Täytyykö kotiäidin tehdä mielestäsi liki kaikki kotityöt?
Kommentit (153)
Kyllä mä kotiäitinä niin toimin, myös kotirouva vuosina. En tietenkään kenenkään perseitä pyyhkinyt ja pelkkiä korjannut.
Kukin perhe tehkööt omien voimavarojensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäidin työpäivä loppuu siihen kun mies tulee kotiin. Eihän mieskään jatka töitänsä kotona. Mitä jää päivän aikana tekemättä kotihommista niin ne tietenkin jaetaan. Sehän olisi täysin järjetöntä jos toinen tekisi läpi vuorokauden hommia vuodesta toiseen ja toinen vain makailisi sohvalla!!! Toki siinä on eroa että asutaanko kerrostalossa vaiko omakotitalossa. Ja onko lapsilla paljon harrastuksia, onko erityislasta jne.
Meillä tuli mies kotiin vasta klo 21 jälkeen.
Miehellä oli vapaata aamuisin ja vapaapäivisin, ehtii siinäkin tehdä vaikka mitä.
No ei kyllä ollut vapaata aamulla. Vapaata pari kertaa kuukaudessa.
No eipä ollut kovin tuottoisa yritys, kun koko ajan piti olla töissä.
Ei ne maatilan työt hoidu kotona makaamalla tai tässä tapauksessa kotitöitä tehden.
Maatilan pitäminen on teidän oma valintanne, joten älä ruikuta.
En ole ruikuttanut yhtään mitään.
Mun mielestä on päivänselvää että kotona oleva tekee kotityöt enkä käsitä miten joku ei saa edes ruokaa laitettua kun on lasten kanssa.Et käsitä? Siihen riittää yksi erityislapsi. Meillä on vain kaksi lasta, ja toinen sai adhd-diagnoosin 6-vuotiaana. Kun nämä kaksi olivat pieniä, en pystynyt tekemään esim ruokaa kun he olivat hereillä, tein seuraavan päivän ruoat vasta kun olivat menneet illalla nukkumaan. Nopeaan sai sitten seuraavana päivänä mikrossa lämmitettyä ruokaa. Päivät olivat jatkuvaa, herkeämätöntä lastenvahtimista. Vessaankin mukaan. Oikeasti ei voinut päästää edes eri huoneeseen yksin. Voi jestas, se oli raskasta. Tauotonta. Mutta pakko oli jaksaa.
No meillä toinen on erityislapsi.
Ehkäpä sana "erityis" voi sisältää aaaaaika leveän haitarin kaikenlaisia haasteita, siinä missä meidän lasta täytyi valvoa koko ajan ja kulkea perässä ja estää rikkomasta / satuttamasta ketään tai itseään, niin erään toisen erityislapsi istuukin pyörätuolissa tai bumbossa, ei tarvi herkeämättä vahtia ja äiti voi juoda vaikka kahvit kun lapsi katsoo padia.
Jonkun kolmannen erityisyys näkyy vain koulussa ja kotona onkin kuin tavallinen lapsi. Jne.
Jne.
Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessa on perhevapaat jaettu suht tasaisesti, suosittelen lämpimästi :)
Kaikki perheet eivät saa perhevapaita
Tarkoitat varmaan näitä työssä korvaamattomia miehiä, jotka eivät voi pitää perhevapaita, sairastua tai edes kuolla, puhumattakaan jäädä perhevapaalle.
Jopa Suomen presidentit ja pääministeri isät ovat voineet halutessaan pitää perhevapaita, mutta he eivät olekaan korvaamattomia.
Jännä juttu muuten, jokainen äiti on kuitenkin pystynyt organisoimaan työnsä ja perhevapaat lapsen parasta ajatellen, oli työ mikä tahansa. Jopa olemaan raskaana 9kk.
Yrittäjistäkin suurin osa on naisia, joilla useimmilla useampi lapsi. Ja myös he, jotka työskentelevät yksin yrityksessä esim. kampaajat, hierojat, yksityiset lääkärit jne. Samoin pörssiyhtiöiden naisjohtajat, jopa ministerit jne.
No en tarkoittanut. Me ollaan sijaisperhe, ja vaikka vauva tuli tosi pienenä, mies ei saa isyysvapaata. Koska se on vain biologisen vanhemman oikeus. Enkä minäkään kyllä saanut äitiysvapaata. Sain hoitovapaata mutta en yhtä kauan kuin biologisen lapsen kanssa olisi saanut. Ei ollut mikään läpihuutojuttu,
vuorotteluvapaatakin väläyteltiin että se olisi se oikea reitti.
Mutta siis, lapsen hoito oli täysin minun harteilla alusta asti.
Mä en tehnyt. Imuri odotti miestä, kun se tuli töistä. Joskus sitä odotti valmis ruoka.
Minua huvittaa miehet jotka kirjoittavat että kotona lasta hoitava nainen loisii ja makaa sohvalla vaan kaiket päivät. Sitten jos ehdotetaan että mies työpäivän jälkeen hoitaisi lapsia että nainen voisi tehdä kotitöitä tai käydä vaikka tunnin lenkillä ilman lapsia niin se on aivan järkyttävää että miehen pitäisi tehdä noin rankkaa hommaa rankan työpäivän jälkeen. Siis sitä samaa hommaa mikä on naisen tekemänä sohvalla makaamista ja loisimista. Mutta osalle miehiä tuntikin pelkkää lasten hoitoa ilman kotitöitä tuntuu olevan todella iso urakka jos he itse joutuvat sen tekemään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessa on perhevapaat jaettu suht tasaisesti, suosittelen lämpimästi :)
Tarkoitat varmaan näitä työssä korvaamattomia miehiä, jotka eivät voi pitää perhevapaita, sairastua tai edes kuolla, puhumattakaan jäädä perhevapaalle.
Jopa Suomen presidentit ja pääministeri isät ovat voineet halutessaan pitää perhevapaita, mutta he eivät olekaan korvaamattomia.
Jännä juttu muuten, jokainen äiti on kuitenkin pystynyt organisoimaan työnsä ja perhevapaat lapsen parasta ajatellen, oli työ mikä tahansa. Jopa olemaan raskaana 9kk.
Yrittäjistäkin suurin osa on naisia, joilla useimmilla useampi lapsi. Ja myös he, jotka työskentelevät yksin yrityksessä esim. kampaajat, hierojat, yksityiset lääkärit jne. Samoin pörssiyhtiöiden naisjohtajat, jopa ministerit jne.Maatalousyrittäjän on aika hankala jäädä kotiin.
Ja yksinyrittäjän ylipäätään on hankala jäädä kotiin. Jos on itse ainoa työntekijä ja tilauksia jonossa, ja tulot kiinni omasta työstä... tuossa lueteltiin että kampaajat ja hierojatkin pystyvät pitämään perhevapaansa - , ei ole totta, kuulutko esim Suomen Yrittäjiin? Lukenut sitä lehteä? Todellisuus on että yksinyrittäjänaiset on oikeasti helisemässä, yrittäjän sosiaaliturva on surkea. Omaan äitiyslomaan pitää itse säästää rahaa että voi olla pois tienaamasta edes jonkun aikaa, ja sitten sijainen, mitäpä jos ei vaan pätevää tekijää löydy? Moni yksinyrittäjänainen käytännössä pitää äitiys"lomaansa" vain osa-aikaisena ja käy koko ajan töissä, esim iltaisin, viikonloppuisin. Jos on yh, niin ei muuten onnistu sekään.
Välillä tein lasten hoidon ohella kotona miehen firman töitäkin. Mutta useimmiten vaan hoidin lapsia ja kotia. Tosiinaan oli siistiä ja ruoka pöydässä kun mies tuli kotiin. Toisinaan laitoin miehelle viestiä töihin että tuo pitsat kotiintullessasi. Ihan tilanteen mukaan mentiin. Jos lapsi sairaana ja oli herättänyt 15 kertaa yössä niin keskityin vain pitämääm porukan hengissä. Jos taas kaikki kunnossa niin silloin kerkesin ja jaksoin hoitaa kotityötkin. Onneksi mies ymmärsi ja teki osansa eikä lokkeillut kotitöistä vaikka minä olinkin lasten kanssa kotona.
Veljeni joskus naljaili kuinka laiska olen kun olen vaan lasten kanssa kotona. Kerroin ystävällisesti että minulla kolme alle 4v lasta joista yhdellä niin pahat sairaudet että laskettaisiin kahdeksi lapseksi päivähoidossa. Eli jos laittaisin lapseni hoitoon niin esim perhepäovähoitaja olisi oikein ahkera ihminen kun hoitaisi lapseni 40h/viikko. Mutta kun minä hoidin heidät itse niin olin laiska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjistäkin suurin osa on naisia, joilla useimmilla useampi lapsi. Ja myös he, jotka työskentelevät yksin yrityksessä esim. kampaajat, hierojat, yksityiset lääkärit jne. Samoin pörssiyhtiöiden naisjohtajat, jopa ministerit jne.Maatalousyrittäjän on aika hankala jäädä kotiin.
Ja yksinyrittäjän ylipäätään on hankala jäädä kotiin. Jos on itse ainoa työntekijä ja tilauksia jonossa, ja tulot kiinni omasta työstä... tuossa lueteltiin että kampaajat ja hierojatkin pystyvät pitämään perhevapaansa - , ei ole totta, kuulutko esim Suomen Yrittäjiin? Lukenut sitä lehteä? Todellisuus on että yksinyrittäjänaiset on oikeasti helisemässä, yrittäjän sosiaaliturva on surkea. Omaan äitiyslomaan pitää itse säästää rahaa että voi olla pois tienaamasta edes jonkun aikaa, ja sitten sijainen, mitäpä jos ei vaan pätevää tekijää löydy? Moni yksinyrittäjänainen käytännössä pitää äitiys"lomaansa" vain osa-aikaisena ja käy koko ajan töissä, esim iltaisin, viikonloppuisin. Jos on yh, niin ei muuten onnistu sekään.
Minä olen kampaaja, kolme lasta. Ensimmäinen äitiysloma 1 viikko, toisella 1 kk ja kolmannella 2 kk. Ei mitään jakoa pitää sen pidempiä äitiyslomia. Tämän lisäksi lapset monesti töissä mukana takahuoneessa, sillä ei ole hoitajaa mahdollista palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kampaaja, kolme lasta. Ensimmäinen äitiysloma 1 viikko, toisella 1 kk ja kolmannella 2 kk. Ei mitään jakoa pitää sen pidempiä äitiyslomia. Tämän lisäksi lapset monesti töissä mukana takahuoneessa, sillä ei ole hoitajaa mahdollista palkata.
Nimenomaan näin. Kaikilla ei ole mahdollisuutta perhevapaisiin.
Mä makaan joka päivä sohvalla pieruverkkarit jalassa ja palstailen. Mies elättää perheen ja kun tulee kotiin töistä, hän laittaa ruuan, siivoaa, pyykkää ja viihdyttää lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanviljelijät ovat siitä erikoisia yrittäjiä, he saavat tukia, ilmaiset lomittajat, jopa tuetut vuosilomat, jos huono sato niin rahaa tulee lisää, mutta jos hyvä sato, kukaan ei kysele tukien perään, toisin kuin muilla yrittäjillä tai tukien saajille.
Normaali yrittäjä itse maksaa liiketoimintansa, kesälomat, maksaa sijaiset jne. omasta selkänahastaan.
Muilla yrittäjillä perhevapaat ovat kuitenkin mahdollisia ja usein heillä on useampi lapsi, mutta maanviljelijät eivät voi tätä ymmärtää, miten joku kampoomo, kahvila, hammaslääkäri, kauppiaat, apteekkarit jne. jne. pystyvät ihan itse järjestämään työnsä niin, että perhevapaat ovat mahdollisia ja voi hankkia jopa lapsia.
Voin kertoa, että maanviljelijöille ei kannata olla kateellinen.
Toinen hoitaa kodin ja toinen hoitaa laskut ja elämisen. Ei se voi mennä niin että se joka maksaa elämisen ja laskut kokonaan joutuu hoitaa vielä puolet kodista. Kyllä naistenkin pitää kantaa kortensa kekoon
Maanviljelijät ovat siitä erikoisia yrittäjiä, he saavat tukia, ilmaiset lomittajat, jopa tuetut vuosilomat, jos huono sato niin rahaa tulee lisää, mutta jos hyvä sato, kukaan ei kysele tukien perään, toisin kuin muilla yrittäjillä tai tukien saajille.
Normaali yrittäjä itse maksaa liiketoimintansa, kesälomat, maksaa sijaiset jne. omasta selkänahastaan.
Muilla yrittäjillä perhevapaat ovat kuitenkin mahdollisia ja usein heillä on useampi lapsi, mutta maanviljelijät eivät voi tätä ymmärtää, miten joku kampoomo, kahvila, hammaslääkäri, kauppiaat, apteekkarit jne. jne. pystyvät ihan itse järjestämään työnsä niin, että perhevapaat ovat mahdollisia ja voi hankkia jopa lapsia.