Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytyykö kotiäidin tehdä mielestäsi liki kaikki kotityöt?

Vierailija
24.05.2022 |

Mielipiteitä

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljonko lapsia on, minkä ikäisiä ja millaisia he ovat. Pienten ja vaikeiden kanssa on se lasten kanssa yksin kotona ei välttämättä ehdi tehdä muuta kuin hoitaa lapset.

Jos nyt vaikka kaikki lapset olisivat jo koulussa/päikyssä ison osan päivää, niin silloin olettaisin tekevän ainakin suurimman osan. Toki kaikilla lapsilla pitää olla joku oma homma, samoin kuin isällä, mielutein sellainen mistä hän tykkää, meillä ajaa nurmikon tai tekee lumityöt, voi olla myös jotain autorassausta tai viikonlopun ruuanlaittoa, rempppaa jne.

Ja oletuksena koko elämässä, että kaikki hoitaa omat sotkunsa:

Astiat koneeseen (jos siellä tilaa)

Pyykit koriin

Jos jotain kaatuu, pyyhitään

Kerätään omat rojut paikoilleen

Jätetään siihen kuntoon tai parempaan mistä löytyi.

Toki joillekin ihmisille joku näistä on mahdottomia, sen kanssa pitää vaan elää, ei pitäisi tulla yllätyksenä, mutta sitä voi kompsoida muilla hyvillä piirteillä. Minulla esim jää sukat aina minne sattuu.

Vierailija
22/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää ja kun mies tulee oikeista töistä niin kotiäidin pitää olla miestä vastassa perse pystyssä ja rasvattuna valmiiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeasti kotiäidistä kysymys ja lapset jo isoja, niin kyllä suurin osa jää kotiäidin tehtäväksi, kun aikaa on. Ja se on ok.

Jos ap. tarkoitat perhevapaita, niin silloin ei, koska veronmaksajat ja työnantaja mahdollistavat perhevapaan lapsen hyvinvoinnin lisäämiseksi ja varhaiskasvatukseen ja kun kysymys on alle 3v ei siinä mitään kotitöitä edes ehdi tehdä, jos tarjoaa suositusten mukaisen hoidon ja kasvatuksen. Ja kotityöt jaetaan puolison kanssa.

Vierailija
24/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on oikeasti kotiäidistä kysymys ja lapset jo isoja, niin kyllä suurin osa jää kotiäidin tehtäväksi, kun aikaa on. Ja se on ok.

Jos ap. tarkoitat perhevapaita, niin silloin ei, koska veronmaksajat ja työnantaja mahdollistavat perhevapaan lapsen hyvinvoinnin lisäämiseksi ja varhaiskasvatukseen ja kun kysymys on alle 3v ei siinä mitään kotitöitä edes ehdi tehdä, jos tarjoaa suositusten mukaisen hoidon ja kasvatuksen. Ja kotityöt jaetaan puolison kanssa.

Ai jos on alle 3v lapsi niin ei ehdi tehdä kotitöitä??

Enpä oo hullumpaa kuullut.

Vierailija
25/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei maksa mitään kodinhoidontukea, jolla toinen perheen aikuisista vapautetaan kotitöistä. Se on tarkoitettu lapsen kotihoitoon. Alle kolmevuotiaan kanssa saa päivän kulumaan helposti vaikkei kotitöitä tekisi.

Vierailija
26/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei maksa mitään kodinhoidontukea, jolla toinen perheen aikuisista vapautetaan kotitöistä. Se on tarkoitettu lapsen kotihoitoon. Alle kolmevuotiaan kanssa saa päivän kulumaan helposti vaikkei kotitöitä tekisi.

No mä ainakin tein kaikki kotityöt, lämmitin talon ja hoidin eläimet kun olin kotihoidontuella. Eihän niitä olis voinut jättää tekemättä.

Vierailija
27/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos elelee miehen rahoilla,eli mies tienaa ja maksaa ja nainen on kotona,niin siksihän se nainen on siinä kotona,että hän sitten siivoaa ja laittaa ruuat,tekee kotityöt,kuten ovat miehen kanssa sopineet. En osaa kuvitella muuten tälläistä tilannetta,koska en ole koskaan ollut kotiäiti. Jos molemmat olisivat töissä,niin kotityöt jaettaisiin. Mutta jos mies ei maksa naisen elämistä yhtään,mutta laittaa rahaa muihin juttuihin perheessä enemmän ja nainen on kotona,niin se kotona oleva tietysti tekee enemmän niitä kotitöitä. Varmasti,jos mies olisi kotona,mies joutuisi myös tekemään kotihommia enemmän.

Vierailija
28/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä ainakin tein kaikki kotityöt, lämmitin talon ja hoidin eläimet kun olin kotihoidontuella. Eihän niitä olis voinut jättää tekemättä.

Omakotitalossa asuminen ja elukoitten hankkiminen on ollut sinun oma valinta. Itse en ole tehnyt kumpaakaan koskaan.

Vierailija
29/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten sovitaan kirjoitti:

Jos elelee miehen rahoilla,eli mies tienaa ja maksaa ja nainen on kotona,niin siksihän se nainen on siinä kotona,että hän sitten siivoaa ja laittaa ruuat,tekee kotityöt,kuten ovat miehen kanssa sopineet. En osaa kuvitella muuten tälläistä tilannetta,koska en ole koskaan ollut kotiäiti. Jos molemmat olisivat töissä,niin kotityöt jaettaisiin. Mutta jos mies ei maksa naisen elämistä yhtään,mutta laittaa rahaa muihin juttuihin perheessä enemmän ja nainen on kotona,niin se kotona oleva tietysti tekee enemmän niitä kotitöitä. Varmasti,jos mies olisi kotona,mies joutuisi myös tekemään kotihommia enemmän.

Mitä ihmettä taas? Aika paljon se mieskin saisi rahaa laittaa, että joku kasvattaisi hänen lapsensa. Vaikka vain puoliksi, kyllä siinä kotirouva yleensä tulee aika lailla halvemmaksi, eikä tartte miettiä lisiä yösyötöistä ja sairastamisista.

Samalla nainenhan menettää tuloja todella paljon, jos jää kotiin, vaikka mies maksaisi lasten kuluja enemmän kuin puolet. Eikä kerry eläkettä, eikä ole työterveyden huoltoa.

Että jos nyt ymmärrettäisiin, että se perheen perustaminen on yhteinen päätös, missä yleensä toinen joutuu jäämään kotiin tai ainakin reippaasti vähentämään työtään tai sitten se lasten kasvatus pitää ulkoistaa. Se, että toinen joka jatkaa työuraansa silloin maksaa menot ja laittaa jopa rahaa yhteiseen säästöön on silloin oletus. Useimmat meistä kuitenkin ideaalitilanteissa haluaisivat itse perheenä kasvattaa lapsensa, ei toki kaikki, eikä siinäkään ole mitään väärää.

Vierailija
30/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalossa asuminen ja elukoitten hankkiminen on ollut sinun oma valinta. Itse en ole tehnyt kumpaakaan koskaan.

No niin onkin. Pointti oli vaan että lasten kanssa pystyy tekemään mitä vaan.

Vierailija
31/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai kun kerta kotona miehensä rahoilla elelee.

Kaikki ei elele vain miehen/puolison rahoilla. Minä olen säästänyt omaa hoitovapaata varten.

Jokos tuikkaamme siementä sisään, kun on ilmat lämmenneet?

Vierailija
32/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koti-ihminen, mutta minun ei tarvitse tehdä kaikkea yksin. Hoidan ruuanlaiton, viikkosiivouksen ja pyykinpesun. Puolison kanssa tehdään paljon yhdessä, esim. ulkotyöt,mutta hän hoitaa raskaimmat ja vaativimmat työt mitkä liittyvät omakotitalon ylläpitoon. Kotona ollessaan hän myös tiskaa ja siistii keittiön ruokailun jälkeen. Imuroi myös usein.

Vierailija
33/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti äidin rooli on kunioitetavaa. Aamulla herää.Puuroa ketää ja lapsille puuroa antaa.Ulos lähtevät kello 9 ja palaavat lounalle kotia. Lapset päiväunille.Kerki tiskaa,ojentaa paikoja. Kun herätää lapset päiväunilta,pieni välipala ja takaisin ulos vimeistän puiston leikimään kello 14-Paluu kerkivät kotia puisto ulkoilu 16-1630. Onkin koko perheen päivälinen yhdessä. Tiski vuori.Näin kevät kohta täysi kesä. Viellä koko perhe edes yhdessä leikki puiston. Sietä kotia. Suihkuku ilta pesut,ilta satu. 100% lapset untnmailla kello 20. Sinä sitten yhdessä tehdään kotitöitä mitä on?Työ päiväse äidillä on siinä missä isällä.Jos se äiti oikeisti pitää kinni päivärytmi,ruoka ja uni rytmi? On miesten autettava koti äitejä mupisematta ei jaksa.

Vierailija
34/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ja veronmaksajat eivät suinkaan maksa ja mahdollista äidille työstä perhevapaita, siksi, jotta vanhempien vapaa-aika lisääntyisi ja elämä helpottuisi, kun ei työssäkäyvän puolison tarvitse tehdä omaa osuutta kotitöistä.

Perhevapaat on tarkoitettu lapsen hyvinvoinnin ja varhaiskasvatuksen lisäämiseksi. Se on lakiin kirjoitettu lapsen etu ja oikeus. Eikä suinkaan aikuisten vanhempien tai vapaa-ajan lisäämiseksi.

Muussa tapauksessa se on järjestelmän ja tukien väärin käyttöä.

Jos mennään suositusten mukaan, myös alle 3v tarvitsee jo pelkkää ulkoilua ja liikuntaa 3-4h/pv, varhaiskasvatusta, virikkeitä, lämpimiä aterioita ja välipaloja, leikkiä, lukuhetkiä, syliä, hellyyttä jne. johon ei edes riitä 8h, joka on toisen vanhemman työaika. Missä välissä tehdään ne kotityöt, jos lasta kasvatetaan ja hoidetaan yleisten suositusten mukaan, joka antaa hyvänlapsuuden.

Vai onko nyt niin, vanhempien etu ja hyvinvointi menee lapsen edelle ja lapsesta tulee sijaiskärsijä. Ja vanhemmat syövät kuormasta, veronmaksajien ja työnantajan piikkiin, joka on häpeällistä.

Vierailija
35/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on asia, jonka perhe sopii yhdessä. Asiasta pitää nimenomaan sopia, kumpikaan vaihtoehto ei ole itsestäänselvä.

Kun itse olin lasten kanssa kotona, tein valtaosan kotitöistä ja vielä hyvillä mielin. Tämä oli meille hyvä järjestely, koska mies teki pitkää päivää ja olisi ollut surkeaa käyttää vielä ne pari yhteistä vapaata tuntia päivässä kotitöiden tekoon.

Jos työ oli hankala tehdä pienten lasten kanssa (esim. rännien tyhjennys tai seinän maalaus), niin nämä hoidettiin, kun molemmat olivat kotona ja toinen vahti lapsia. Meillä oli/on rauhalliset tavalliset lapset ja minä olen hyvä tekemään kotitöitä lasten kanssa. Tämä järjestely sopi siis hyvin meille.

Vastaavasti kaverillani oli/on valtavan vilkkaat ja uteliaat lapset, joista kukaan ei ole suostunut olemaan vauvana liinassa. Heidän äidilleen kotitöiden teko on ihan pelkältäänkin vaikeaa ja inhoaa niitä yli kaiken. Niinpä heillä töissäkäyvä mies teki lähes kaikki kotityöt, vaikka äiti oli lasten kanssa kotona (esim. teki aamupalan lapsille ja lounaan valmiiksi ja kiirehti töistä kotiin tekemään päivällistä, pyykkäämään ja siivoamaan päivän aikana syntynyttä sotkia. Olivat tyytyväisiä tuohon järjestelyyn.

Vierailija
36/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäidin ensisijainen työ on hoitaa lapset ja jos lastenhoidolta jää aikaa niin sitten kotitöitä. Yleensä jonkun verran ehtii päivän mittaan ja loput tehdään sitten yhdessä, tai äiti tekee illalla kun isä on lasten kanssa. Jos on monta pientä lasta tai koliikkivauva niin ei välttämättä ehdi. Vapaa-aikaa ilman lastenhoito- tai kotityövastuuta kuuluu jäädä sekä äidille että isälle suunnilleen yhtä paljon.

Vierailija
37/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotona makaat niin kenen ne pitäisi tehdä? Miehenkö, työpäivän jälkeen?

Vierailija
38/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja äiti tekee kyllä itselleen ja koko perheelleen karhunpalveluksen jos hoitaa kaiken ollessaan vanhempain/hoitovapaalla, jos on sitten tarkoitus palata töihin ja saada mies osallistumaan tasapuolisesti. Jos on vuosia tottunut siihen että toinen hoitaa kaiken niin todella vaikea on saada työnjako käännettyä semmoiseksi että molemmat osallistuu. Käytännössä se johtaa väkisin siihen "äiti ja apupoika"-asetelmaan mikä on kyllä haitallinen suhteelle ja antaa lapsillekin aika ikävän mallin.

Vierailija
39/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainaski hoitovapaalla ollessa tein lähes kaiken, siivous, kaupassa käynnit, ruuan laitto ja lapsen hoito. Toki mieskin saattoi välillä kaupassa käydä ja oli lapsen kanssa vapaalla. Mutta päävastuu oli itsellä. Mutta meillä se kyllä jäi sitten päälle vaikka itse töihin palasinkin. Ero tuli.

Vierailija
40/153 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin onkin. Pointti oli vaan että lasten kanssa pystyy tekemään mitä vaan.

Herää vaan kysymys miten laadukasta se lasten hoito sitten oli, kun äiti keskittyi kaiket päivät ihan muuhun...