Miten te muut olette sopeutuneet työkyvyttömyyseläkkeelle
Pari päivää sitten tuli päätös työkyvyttömyyseläkkeestä. On ollut jotenkin extra tyhjä olo, eikä tahdo oikein tajuta sitä . Tämä oli siis tässä. No siinä mielessä hyvä, että talous on turvattu, kun ei tuhlaile ja elelee nuukasti saan noin 2400 brutto siis eläkettä. No enpä ole muutenkaan enää niin menevää sorttia viime vuosina ollut. Jotain elämän sisältöä jaksamisen mukaan olisi toivottavaa löytää. Mitä te olette löytäneet säilyttääksenne mielenkiinnon elämiseen.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kenelläkään ihan oikeasti vinkkejä ja neuvoja, miten tähän eläkkeellä oloon tottuisi?
Mihin siinä oikein tarvitsee sopeutua? Vapauteen? Siihen että saa tehdä mitä haluaa ilman aikataulija?
Mulla meni 6v ennenkuin pääsin täydelle tk eläkkeelle puolikkaalta ja pidin/pidän ihan normaalia "työssäkäyvän" päiväjärjestystä koska en esim osaa nukkua pitkään
klo 6 ylös viimeistään
suihku ja aamiainen 07
klo 8-11.30 kotitöitä, puutarhahommia, pyöräilyä, uintia, kaupassakäyntiä ja lounaan laittoa, ystävien tapaamisia
12-12.30 lounastunti mieheni kanssa (etätöissä 10v)
12.30-16 samaa kuin ap, joskus haen myös lastenlapsia tarhasta. Tai yritän nukkua tunnin kun yöllä en voi.
16 jälkeen päivällisen tekoa ja normaalia oleskelua kuten töissäollessakin, omaa aikaa
Olen nyt tk-eläkkeellä kolmatta vuotta. Tuntuu, etten ikinä totu tähän. Kaikki päivät on vaan selviämistä päivästä toiseen.
Olen toista vuotta tk-eläkkeellä. Sairastan levinnyttä syöpää ja kohta on kaikki lääkkeet käytetty, joten ei enää kauaa tarvi olla eläkkeellä.
Nautin eläkkeelläolosta enkä töihin kykenisikään. Aika tuntuu kuluvan vain liian nopeasti. En tee mitään erityistä, kotihommia ja yritän lukea. Voimat menee aika pienestä tekemisestä ja pitää huilata paljon.
En siis osaa antaa neuvoja, miten kuluttaa aikaa eläkkeellä. Mutta yritä iloita siitä, että saat herätä aamulla ilman herätyskelloa eikä töitä tarvitse ajatella. Työelämä on tänä päivänä todella kuluttavaa, oli ala mikä hyvänsä. Jos voimat riittää niin kaikenlaista järjestö- tai vapaaehtoistyötä on tarjolla paljon. Kirjastot täynnä hyviä kirjoja ja elokuvia voi katsella. Kun raha ei ilmeisesti ole este niin voit tehdä vaikka mitä.
Antoisia eläkepäiviä!
Olen kylläkin osatyökyvyttömyyseläkkeellä, mutta vastaan kuitenkin. Teen 50% työaikaa ja loput ajasta lojun kotona tekemässä käsitöitä, lueskelen, lenkkeilen ja käyn salilla. Nään ystäviä silloin tällöin ja pidän kodin siistinä. Mulla myös bipo, kokoaikaiseen työhön en enää taivu vaikka ikää 33 v. Kesällä puutarhan hoitoa ja matkustelua. Eläke bruttona jotain 1100 ja työstä n. 2000 e. Oon ollu pitkillä saikuilla ja silloin todella huonossa kunnossa, lähinnä maannut sairaalassa tai kotona. Nyt tilanne ihan ok, en varmaan sopeutuisikaan kokoaikaiseen työttömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen toista vuotta tk-eläkkeellä. Sairastan levinnyttä syöpää ja kohta on kaikki lääkkeet käytetty, joten ei enää kauaa tarvi olla eläkkeellä.
Nautin eläkkeelläolosta enkä töihin kykenisikään. Aika tuntuu kuluvan vain liian nopeasti. En tee mitään erityistä, kotihommia ja yritän lukea. Voimat menee aika pienestä tekemisestä ja pitää huilata paljon.En siis osaa antaa neuvoja, miten kuluttaa aikaa eläkkeellä. Mutta yritä iloita siitä, että saat herätä aamulla ilman herätyskelloa eikä töitä tarvitse ajatella. Työelämä on tänä päivänä todella kuluttavaa, oli ala mikä hyvänsä. Jos voimat riittää niin kaikenlaista järjestö- tai vapaaehtoistyötä on tarjolla paljon. Kirjastot täynnä hyviä kirjoja ja elokuvia voi katsella. Kun raha ei ilmeisesti ole este niin voit tehdä vaikka mitä.
Antoisia eläkepäiviä!
Voimia sulle!
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus? Onko hallinnassa?
Hai, krooninen työhaluttomuus. Diagnoosi ei tule muuttumaan.
Erittäin hyvin! Työelämää takana 38v. Nuoruus ja osittain terveyskin meni huonompaan jamaan iän karttuessa! Jokainen meistä vanhenee päivä päivältä! Jokaisella on edessään eläke,tai työkyvyttömyyseläke jossain vaiheessa! Kukaan ei elinpäiviään voi ennustaa! Jokainen meistä on ansainnut eläkkeensä! Työelämä on nykyään aika raadollinen! Ikärasismia esiintyy aika laajalla rintamalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kenelläkään ihan oikeasti vinkkejä ja neuvoja, miten tähän eläkkeellä oloon tottuisi?
Mihin siinä oikein tarvitsee sopeutua? Vapauteen? Siihen että saa tehdä mitä haluaa ilman aikataulija?
Mulla meni 6v ennenkuin pääsin täydelle tk eläkkeelle puolikkaalta ja pidin/pidän ihan normaalia "työssäkäyvän" päiväjärjestystä koska en esim osaa nukkua pitkään
klo 6 ylös viimeistään
suihku ja aamiainen 07
klo 8-11.30 kotitöitä, puutarhahommia, pyöräilyä, uintia, kaupassakäyntiä ja lounaan laittoa, ystävien tapaamisia
12.30-16 samaa kuin ap, joskus haen myös lastenlapsia tarhasta. Tai yritän nukkua tunnin kun yöllä en voi.
16 jälkeen päivällisen tekoa ja normaalia oleskelua kuten töissäollessakin, omaa aikaa
Miten pystyt tekemään noin paljon, muttet käymään töissä? Itse hädintuskin saan imuroitua osan talosta kerran viikossa. Ihmisten kanssa oleminen rasittaa niin, että nukun 1 1/2 päivää. Olen vielä kuntoutustuella, mutta josko joku vuosi pääsisi eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
mistä näkee tuon brutto työkyvyttömyyseläkkeen koska minulle kerrotaan vain netto eli se mikä tilille tulee ja se on kaikkineen takuueläkkeineen ja asumistukineen 1400€
miten ap voi olla 1000€ enemmän!!?
Sille maksaa työeläkelaitos. On tienannut niin hyvin, että saa suurempaa eläkettä.
Itselleni jää vaan 1200+lapsikirotus parikymppiä. Kannatti näköjään tehdä töitä kun tekemättä kun saa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
klo 6 ylös viimeistään
suihku ja aamiainen 07
16 jälkeen päivällisen tekoa ja normaalia oleskelua kuten töissäollessakin, omaa aikaaMiten pystyt tekemään noin paljon, muttet käymään töissä? Itse hädintuskin saan imuroitua osan talosta kerran viikossa. Ihmisten kanssa oleminen rasittaa niin, että nukun 1 1/2 päivää. Olen vielä kuntoutustuella, mutta josko joku vuosi pääsisi eläkkeelle.
Koska mun työ oli pääasiassa pään sisällä tapahtuvaa - tarjousten laskemista, suunnittelua, strategian luomista, asiakkaalle sovellusten luomista ja kouluttamista, aikataulutusta, kansainvälisiä yhteyksiä, työmatkoja, tapaamisia jne.
Jos on 24/7 kovat tuskat ei pysty ajattelemaan ja virheitä alkoi tulemaan, muisti heikkeni huomattavasti ja keskittymiskyky 0. LIsäksi kovat kivut aiheutti vakavan masennuksen ja ahdistuksen mutta koen niiden hellittäneen nyt kun lopultakin ei tarvitse huolehtia työkyvyn ylläpitämisestä ja noista em ongelmista. Kotona kyllä selviän aika hyvin vaikka esim 40 vuotta tekemäni ruokien ohjeet meneekin päässä sekaisin tai unohtuu. Samoin en uskalla olla lastenlasten kanssa yksin enää, mies on onneksi etätöissä ja vahtii meitä.
Ongelmani on myös siinä etten pysty olemaan makuullaan kipujen takia, liikkuessa unohdan ne hetkeksi. Kun pysähdyn ne kaatuu päälle. Siksi mun on liikuttava koko ajan vaikka olen kuoleman väsynyt ja sen jälkeen sattuu entistä enemmän. Yritän myös jotenkin pysyä ajan tasalla asioista ja pitää jonkinlaista elämänlaatua yllä. Pystyn nukkumaan 2-4h yössä, päivällä joskus vielä tunnin torkut jos onnistuu.
Oma ponupannu, kiljuua turbohiivalla ja kotiviiniä. Oma kasvatttamaa tupakkaa. Elämä on mukavaaa ja antoisaa.
Vierailija kirjoitti:
Oma ponupannu, kiljuua turbohiivalla ja kotiviiniä. Oma kasvatttamaa tupakkaa. Elämä on mukavaaa ja antoisaa.
Tonnikalaaa ruoaksi.
En päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle kuuden vuoden syöpähoitojen jälkeen, vaikka olin kurjassa kunnossa.
Syy oli fyysinen eikä psyykkinen.
Sain etsiä uuden työpaikan ja pääsin huolehtimaan omasta ja muiden elintasosta.
Vierailija kirjoitti:
En päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle kuuden vuoden syöpähoitojen jälkeen, vaikka olin kurjassa kunnossa.
Syy oli fyysinen eikä psyykkinen.
Sain etsiä uuden työpaikan ja pääsin huolehtimaan omasta ja muiden elintasosta.
Kyllä on törkeästi tehty. Pitää olla päässä vikaa, että pääsee tk-eläkkeelle. Ajattelin lisätä masennuksen omaan hakemukseen. Kummasti masentunut ihmeparantuu eläkkeellä.Senkin pönttöeläkeiset työn vieroksujat!
Ylös vit uttaa työnvieroksujat eli masennusta teeskentelevät.
Vierailija kirjoitti:
Todella vaikeaa on ollut sopeutua. Onhan se joo ns hienoa olla vaan lomalla koko ajan mutta pitkän päälle se on turhauttavaa. Tuntuu että ei oo minkään arvoinen. Vaikka olisi haluja töihin se ei kannata koska sitten eläke lakkautuu.
Tämähän ei pidä paikkaansa. Kerrankin yhteiskunnassa jotain järkevää. Voit milloin vain mennä vaikka kahdeksi kuukaudeksi töihin ja jättää eläkkeen NK. lepäämään. Ja taas heti palauttaa tk-eläkkeesi.
😎
Vierailija kirjoitti:
mistä näkee tuon brutto työkyvyttömyyseläkkeen koska minulle kerrotaan vain netto eli se mikä tilille tulee ja se on kaikkineen takuueläkkeineen ja asumistukineen 1400€
miten ap voi olla 1000€ enemmän!!?
Oma eläkelaitoksesi on aikoinaan tehnyt päätöksen eläkkeestäsi tai sitten sen on tehnyt Kela. Päätöksessä kerrotaan bruttomääräinen summa.
Vierailija kirjoitti:
Ylös vit uttaa työnvieroksujat eli masennusta teeskentelevät.
Masennuksesta ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle ilman että se on vaikea-alainen tai psykoottinen masennus ja näistä joutuu osastohoitoon. Aivan turhaan siis kiihotat itseäsi tai muita vihaan.
En menisi töihin enää!! Suoritin nuoruudesta asti itseni sairaaksi.
Syyllisyyttä tunnen joka päivä eläkkeellä olosta mutta toisaalta pääni ei enää kestä millään stressiä ja suorittamista.