Näin surkeasti toimii julkinen terveydenhuolto
Luvattiin kirjoittaa lähete eteenpäin.
Kävi ilmi ettei lähete ole tullut perille.
Onkohan sitä edes kirjoitettu?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
hyvin toimii...2 vkoa sitten oli kaihileikkaus .
Joulukuun lopulla kävin lääkärissä jolloin lähete , jonka ilmoitetiin tulleen 2 vkoa tuon jälkeen
Mulla ei suostuttu kaihia tutkimaan, käski yksityiselle. Lopputuloksena sieltä yksityiseltä leikkauslähete ja -aika julkiselle.
Minä kävin silmälääkärillä, joka laittoi lähetteen kaihileikkaukseen. Viikon päästä tuli sairaalasta kirje, jossa ilmoitettiin, että lähete on saapunut ja leikkausaika ilmoitetaan myöhemmin. Se ilmoitettiinkin kolmen kuukauden päästä ja leikkaus oli siitä kahden viikon kuluttua.
Tuli kutsu mammografiaan (näihin ikäkausiseulontoihin). Ehdotettu aika ei sopinut, niin kävin netistä vaihtamassa sen itselleni sopivaan aikaan.
Kävin siellä tissinlitistyksessä, ja siitä 1,5vrk päästä tuli jo tutkimuksen tulos (kahden lääkärin katsoma); ei merkkejä syövästä eikä tarvetta lisätutkimuksiin.
Että en tiedä, olisiko tuo voinut enää sujuvammin mennä?
On kokemuksia laidasta laitaan. Kiireettömissä jutuissa kestää (itse olen ollut sterilisaatiojonossa yli vuoden) mutta kiireelliset ovat hoituneet todella tehokkaasti. Lapsellani kun todettiin kasvain niin siinä ei montaa viikkoa mennyt kun se oli jo leikattu ja tutkittu.
Julkisella puolella nää jutut lähetteiden suhteen on nykyään niin, että ne kulkevat pääsääntöisesti julkiselta julkiselle sähköisessä muodossa.
Jos on valittu väärä sähköinen osoite, niin se on sitten mennyt väärään paikkaan. Mutta yleensä kyllä väärään paikkaan lähetetyt pitäs palauttaa lähettäjälle... Tai sitten on mennyt osoitteeseen, jossa ei ole mitään toimintaa....
Voi olla tietty myös, ettei ole vielä kirjoitettu.
Kysypä sieltä joka sen lähetteen on luvannut laittaa, että missä se on se lähete.
Vierailija kirjoitti:
Itse odottelin vuoden lapselle kutsua fysioterapeutille, jonne koululääkäri kirjoitti lähetteen. Osasin odottaa pitkiä jonoja niin siksi olin yhteydessä vasta vuoden jälkeen kun mitään ei kuulunut. Ei ollut lähete koskaan, no, lähtenyt.
Ei tainnut olla kovin kiire jos vasta vuoden kuluttua kysyt ajan perään.
🔹 Psykiatrisen arvioinnin ketju ilman perustetta nimiä ja vastuuta tarvitaan
On täysin mahdollista Suomessa joutua psykiatrisen arvioinnin kohteeksi ilman mitään tutkimusta, keskustelua tai objektiivista perustetta. Näin tapahtui tapauksessa, jossa lääkäri Atte Kallström teki 4.12.2024 kirjauksen, jossa hän esitti väitteitä potilaan epäluuloisuudesta ja harha-ajatuksista ilman, että oli tehnyt psykiatrista tutkimusta tai esittänyt näyttöä.
Tämä merkintä toimi ainoana perustana koko psykiatrisen arviointiketjun käynnistymiselle.
Seuraavaksi Tiina Kujala (psykiatrian lähetetyöryhmä) arvioi lähetteen ilman että oli tavannut henkilöä. Myöhemmin Anna Järvi ja Sari Martikainen tekivät lisämerkintöjä, jotka perustuivat vain aiempaan ketjuun. Auli Poutanen teki hoidon tarpeen arvion ilman omaa tutkimusta. Koko prosessi johti siihen, että vasta yli 12 kuukautta myöhemmin henkilö tapaa ensimmäisen kerran psykiatrisen työryhmän Anna-Maija Ojalan johdolla 26.6.2025.
Missään vaiheessa ketään ei kuultu henkilökohtaisesti. Mitään diagnoosia ei tehty. Silti järjestelmään syntyi virallisen näköinen merkintäpsykoosin mahdollisuudesta, täysin pelkän tulkinnan perusteella.
Tämä ei ole yksittäinen lipsahdus vaan vaarallinen järjestelmäongelma:
Merkintä tehdään ilman tutkimusta
Se hyväksytään seuraavassa vaiheessa totena
Kukaan ei enää tarkista, onko alkuperäinen edes perusteltu
Kyse ei ole enää hoidosta vaan hallinnollisesta vallankäytöstä ilman näyttöä, ilman kuulemista ja ilman oikeusturvaa. Tätä ei voi perustella millään.
---
📝 Nimet ovat julkisten terveydenhuollon yksiköiden viranhaltijoita, jotka ovat tehneet kirjauksia Maisa-järjestelmään. Tieto perustuu yksilön omiin potilastietoihin ja on todennettavissa järjestelmästä.
---
T. Sivusta seurannut Sairaanhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Itse odottelin vuoden lapselle kutsua fysioterapeutille, jonne koululääkäri kirjoitti lähetteen. Osasin odottaa pitkiä jonoja niin siksi olin yhteydessä vasta vuoden jälkeen kun mitään ei kuulunut. Ei ollut lähete koskaan, no, lähtenyt.
Tämän takia vain varakkaiden kannattaa nykyään lisääntyä, on oltava varaa hoidattaa lapsensa (ja itsensäkin) yksityisellä.
Byrokratia on jo liian monimutkaista?
Ihan on kuule normijuttu. Itse olen joutunut peräämään lähetettä jo 4 kertaa. Oi oi, voi voi, nyt sattui taas unohdus, oi voi ja voi oi, meillä on niin kiirettä ja kauheaa, oi voi, laitetaan nyt menemään, voi oi voi oi !
Soitin kerran terveyskeskukseen kiireettömään numeroon josta käskettiin soittaa kiireelliseen. Jonne sitten soitinkin ja siellä taas totesi, että väärä numero, asia kuuluu kiirettömään hoitoon.
Tätä pallottelua kesti parisen päivää, kunnes hoitaja viimein suositteli homeopatia hoitoa, kuulemma siskonsa saanut homeopaatilta toimivaa hoitoa samaan vaivaan. Tästä viisastuneena aina yksityiselle.
En ymmärrä miten Suomi on voinut ryssiä perus terveyden hoidon näin pahasti.
Eikö ymmärretä ottaa mallia maista esim. Saksa missä se toimii nopeasti ja pienillä kustannuksilla käyttäjälle? Ei olisi tarvinnut mitää sote-paskaa keksiä vaan ottaa mallia.
Poliitikot kyllä reissaa ulkomailla, mutta mitään he eivät opi sieltä, tuskin edes ymmärtävät kieliäkään. Onnetonta ja surkeaa porukkaa.