea olevansa juuri oikeanlainen.

Rehellisesti sanottuna, jotkut suomalaiset ovat jopa lähetystön vastaanottoa järjestäessään pihejä. On vain cocktail-paloja tarjolla. Kun taas kaikilla muilla valtioilla on ylettöminä notkuvat pöydät. Ruotsalaisetkin ovat tässä hurjan paljon parempia.

Suomalaiset lähetystöt liittyvät tavallisten ihmisten juhliin, miten? En tiedä missä Laihialla sinä olet käynyt tavallisissa juhlissa, mutta minä olen käynyt vain vieraanvaraisissa juhlissa.

Niin minäkin. Mutta aika moni tässä ketjussa ei ole vieraanvarainen, vaan miettii, miten vieraiden syömistä voisi rajoittaa. Vieraanvarainen miettisi, miten voisi varmistaa, että ruokaa saavat kaikki syödäkseen juuri niin paljon kuin haluavat, ja silti jäisi paljon yli.

Et selvästikkään ymmärrä mistä puhutaan, vaikka se on monta kertaa selitetty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kutsu rohmuajia juhliin jos se rohmuaminen on ongelma. "Unohda" lähettää kutsu. Eipä sitä ongelmaa voi muuten poistaa.

Joillekkin ihmisille se on ongelma ja joillekkin ei.

Jos olet varannut tarpeeksi ruokaa ja se loppuu, niin ei se sinun vika ole. Voit toki ilmoittaa menuussa ruokamäärät niin kaikki voi ihan itse ynnäillä jos tuntuu että selän takana puhutaan "kun ruokaa oli vähän".

Muuten hyvä neuvo, mutta jos kyse on esim. miehen veljestä niin tämä ei ole vaihtoehto.

Vierailija
1384/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa olen ylpeä Suomesta. Eivät possuttele niin paljon veronmaksajien rahoilla.

Vierailija
1385/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kutsu rohmuajia juhliin jos se rohmuaminen on ongelma. "Unohda" lähettää kutsu. Eipä sitä ongelmaa voi muuten poistaa.

Jos olet varannut tarpeeksi ruokaa ja se loppuu, niin ei se sinun vika ole. Voit toki ilmoittaa menuussa ruokamäärät niin kaikki voi ihan itse ynnäillä jos tuntuu että selän takana puhutaan "kun ruokaa oli vähän".

Muuten hyvä neuvo, mutta jos kyse on esim. miehen veljestä niin tämä ei ole vaihtoehto.

Ja mitenkään vaihtoehto ei voisi olla, että tarjoaisit riittävästi ruokaa, kun kerran tiedät, että sitä kuluu?

Vierailija
1386/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitenkään vaihtoehto ei voisi olla, että tarjoaisit riittävästi ruokaa, kun kerran tiedät, että sitä kuluu?

Miksi et puhu "teistä", kerroin juuri että minulla on mies.

Vierailija
1387/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä todennäköisesti otan maksimillaan sen 1/12. Mutta jos minulle tulee vieraita, en tarjoa vain yhtä piirasta, sen piirakan kanssa on tarjolla ainakin jäätelöä. Jos se piirakka on suolainen, lisukkeena on salaattia. Ja suolaisen piirakan jälkiruokana vielä pientä makeaa. 

Kyllä, mutta myöskin siitä jäätelöstä ja saalista ja pienestä makeasta otetaan MAKSIMISSAAN 1/6. Ajatuksena ei ollut, että on vain yksi piirakka tarjolla, vaan aina otetaan sen mukaan, että muillekin riittää.

Yhtä junttimaista kuin syödä suuri osa tarjottavista, on tarjota miniannoksia ja kuvitella, että kaikki olisivat yhtä pieniruokaisia. Jos tarjoat kahvikupillisen keittoa, tarjoilut tulevat edullisiksi, mutta haluatko, että Elvi-mummon hautajaiset muistetaan lämminhenkisenä tilaisuutena vai siitä, mitä oli tarjolla.

Höpsis, kukaan tässä keskustelussa ei ole tarjonnut kahvikupillisia keittoa.

Kyllä muuten on - hautajaiset ja 3 litran kattilallinen keittoa - vieraita 20 - vaikka miten lasket, siitä ei tule kahvikuppia enempää. Se kertoo tilannetajun pettämisestä pahan kerran. Minä olen omasta mielestäni pieniruokainen ja otan kaksi kauhallista keittoa, noin 3 dl.

Näiden pihibimbojen mielestä kohtuullinen normaaliannos keittoa on 1 dl. Ja tietysti pitää kohteliaasti laskea sattumat, ettei tule kahta lohihiutaletta enempää.

Kielenkäytön perusteella arvaan sinun olevan se sama kommentoija, jonka mielestä on normaalia syödä nelinkertainen annos.

Mitä sitten, vaikka olisinkin?

Vierailija
1388/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.

Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.

Tämä on kyllä vähän pitopalvelutekninen ongelma, että on jäykästi tarjolla vain liharuoka tai kasvisruoka. Pöydässä ei välttämättä edes lue, että mikä kasviksia sisältävästä kulhosta on se pääruoka. Haluaisin syödä vähän lihaa ja paljon kasviksia, mutta enhän minä mihinkään kehtaa ilmoittaa, että vegaaninen, kun tutut tietävät etten ole, enkä halua, että kukaan joutuu minun takiani näkemään vaivaa, jos oikeita vegaaneja ei sitten olekaan. Mutta olisi kyllä maapallon yms yleishyvän kannalta parempi, jos tapana olisi tehdä noita kasvisruokia reilummin kuin juuri vaan niille, jotka eivät ollenkaan syö lihaa. 

Vierailija
1389/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohmuaminen kertoo siitä, ettei halua kunnioittaa toisen vaivannäköä. Tuskin siinä hotkiessa ehtii edes maistaa mitään. En järjestä sikapäiviä käytöstavattomille moukille, ei helmiä sioille jne.

Vierailija
1390/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin järjestän mahtavat juhlat ylenpalttisine tarjoiluineen, jos joku muu maksaa koko lystin.

Vierailija
1391/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, ettei vain yksinkertaisesti voi varata sitä ruokaa riittävästi? Kyllä minä ainakin haluan saada tarjoiluista myös kylläisesti syödäkseni jos esim satasen lahjankin tuon. Minä yli satakiloisena miehenä nyt vain syön 3-4 kertaa enemmän kuin joku 55kg hiiren kokoinen nainen, vaikka en mättäisi itseäni edes ähkyyn, vaan söisin vain nälän pois.

Syöt liikaa. Pienennä niitä annoksia niin elät terveemmän elämän etkä nolaa itseäsi juhlissa. Et TODELLAKAAN tarvitse neljä kertaa isompaa annosta kuin aikuinen nainen.

Olen tuo jolle kommentoit ja totean vain, että kuka nyt on terve ja kuka ei. En ole ollut esim töistä sairauslomalla päivääkään lähes kahteen vuoteen. Koronaakaan en ole sairastanut. Liikunnalliset luihut taas on paljon useammin saikulla, ovat sairastaneet koronan ja pitkittyneitä oireita on vieläkin. Että pidä kuule huoli vain omista asioistasi. Minulle on turha kenenkään sairasteluista jeesustella, koska yli 99% saikuttaa minua enemmän.

Taisimme saada ketjuun pesunkestävän rohmun, joka syö hyvillä mielin monen ihmisen edestä koska hän tuo kalliin lahjan juhliin. Ja toki ottaa niitä kalleimpia ruokia että jäisi jopa voitolle.

Ja pojille emännälle tämä on ongelma? Hän ei ole yhtään ahne kun haluaa saada lahjat antamatta kunnon vastiketta lahjantuojille.?

LAHJA on nimenomaan vastikkeeton. Muussa tapauksessa on kyseessä jonkinlainen kaupankäynti, ei lahja. Lahjan antajan ei tule olettaa saavansa jotakin takaisin, tai kyse ei enää ole lahjasta, vaan velvoitteesta.

Vierailija
1392/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä todennäköisesti otan maksimillaan sen 1/12. Mutta jos minulle tulee vieraita, en tarjoa vain yhtä piirasta, sen piirakan kanssa on tarjolla ainakin jäätelöä. Jos se piirakka on suolainen, lisukkeena on salaattia. Ja suolaisen piirakan jälkiruokana vielä pientä makeaa. 

Kyllä, mutta myöskin siitä jäätelöstä ja saalista ja pienestä makeasta otetaan MAKSIMISSAAN 1/6. Ajatuksena ei ollut, että on vain yksi piirakka tarjolla, vaan aina otetaan sen mukaan, että muillekin riittää.

Yhtä junttimaista kuin syödä suuri osa tarjottavista, on tarjota miniannoksia ja kuvitella, että kaikki olisivat yhtä pieniruokaisia. Jos tarjoat kahvikupillisen keittoa, tarjoilut tulevat edullisiksi, mutta haluatko, että Elvi-mummon hautajaiset muistetaan lämminhenkisenä tilaisuutena vai siitä, mitä oli tarjolla.

Höpsis, kukaan tässä keskustelussa ei ole tarjonnut kahvikupillisia keittoa.

Kyllä muuten on - hautajaiset ja 3 litran kattilallinen keittoa - vieraita 20 - vaikka miten lasket, siitä ei tule kahvikuppia enempää. Se kertoo tilannetajun pettämisestä pahan kerran. Minä olen omasta mielestäni pieniruokainen ja otan kaksi kauhallista keittoa, noin 3 dl.

Näiden pihibimbojen mielestä kohtuullinen normaaliannos keittoa on 1 dl. Ja tietysti pitää kohteliaasti laskea sattumat, ettei tule kahta lohihiutaletta enempää.

Kielenkäytön perusteella arvaan sinun olevan se sama kommentoija, jonka mielestä on normaalia syödä nelinkertainen annos.

Mitä sitten, vaikka olisinkin?

Huvittaa vain miten käytöstapojen puute näkyy sekä syömisessä että keskustelussa.

Vierailija
1393/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulu / vieras on verrannollinen saadun lahjan arvoon.

60% pakko jäädä taloon.

Kaava: 0.6 lahjan arvo / lahjan antajien määrä (sis. lapset)

Vierailija
1394/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohmuaminen kertoo siitä, ettei halua kunnioittaa toisen vaivannäköä. Tuskin siinä hotkiessa ehtii edes maistaa mitään. En järjestä sikapäiviä käytöstavattomille moukille, ei helmiä sioille jne.

Nöf nöf

Vierailija
1395/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska oletan, että sinä olet tässä itse keskustelemassa. Tottakai on itsestäänselvää, että yhdessä vastataan tarjoiluista. Mutta helppo ratkaisu on vain tarjota tarpeeksi paljon ruokaa. Tämä nyt ei vaan kaikille kelpaa. On pakko päästä jotenkin näpäyttämään.

Vierailija
1396/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ikinä järjestänyt (ja maksanut) juhlia? Kerro toki meille ymmärtämättömille, että millaisia annoskokoja käytit?

Vierailija
1397/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohmu(t) vetää firman juhlissa liharuuan kylkeen vegesafkat. Jännittää aina, että onkohan meille vegeilijöille enää tarpeeksi/mitään jäljellä. Kerran menin itse ekana jonoon varmistaakseni, että tällä kertaa saan syödäkseni, niin rohmu huuteli, että kylläpäs olet nälkäinen, meidän pöytäkunta on ensin vuorossa. Nolotti ja poistuin jonosta. Kun oli meidän pöytäkunnan vuoro (neljäntenä), niin eipä ollut enää lämmintä vegeruokaa jäljellä. Kiitti vaan.

Just tämä. Miten monta kertaa me kasvissyöjät ollaan jääty ilman ruokaa, kun rohmut on syöneet nekin. Tarkoitus on ollut, että otetaan joko liha-tai kasvisruoka, kun etukäteen on pitänyt ilmoittaa, kumpaa syö. Mutta ne lihansyöjärohmut ottaa molempia ruokia kuitenkin ja sitten käy niin, että kasvissyöjistä jää puolet ilman ruokaa kokonaan.

Tämä on kyllä vähän pitopalvelutekninen ongelma, että on jäykästi tarjolla vain liharuoka tai kasvisruoka. Pöydässä ei välttämättä edes lue, että mikä kasviksia sisältävästä kulhosta on se pääruoka. Haluaisin syödä vähän lihaa ja paljon kasviksia, mutta enhän minä mihinkään kehtaa ilmoittaa, että vegaaninen, kun tutut tietävät etten ole, enkä halua, että kukaan joutuu minun takiani näkemään vaivaa, jos oikeita vegaaneja ei sitten olekaan. Mutta olisi kyllä maapallon yms yleishyvän kannalta parempi, jos tapana olisi tehdä noita kasvisruokia reilummin kuin juuri vaan niille, jotka eivät ollenkaan syö lihaa. 

Minä ainakin olen törmännyt tuohon ongelmaan vain siten, että liharuoka ja kasvisruoka ovat toisiaan vastaavat vaihtoehdot ja siihen on sitten salaatit ym. lisäksi samat molemmille. Etukäteen kysytään siis vaikka työpaikan koulutuksissa, että valitsetko jauheliha- vai kasvismoussakan, tai kinkku-vai kasvispiirakkaa. Ja siinä vaiheessa kun ne ovat tarjolla, lihaa syövät rohmuavat lautaselle molempia, vaikka on pitänyt valita jompikumpi. 

Vierailija
1398/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska oletan, että sinä olet tässä itse keskustelemassa. Tottakai on itsestäänselvää, että yhdessä vastataan tarjoiluista. Mutta helppo ratkaisu on vain tarjota tarpeeksi paljon ruokaa. Tämä nyt ei vaan kaikille kelpaa. On pakko päästä jotenkin näpäyttämään.

Oma sukuni osaa käyttäytyä, joten olen jättänyt asian ratkaisemisen miehelleni. Ei ole ollut innokas, joten suuret juhlat ovat jääneet järjestämättä. Omilla synttäreilleni tms. en kutsu miehen sisaruksia, joten ongelmaa ei ole.

Näin rohmut pilaavat muidenkin ilon. Kun ei kukaan halua olla mikään syöttölä, jota käytetään hyödyksi.

Vierailija
1399/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin tässä, että miten voisi estää lihojen ja kalojen yltiöpäisen rohmuamisen jos niitä kuitenkin haluaisi tarjota? Olisiko jauhelihaperunasoselaatikko sopivaa rohmuruokaa? Sitähän saa syödä vaikka ämpärillisen, eikä silti kovin paljoa saa lihaa? Joku samaan tyyliin toteutettu janssoninkiusaus? Kala lähinnä makuna?

Kasvissosekeitosta ei kauheasti voi jättää lientä syömättä,  salaatinkin voisi toteuttaa vihersmoothiena, niin  ei voi närkkiä pelkkiä kurkkuja tai muita herkkuja.

Jossain häissähän oli ns. rahvaan ja paremman väen pöydät erikseen. Jos etukäteen tietää rohmujen olevan tulossa, niin sinne vaan kaukalo keskelle rohmujoukon pöytää?

Joskus on myös nähnyt sellaista mallia, että varsinainen juhlaruokailu on ollut pienellä ydinporukalla ja loppuillasta sitten joku koko väen grillimenu nakkeineen yms.

Voi hyvänen aika! Jos näin ilkeästi ajattelee vieraistaan, niin parempi on jättää juhlat pitämättä.

Totta. Ja sitten tää jako a- ja b-luokan vieraisiin. Joskus jopa c.

Eli a-luokan väelle kunnon LOHET ja fetat ketjun mukaan, ja kunnon kakut alkumaljoineen. Ja illalla sitten tulevat b-luokan vieraat joille tarjotaan nakkeja ja ranskalaisia. 

Samat lahjat, matkat, asusteet ynnä muut kuitenkin joutuneet hankkimaan. Eli en suosittelisi tätä lohkoamista. 

Meillä kyllä lohkotaan, johtuen tilan rajotteista ja siitä että osa väkeä jää yöksi ja osa on lähtee pois. Nämä aikaisin pois lähtevät (pääasiassa vanhuksia ja lapsiperheitä) kutsutaan hieman aikaisemmin, jotta he ehtivät kuitenkin hetken olla. Sitten tämä remmi joka todennäköisesti ottaa alkoa saa tulla vähän myöhemmin. Kaikille on varattu sama ruoka ja tarjoilu. Katsomme kohteliaaksi sen, että annamme mahdollisuuden rauhalliseen, lapsille turvalliseen ajan viettoon. Saavat sitten halutessaan lähteä tai jäädä.

Vierailija
1400/2539 |
30.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen törmännyt tuohon ongelmaan vain siten, että liharuoka ja kasvisruoka ovat toisiaan vastaavat vaihtoehdot ja siihen on sitten salaatit ym. lisäksi samat molemmille. Etukäteen kysytään siis vaikka työpaikan koulutuksissa, että valitsetko jauheliha- vai kasvismoussakan, tai kinkku-vai kasvispiirakkaa. Ja siinä vaiheessa kun ne ovat tarjolla, lihaa syövät rohmuavat lautaselle molempia, vaikka on pitänyt valita jompikumpi. 

Hitsi. Pakko keksiä moisille pahiksille joku rangaistus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi