Saanko silittää sinun koiraa vs. saanko silittää sun vauvan poskea?
Vanhemmat, opettakaa lapsillenne että on typerää kysyä. Koirakko kyllä pysähtyy siliteltäväksi ja juttelemaan jos haluaa.
Koira ja omistaja haluaa kulkea rauhassa ulkona. Kaikki koirat (ja omistajat) ei pidä siitä että lapsilauma ryntää kimppuun.
Mitä tykkäisit jos kaikki hyökkäisi lastenvaunujen ympärille kyselemään, saanko silittää sun vauvan poskea, saanko ottaa sinun lapsen syliin?
Kokemuksia?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei saa kysyä saako silittää, eikä saa rynnätä kimppuun kysymättä?
Kaikille lapsille pitää opettaa, että aina kysytään ennen kuin lähestytään mitään eläintä. Helppo tapa selvittää ovatko sekä koira että sen omistaja juonessa mukana, vai onko parempi jättää tervehtiminen sikseen.
Mutta joka kerta (4 x vrk!!!!!!!!!!!) kun astun ulos koiran kanssa on sama lapsilauma juoksemassa ja kyselemässä samaa. Muistisairaita tai jotain adhd kakaroita. eivät usko kun kerran kielletty.
Mun koira on todella iso ja nuori. Koulutus vielä kesken ja tarkoitus saada siitä yhteiskuntakelpoinen ja ihmisiin, toisiin koiriin jne välinpitämättömästi suhtautuva lemmikki.
Luokse hyökkäilevät lapset ovat saaneet koirani jännittyneeksi, riehaantuu. Kun kasvaa aikuiseksi ja puolustusvaisto kehittyy entisestään, suhtautuuko lapsiin varautuneesti.
Hmmm.
Kai sinä voit puhua sille laumalle? Kerro, että koulutat ja ettei koiraa saa nyt häiritä. Kerro, että olette mukana koulutuksessa, kun pysytte kauempana. Moikkaatte vain.
Kyllä lapset ymmärtää, kun heille kertoo.
Teet siinä sen ympäristön koiralle sopivaksi.
Annat lapsille vastuuta. Veikkaan, että ovat ylpeitä siitä luottamuksesta. Kokeile.
Kerro, että voi olla syksyllä, kun voitte rapsuttaa, vaikka yksi kerrallaan. Tai mikä se sitten onkin, tai onko ollenkaan.
Avaat joka tapauksessa sitä koulutusasiaa.
Ei voi tietää, jos kukaan ei kerro.
Mun lapset eivät koskaan ole olleet kiinnostuneita silittämään kenenkään koiria. Ei ole edes tullut mieleen heille. Lähinnä kiertävät koirat kaukaa, koska jotkut koirat haukkuvat ohi käveleviä lapsia.
Joillekin koira on lapsen korvike ilmeisesti..
Saanko kokeilla raskaana olevan tuntemattoman vatsaa? Saanko kokeille joko heruu maito? Hä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi pitää mennä toisten elukoita lääppimään.
Hankkikaa oma.Tiesithän, että lapset eivät voi itsenäisesti hankkia koiraa?
Ei kai vieraiden koiranomistajien syy ole.
Saanko maistaa sun jäätelöstä kun en itse nyt pääse kauppaan?
Vierailija kirjoitti:
Saanko kokeilla raskaana olevan tuntemattoman vatsaa? Saanko kokeille joko heruu maito? Hä!
Tuo olisikin hyvä vastakysymys lapsen äidille. Tokaisisi vaan että nyt mä saan silittää sun vatsaa kun sun lapsi sai silittää mun koiraa. Saattaisi olla lapsi-äiti keskustelu kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ei saa kysyä saako silittää, eikä saa rynnätä kimppuun kysymättä?
Kaikille lapsille pitää opettaa, että aina kysytään ennen kuin lähestytään mitään eläintä. Helppo tapa selvittää ovatko sekä koira että sen omistaja juonessa mukana, vai onko parempi jättää tervehtiminen sikseen.
Mutta joka kerta (4 x vrk!!!!!!!!!!!) kun astun ulos koiran kanssa on sama lapsilauma juoksemassa ja kyselemässä samaa. Muistisairaita tai jotain adhd kakaroita. eivät usko kun kerran kielletty.
Mun koira on todella iso ja nuori. Koulutus vielä kesken ja tarkoitus saada siitä yhteiskuntakelpoinen ja ihmisiin, toisiin koiriin jne välinpitämättömästi suhtautuva lemmikki.
Luokse hyökkäilevät lapset ovat saaneet koirani jännittyneeksi, riehaantuu. Kun kasvaa aikuiseksi ja puolustusvaisto kehittyy entisestään, suhtautuuko lapsiin varautuneesti.
Hmmm.
Kai sinä voit puhua sille laumalle? Kerro, että koulutat ja ettei koiraa saa nyt häiritä. Kerro, että olette mukana koulutuksessa, kun pysytte kauempana. Moikkaatte vain.
Kyllä lapset ymmärtää, kun heille kertoo.
Teet siinä sen ympäristön koiralle sopivaksi.Annat lapsille vastuuta. Veikkaan, että ovat ylpeitä siitä luottamuksesta. Kokeile.
Kerro, että voi olla syksyllä, kun voitte rapsuttaa, vaikka yksi kerrallaan. Tai mikä se sitten onkin, tai onko ollenkaan.
Avaat joka tapauksessa sitä koulutusasiaa.Ei voi tietää, jos kukaan ei kerro.
Arvaappa olenko yrittänyt? 4 vuotias ei ymmärrä koirankoulutuksesta paljoakaan. .
Suurin osa koiranomistajista haluaa jutella muiden kanssa, ja monet tuttavuudet syntyvät koiralenkeillä. Jos olet antisosiaalinen, osta koiralleni sellainen- oliko nyt oranssi vai minkä värinen- merkki hihnaan äläkä tee typeriä lapsivertauksia. Tämä kertoo kaikille, ettei koiraasi saa lähestyä.
Vierailija kirjoitti:
Typerää kysyä?Nimenomaan on ok kysyä eikä koskea kysymättä.Jos ei käy niin sanot vaan ettei saa silittää...
Niinhän minä sanonkin! Mutta se joukkoryntäys on saanut nuoren koiran hermostumaan ja riehaantumaan uloslähtiessä. Kuvittele tilanne, astut ulko-ovesta pihalle, ja viiden hengen lauma juoksee kiljuen i h a n a k o i r a - huutojen kera kohti. Miten luulet nuoren koiran suhtautuvan??
Mikä siinä on vanhemmille niin vaikeaa opettaa lapsille mitä EI tarkoittaa? Vai onko sinusta ok että lapsesi on riesa naapureille? Se sa----tanan kakara.
Tilanteessa ärsyttää se vapaus mennä ulos, rauhassa. Kaikki ei näytä tajuavan sitä. En ole erakko enkä sosiaalisesti eristäytyvä.
Miettikää sitä koiranomistajaakin. On erittäin rasittavaa kun lenkin aikana 15 ihmistä tunkee " nyt on pakko moikata- tyyliin pennun luo. Olen harrastanut tokoa ja myös pentu koulutetaan. Idea on se, että se oppisi myös ohittamaan eikä moikkaisi jokaista lähestyvää ihmistä hyppimällä. On se suloista pennulta mutta kun iso koira tekee sen, niin ei ole. Ja sehän tekee, se ei ymmärrä rajaa, jolloin ei olekaan enää suloinen pörröinen pentu. Olen sanonut ihmisille, että koulutus on kesken, nyt ei käy, eräs äiti Toi silti mussukkansa silittämään kyllä "Jemina" nyt haluaa vähän kokeilla miten pörheä turkki on. Olin aivan, että mitä. Minulla on lapsia, joten todellakin ymmärrän ja itsekin olin samanlainen lapsena. Mutta kun edes aikuiset ei ymmärrä. Toinen seikka on se, että isoja ( tai pieniä) täysin kouluttamattomia koiria pidetään narun päässä ja ihmetellään ettei päästetä tervehtimään Turrea hihnassa. Jos koira sitten on koulutettu ja osaa ohittaa niin sitä pidetään alistettuna. Väitän että pieni osa koiranomistajista on kouluttanut edes alkeita koirilleen. Sen näkee heti jos on asiaa yhtään harrastanut. Järkyttävää katsottavaa.
Koira ei ole sama kuin ihminen. Uskomatonta että tuollaista pitää ihmisille edes huomauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisikin hyvä vastakysymys lapsen äidille. Tokaisisi vaan että nyt mä saan silittää sun vatsaa kun sun lapsi sai silittää mun koiraa. Saattaisi olla lapsi-äiti keskustelu kotona.
Ei ole minkään maailman haluja silittää mitään haisevia ja kuolaavaa koiria mutta niitä tuodaan helvetti työpaikallekin kun puppe ei osaa olla yksin kun on otettu korona-aikana.
Kun kerran koirat=lapset, saan kai minäkin tuoda lapseni töihin kun eivät osaa olla yksin?
Tottakai vauvani poskea saa silittää <3 Ei norot noin vain tartu, kunhan ei sormiaan työnnä suuhun. Kevyt paijaus poskesta on ihan turvallista. Käytännössä silittelijät on tuttuja ja vieraammista sitten mummot. Eivät he noroviruksessa kulje ympäriinsä, vaan sairastavat kotonaan jossei sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset eivät koskaan ole olleet kiinnostuneita silittämään kenenkään koiria. Ei ole edes tullut mieleen heille. Lähinnä kiertävät koirat kaukaa, koska jotkut koirat haukkuvat ohi käveleviä lapsia.
Ei kyllä meidänkään ole koskaan olleet kiinostuneita, päin vastoin pelkäävät kun naapurit ovat pitäneet koiria vapaana ja ovat hyökkineet päälle ihan omalla pihalla.
Yleensä työpaikoille viedään koiria, jos se sopii kaikille. Jos et saa turpaansi auki ja vertaat koiraa( jotka lähinnä nukkuvat jossain nurkassa) lapseen, niin just.
No mun koira saattaa nöykköistä jos joku sitä alkaa yllättäen silittää. Mutta eipä ole yksikään yrittänyt silittää ilman kysynistä, ja aika harvoin niinkään tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä työpaikoille viedään koiria, jos se sopii kaikille. Jos et saa turpaansi auki ja vertaat koiraa( jotka lähinnä nukkuvat jossain nurkassa) lapseen, niin just.
Ai jos MINÄ vertaan koiraa lapseen. Menikö ohi jotain?
Aikuista koiraa harvemmin halutaan silittää ventovieraiden toimesta. Pennun kohdalla on toisin. Varsinkin aikuiset menee ihan sekaisin ja tunkevat väkisin, eräskin ehti ottaa syliin ennen kuin ehdin edes reagoimaan. Lapset käyttäytyvät aikuisia paremmin, kun varmaan arastelevat, mutta aikuiset naiset ovat pahimpia ja ajattelevat, että heillä on oikeus.
Eikö eläinrakkaat, koiranomistajaa, halua maailmaan muita eläinrakkaita ihmisiä?