Vartin treeni, onko hyötyä melkein viisikymppiselle?
Netti on täynnä treenivideoita, mutta kertokaa kokemuksia, miten vartin treeni pari kertaa viikossa on vaikuttanut lihaskuntoon, jaksamiseen ja painonhallintaan. Riittääkö vartti, vai pitääkö olla pidempi treeni? Ajatuksena on lisätä päivittäisen kävelylenkin tilalle pari lihaskuntotreeniä viikossa kahvakuulalla ja käsipainoilla. Laihdutustarvetta ei ole, vaan tavoitteena on iän tuoman lihaskadon ehkäiseminen. Kesällä olisi aikaa hyvälle pohjatyölle, jota voi sitten jatkaa talven yli.
Ihan sohvaperunatasolta ei siis olla lähdössä liikkeelle, mutta lihaskuntoa en ole tähän asti treenannut erikseen, ulkohommat ja OK-talon remontit on pitäneet huolta liikkumisesta. Tuntuu, ettei nuo vain enää riitä.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Monen kilon kuula ap:lla on?
Hankin juuri 8 kilon ja 12 kilon kuulat, luulisin että kesän pärjään noilla. Lisäksi löytyy säädettävät käsipainot, mitta nuo kuulat on kyllä kivemmat.
Kyllä se alkuun voi riittää. Jossain kohtaa (ehkä nopeastikkin) keho kuitenkin tottuu samanlaisena toistuvaan treeniin ja kehitys tyssää. Joko lisäät kahvakuulan painoa, pidennät toistoja ja treenin kestoa tai otat rinnalle uusia liikkeitä. Itse pyrin yllättämään kehoa vähän joka viikko ja teen pitkiäkin treenejä vaihtuvalla sisällöllä, paljon myös kehonpainolla - olen ollut suorastaan järkyttynyt miten isoa tulosta on tullut vain parissa kuukaudessa kun lisäsin selkeästi treenin määrää. Vanhempaa taustaa toki on ja ihan hyvä kunto jo entuudestaankin. Lihasmuisti on ihana asia!
Vierailija kirjoitti:
Homman idea on varmaan se, että jaksat tehdä harjoitukset sitten päivittäin etkä vaan sillon tällöin.
Tuo oli pyrkimyksenä. Pari treeniä jos jää viikossa väliin, ei varmaan haittaa jos peruasetuksena on 10 minuuttia joka aamu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän hyötyä tuosta 15 minuutin jumpasta kuin istua koko päivän sohvalla sipsipussi kädessä. Kaikki on eteenpäin.
Tämä on mun motivaattori. Mietin, että parempi on käydä vaikka vaan kortteli kiertämässä kuin maata sohvalla herkkuja mussuttaen.
Nyt jo vanha opiskelijakaveri alkoi juosta 15 minuutia päivässä. Ensin lönkytellen sitten vähän paremmin, mutta joka hemmetin ilta hän kävi juoksemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homman idea on varmaan se, että jaksat tehdä harjoitukset sitten päivittäin etkä vaan sillon tällöin.
Tuo oli pyrkimyksenä. Pari treeniä jos jää viikossa väliin, ei varmaan haittaa jos peruasetuksena on 10 minuuttia joka aamu.
Milloin sinulla on niin kiire, ettei jaksa tehdä 10 minuutin harjoitusta? Siis 10 minuuttia päivässä?
Hyviä aikomuksia sulla ap. Tsemppiä.
15 min päivässä on oikein hyvä, ja sen jaksaa ehkä helpommin kuin 2x tunti viikossa. Pienistä askeleista muutokset aina lähtevät, ja saatat innostua liikkumaan enemmänkin kuin tuon määrän. Itse teen lihaskuntoa 3-4 kertaa viikossa n. 45min kerrallaan ja aloitin juurikin niin, että tein ensin 10min ja jos ei huvittanut jatkaa, olin tehnyt tarpeeksi ja sain lopettaa siihen. Usein kuitenkin teki mieli jatkaa ainakin 20min ja siitä se sitten piteni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin sinulla on niin kiire, ettei jaksa tehdä 10 minuutin harjoitusta? Siis 10 minuuttia päivässä?
Kiire ei ole, mutta joskus pitää myös nauttia lämpimistä kesäaamuista ilman sen kummempaa tekemistä. En aio tehdä tästä pakkomiellettä, vaan toimivan rutiinin. Rutiiniin kuuluu säännöllisyys, mutta ei huonoa omatuntoa, jos loikoileekin vain keinussa yhden aamun.
Vierailija kirjoitti:
15 min päivässä on oikein hyvä, ja sen jaksaa ehkä helpommin kuin 2x tunti viikossa. Pienistä askeleista muutokset aina lähtevät, ja saatat innostua liikkumaan enemmänkin kuin tuon määrän. Itse teen lihaskuntoa 3-4 kertaa viikossa n. 45min kerrallaan ja aloitin juurikin niin, että tein ensin 10min ja jos ei huvittanut jatkaa, olin tehnyt tarpeeksi ja sain lopettaa siihen. Usein kuitenkin teki mieli jatkaa ainakin 20min ja siitä se sitten piteni.
Minä aloitin noilla 8 minuutin kotijumpilla. Yhtäkkiä tajusin tekeväni puoli tuntia päivässä. Aamulla tein kaksi jumppaa, päivällä toisen ja loput illalla. 8*2 + 8 +5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiire ei ole, mutta joskus pitää myös nauttia lämpimistä kesäaamuista ilman sen kummempaa tekemistä. En aio tehdä tästä pakkomiellettä, vaan toimivan rutiinin. Rutiiniin kuuluu säännöllisyys, mutta ei huonoa omatuntoa, jos loikoileekin vain keinussa yhden aamun.
No tee vaikka kaksi kertaa viisi minuuttia päivässä? Jätät av-palstalla vähemmälle ja sen sijaan treenaat. Sano kellä ei ole viisi minuuttia aikaa kaksi kertaa päivässä?
Yrität jo nyt keksiä tekosyitä tähän asiaan, kun mieluummin loikoilet keinussa. No mitä jos lokoilisit 10 minuuttia vähemmän keinussa?
Tuosta tulee nopeasti tapa. Riittää kun tekee yhdenkin lihasryhmän/päivä, esim yhtenä päivänä ojentaja, koukistaja, olkapäät. Sit selkä toisena ja kyykkyjä ja vatsaa jne.
Vatsat melkein täytyy tehdä perinteisesti selällään.
Kiinteyttää kroppaa muutamassa viikossa jo. Itse teen liikkeet ilman ohjelmaa mut onhan tuolla vaikka mitä netissä jos kaipaa uusia liikkeitä.
Jos mun pitäisi keksiä vartin kotitreeni niin leukoja, punnerruksia ja vatsalihasliikkeitä.
M35
Vierailija kirjoitti:
Jos mun pitäisi keksiä vartin kotitreeni niin leukoja, punnerruksia ja vatsalihasliikkeitä.
M35
Seuraavana päivänä sitten jotain alakropalle.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tulee nopeasti tapa. Riittää kun tekee yhdenkin lihasryhmän/päivä, esim yhtenä päivänä ojentaja, koukistaja, olkapäät. Sit selkä toisena ja kyykkyjä ja vatsaa jne.
Vatsat melkein täytyy tehdä perinteisesti selällään.Kiinteyttää kroppaa muutamassa viikossa jo. Itse teen liikkeet ilman ohjelmaa mut onhan tuolla vaikka mitä netissä jos kaipaa uusia liikkeitä.
Joo netti on täynnä ohjelmia. Itse tykkään niistä, jotka on tehty vaan tietokoneella. Ohjelmassa näytetään mihin lihaksiin tietty harjoitus kohdistuu tarkalleen. Se motivoi harjoittelemaan.
Jos teet treenin lähes joka aamu, kannattaa vaihdella liikkeitä niin, että sinulla on 2 tai 3 eri "ohjelmaa", joita teet vuoropäivin. Mieluiten niin, että peräkkäisinä päivinä on eri lihaksia treenaavia liikkeitä.
Kuntosalillakin käyvät eivät treenaa samoja lihaksia peräkkäisinä päivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keinussa voi loikoilla yhden aamun, mutta vain 10 minuuttia vähemmän?
No ole hyötyä, jos et viitsi sitä tehdä päivittäin.
Hei. Anna Saivosalmelta saa hyviä vinkkejä treeneihin. Jos et ole instagramissa niin häneltä löytyy myös kotitreenaajan kirjoja esim. Vartti riittää. Löytyy kirjastosta. Kahvakuula on kyllä hyvä ja monipuolinen treeniväline.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen kahvakuulaa vain 10 minuuttia päivässä ja kyllä auttaa.
Ja teen vaan etuheilautuksia.
Saanko kysyä miksi mulle on laitettu miinuksia siitä hyvästä, että pelkät etuheilautukset tuottaa tulosta?