Terveyden kannalta paras ruokavalio on pescovegatarismi, miksi Suomessa ei puhuta tästä mitään?
Kasvisten lisäksi sallittuja ovat kala, kananmunat ja maitotuotteet tässä dieetissä. Tutkimusten mukaan erittäin terveellinen. Esim. Harvardin professori David Sinclair, joka on yksi maailman johtavia vanhenemistutkijoita, noudattaa itse tätä dieettiä. Hänen biologiseksi iäkseen on mitattu 42 ja normaali kronologinen ikä hänellä on 52.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Eli liha poissa?
Jos kaikki noudattaisi tätä, se olisi oikeasti vielä enemmän kestämätöntä kuin nykyinen malli. Naudasta saadaan lihaa ja maitoa. Mitä teet sille lihalle kun vaan maito eläimestä kelpaa? Sama munissa. Possut toki pääsisi pälkähästä ja broilerit, jotka on eri rotua kuin munijat... Mutta eihän tässä mitään järkeä olisi. Nykymalli on kyllä hirveä myös, hukkaan menee niin paljon ja turhaan pitää eläinten määrä (ja sitä myöten olot) olla sellaiset mutta come on, tämähän olisi ihan hirveä muutos muutenkin kamalaan eläintenpitoon.
Luuletko, että munijakanat päätyvät nykyään enää ihmisravinnoksi? Luulit väärin. Ei kananliha kelpaa enää kuluttajalle, kun broileriin on tottunut Silppuriin ne menee ja minkinrehuksi.
Vierailija kirjoitti:
Eli liha poissa?
Jos kaikki noudattaisi tätä, se olisi oikeasti vielä enemmän kestämätöntä kuin nykyinen malli. Naudasta saadaan lihaa ja maitoa. Mitä teet sille lihalle kun vaan maito eläimestä kelpaa? Sama munissa. Possut toki pääsisi pälkähästä ja broilerit, jotka on eri rotua kuin munijat... Mutta eihän tässä mitään järkeä olisi. Nykymalli on kyllä hirveä myös, hukkaan menee niin paljon ja turhaan pitää eläinten määrä (ja sitä myöten olot) olla sellaiset mutta come on, tämähän olisi ihan hirveä muutos muutenkin kamalaan eläintenpitoon.
Aivan turhaa miettiä että mitä jos kaikki noudattais tätä, kun sellaista ei tuu kuitenkaan koskaan tapahtumaan
Vegaaninen ruokavalio on ilmastoystävällinen ja kunnioittaa eläinten oikeuksia
-Helposti unohtuu, että oikeus on ihmisen luoma käsite. Oikeutta ei olisi olemassa ilman ihmistä. Eläimillä ovat siis ne oikeudet, jotka ihminen niille antaa. Eläimille koko oikeuden käsitettä ei ole olemassakaan. Ne tekevät toisilleen ja ympäristölleen mitä haluavat ja uskaltavat vaikka tuhoavat toisen lajin sukupuuttoon , vaistojensa ja muiden ominaisuuksiensa mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen ruokavalio on ilmastoystävällinen ja kunnioittaa eläinten oikeuksia.
Mutta terveydelle haitallinen.
Eikö tuo ruokavalio ollut ennen normaalia saaressa asuville?
Eli ei mitään uutta
Vierailija kirjoitti:
Noudatan itse suurinpiirtein tuota ruokavaliota. Välillä syön punaista lihaa, mutta harvemmin. Kalaa syön ennen kaikkea siksi, että siitä tulee niin hyvä olo: kylläinen, mutta pirteä. Kasviksissa sama juttu.
Olen hoikka, vaikka en tarkkaile painoani. Ystäväni taas on fitness-harrastaja, joka syö paljon punaista lihaa ja muutenkin hyvin yksipuolisesti. Ei silti ikinä ole tyytyväinen vartaloonsa. Vaikea uskoa, että karppaus ainakaan pidentäisi elinikää.
Fitness-harrastajan lihadieetti ei ole karppausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli liha poissa?
Jos kaikki noudattaisi tätä, se olisi oikeasti vielä enemmän kestämätöntä kuin nykyinen malli. Naudasta saadaan lihaa ja maitoa. Mitä teet sille lihalle kun vaan maito eläimestä kelpaa? Sama munissa. Possut toki pääsisi pälkähästä ja broilerit, jotka on eri rotua kuin munijat... Mutta eihän tässä mitään järkeä olisi. Nykymalli on kyllä hirveä myös, hukkaan menee niin paljon ja turhaan pitää eläinten määrä (ja sitä myöten olot) olla sellaiset mutta come on, tämähän olisi ihan hirveä muutos muutenkin kamalaan eläintenpitoon.Luuletko, että munijakanat päätyvät nykyään enää ihmisravinnoksi? Luulit väärin. Ei kananliha kelpaa enää kuluttajalle, kun broileriin on tottunut Silppuriin ne menee ja minkinrehuksi.
Mulle ainakin kelpaa. Ostan suoraan tilalta vanhat kanat. Pitkään hauduttamalle se on herkkua, parempaa kuin broileri.
Paskan marjat. Ihminen tarvitsee myös rautaa. Tuossa pescopaskassa sitä ei ole missään. Ei ihme että taas joku mies on keksinyt yleistää itselleen sopivan ruokavalion parhaaksi mahdolliseksi vaihtoehdoksi kaikille muillekin. Miehet on aina yhtä itsekeskeisiä tyhmiä paskoja!
Olen tuollainen tai yritän olla, mutta opettelin vasta yli nelikymppisenä syömään kalaa, joten en nyt taas ole pitkään aikaan ole saanut sitä syötyä. Totta puhuen en hirveästi pidä kalasta, kun tulee mieleen millainen se on ollut elävänä, joten vähän on pakkosyöntiä se, mutta terveyden kannalta pitää yrittää.
Kasvisruokavalio on paras, melkein koko ikäni olen ollut kasvissyöjä. Syön siis myös kananmunia ja juustoa joskus. Siksi että kasvisruoka on hyvää ja bonuksena täytyy sanoa, että iho on tosi hyvässä kunnossa, hiukset jne, vaikka olen jo yli viisikymppinen. Painonhallintaan ei myöskään tarvitse ihan niin paljon panostaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli liha poissa?
Meinaatko että vanhasta lypsylehmästä tulee pihvi? Noup. Tutki tarkemmin asioita. Pihviksi kelpaavat eri naudat.
Vierailija kirjoitti:
Mummo on ainaki parikymmentä vuotta ollu kyseisellä ruokavaliolla ja on kyllä aktiivinen ihminen. Hiihtää ainaki sen 1500 joka talvi, marjastaa paljon ja kyse kuitenki 80v ihmisestä
Mun vanhemmat on myös pääasiassa kasvissyöjiä (syövät joskus lihaa ja itsepyydettyä kalaa) ja ovat superterveitä. Äidistä ei ikinä uskoisi, että on niin vanha, näyttää nuoremmalta kuin monet kuusikymppiset. Isä alkaa olla jo niin iäkäs, että on haurautta, mutta kummallakaan ei ole esimerkiksi verenpainelääkitystä, ovat itsenäisiä ja hoitavat kaikki asiansa itse.
Kotoa olen siis oppinut jo tähän ruokavalioon, olen siis ollut lähes koko ikäni kasvissyöjä. Eniten tykkäisin raakaravinnosta, mutta se on aika työlästä. Äitini harrasti sitä jonkun verran aikoinaan. Nyt ei enää ole jaksanut, kun tekee kovasti puutarhatöitä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummo on ainaki parikymmentä vuotta ollu kyseisellä ruokavaliolla ja on kyllä aktiivinen ihminen. Hiihtää ainaki sen 1500 joka talvi, marjastaa paljon ja kyse kuitenki 80v ihmisestä
Mun vanhemmat on myös pääasiassa kasvissyöjiä (syövät joskus lihaa ja itsepyydettyä kalaa) ja ovat superterveitä. Äidistä ei ikinä uskoisi, että on niin vanha, näyttää nuoremmalta kuin monet kuusikymppiset. Isä alkaa olla jo niin iäkäs, että on haurautta, mutta kummallakaan ei ole esimerkiksi verenpainelääkitystä, ovat itsenäisiä ja hoitavat kaikki asiansa itse.
Kotoa olen siis oppinut jo tähän ruokavalioon, olen siis ollut lähes koko ikäni kasvissyöjä. Eniten tykkäisin raakaravinnosta, mutta se on aika työlästä. Äitini harrasti sitä jonkun verran aikoinaan. Nyt ei enää ole jaksanut, kun tekee kovasti puutarhatöitä muutenkin.
Ovat siis yli kahdeksankymppisiä.
Olen syönyt noin 16 vuotiaasta saakka, nyt 39v. Ruokavalio on monipuolinen, aina löytyy ravintolassakin vaihtoehtoja ja olen terve sekä hyvässä kunnossa oleva hoikka 3 lapsen äiti.
Itse olen carno-pescovegetaari ja suosittelen kaikille.
Ystäväperhe on näitä pescoja. Vanhemmt ja kolme lasta ovat harvinaisen terveitä ja hyvinvoivia. Johtuneeko ruokavaliosta, ei voi tietää.
Tätä noudatan suurin piirtein ilman nimilappuja. Ei liian vaikeaa mutta suht eettistä ja terveellistä.
Itse olen kokeillut elämäni (47v) varrellla monenlaista: sekasyönti, elävän ravinnon veganismi, perusveganismi, vähähiilarinen kaikkiruokainen, paleodieetti, lakto-ovovegetarismi ja pescovegetarismi, Välimeren ruokavalio. Ja omaa oloa, vatsan toimintaa, ihoa ja hiuksia yms. tarkkailemalla olen päätynyt siihen että mun kroppa tykkää eniten suht runsashiilarisesta lakto-ovo- tai pescovegetrismista, johon Välimeren dieetistä otetan reilu oliiviöljyn käyttö.
Vegaaniruokavaliot on aiheuttaneet mulla aina vatsavaivoja ja väsymystä, mun maha ei vaan totu papuihin kovin isoina määrinä, vähähiilariset (myös paleo) veti heikoksi ja teki aivosumun ja kestävyyskunnon laskun ja perus sekasyönti on ihan ok, mutta joku sellainen superterven näköisyys ja jatkuva energisyydentunne puuttuu kuin silloin jos olen lakto- tai pescovegenä.