Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko järkeä mennä papereilla sisään yliopistoon? Ikä 40 ja ammatti jo on

Vierailija
26.05.2022 |

Kirjoitin aikoinaan hyvin arvosanoin, useampi laudatur tuli. Ja opiskelin itselleni jo yhden maisteritutkinnon ja olen sen alan töitä tehnyt. Motivaatio kuitenkin kadonnut alalle täysin, eikä suurta paloa millekään tietylle alalle ole. Olisikohan mitään järkeä vähän kuin kokeilun vuoksi mennä ensi kevään yhteishaussa yliopistoon. Ilmeisesti papereilla pääsisi moneen paikkaan suoraan.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just samaa olen miettinyt viime päivinä. Todennäköisesti menen, ihan huvikseen. Vaihtoehtoina tässä vaiheessa kauppakorkea ja oikis. 

Vierailija
2/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat kuitenkin olla kirjoittanut vanhan mallisen yo-tutkinnon? Yksi reaali, jossa useampi aine? Sitä ei lasketa pistevalintaan, ei ole vertailukelpoinen nykyiseen systeemiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just samaa olen miettinyt viime päivinä. Todennäköisesti menen, ihan huvikseen. Vaihtoehtoina tässä vaiheessa kauppakorkea ja oikis. 

Mietin tässä ihan samoja aloja, siksi että ehkä ne työllistäisl kai. Ap

Vierailija
4/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat kuitenkin olla kirjoittanut vanhan mallisen yo-tutkinnon? Yksi reaali, jossa useampi aine? Sitä ei lasketa pistevalintaan, ei ole vertailukelpoinen nykyiseen systeemiin.

Minulla on laudatur useammasta kielestä ja ilmeisesti ne riittää sisäänpääsyyn moneen paikkaan. Ap

Vierailija
5/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on laudatur useammasta kielestä ja ilmeisesti ne riittää sisäänpääsyyn moneen paikkaan. Ap

Oli joku vuosiluku (2007?) josta eteenpäin kirjoittaneet otetaan todistusvalintaan. Jos oot kirjoittanut aiemmin, niin ei enää.

Vierailija
6/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en välttämättä edes kaipaisi työtä alalta. Haluaisin vain opiskella.

Kirjoitin 6L v. 1993. Vaikka ainereaalia en ole kirjoittanutkaan, pääsee 5l::llä tosi moneen paikkaan. Luonnontieteistä moni kiinnostaisi kans, mutta se vaatis jo enemmän töitä. 

Vierailija
7/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No reaalista et saa pisteitä, joten lopuilla pitää pärjätä. Useimmilla vanhoilla todistuksilla jää tästä syystä halutut opintopaikat saavuttamatta. Mutta opiskelemaan pääsee tietääkseni.

Vierailija
8/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli joku vuosiluku (2007?) josta eteenpäin kirjoittaneet otetaan todistusvalintaan. Jos oot kirjoittanut aiemmin, niin ei enää.

Onko näin? Yritin etsiä tuollaista tietoa, mutta ei löytynyt mistään. Ap

Vierailija
9/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai se menee noin.

Vierailija
10/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kirjoittanut 2003 ja ihan hyvin ehti todistusvalintaan.

Vierailija
11/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhahahhahaha! Ei sinne vanhoilla todistuksilla enää pääse!

Vierailija
12/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei? Mistä löytyy tällainen tieto?

Ap

Vierailija
13/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten pääsin valtiotieteelliseen tiedekuntaan mutta eivät ole oikein opinnot edenneet. Jotenkin ei ole intoa lukea tai ottaa lukulomaa työstä uuden tutkinnon takia. Jos saisin tutkinnon tehtyä niin voi olla että en edes töitä lähtisi vaihtamaan. Tällä hetkellä ainoa hyöty opiskeluoikeudesta on edullisempi kuntosalikortti mutta on sekin jotain.

Vierailija
14/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No yksi jo kertoi, että pääsi. Mutta pääseekö vielä? Kuka tietää?

Vierailija
15/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma, mutta taitekohta lienee vuosi 1996. Sitä ennen laudaturin sai 20 prosenttia kokelaista, sen jälkeen vain 5 prosenttia. Uudistuksen tavoitteena oli juuri kehittää todistusvalintaa.

Vierailija
16/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en välttämättä edes kaipaisi työtä alalta. Haluaisin vain opiskella.

Kirjoitin 6L v. 1993. Vaikka ainereaalia en ole kirjoittanutkaan, pääsee 5l::llä tosi moneen paikkaan. Luonnontieteistä moni kiinnostaisi kans, mutta se vaatis jo enemmän töitä. 

-93 ei ollut vielä käytössä arvosanaa E, vaan silloin M oli toiseksi paras arvosana. Tuon ajan yo-papereilla ei ole tästä syystä tehnyt enää pitkiin aikoihin yhtään mitään. Sama tilanne itsellä, kirjoitin -95. E taisi tulla mukaan kuvioihin seuraavana vuonna.

Vierailija
17/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosituimmilla aloilla todistusvalinta on vain ensikertalaisille. Jos olet jo suorittanut korkeakoulututkinnon Suomessa (tai ottanut opiskelupaikan vastaan 2014->), et ole ensikertalainen.

Vanhasta reaalista ei saa pisteitä mutta muuten pisteytetään ihan samoin niin 1960-luvulla kuin 2020-luvullakin suoritettu yo-tutkinto. Useissa hakukohteissa on vaikea saada kunnon pisteitä jos ei ole kirjoittanut yhtään ainereaalia.

Itse olen 2010-luvulla valmistunut ylioppilas jolla on hyvät arvosanat (useampi L) mutta olen kirjoittanut vain yhden ainereaalin ja en ole ensikertalainen. Minnekään oikeasti järkevälle alalle (= hyvin työllistävälle) en todistusvalinnalla pääsisi.

Vierailija
18/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://wiki.eduuni.fi/display/ophpolku/Yliopistojen+todistusvalinnan+p… tuolta löytyy kaikko mahdollinen tieto todistusvalinnan pisteytyksestä. Ei tarvitse arvailla.

Vierailija
19/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytyy tieto mille aloille ei tarvitse olla ensikertalainen?

Vierailija
20/43 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä löytyy tieto mille aloille ei tarvitse olla ensikertalainen?

Opintopolusta löydät hakukohteiden valintaperusteet. Esim. lääkis, psyka, oikis, kauppis todistusvalinnat ovat ensikertalaisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme