Onko nyt erityisen paljon sellaisia isoja kimalaisen mollukoita?
Olen nähnyt useita, ja yksi seurasi ympärilläni pitkään, kun kävelin.
Ties mitä herhiläisiä ovat. Eivät ihan tavallisia kimalaisia.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on kuningatarkimalaisia. Ihania! 🐝💛
Mulla on jokakeväinen vierailu kotonani kun suuri kuningatarkimalainen herää talvihorroksestaan ja pörrää sisälle tervehtimään, siitä menee muutama viikko kun pihan pensaikot herää kukkaan ja mantu- ja kartanokimalaiset suurina joukkoina kerää mettä niistä kukista kimpassa. Varma merkki kesän tulosta on ollut tuo kuningattaren herääminen :) En ole vaan vielä keksinyt minne se kuningatar menee talveksi pötköttelemään, epäilen jotain välikattoa kun se aina löytää tiensä jotain tuuletuskanavaa pitkin sisälle. Mantukimalaiset on mun suosikkeja, sellaisia isoja pörröisiä kapseleita savon maakuntaväreissa musta-keltaiset raidat ja valkoinen peppu. Pitäkää ihmiset huolta kimalaisten ja muidenkin pölyttäjien hyvinvoinnista, ne on tärkeitä ei pelkästään ihmiskunnan vaan koko ekosysteemin hyvinvoinnille, sitäpaitsi ne on symppiksiä 💛
Ikävä kyllä minun on kerrottava, että vanha kuningatar kuolee joka vuosi kesän lopussa. Sinulla on siis joka vuosi uusi kuningatar.
Joo tänään oli ja pyörivät ympärillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on kuningatarkimalaisia. Ihania! 🐝💛
Mulla on jokakeväinen vierailu kotonani kun suuri kuningatarkimalainen herää talvihorroksestaan ja pörrää sisälle tervehtimään, siitä menee muutama viikko kun pihan pensaikot herää kukkaan ja mantu- ja kartanokimalaiset suurina joukkoina kerää mettä niistä kukista kimpassa. Varma merkki kesän tulosta on ollut tuo kuningattaren herääminen :) En ole vaan vielä keksinyt minne se kuningatar menee talveksi pötköttelemään, epäilen jotain välikattoa kun se aina löytää tiensä jotain tuuletuskanavaa pitkin sisälle. Mantukimalaiset on mun suosikkeja, sellaisia isoja pörröisiä kapseleita savon maakuntaväreissa musta-keltaiset raidat ja valkoinen peppu. Pitäkää ihmiset huolta kimalaisten ja muidenkin pölyttäjien hyvinvoinnista, ne on tärkeitä ei pelkästään ihmiskunnan vaan koko ekosysteemin hyvinvoinnille, sitäpaitsi ne on symppiksiä 💛
Ikävä kyllä minun on kerrottava, että vanha kuningatar kuolee joka vuosi kesän lopussa. Sinulla on siis joka vuosi uusi kuningatar.
Totta, jännäksi tekee sen että ne osaa kuitenkin joka kevät suunnistaa sisälle jostain, kertookohan se vanha kuningatar aina synnyttämilleen uusille kuningattarille (kuningatar voi synnyttää useita kuningattaria kesän aikana) että miten kannattaa toimia ja mihin se talvipesä on hyvä laittaa :) Kesän lopussa vanha kuningatar kutsuu koolle kaikki kruununperijänsä ja ohjeistaa heidät talven varalle ennen kuin kupsahtaa.
Ja valitettavasti jonkun ajan kuluttua pörriäisiä makaa kitumassa tien varsilla metrin välein..se siitä suomen puhtaasta ilmasta.
Kimalainen on leppoinen eikä tee pahaa mutta amppari saa kärpäslätkästä!
Olisikin kimalaisia, ne on söpöjä. Mutta täällä tunkee ampiaiset joka paikkaan. Sisällä oli tänään 2. Kiva niitä sitten jahdata, ennenkuin kissat ehtii. Näillä nurkilla on myös herhiläisiä, joskus nähnyt kuningattaren, ihan jäätävän kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Olisikin kimalaisia, ne on söpöjä. Mutta täällä tunkee ampiaiset joka paikkaan. Sisällä oli tänään 2. Kiva niitä sitten jahdata, ennenkuin kissat ehtii. Näillä nurkilla on myös herhiläisiä, joskus nähnyt kuningattaren, ihan jäätävän kokoinen.
luitko ketjun,ei niitä saa tappaa oli mitä pölyttäjiä tahansa. Ne ovat hyötyeläimiä ja todella tarpeellisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudosti niitä tulee huoneisiin, joissa ikkunat on kiinni eli mistä ne ryömivät paikalle? Ovetkin muihin huoneisiin on suljettuna.
Livahtavat ovenraosta lattiaa pitkin.
Siis ryömivät 5 muun huoneen läpi sinne suljettuun?
Löysin lapsena kimalaiskuningattaren ja pidin sitä purkissa hetken. Se oli euron kolikon kokoinen. Seuraavan kerran näin sellaisen vasta aikuisena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luitko ketjun,ei niitä saa tappaa oli mitä pölyttäjiä tahansa. Ne ovat hyötyeläimiä ja todella tarpeellisia!
Ei ampiaiset kyllä ole mitään pölyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja valitettavasti jonkun ajan kuluttua pörriäisiä makaa kitumassa tien varsilla metrin välein..se siitä suomen puhtaasta ilmasta.
Tuo johtuu siitä, että kimalaiset menevät aivan sekaisin lehmuksen tuoksusta ja yrittävät löytää lehmuksista itselleen syötävää, mutta kun sitä ei ole, niin lopulta kimalaiset uupuvat ja tuupertuvat maahan.
Munkin mielestä niitä on nyt poikkeuksellisen paljon. Ja se on todella mahtava juttu!